|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Idee i ideologie
Imperatyw tolerancji w filozofii politycznej Spinozy [1] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
Baruch Spinoza żył w latach
1632-1677. Pochodził z rodziny żydowskiej osiadłej od dwóch pokoleń w Niderlandach. Był synem
małżeństwa, które zbiegło do Amsterdamu przed hiszpańską Inkwizycją. Kształcił
się w ortodoksyjnej szkole żydowskiej. Studiował tam m.in. dzieła Majmonidesa. W wieku dwudziestu lat opanował łacinę i grekę, co pozwoliło mu przestudiować
scholastyczną literaturę średniowieczną. Za swoje poglądy filozoficzne został
wykluczony z gminy żydowskiej.
[ 1 ] Po usunięciu z diaspory przyjął imię Benedykt
Spinoza, nie przeszedł jednak
na chrześcijaństwo. Osiedlił się w Paviljoensgracht (dzielnica w Hadze), gdzie utrzymywał się ze szlifowania szkieł optycznych. Zmarł, mając
ukończone 44 lata, na gruźlicę płuc. Spinoza, dotknięty infamią wśród Żydów długo zastanawiał
się, czy ostatecznie porzucić przynależność religijną. Do przełamania stanowiska
chrześcijańskiego, dopomogli mu Bracia Polscy, z których poglądami zetknął się
wśród niderlandzkich kolegiantów.
[ 2 ] Kolegianci byli szczególnym środowiskiem skupiającym kontestujące elity
ówczesnych Zjednoczonych Prowincji i rozprzestrzeniającym swoje poglądy na całą
ówczesną Europę. Kolegianci byli grupą protestantów pozbawioną duchownych.
Leszek Kołakowski badając dorobek Spinozy tak
charakteryzuje to środowisko: „Spinoza wcześnie, nim jeszcze dotknęła go klątwa
żydowskiej gminy, obracał się w atmosferze republikańskiego wolnomyślicielstwa -
nade wszystko był to wynik obcowania z Franciszkiem van dan Ende; ów
eks-jezuita, szyderca, radykał polityczny, wróg Kościoła i monarchii, wierzył w suwerenność bezwzględną ludu i później, uwikłany w spisek antykrólewski we
Francji, przyświadczył swoje przekonania, oddając głowę pod topór. Jest całkiem
możliwe, że poglądy religijne Spinozy posłużyły raczej za pretekst do
ekskomuniki, rzeczywistą zaś przyczyną były ujawnione w jakiś sposób
republikańskie opinie, niebezpieczne dla jedności gminy żydowskiej, tradycyjnie
sympatyzującej z domem książąt orańskich. Zjednany dla kosmopolitycznego
wolnomyślicielstwa, młody filozof rychło wszedł w styczność z działaczami
republiki — formy ustrojowej panującej ówcześnie w Niderlandach, ale stale
chwiejnej, stale skłóconej z aspiracjami kalwińskiego kleru i monarchicznymi
pretensjami domu orańskiego".
[ 3 ]
Bogactwo myśli Spinozy i wielorakie możliwości jej
interpretacji skłoniły badaczy jego spuścizny do zainteresowania się środowiskiem, w którym żył i tworzył. Było to środowisko amsterdamskich kolegiantów skupiające
pośród siebie republikanów, myślicieli religijnych i intelektualistów nie
mieszczących się w sztywnym gorsecie kalwińskiej ortodoksji.
[ 4 ] Po 1619 roku wzrósł purytański aspekt kalwinizmu: konsystorze wtrącały się nawet
do najbardziej intymnych spraw wiernych. Rzeczywisty stosunek burżuazji do
duchownych kalwińskich ujawnił się w trakcie ekspansji kolonialnej.
Wolnomyśliciele byli traktowani z pogardą i lekceważeniem, a przedstawiciele
warstw posiadających całkowicie podporządkowani gubernatorom. Od lat
trzydziestych XVII stulecia środowisko to utrzymywało żywe stosunki z większością intelektualistów ówczesnej Europy.
Spinoza wyżej cenił filozofię niż teologię, i przyznawał
rozumowi samodzielną moc decydowania o przyjęciu bądź odrzuceniu wiary w Boga.
Filozof ten kierował się myślą, że tylko doświadczenie i oczywistość rozumu
powinny być jedynym kryterium prawdy i drogowskazem moralnym człowieka.
Żył w czasach niestabilnych tak jak niestabilna była młoda
demokracja w zjednoczonych Prowincjach Niderlandów. Walczące ze sobą nurty przedoświeceniowe stworzyły nie tylko rywalizujące i antagonistyczne teorie
religijne, społeczne, prawne i polityczne — np. zwolennicy podejścia
umiarkowanego wychwalali monarchię, a radykałowie demokratyczną republikę — ale
również różne koncepcje tolerancji.
Z jednej strony wyznawano powszechnie akceptowane
umiarkowane podejście do tolerancji, wywodzące się od holenderskich arminian, np. Episcopiusa, Limborcha, Le Clerca oraz w Anglii Johna Locke’a. Naczelnym
założeniem owego podejścia była wolność wyznania oraz pokojowe współistnienie
wszelkich wspólnot religijnych w obrębie Kościoła narodowego lub państwowego.
Z drugiej, bardziej radykalna koncepcja tolerancji,
dotrwała do drugiej połowy XVIII stulecia, domagała się nade wszystko wolności
myśli i słowa, w tym swobody wyrażania przekonań sprzecznych z zasadami religii
objawionej, głoszonej przez współdziałające z władzą państwową Kościoły.
[ 5 ] Spinoza, będąc indywidualnością samodzielną, zaangażowaną w budowę
indywidualnego systemu filozoficznego, dążył do przezwyciężenia tych podziałów.
Zanim zostanie wyłożona koncepcja tolerancji Spinozy
koniecznym jest przywołanie źródeł, inspiracji i podstawowych rozwiązań
charakterystycznych dla tego ponadczasowego filozofa.
[ 6 ] Postulował zupełne oddzielenie teologii od filozofii. Jako jeden z pierwszych
opowiadał się za całkowitą niezależnością filozofii.
Głosił, że matematyzacja myślenia zbliża nas do Boga i przyrody, a oparcie o matematykę i geometrię pozwoli osiągnąć poszukiwaną
pewność. Podobnie jak Kartezjusz uznał, że myśl staje się racjonalną w miarę jak
zbliża się do wzorca geometrii. Dlatego też właściwą metodą prawdziwego poznania
jest metoda dedukcji. W filozofii Kartezjusza Bóg potrzebny był po to, by nadać
światu ruch, natomiast u Spinozy cała filozofia zmierzała do pytania o istnienie
Boga. Jeżeli staramy się myśleć poza systemem, staramy się myśleć o czymś, czego
istnienie nie może być zrozumiałe, ponieważ to bycie zrozumiałym oznacza bycie
pojmowalnym jako część systemu. Natura dla tego jedynego systemu jest
utożsamiona ze słowami Deus, sive Natura (Bóg, czyli Natura). Dlatego też
nie ma dobra różnego od totalności rzeczy lub istniejącego poza nią. Atrybuty
Boga, tj. przymioty nieskończoności i wieczności, należą do jednej substancji,
która jest zarazem Naturą i Bogiem. Bóg jako przyroda, działa ustalonymi przez
siebie prawami, i nie może być przez nikogo zmuszany bądź też ograniczony. W tym
deterministycznym aspekcie systemu Spinozy widać sprzeciw wobec
personalistycznej filozofii czy teologii w tym teologii socyniańskiej. Przyroda
przejęła wszystkie atrybuty Boga, jej substancja stała się wieczna i nieskończona. Substancję definiował zaś jako coś co istnieje samo przez się i jest samo przez się jest wytwarzane, to coś co nie zależy w swym istnieniu od
niczego innego. Pisał: „Przez substancję rozumiem to, co istnieje samo w sobie i pojmowane jest samo przez się". Bóg okazał się nazwą dla tej substancji.
Niektórzy uważają, że przez tego rodzaju znak równości pomiędzy światem i Bogiem
została u Spinozy zanegowana wychodząca poza przyrodę aktywność Boga. Można by
powiedzieć, że koncepcja religii u tego filozofa jest taka, iż
nie jest ważne, czy w naszej świadomości Bóg istnieje naprawdę, czy tylko nam
się wydaje, że istnieje. Ważne, że żyjąc z taką koncepcją w rozumie i w sercu
jesteśmy w stanie wytworzyć wysoką kulturę, etykę, moralność, filozofią i wejść w wymiar duchowy. Nie ma niczego złego, gdy człowiek wierzy Bogu,
[ 7 ] czyli nie wierzy w przypadkowość swojego istnienia i doświadczeń, które
przeżywa. Religijnym złem może być dla człowieka sytuacja, gdy traci czujność,
stając się biernym elementem systemu religijnego (wspólnoty wierzących) i bezkrytycznie akceptuje wszelkie praktyki, jakie mu zostaną podane do wierzenia.
Prawdziwa mesjaniczna wiara polega zatem na zrównoważeniu pierwiastka
mistycznego z pierwiastkiem racjonalnym, na równych prawach, bez przewagi
jednego nad drugim. Tego rodzaju filozoficzne rozumieniem religii nie mogło
spotkać się z przychylnością w żadnym z istniejących kościołów.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Tak brzmiała treść klątwy
żydowskiej — Cherem, ogłoszonej 27 lipca 1656 roku. "Postanowieniem
Aniołów i wolą świętych, wykluczamy, odżegnujemy się, skazujemy na hańbę
i wyklinamy Barucha d`Espinozę. Za zgodą Pana Boga Naszego i za aprobatą
całej świętej gminy, wobec Świętych Ksiąg Prawa, gdzie jest spisanych
613 przepisów, wypowiadamy przeciw niemu klątwę, którą Jozue przeklął
Jerycho, i klątwę, którą Eliasz przeklął dziecko, i wszystkie klątwy
przepisane przez Prawo. Niech będzie przeklęty, kiedy wstaje dzień i w
nocy, niech będzie przeklęty, kiedy kładzie się do snu, i niech będzie
przeklęty, kiedy wstaje; niech będzie przeklęty, kiedy wchodzi, i niech
będzie przeklęty, kiedy wraca. Oby spodobało się Bogu nie udzielić mu
swego przebaczenia. Gniew i złość Pana rozpętują się przeciw temu
człowiekowi i zleją na jego głowę wszystkie klątwy przepisane w Księdze
Prawa. I Pan wymaże jego imię pod firmamentem niebios, i Pan wygna go na
jego zgubę spośród wszystkich plemion Izraela, i obłoży go wszystkimi
przekleństwami Niebios przepisanymi w Księdze Prawa. Wy zaś, którzy
jesteście wierni Bogu Naszemu, żyjcie po dzień dzisiejszy.(...)Nie wolno
im utrzymywać stosunków osobistych i listownych, wyświadczać
najmniejszej przysługi, przebywać pod jego dachem, nawet zbliżyć się na
mniej, niźli cztery łokcie, czytać jakiekolwiek pisma wyszłe spod jego
pióra". Fragmenty za S. Nadler, Spinoza, Warszawa,
2002, s. 143-144. [ 2 ] Por. L. Chmaj,
Spinoza a Bracia Polscy.
[w:] Bracia Polscy, Ludzie, Idee,
Wpływy, Warszawa 1957., s. 212 passim [ 3 ] Leszek Kołakowski,
Dwoje oczu Spinozy, [w:]
Antynomie wolności, Z dziejów
filozofii wolności, Warszawa 1966, s. 226. [ 4 ] "O ile doktryna Kalwina w pewnym
stopniu dała psychologiczną podstawę burżuazji w jej ekspansywnych
przedsięwzięciach, to holenderskie duchowieństwo kalwińskie było
niechętne, a nawet wrogie sprawom ekonomicznym. Kościół kalwiński
likwidując zakony katolickie, sam chciał uczynić ze społeczeństwa jeden
wielki zakon. Kalwini, mimo że odegrali poważną rolę w rewolucji
niderlandzkiej, nie byli jedyną grupą zdecydowaną na zerwanie z
Kościołem katolickim. Liczniejsi byli luteranie, baptyści i inni,
nienależący do żadnej sekty. Pierwotni protestanci całą wiarę opierali
na Biblii, negowali kapłaństwo i nic nie mówili o predestynacji.
Zwycięstwo kalwinów ortodoksyjnych na synodzie w Dordrechcie dało trwałe
efekty na płaszczyźnie politycznej: sojusz domu orańskiego z pastorami
utrzymywał się przez blisko dwa wieki, chociaż z pewnymi załamaniami.
Książę Fryderyk Henryk był sympatykiem arminianizmu, a jego syn,
przedwcześnie zmarły w 1650 roku, stylem życia daleko odbiegał od
wzorców kalwińskich. Jednakże predykanci uważali kolejnych książąt
orańskich za swoich naturalnych orędowników przeciw rzekomo
wolnomyślnym, „libertyńskim" i proremonstranckim regentom. Duchowni
kalwińscy często podsycali płomień sympatii oranżystowskich wśród mas i,
pełniąc rolę agitatorów politycznych, wyprowadzali je na ulice miast,
wywierając presję na regentów rezydujących w ratuszach". Grzegorz. Jura,
Wstęp [w:] B. Spinoza, Traktaty,
Kęty 2000, s. 45-46. [ 5 ] Rozdział: Spinoza, Locke i
oświeceniowy ruch
na rzecz tolerancji,
[w:] Jonathan
I. Israel, Radical Enlightenment Philosophy and the Making of
modernity 1650 -1750. Oxford, 2002, s. 265. [ 6 ] Współcześnie system Spinozy
odczytuje się w porównaniu z kartezjanizmem, który myśliciel ten
akceptował co do metod i dyrektyw myślenia, ale negował co do
ostatecznych konkluzji. Podstawą jego filozoficznych rozwiązań podobnie,
jak i u Kartezjusza, była krytyka stanu wiedzy i dróg jej zdobywania. [ 7 ] U Spinozy spotykamy się ze
sformułowaniem wierzyć Bogu a nie „w Boga", zapewne jako pokłosie
odebranego wychowania w szkole rabinackiej. « Idee i ideologie (Publikacja: 01-07-2010 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7378 |
|