Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.018.868 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 16 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
"Nie należy uznawać więcej przyczyn dla rzeczy naturalnych, niż takich, które są zarówno prawdziwe i wystarczające by wyjaśnić ich cechy."

Dodaj swój komentarz…
Mariusz Agnosiewicz - @Lengyel
Po przemyśleniu oddzieliłem od tekstu wątek konfliktu wawelskiego, rozwinięty w odrębnym tekście. Tutaj został tylko pacanów i wątek biskupa Maura, dawnego współtwórcy Pacanowa :)
Autor: Mariusz Agnosiewicz  Dodano: 25-11-2013
Reklama
Mariusz Agnosiewicz - odp   2 na 2
Pacanow nie był gniazdem rodzinnym Matołka lecz obiektem jego poszukiwań. Makuszyński był świadkiem odkrycia wyjątkowości kieleckiej wioski w historii Polski. Nie chodzi o dyplomatykę lecz o polskie dzieje jako takie - nagle jakiś nieznany Pacanów okazuje się skrywać zagadki dla całej historii naszego kraju. Bajka miała niewątpliwe podteksty poczynając od biało-czerwoności samego jej głównego bohatera, jego szukaniu  po całym świecie wyjątkowego miejsca, które miał w swoim kraju. W tym sensie wpisywało się to w ówczesny program wychowawczy całej sanacji. Koziołek Matołek nie był bajeczką czysto rozrywkową ale i wychowawczą w określonym duchu. Dlatego też sądzę że wybór Pacanowa mógł być związany z ówczesnymi dyskusjami i odkrywaniem niezwykłych dziejów jednej z polskich wsi, prawdopodobnie jedynej, która miala zaszczyt znaleźć się na mapie sławnego kuzańczyka.
Autor: Mariusz Agnosiewicz  Dodano: 25-11-2013
Arminius - niejasność
"Makuszyński był świadkiem „odkrycia" Pacanowa, kiedy z nieznanych dotąd archiwów kurii krakowskiej odgrzebano dokumenty biskupie, które wiązały Pacanów z poczatkami polskiej dyplomatyki. Odkrycia tego dokonał w 1894 ks. Zygmunt Dunin Kozicki".

Jak należy rozumieć to zdanie i kolejne w tym duchu? Czy Pan sugeruje że wybór Pacanowa na gniazdo rodzinne Koziołka Matołka przez Makuszyńskiego wiązał się ze znaczeniem tej miejscowości dla rozwoju polskiej dyplomatyki czy też jakimkolwiek innym znaczeniem w ujęciu historycznym?
Autor: Arminius  Dodano: 25-11-2013
Lengyel - Łezka   9 na 9
Szkoda, że przy okazji Pacanowa tak wiele było o biskupach, a tak mało o Koziołku, który wszak jest postacią o wiele barwniejsza niż dywizja biskupów razem wzięta, nawet w najbardziej kolorowych sukienkach. O przymiotach duchowych i wspominać nie warto...
Nadmienić się także godzi, iż w czasach, kiedy to zamienialiśmy sobie Wielkiego Brata z Czerwonego na Czarnego, nasi dzielni politycy biedzili się nad preambułą do Ustawy Zasadniczej, a tymczasem tekst (pasujący zresztą jak ulał i do innych wyrobów naszego kochanego Sejmu)był już od 1933 roku gotowy:
"Wszystkie mądre polskie kozy
(By je zliczyć, nie mam siły!)
Na naradę się zebrały
I rzecz taką uchwaliły:"
Autor: Lengyel  Dodano: 25-11-2013
Arminius - za duży lapsus poszlakowy
"W Kalifacie Kordoby Maurów (929-1031) panowała tolerancja religijna i pokojowe współżycie różnych wyznań. Nazwanie się Maurem było więc swoistą „antytezą" wobec wszystkich ówczesnych Baldwinów".
 Teza, iż biskup Maurus przybrał takie właśnie imię w opozycji do swoich poprzedników, z powodów zacytowanych powyżej, nie wytrzymuje krytyki naukowej. To znaczy, poruszamy się w tym wypadku na obszarze w zasadzie nie "skartowanym". To taka terra incognita, jednakże gdyby przyjąć Pana hipotezę za zasadną, to wtedy w zasadzie można sobie wykoncypować z owej średniowiecznej terra incognita cokolwiek się chce, a to już trochę trąci pseudonauką w edycji Dana Browna.
Autor: Arminius  Dodano: 25-11-2013
Arminius - 1933 r.
Nie da się właściwie zrozumieć tego ogólnonarodowego konfliktu między państwem i kościołem w świetle współczesnej historiografii; cóż to bowiem za powód do konfliktu: przeniesienie z jednej krypty wawelskiej do drugiej, skoro w 1927 Sapieha zawarł umowę z Piłsudskim, że ostatnim pochowanym w kryptach królewskich będzie sprowadzony wówczas z Francji Juliusz Słowacki?
Są przypuszczenia, iz w 1933 podczas wielkiej rewii kawalerii polskiej na krakowksich błoniach zorganizowanej z okazjo okrągłej rocznicy victorii wiedeńskiej Piłsudski uzgodnił z Sapiechą swój pochówej w wawelskich kryptach. Nie jest wykluczone, iż fakt pochówku Słowackiego na Wawelu - czemu bardzo marszałek sprzyjał jako wieki admirator wieszcza - wplynął w jakimś stopniu na jego decyzję w tym względzie. Być może Piłsudski chciał być blisko ciałem tego wieszcza, którego duchem tak bardzo umiłował.
Autor: Arminius  Dodano: 25-11-2013
Arminius - kreator/konserwator   2 na 2
Eugène Viollet-le-Duc, francuski architekt specjalizujący się w odtwarzaniu średniowiecznej architektury spod wielowiekowych „narośli".
Jednakże - o czym zdecydowanie warto wspomnieć - robił to bardziej w oparciu o swe fantazyjne wyobrażenia na temat tejże średniowiecznej architektury, niż bazując na autentycznych wzorcach z epoki. Mury obronne w Carcassone to główne dzieło tego konserwatora/kreatora zabytków i bynajmniej nie może ono uchodzić za bliskie autentykowi. Podobnie później posępował Evans "rekonstruując" pałac Minosa w Knossos. Tym niemniej jednak fakt, iż w krypcie Leonarda jest dzieło Violleta - Le - Duc - postaci wciąż bardzo znanej w kręgach zawodowych konserwatorów zabytków - jest sam sobie wcale interesujący.
W Pana rozprawce wątek dot. kielicha biskupa Maurusa - badania nad nim prowadzoen przez Prof. Sędzimira  wydaje się być najbardziej intrygujący.
Autor: Arminius  Dodano: 25-11-2013

Pokazuj komentarze od pierwszego

Aby dodać komentarz, należy się zalogować

  

Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto..

Reklama
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365