Kompleksowe opracowanie dotyczące wzajemnych stosunków i oddziaływań między religią i nauką na przestrzeni dziejów. Składa się z trzech części: 1) Dzieje konfliktu między nauką i religią - konflikt między tymi sferami ludzkiej aktywności rozpoczął się już w starożytnej Grecji i trwa po dziś dzień, skazując religię na powolne wycofywanie się z zajmowanych dotąd przez nią dziedzin życia.
Swój opis rozpoczynam więc od starożytnej Grecji, wędrując poprzez chrześcijańskie dzieje - całe XX wieków - ukazuję stosunek nie tylko wobec konkretnych dziedzin nauki i naukowych teorii, ale i prześladowania poszczególnych uczonych; oprócz tego opisuję sytuację nauki w innych krajach i religiach - m.in. w Chinach (taoizm), w Indiach (hinduizm), buddyzm lamów, islam; ponadto ukazany jest wpływ
kościoła na oświatę, próby załagodzenia konfliktu religii z nauką oraz stosunek uczonych do religii; 2) Na ścieżkach poznania: a) ścieżka pierwsza - religijna, czyli próby poznawania rzeczywistości przez pryzmat religijnych doktryn i wskazówek oraz ich efekty; b) ścieżka druga - naukowa, czyli co nauka nam mówi o świecie i jak to się ma do religijnych wyobrażeń; wreszcie część 3) Nauka o religii,
czyli co nauka mówi o religii i wierze w boga, przez pryzmat różnych gałęzi i dziedzin nauki, m.in. socjologia, socjobiologia, ewolucjonizm, neurobiologia, psychologia, historia, religioznawstwo i in. Przede wszystkim: jedyne tak obszerne opracowanie w języku polskim dotychczasowych osiągnięć i wszystkiego co dotyczy nowej gałęzi nauki, jaką jest neuroteologia (opracowanie rozszerzone i ujednolicone
- 23 strony). Pewna cześć rozdziałów była publikowana w Racjonaliście, jednak nawet te są znacznie rozszerzone w tej wersji publikacji.
Spis treści:
Część I.
Dzieje konfliktu religii i nauki
Początki filozoficzno-naukowej refleksji: od mythosu do logosu
Biblijna doktryna zakazanego owocu
"Nie potrzebujemy badań od czasu Ewangelii"
Wiedza religijna przeciwko wiedzy świeckiej
Hypatia - męczennica nauki
"Niech zamilkną uczeni!"
Walka z heliocentryzmem
Przeciwko postępowi
Pozytywizm i scjentyzm
Odrodzenie scholastyki - neotomizm XIX w.
Walka z ewolucjonizmem
Czym jest tzw. naukowy kreacjonizm?
System nauczania pod kościelną batutą
Dialog nauki i religii
- Religijni naukowcy
- Zasługi Kościoła na polu nauki
- Teoria dwóch prawd, rozdział nauki i religii
- Kościół: nie rozdział, lecz słuszna autonomia nauki
- Przełamywanie barier
- Pozorny konflikt czyli sztukowanie konsensu
Współcześni naukowcy
Steven Weinberg
Nauka i religia w Chinach
Hinduizm i nauka
Lamaizm i nauka
Islam i nauka
Część II.
Na ścieżkach poznania
Kościelno-biblijne spekulacje przyrodnicze
"Nauka uwolniła człowieka od lęku przed bogami"
- Dlaczego niedorozwój nauki jest dla religii pożyteczny?
- Czy wszechświat ukazuje nam "rękę projektanta"?
- Pytania podstawowe
- Tzw. pierwsza przyczyna i niepotrzebne byty
- Kiedy zaczyna się człowiek?
- Badania genetyczne i klonowanie
- Cel i przypadek, determinizm i chaos
Część III.
Nauka o religii
- Religia wpisana w ewolucję ludzkiego gatunku
- Imperatywy socjologiczno-biologiczne (socjobiologia)
- Imperatywy neurologiczno-psychologiczne (neuroteologia)
- Biologia przekonań, czyli o religijnej szufladce w mózgu
- Geneza i początki neuroteologii
- Jak działa "moduł religijny"?
- Elektryczna ewangelizacja czyli "Persinger's God Machine"
- Teologiczny neuroleptyk
- Czy Radio Maryja psuje mózg?
- Religijna chemia naszego mózgu. Religia, pożądanie i narkotyki
- Religia a miłość
- Religia: opium czy ecstasa?
- Światełko w tunelu
- Pobożne neuromodulatory i układ rąbkowy
- Opioidy i serotonina
- Dopamina
- Neuroteologiczne refleksje
- O narodzinach religii i szamanizmie
- Szaman w koloratce
- Czy Adam był neandertalczykiem?
- Praktyczne korzyści z neuroteologii
- Anatomia wiary
- Wiara: pochodna uczuć religijnych czy rozumu?
- Czym są fantasmagorie metafizyczno-teologiczne?
- Bóstwa to powiększone odbicia Człowieka (Feurbach)
- Zdrowy rozsądek księdza Jana Meslier
- O Janie Meslier
- Jak replikują się bogowie?
- Tajemniczość podnieca mózgi
- Czym jest choroba wyobraźni?
- Wierzenia jako proteza
- Eksplanacyjna funkcja mitu
- Religijna anestezjologia
- Wierzenia religijne jako infantylizacja dorosłości (Freud)
- Rola strachu i nadziei
- Na początku był strach
- Później doszła nadzieja
- Aż w końcu umarł strach
- Wyrachowani spirytualistyczni hedoniści (zakład Pascala)
- Czy mnożenie niepotrzebnych bytów jest pożyteczne?
- Wiara jako poezja uczuć
- Sacrum po zmierzchu teologii kosmologicznej
- Bojaźń i drżenie Kierkegaarda
- Teologia śmierci Boga
- Współczesne trendy religijne
- Podsumowanie
Bibliografia