Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [5]
· [1]
· [3]
· [10]
S³owo-obraz-d¼wiêk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918-1939 Dziedzina: Humanistyka Autor: Beata ¦niecikowska Seria: Modernizm w Poslce Miejsce i rok wydania: Kraków 2005 Wydawca: Universitas Liczba stron: 464 Wymiary: A5 cm ISBN: 83-242-0428-8 Ok³adka: Miêkka Ilustracje: Nie Cena: 40,00 z³ (bez rabatów)
[ Pozycja niedostêpna ] Opis Ksi±¿ka omawia kilka zrealizowanych w polskim miêdzywojniu wariantów relacji literatura-sztuki wizualne. Czê¶æ pierwsza skupia siê na dorobku futurysty-formisty T. Czy¿ewskiego (typograficzna „s³owografia”; problem kola¿u w poezji; przejawiaj±ce siê w plastyce i literaturze: symbolizm, secesja, surrealizm, dadaizuj±ca „wielop³aszczyznowo¶æ”, poszukiwanie stylu narodowego), czê¶æ druga to analiza dzia³alno¶ci teoretycznej i praktyki
twórczej J. Przybosia (unizm i architektonizm tomu Sponad?) i W. Strzemiñskiego (problemy wizualizacji tekstu – m.in. zwi±zki prac Strzemiñskiego z poezj± konkretn±, Strzemiñski a
Szczuka), przedmiotem rozwa¿añ w trzeciej czê¶ci studium jest twórczo¶æ F. i S. Themersonów (kinematograficzna „manufaktura” Themersonów w kontek¶cie nowoczesnej plastyki; zwi±zki awangardowego kina z literatur± i typografi±: filmowa Europa I i II a opracowany przez Szczukê poemat Sterna, The Eye and the Ear a Tuwimowskie S³opiewnie; Themersonowska sztuka ksi±¿ki). W pracy zawarto ponad 70 ilustracji.
Spis tre¶ci
Wstêp
Czê¶æ I
Tekst i obraz w twórczo¶ci Tytusa Czy¿ewskiego - o artystycznej „unii personalnej"
I. S³owografia Czy¿ewskiego?
1. S³owo a kompozycje wielop³aszczyznowe
2. „Inkrustacje" graficzne?
3. Nierozdzielno¶æ tworzyw?
II. Analogie kompozycyjne i semantyczne
1. Formistyczne eksperymenty na p³aszczy¼nie
- poezja formistyczna?
2. Obrazy nastrojowe a futurystyczny symbolizm i secesja
3. Surrealizm Czy¿ewskiego?
4. Plastyczne i literackie kompozycje wielop³aszczyznowe?
5. Nowy styl narodowy?
III. Intersemiotyczna „dwujêzyczno¶æ"?
Czê¶æ II
Dwóch artystów — dwa tworzywa - jedna idea? — o sztuce i teorii sztuki Juliana Przybosia i W³adys³awa Strzemiñskiego
I. Julian Przybo¶ a unizm i achitektonizm
W³adys³awa Strzemiñskiego
1. Wokó³ teorii
2. Unizm poezji P
II. W³adys³aw Strzemiñski
- interpretator poezji Juliana Przybosia
1. Wizualizacja tekstu - konsekwencje
A. Tekst i obraz
B. Zaburzenia semantyki
C. Destrukcja spójno¶ci tekstu
2. Strzemiñski a Szczuka
3. Koncepcja druku funkcjonalnego
4. Unizm i architektonizm
a praktyka typograficzna Strzemiñskiego
5. Sponad dzisiaj
Czê¶æ III
Obraz - d¼wiêk - s³owo - ruch
Intermedialno¶æ sztuki Franciszki i Stefana Themersonów
I. Filmowa „manufaktura" Themersonów
II. Europa
1. Ilustracyjno¶æ dos³owna (i jej pogranicza)
2. „Pomys³y na wolno¶ci”
3. K³opoty z metafor±
A. „Rozbudowa" przeno¶ni
B. „Materializacja" metafory
4. Wizualizacja wiersza
III. The Eye and Ear (Oko i ucho)
1. Green Words (Zielone s³owa)
2. St. Francis (¦w. Franciszek)
3. Rowan Towers (Kalinowe dwory)
4. Wanda
IV. Themersonowska sztuka ksi±¿ki
Zamiast zakoñczenia
Bibliografia podmiotowa
Bibliografia przedmiotowa
Spis ilustracjiPodziel siê swoj± opini± o tej ksi±¿ce..