Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.407.403 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało
dla nas 7364 tekstów.
Zajęłyby one 29017 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
Podręcznik do filozofii współczes..
Czy człowiek może posiadać osobli..
Dlaczego woda i powietrze są wspó..
Wielkie twierdzenie Fermata? ŻAL
Katastroficzny dramat...
Drżyjcie nożownicy
zachód nas zdradzi
Bitcoin to złoto, reszta to malow..
Rezerwa cząstkowa - efektywność a..
Ogłoszenia
:
the topic of customer communications manage..
Czy ktoś może polecić jakiś sprawdzony edyt..
casino
Szukam rekomendacji na temat blogów poświęc..
Dodaj ogłoszenie..
Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 696 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
John Brockman (red.) -
Nowy Renesans
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
Prawdę trzeba wyrażać prostymi słowami.
Ajschylos
Komentarze do strony
Tajne związki i rewolucja listopadowa
Dodaj swój komentarz…
agata m.~~ - Jest dobrze=)
treść może być, ale jaednak za mało rozbudowane wiadomości na temat tajnych związków, moze byuć lepiej. pozdrawiam agata m.~~
Autor:
agata m.~~
Dodano:
10-05-2006
Reklama
Karol Wojciechowski - Który mason rewolucjonistą?
Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, iż nie jest rozsądnym pełne utożsamianie wolnomularstwa z ruchami rewolucyjnymi, choć pewien taki związek niewątpliwie istniał. Niemniej trzeba pamiętać, że Wielka Loża Anglii zrywała z organizacjami masońskimi, które za cel stanowiły sobie działalność polityczno-rewolucyjną - tak było np. z Wielką Lożą Filadelfów rytu egipskiego w Anglii. Ale i we Francji stosunek wolnomularstwa do społecznych rewolucji był niejednolity, zwłaszcza biorąc pod uwagę to, że wolnomularze w czasach Rewolucji Francuskiej walczyli po obu stronach barykady. Jej gorliwy przeciwnik mason Joseph de Maistre był zwolennikiem sojuszu między ołtarzem a tronem i wrogiem wszelkich rewolucji społecznych. Podobne poglądy wyrażał inny wolnomularz Henryk Rzewuski, który zresztą był wielbicielem Maistre'go.
Błędem autora jest też ujednolicanie postawy politycznej wolnomularzy z Wielkiego Wschodu Narodowego. Wielu z nich faktycznie walczyło w Powstaniu Listopadowym, ale byli też wśród nich jego zdecydowani przeciwnicy. Najlepszym przykładem jest tu hrabia Franciszek Ksawery Drucki-Lubecki, minister skarbu Królestwa Polskiego, który posiadał wszystkie siedem stopni rytu fracuskiego Różanego Krzyża. Poza tym jakie autor posiada dowody na to, że działania w zakresie laicyzacji szkół płynęły z inspiracji Wielkiego Wschodu polskiego: fakt, że Kostka Potocki był przez jakiś czas jego Wielkim Mistrzem niczego jeszcze nie dowodzi (wysokie godności masońskie piastował też Tadeusz Matuszewicz, tłumacz, który dokonał przekładu m.in. "O naśladowaniu Chrystusa"). Aczkolwiek nie można zaprzeczyć, że wolnomularstwo nie raz stanowiło swoisty parawan dla ruchu niepodległościowego. Na ziemiach polskich powstanie miało także taki wymiar i bynajmniej nie chodziło tylko o problem awansu zbuntowanych oficerów, ani też dążenie do zburzenia odwiecznego porządku bożego. Poza tym autor zapomina chyba, że zdecydowaną większość polskich XIX w. powstań określano mianem "rewolucji".
Wracając zaś jeszcze do karbonaryzmu należy zauważyć, iż on także nie był organzacją o charakterze jednolitym. Ścierały się w nim bardzo różne dążenia - umiarkowanie monarchistyczne, republikańsko-demokratyczne i społeczno-radykalne. Swoje skrajne oblicze karbonaryzm ukazał w 1832 r. we Francji, kiedy został zreformowany przez Buonarottiego pn. Demokratyczne Węglarstwo Powszechne. Taka reorganizacja stanowiła reakcję na decyzję części węglarzy francuskich popierających monarchię Ludwika Filipa. Nie ma natomiast żadnych dowodów poświadczających powiązania karbonaryzmu (tego wcześniejszego) z konspiracjami polskimi. Dopiero po upadku Powstania Listopadowego na emigracji w Paryżu powstała polska sieć węglarstwa, podległa radykalnemu karbonaryzmowi francuskiemu, która została wkrótce rozwiązana. Nieco inny był także niż podany w artykule mechanizm powstania Towarzystwa Patriotycznego i Związku Kosynierów (I. Prądzyński i J.N. Umiński).
Autor:
Karol Wojciechowski
Dodano:
15-07-2006
Pokazuj komentarze
od najnowszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365