Komentarze do strony Obcy Dodaj swój komentarz… PiotrB - hmm 1 na 1 O kurczę, ale dziwny tekst. Przy odrobinie interpretacyjnej życzliwości powiedziałbym, że jest to o mężczyznach, którzy nienawidzą kobiet ze względów religijnych albo po prostu z winy religii. Pewnie o to chodziło, chociaż strasznie, moim zdaniem, bełkotliwie i topornie ta myśl została wyrażona.
Autor:
PiotrB Dodano:
21-03-2010 Reklama
xadi Podobało mi się. Mnie się zdaję, że chodziło o religię, która wpychana była od małego, która nakazuje, zakazuje, wymaga. Od czasu do czasu pęta nogi i zatyka usta patriotycznym bełkotem. Dlatego jest rozczłonkowana: trzyma się moralności, podszywa pod patriotyzm, próbuje sterować instynktami.
Autor: xadi Dodano: 21-03-2010
Zdziwienie - Obcy jest w nas 2 na 2 Wspaniały artykuł.W barwny ,humorystycny sposób na własnej osobie pokazany jest obraz manipulacji jaki jest dokonywany na nas praktycznie od urodzenia,poczynając od chrztu,poprzez szkolnictwo,media,środowisko,działania itp:.Bardzo mało jest nas w nas i to na dodatek jest nam trudno rozpoznać, która cząstka naszej osobowości działa,czy przekazuje informację.Trudno jest nam również ocenić ile pozostało jeszcze naszej własnej nie skażonej osobowosci.Sama świadomość istnienia w nas obcego świadczy o krytycznym podejsciu do własnej osoby,co odbieram jako wyraz wielkiej świadomości.Za tak obrazowy przekaz mogę pogratulować.
Autor: Zdziwienie Dodano: 21-03-2010
rexus - ...decydujące starcie 1 na 1 Warto było posmakować takiej ciężkostrawnej prozy duszonej w sadomasowym sosie. Obcy niszczy ludzi wrażliwych, jest dziwnie zaprojektowany. Ten wirus w programie obliczającym wyobraźnię, jest do usunięcia, ale niestety z zainfekowaną częścią programu. Szczęście że można tę utraconą część wyszydełkować czymś lepszym, czymś w oparciu o dobry humor.
Autor:
rexus Dodano:
21-03-2010 tamara be jot - Odwrotnie całkiem Ja jestem wasza obca. Spojrzyj na siebie oczami obcej, obcego. Będzie z tego wielki, wielki pożytek. Zupełnie odwrotnie tę rzecz pojmuję.
Autor: tamara be jot Dodano: 22-03-2010
morizt - zakrecone Cos niepokojacego jest w tym tekscie. Wyraznie daje sie odczuc poczucie obcosci podmiotu w stosunku do wlasnego ciala polaczone z brakiem wladzy nad jego czynnoscia. Czlonki ciala wydaja sie usamodzielniac, mysli i slowa zas jakoby narzucone przez Obcego . Zastanawia nieustanna walka z cialem i z psyche oraz brak panowania nad wlasnym cialem. Obcy jest narzucony , wszczepiony z zewnatrz gospodarzowi . Pomimo antagonizmu miedzy obcym a gospodarzem toczy sie pomiedzy nimi pewien dialog. Poczucie przestrzeni zaniklo lub jest zaburzone. Odczucia podmiotu nieprzekladalne sa w jego w wlasnym mniemaniu na slowa. Wiele zdan nawet poprawnie zbudowanych nie ma sensu logicznego. Calosc tekstu jest wyraznie niespojna , nie da sie ukryc "skokow" myslowych. Jesli nie jest to basniowa proza , np. opis koszmaru sennego to ociera sie podejrzanie blisko o wypowiedz schizofrenika.
Autor:
morizt Dodano:
22-03-2010 RyszardW 1 na 1 Każdy tzw. rozbiór utworu poetyckiego zabija jego wartość (dlatego np. szkoła zabija nieodwracalnie jakiekolwiek naturalne wzruszenie ucznia dobrym wierszem, np. Leśmiana, i przyszłe zainteresowanie tegoż ucznia literaturą). Dlatego proponuję nie komentować tego tekstu.
Morizt - Do RyszardW Poniekad zgadzam sie z Panem w opinia ze tzw " szkolna " analiza utworow poetyckich moze zniechecic do poezji. W ww. moim komentarzu chcialem jednak zwrocic uwage na podobienstwo tekstu do wypowiedzi osoby cierpiacej na konkretne schorzenie psychiczne.
Autor:
Morizt Dodano:
23-03-2010 tamara be jot - Szkolna wymówka Rozbiór wiersza wam szkodzi "nieodwracalnie"? Rozumienie poezji nie jest jedynie "naturalnym wzruszeniem". Jest również intelektualną przygodą, jak np. udział w tym, co mowi Rilke, a to, co mówi, jest w sposób palący aktualne i wcale nie polega na "wzruszaniu" odbiorcy. Może wam "rozbierają" kiepską poezję? Szkolna wymówka to szkolna wymówka.
Autor: tamara be jot Dodano: 24-03-2010
RyszardW - tamaro be jot Tak, masz rację. Można się tu czegoś nauczyć. Dzięki za słowo mądre, co spłynęło z ust twoich.
tamara be jot - Odrobina Rilkego z wiersza "Przemiana", w tłum. A.Pomorskiego: (...) Wypatrz, wewnętrzny mężczyzno, swoją wewnętrzną dziewczynę, tę wywalczoną na tysiącu istot, to wywalczone dopiero, nigdy nie kochane jeszcze stworzenie...) Wielka poezja ma to do siebie, że zawiera wiele wielkich znaczeń i aż się prosi o cytowanie. Cytat powyższy pasuje do artykułu i do niedawnej Manify. W Polsce zapomniano o randze cytowalności dzieła poetyckiego. Trwa produkcja niecytowalnych wierszyków, trujących.
Autor: tamara be jot Dodano: 25-03-2010
RyszardW - szkolna wymówka Mnie rozbiór wiersza nie szkodzi nieodwracalnie. Zgadzam sie również z tym że oprócz "wzruszenia" poezja jest intelektualną przygodą, jak cytowany Rilke. Ale nadal twierdzę, że dobór "lekturowej" poezji w szkołach jest nader kiepski, a korzyść z niej dla rozwoju umysłowości ucznia zależy od indywidualności nauczyciela - dobry nauczyciel nie zabije "rozbiorem" przesłania (emocjonalnego czy intelektualnego) wiersza. Ale czy są jeszcze tacy? Komentarze chyba odeszły od sedna, czyli od tekstu pt. "Obcy".
RyszardW a subtelnie wyrażony przytyk tamary, dotyczący "rozumienia tekstu czytanego" i szkolnej wymówki w razie nie zrozumienia artykułu - dotarł do mej zdolności rozumienia tekstów czytanych :-)
Domin - świetny tekst trochę zbyt "genderowaty" ale i dla mężczyzny zrozumiały :-)
Autor:
Domin Dodano:
31-03-2010 Pokazuj komentarze od najnowszego Aby dodać komentarz, należy się zalogować Zaloguj przez OpenID.. Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto.. Reklama