Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.451.702 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Religia nie jest fundamentem moralności, to nasza intuicja moralna tworzy grunt dla religii. Religia nie tłumaczy obecności cierpienia, lecz sposób, w jaki ludzie postrzegają nieszczęście sprawia, że łatwiej przyjmujemy religię.
Znalezione w sieci
Poniżej znajdują się odesłania do ciekawych materiałów znajdujących się poza naszym portalem - znalezione przez nas i przez Czytelników Racjonalisty. Jeżeli jest w Internecie coś, co Twoim zdaniem znasługuje na uwagę innych (artykuły, opracowania, felietony, wątki na forach itp.) podaj nam ten adres, aby inni też mogli to przeczytać.

 Oto ostatnio dodane linki:
Czarne legendy (12-12-2015)
Autor: W. Buchner
Źrodło: Horyzonty Polityki Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Tak zwana przestrzeń publiczna pełna jest krążących w niej od wieków półprawd, świadomych zakłamań, konstruowanych z rozmysłem, odpychających wizerunków wroga ideologicznego. Dzisiejsza wyborcza i kwantytatywna polityka demokratyczna, wraz z nieodłącznym od niej populizmem medialnym, stanowi szczególnie podatny grunt zarówno do pielęgnowania czarnych legend przeszłości, jak i powstawania nowych. Sprzyja im także osobliwy kamuflaż, który tworzy pozory neutralizacji złych instynktów, jakie uruchamia w człowieku polityka. Prowadzi to często do polityki tolerancji i fałszywego humanitaryzmu".
Do tekstu..
Łapówka Darwina dla chrześcijan (12-12-2015)
Autor: G. Malec
Źrodło: FAG Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Pod koniec 1859 roku na półkach angielskich księgarni ukazała się najbardziej rewolucyjna książka w historii biologii. Jej autor, Karol Darwin, podważył pogląd o niezmienności gatunków i twierdził, że życie na Ziemi rozwija się pod wpływem procesów czysto przyrodniczych. Książka Darwina miała sześć wydań, do których wprowadzał on pewne zmiany. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest przeformułowanie ostatniego stwierdzenia z pierwszego wydania O powstawaniu gatunków, do którego angielski przyrodnik dodał wzmiankę o Stwórcy".
Do tekstu..
Stanisław Staszic. Między Bogiem a naturą (12-12-2015)
Autor: J. Skodlarski
Źrodło: nnales. Etyka w życiu gospodarczym Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"W ostatnich latach swego życia Staszic oddalił się od Boga. Ludwik Kamykowski twierdzi, że stał się faktycznie ateistą".
Do tekstu..
Korporacje jako podmioty wpływu (12-12-2015)
Autor: B. Bielska, K. Tamborska
Źrodło: Annales. Etyka w życiu gospodarczym Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Działania służące interesom wielkich korporacji są rozproszone, prowadzone w sposób nieprzejrzysty i trudny do zidentyfikowania dla przeciętnego konsumenta. Konsument wie o istnieniu działań reklamowych, ale najczęściej przyjmuje, że nie wpływają one na jego wybory. Wśród strategii propagandowych zidentyfikować można m.in. wykorzystywanie działalności organizacji pozarządowych, sponsorowaną działalność dziennikarską i ekspercką, specjalnie profilowane kampanie społeczne".
Do tekstu..
Modlitwa Pańska w kotekście... (09-12-2015)
Autor: Mirosław Rucki
Źrodło: Sriptura Sacra Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Na temat Modlitwy Pańskiej napisano wiele opracowań, ukazujących jej znaczenie, sens i przesłanie. Moim celem nie jest jednak analiza wszystkich dotychczasowych prac. Pragnę umieścić słowa tej modlitwy w kontekście dla niej właściwym - w mentalności żyda, słyszącego pouczenie, jak należy się modlić".
Do tekstu..
Filozofia człowieka w myśli chasydów (09-12-2015)
Autor: Katarzyna Kornacka-Sareło
Źrodło: Sofia Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Myśli założycieli ruchu chasydzkiego miały ogromny wpływ na koncepcje wielu późniejszych filozofów żydowskich, tych zwłaszcza, którzy usiłowali niejako zrekonstruować ontyczny i moralny porządek świata po dramacie Holocaustu".
Do tekstu..
Max Weber i niemiecka klęska (09-12-2015)
Autor: Zbigniew Mazur
Źrodło: Przegląd Zachodni Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Weber zasadniczo pogodził się z tym, że Alzacja i Lotaryngia powrócą do Francji, tym bardziej że krytycznie oceniał skutki fatalnej polityki integracyjnej wobec Alzatczyków, natomiast perspektywa powrotu do Polski ziem zaboru pruskiego budziła w nim nieskrywaną wściekłość".
Do tekstu..
We can save atheism from the New Atheists like Richard Dawkins and Sam Harris (03-12-2015)
Autor: Jeff Sparrow
Źrodło: Guardian Zgłosił/a: KR
There must be another way for nonbelievers than to transform, as Dawkins and Harris have done, into toxic know-it-alls
Do tekstu..
Nathana Aviezera interpretacja kabały (22-11-2015)
Autor: Dorota Brylla
Źrodło: Filozoficzne Aspekty Genezy Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"W artykule niniejszym twierdzę, że idea współmierności, czy też odpowiedniości, dziesięciu wymiarów przestrzennych teorii strun z dziesięcioma sefirot kabały zaproponowana przez Nathana Aviezera w jego artykule "Kabała, nauka i stworzenie Wszechświata" nie posiada podstaw w samych naukach kabalistycznych".
Do tekstu..
Kabała, nauka i stworzenie Wszechświata (22-11-2015)
Autor: Nathan Aviezer
Źrodło: Filozoficzne Aspekty Genezy Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Artykuł podejmuje problem stworzenia Wszechświata z punktu widzenia nauczania kabały (gałęzi judaizmu mistycznego) i argumentuje za podobieństwami pomiędzy tym ujęciem a współczesną hipotezą naukową - teorią strun".
Do tekstu..
Nauka przed sądem... (22-11-2015)
Autor: Robert C. O'Connor
Źrodło: Filozoficzne Aspekty Genezy Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Zgodnie z moją konkluzją dopuszczenie bezpośrednich odwołań do boskiego sprawstwa na gruncie nauk przyrodniczych miałoby szkodliwe konsekwencje dla ogólnie pojętego celu, jakim jest poszukiwanie prawdy".
Do tekstu..
Instytucjonalizacja whistleblowingu (22-11-2015)
Autor: Anna Lewicka-Strzałecka
Źrodło: Diametros Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"W języku polskim trudno znaleźć adekwatny odpowiednik dla terminu whistleblower. Wszystkie tradycyjne określenia takie jak: kapuś, cyngiel, donosiciel, kabel, delator, szpieg, szpicel, lizus, denuncjator, konfident, szczur, kret, kapusta, śpioch, informator, skarżypyta, agent, sprzedawczyk, zdrajca, tw, wtyczka, ucho, kolaborant, szmalcownik budzą pejoratywne asocjacje i z góry deprecjonują osobę, która jest za ich pomocą określana".
Do tekstu..
Krzyżowy ogień. Historia niezwykłej podróży. (21-11-2015)
Autor: Stanisław Obirek
Zgłosił/a: sapiens
Książka Boba Seidenstickera Krzyżowy ogień to nie jest kolejna książka z serii nowego ateizmu, które w ostatnich latach zdominowały rynek amerykański, przyczyniając się do dalszej polaryzacji społeczeństwa. Jej lektura wskazuje, że istnieje trzecia droga. Konfrontacja to tylko początek kwestionowania własnych argumentów. Prawdziwa przygoda zaczyna się wtedy, gdy musimy zbudować własny świat od nowa. Ale właśnie to jest najciekawsze. Krótko mówiąc, to książka dla odważnych i poszukujących. Stanowi prawdziwe wyzwanie, znacznie poważniejsze niż nowy program komputerowy.
Do tekstu..
Mediatyzacja przez aplikatyzację (19-11-2015)
Autor: Katarzyna Kopecka-Piech
Źrodło: Zeszyty Prasoznawcze Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Znaczenie mediów mobilnych wynika m.in. z ich podręczności, multifunkcjonalności i potencjalnie permanentnej, niezależnej od czasu i przestrzeni, łączliwości z Internetem oraz wykorzystywania opartych na nim aplikacji. To one mediatyzują codzienność użytkowników przez kreowanie faktur mediatyzacji, swoistych wzorców uporządkowania mobilnej aktywności komunikacyjnej".
Do tekstu..
Daniel Romanowicz i jego czasy (12-11-2015)
Autor: Praca zbiorowa
Źrodło: Roczniki IEŚW Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Nie ma chyba w dziejach średniowiecznych kontaktów polsko-ruskich postaci bardziej symbolicznej niż książę, a od 1253 roku król, Daniel Romanowicz. Wnuk wielkiego księcia kijowskiego Mścisława, a jednocześnie prawnuk po kądzieli Bolesława Krzywoustego, był uosobieniem rozlicznych związków łączących dynastie Piastów i Rurykowiczów".
Do tekstu..
Historycy frankizmu i ich źródła (12-11-2015)
Autor: Jan Doktór
Źrodło: Kwartalnik Historii Żydów Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Wszystkie niemal prace historyczne o frankizmie łączy bezkrytyczne wykorzystywanie źródeł. Tymczasem wiele dokumentów o fundamentalnym dla naszej wiedzy o frankizmie znaczeniu zostało moim zdaniem po prostu sfałszowane".
Do tekstu..
Beniowski u wybrzeży Japonii (12-11-2015)
Autor: Edward Kajdański
Źrodło: Gdańskie Studia Azji Wschodniej Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Jednym z pierwszych Polaków, którzy podejmowali próby odtworzenia trasy żeglugi Beniowskiego wzdłuż wschodnich wybrzeży Japonii, był podróżnik, pisarz i badacz Azji Wschodniej, inżynier Kazimierz Grochowski. Na Dalekim Wschodzie spędził 30 lat życia, dwukrotnie był też w Japonii. W swojej książce Polacy na Dalekim Wschodzie sporo miejsca poświęcił rozważaniom na temat trasy żeglugi Beniowskiego od Wysp Kurylskich do ówczesnych Wysp Liqueio (dzisiejsze Wyspy Riukiu)"
Do tekstu..
Polski rozbitek na Kurylach (12-11-2015)
Autor: Edward Kajdański
Źrodło: Gdańskie Studia Azji Wschodniej Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
O zaginionych mapach generała Józefa Kopcia.
Do tekstu..
Why the Future of Religion Is Bleak (12-11-2015)
Autor: Prof. Daniel C. Dennett
Źrodło: The Wall Street Journal Zgłosił/a: Jacholek
Rozważania, oparte na danych statystycznych, dotyczące ewolucji systemów religijnych na świecie.
Do tekstu..
Elimelech z Leżajska (06-11-2015)
Autor: Izabela Pasternak
Źrodło: Sofia Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Na drodze ku pobożności człowiek napotyka na trzy przeszkody, są to: lenistwo, zaniedbanie oraz coś, co Elimelech nazywał "grzechem teorii". Jest to nadmierne teoretyzowanie, spekulacja oraz przekonanie, że istota czynu moralnie dobrego mieści się w intencjach nie zaś w efektach".
Do tekstu..
Apologia rozumu praktycznego (06-11-2015)
Autor: Grażyna Żurkowska
Źrodło: Sofia Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Żyjemy pod presją ciągłego parcia do przodu, przyrostu za wszelką cenę. Staliśmy się dziećmi naiwnego kryptoprogresywizmu, bezkrytycznej wiary w postęp od góry do dołu. Terror parcia do przodu sprawia, że pewnych zjawisk (niepasujących do przyjętego wzoru) w ogóle nie widzimy".
Do tekstu..
Poglądy Seneki na samobójstwo (06-11-2015)
Autor: Michał Kamiński
Źrodło: Sofia Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Jakie argumenty z poglądów Zenona, Seneki czy Marka Aureliusza na korzyść śmierci eutanatycznej możemy przytoczyć również w dzisiejszych debatach na temat prawa do decydowania o własnej śmierci?".
Do tekstu..
Filozofia zmierzchu humanizmu czy zmierzch filozofii? (06-11-2015)
Autor: Andrzej L. Zachariasz
Źrodło: ΣΟΦΙΑ Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Zmierzch humanizmu równie dobrze może być odczytany jako nadzieja i zapowiedź nowej epoki (formacji) w procesie jej intelektualnego i emocjonalnego stawania. Tym bardziej, iż wiele wydaje się wskazywać na to, iż humanizm i antropocentryzm, zarówno w konfrontacji z wiedzą przyrodniczą, jak i technicznymi możliwościami realizacji człowieka, wydają się napotykać na granice swej zasadności".
Do tekstu..
Is Religion Hazardous to Your Child's Moral Health? (05-11-2015)
Autor: Tom Jacobs
Źrodło: Pacific Standard Zgłosił/a: Jacholek
Dyskusja wyników badań pokazujących negatywną korelacje pomiędzy religijnością dzieci i poziomem ich postaw altruistycznych
Do tekstu..
Szyszkowska: Niepokoje i drobni przedsiębiorcy (03-11-2015)
Źrodło: Przegląd Socjalistyczny Zgłosił/a: MA
Niepokojąca jest sytuacja gospodarcza w Polsce, innymi słowy bieda. Jestem przekonana, że rozwiązaniem tego problemu byłoby uprzywilejowanie drobnych przedsiębiorców. Obecnie przywilejami cieszą się koncerny i banki. Sięgnijmy do historii. W dawnej Polsce szczególną rolę pełniła szlachta. Używając dzisiejszych kategorii można określić tę warstwę społeczną jako producentów. S
Do tekstu..
Zanik uczuć metafizycznych... (03-11-2015)
Autor: Jacek Breczko
Źrodło: Kultura i Wartości Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Uważam, że zanik uczuć metafizycznych jest obecnie stymulowany nie tylko coraz wygodniejszym i bardziej szczelnym "kokonem cywilizacyjnym", ale też "zapomnieniem o śmierci" (śmierć staje się tabu w kulturze) oraz panowaniem w nauce naturalizmu metodologicznego, który powoduje, że świat przestaje się jawić jako "dziwny", "tajemniczy". Wszystko to zaś uszkadza, "wyjaławia" wyższe piętra kultury, czyli destrukcyjnie wpływa na działalność elit artystycznych, filozoficznych i religijnych".
Do tekstu..
Środkowoeuropejski federalizm (29-10-2015)
Autor: Gennadii Korolov
Źrodło: Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
"Na czym polega istota środkowoeuropejskiego federalizmu oraz jak kształtował się on od świadomości politycznej i ideologii do utopii?".
Do tekstu..
Odwrotna strona postępu (29-10-2015)
Autor: Halina Rarot
Źrodło: Kultura i Wartości Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
Kryzys Zachodu jako kategoria filozoficzna w filozofii rosyjskiej
Do tekstu..
Antydekalog de Sade’a (28-10-2015)
Autor: Markus Lipowicz
Źrodło: Kultura i Wartości Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk
Przeciwstawienie Dionizosa Jezusowi nie jest oczywiście przypadkowe. Dionizos to bóg upojenia, bóg "rozkosznego zachwycenia"; Jezus to, zdaniem Nietzschego, ktoś, w którego imię od wielu stuleci naucza się "sprzeczności z naturą".
Do tekstu..
Sprawa Ethana Coucha (27-10-2015)
Autor: Karol Muszyński
Źrodło: Normy, Dewiacje i Kontrola Społeczna Zgłosił/a: Alderyk Olrzyk

Do tekstu..

Archiwum: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10]
[11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20]
[21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]
[31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40]
[41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50]
[51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60]
[61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70]
[71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80]
[81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90]
[91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100]
[101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110]
[111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120]
[121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130]
[131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140]
[141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150]
[151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160]
[161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170]
[171] [172] [173] [174] [175] [176] [177] [178] [179] [180]
[181] [182] [183] [184] [185] [186] [187] [188] [189] [190]
[191] [192] [193] [194] [195] [196] [197] [198] [199] [200]
[201] [202] [203] [204] [205] [206] [207] [208] [209] [210]
[211] [212] [213] [214] [215] [216] [217] [218] [219] [220]
[221] [222] [223] [224] [225] [226] [227] [228] [229] [230]
[231] [232] [233] [234] [235] [236] [237] [238] [239] [240]
[241] [242] [243] [244] [245] [246] [247] [248] [249] [250]
[251] [252] [253] [254] [255] [256] [257] [258] [259] [260]
[261] [262] [263] [264] [265] [266] [267] [268] [269] [270]
[271] [272] [273] [274] [275] [276] [277] [278] [279] [280]
[281] [282] [283] [284] [285] [286] [287] [288] [289] [290]
[291] [292] [293] [294] [295] [296] [297] [298] [299] [300]
[301] [302] [303] [304] [305] [306] [307] [308] [309] [310]
[311] [312] [313] [314] [315] [316] [317] [318] [319] [320]
[321] [322] [323] [324] [325] [326] [327] [328] [329] [330]
[331] [332] [333] [334] [335] [336] [337] [338] [339] [340]
[341] [342] [343] [344] [345] [346] [347] [348] [349] [350]
[351] [352] [353] [354] [355] [356] [357] [358] [359] [360]
[361] [362] [363] [364] [365] [366] [367] [368] [369] [370]
[371] [372] [373] [374] [375] [376] [377] [378] [379] [380]
[381] [382] [383] [384] [385] [386] [387] [388] [389] [390]
[391] [392] [393] [394] [395] [396] [397] [398] [399] [400]
[401] [402] [403] [404] [405] [406] [407] [408] [409] [410]
[411] [412] [413] [414] [415] [416] [417] [418] [419] [420]
[421] [422] [423] [424] [425] [426] [427] [428] [429] [430]
[431] [432] [433] [434] [435] [436] [437] [438] [439] [440]
[441] [442] [443] [444] [445] [446] [447] [448] [449] [450]
[451] [452] [453] [454] [455] [456] [457] [458] [459] [460]


 Wypełnij poniższe pola :
 Adres URL*: 
 Tytuł strony (treści): 
 Autor treści: 
 Źródło/nazwa serwisu: 
 Twój podpis*: 
 Krótki opis: 
 ?
 
:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..
Wyszukaj

Wprowadzenie
Indeks artykułów
Książka: Racjonalista
Napisz do nas
Newsletter
Promocja Racjonalisty

Racjonalista w Facebooku
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365