Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.273.903 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 683 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
[K]ażdy, kto robi coś rozsądnego - ponosi odpowiedzialność. Większość ludzi usiłuje w ogóle nic nie robić...

Dodaj swój komentarz…
Lipiński - czy aby na pewno   2 na 2
Znaczna część tekstów, myśli, filozofii Nietzschego to głęboka krytyka ówczesnej kultury chrześcijańskiej Europy, jak i samej wiary. Wspólne pierwiastki można znaleźć z wieloma innymi filozofami nawołującymi do powrotu do naturalnych praw świata. Tao samo w sobie jest przeciwieństwem szaleństwa filozofii Nietzschego.
Z doświadczenia życiowego warto sobie zadać pytanie , jak wyglądałby nasz świat w którym jedynym prawem byłoby nasze prawo które ustanawiamy według naszego widzimisię?
Autor: Lipiński  Dodano: 09-08-2016
Reklama
Klopton - Dużo nieporozumień   1 na 1
Nietzsche nie zakładał szkoły filozoficznej i nie posiadał światopoglądu, był tego krytykiem, przecież Nadczłowiek jest ponad "poglądem na świat".
Apollo i Dionizos są tylko wzorem dla kultury jaką społeczeństwa powinny budować aby nie zakłamywać życia i nie przeszkadzać sobie w dążeniu do budowania Nadczłowieka. Apollo reprezentuje tutaj ujście dla instynktów twórczych, ku pięknu, a Dionizos ujście dla instynktów zwierzęcych, dzikich, co ma służyć unikaniu tworzenia kompleksów, takich jak to zdefiniował Freud.
Należy rozróżnić że część filozofii Nietzschego ma służyć jako wzór dla kultury którą powinni zbudować ludzie, a część jest próbą zdefiniowania drogowskazu ku Nadczłowiekowi. Co ten Nadczłowiek ma potem robić, tego filozof już nie rozwija bo "Tako Rzecze Zaratustra" jest opisem kreowania się z człowieka ku a nie opisem gotowego Nadczłowieka.

Podobieństwa z Taoizmem są ale nie tylko, bo wszystkie nauki ezoteryczne mówią to samo tylko swoimi słowami, w wielu Nadczłowiek jest zastąpiony pojęciem Boga.
Autor: Klopton  Dodano: 10-08-2016
Klopton   1 na 1
Co ciekawe Carl Gustaw Jung definiował cel indywiduacji jako połączenie się z Jaźnią. Jaźń to jest Moc nieograniczona, u Nietzschego ten cel to Nadczłowiek, też maximum mocy, a w religiach Bóg. Jung jednak napisał sporą pozycję o Zaratustrze Nietzschego, krytyczną, nie czytałem jej i nie znam detali, ale wychodzi na to, że Nietzsche mógł zdefiniować Nadczłowieka nie do końca na wzór Wschodu, dać się oczarować wizją supermocy, bo Jaźń łącząca wszystkie przeciwieństwa, to Pustka w Taoizmie i Buddyzmie czyli ani biała, ani czarna ani szara a przeźroczysta. Supermoc to coś ciut innego (przynajmniej z pozoru, bo może w głębi na to samo wyjdzie) coś a la Stwórca, czy też Światło Obdarzające z żydowskiej Kabały.
Można się więc doszukać podobieństwa nie tylko do Taoizmu ale również do początków Judaizmu. Jung chcąc być empirystą i naukowcem z pewnością opowiadał się za Pustką, bo umożliwia większy obiektywizm. Nietzsche w Nadczłowieku widział konkret, super-twórce o super-mocy czyli konkurenta albo zastępstwo Jahwe.

Buddyzm zen mówi - Człowiek jest Bogiem, który dla kaprysu zapomniał o swojej boskości i życie jest drogą powrotu poprzez przypominanie.
Autor: Klopton  Dodano: 10-08-2016

Pokazuj komentarze od najnowszego

Aby dodać komentarz, należy się zalogować

  

Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto..

Reklama
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365