Dlaczego Hraish robi taką „przysługę" koledze z organizacji? Nie wiadomo, może prawdziwe jest to, że Hraish — jak sam twierdzi — uważa rytualny ubój zwierząt za czyn niehumanitarny, a Miśkiewicz łamiąc prawo i zapraszając z tej okazji media działa prowokująco. Ta etyczna postawa wobec zwierząt jest jednak w jaskrawym kontraście z przedstawianiem przez Hrisha kilka lat temu na Uniwersytecie Wyszyńskiego szariackiej kary obcinania rąk złodziejom, Czy Hraish, wskazując na obecnego muftiego MZR, nie czyni tego z innych pobudek niż etyczne? Pod koniec 2012 roku w MZR doszło do ostrego konfliktu, kiedy grupa Tatarów negatywnie nastawiona do Miśkiewicza wybrała Tomasza Aleksandrowicza na nowego przewodniczącego MZR, próbując rozdzielić funkcje przewodniczącego organizacji i muftiego. Miśkiewicz zaskarżył tę decyzję do prokuratury, powołując się na ustawę z 1936 roku, na mocy której stanowisko muftiego pełnione jest dożywotnio i jest nierozdzielne ze stanowiskiem przewodniczącego. ![]() Imam Hraish Wobec obecnego muftiego padały różne zarzuty. Na przykład, że wprowadza elementy wahhabickie do zintegrowanej społeczności Tatarów. Wykształcenie odebrał w Arabii Saudyjskiej, a w Polsce jest szefem oddziału World Assemby of Muslim Youth, organizacji odpowiedzialnej za szerzenie wahabbizmu, ale także za wspieranie publikacji Bractwa Muzułmańskiego. W trakcie społecznej debaty na temat zakazu uboju halal, w lipcu w TVN24, wypłynął także zarzut — również ze strony Hraisha — że mufti przejął prawie na wyłączność przychody z przyznawania certyfikatów ubojniom. Co oznaczałoby, że jeszcze kilka temu dla gdańskiego imama nieetyczny nie był sam ubój rytualny, tylko podział pieniędzy z jego certyfikowania. Mufti także przełamał tabu niezależności światopoglądowej uczelni i interweniował w sprawie dr Bartłomieja Grysy pracującego na Uniwersytecie Adama Mickiewicza, który m.in. nazwał Mahometa mordercą. Po zabiegach Miśkiewicza uczelnia nie przedłużyła kontraktu z wieloletnim pracownikiem, mimo że dla porównania szanowany w środowisku orientalistyki prof. Janusz Danecki w swoich publikacjach także pisał, że Mahomet mordował ludzi. ![]() Mufti Miśkiewicz Nie znaczy to bynajmniej, że Hraish jest akceptowany przez środowisko zintegrowanych Tatarów, tradycyjnie skupione w MZR. Do jego wypowiedzi opublikowanych przez „Dziennik Bałtycki" i nasz portal, na temat kary obcinania rąk czy Izraela jako źródła problemów muzułmańskiego świata, prof. Selim Chazbijewicz (były imam w Gdańsku) odniósł się bardzo ostro: „Tak się kończą wystąpienia kucharzy na uniwersytetach". Możliwe, że Tatarzy próbują walczyć o swoją tożsamość wolną od wahhabickich wpływów. Możliwe, że jest to też walka o synekury i władzę w środowisku. Może zachodzą obydwa zjawiska jednocześnie. To jednak, jak rozstrzygną się losy MZR, może w ogóle nie mieć wpływu na całą społeczność polskich muzułmanów. Konkurencyjna Liga Muzułmańska, ideologiczny reprezentant Bractwa Muzułmańskiego w naszym kraju, nastawia się bardziej na konwertytów i imigrantów, którzy już teraz liczebnie znacznie przewyższają polskich Tatarów. ------------- Fitna (arab.فتنة) — arabskie słowo posiadające wiele różnych odcieni znaczeniowych, najczęściej używane na oznaczenie trzech wojen wstrząsających muzułmańską ummą w VII i VIII wieku. W Koranie termin fitna nabiera wymiaru duchowego i zaczyna oznaczać próbę, jakiej Bóg poddaje wiernego żeby oczyścić jego wiarę. Słowo to jest jednak używane w świętej księdze muzułmanów także w innych znaczeniach. Oznacza ono czasem nieporządek, zamęt, czasami zaś także rozłam, zerwanie więzi łączącej muzułmańską ummę. (Na podst. Wikipedii — red.) Tekst opublikowany zarówno na portalu Euroislam oraz w Racjonaliście. | |
Oryginał.. (http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9355) (Ostatnia zmiana: 19-10-2013) |