Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.014.308 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
"Nie wierzę w to, że jakiś Bóg dał nam przykazania moralne na kamiennych tablicach. Musimy się zdać na samych siebie i na własny rozsądek, żeby wytworzyć możliwie spójne stanowisko".
Nowinki i ciekawostki naukowe
Neuronauki
Czytanie korzystnie wpływa na mózg (26-11-2010)

Od najmłodszych lat jesteśmy zachęcani do czytania i często słyszymy, że to z korzyścią dla naszego mózgu. Ale jak dokładnie czytanie wpływa na mózg? Międzynarodowy zespół neuronaukowców postanowił udzielić odpowiedzi na to pytanie i odkrył, że ludzie umiejący czytać, niezależnie od tego czy nabyli tę umiejętność w dzieciństwie, czy jako osoby dorosłe, wykazują bardziej zdecydowane reakcje na słowa pisane w różnych częściach mózgu. Wyniki badań zostały niedawno opublikowane w magazynie Science.

Naukowcy z Belgii, Brazylii, Francji i Portugalii, pracujący pod kierunkiem neuronaukowca kognitywnego Stanislasa Dehaene'a z Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale (INSERM) w Gif-sur-Yvette we Francji, postanowili sprawdzić, czy umiejętność czytania i pisania usprawnia funkcjonowanie mózgu i czy również pociąga za sobą straty. Za pomocą funkcjonalnego MRI (rezonansu magnetycznego) zmierzyli reakcje mózgu 63 Portugalczyków i Brazylijczyków na język mówiony i pisany, wizerunki twarzy, domy i rozmaite narzędzia. W grupie 10 ochotników było analfabetami, 22 nauczyło się czytać i pisać jako osoby dorosłe, a 31 posiadło te umiejętności w dzieciństwie.

Wyniki pokazały, że wszyscy wykazywali bardziej zdecydowane reakcje na słowa pisane w kilku obszarach mózgu, które przetwarzają to, co widzimy. Ponadto w przypadku osób umiejących czytać i pisać - ale nie w przypadku analfabetów - słowa napisane wywoływały aktywność mózgową w częściach lewego płata skroniowego, które reagują na język mówiony. Zdaniem zespołu to sugeruje, że czytanie wykorzystuje obwody w mózgu, które ewoluowały, aby wspomagać język mówiony - znacznie starszą innowację w komunikacji ludzi. Czytanie to stosunkowo świeży wynalazek w historii ludzkości. Czytamy i piszemy dopiero od około 5000 lat.

"Umiejętność czytania i pisania, niezależnie od tego czy nabyta w dzieciństwie czy wyuczona na lekcjach dla dorosłych, poprawia reakcje mózgu na co najmniej trzy odrębne sposoby" - czytamy w artykule. Naukowcy wyjaśniają, że "pobudza ona organizację kory wzrokowej" - części mózgu, która odbiera i przetwarza impulsy z nerwów wzrokowych. Umiejętność czytania i pisania wywiera taki wpływ "w szczególności poprzez wywoływanie zwiększonej reakcji na znane pismo w obszarze VWFA [obszar wzrokowej formy słów] w lewej bruździe potyliczno-skroniowej oraz poprzez wzmacnianie wczesnych reakcji wizualnych w korze potylicznej, w sposób częściowo retinotopiczny" - podkreślają.

Po drugie, zdaniem zespołu, "umiejętność czytania i pisania umożliwia aktywowanie za pomocą napisanych zdań praktycznie całej sieci języka mówionego w lewej półkuli. W ten sposób czytanie, późny wynalazek kulturowy, staje się porównywalne w swej efektywności do najbardziej zaawansowanego kanału komunikacyjnego człowieka, a mianowicie mowy."

Wreszcie naukowcy zwracają uwagę, że ich badania dowiodły, iż "umiejętność czytania i pisania doskonali przetwarzanie języka mówionego poprzez poszerzenie regionu fonologicznego - równiny skroniowej oraz udostępnianie kodu ortograficznego w układzie od ogółu do szczegółu".

Niemniej dodatkowa aktywność mózgu może mieć także minusy. Naukowcy odkryli, że w przypadku osób, które nauczyły się czytać we wczesnym okresie życia, mniejszy region lewej bruzdy potyliczno-skroniowej reagował na wizerunki twarzy niż w przypadku ochotników-analfabetów.

"Te w znakomitej mierze pozytywne zmiany nie powinny przysłaniać faktu, że umiejętność czytania i pisania, podobnie jak inne formy kompetencji, prowadzą również do efektu rywalizacji korowej" - zauważają autorzy. "W obszarze VWFA stwierdzono znacząco obniżoną aktywację w reakcji na szachownice i twarze." Jednakże zdaniem naukowców potrzebne będą dalsze badania, aby stwierdzić, czy rzeczywiście wpływa to negatywnie na naszą zdolność rozpoznawania twarzy.

Znaczenie czytania dla mózgu zostało podkreślone nie po raz pierwszy. W ubiegłym roku, Manuel Carreiras z Baskijskiego Centrum Poznania, Mózgu i Języka w San Sebastián w Hiszpanii odkrył, że mózgi osób dorosłych, które nauczyły się czytać po osiągnięciu wieku dorosłego są inaczej ustrukturyzowane niż w przypadku osób, które nie potrafią czytać.

© Unia Europejska 2005-2010

Źródło:
CORDIS


Dodaj komentarz do wiadomości..

Nauka - sondaż Racjonalisty

 Neuroenhancement, czyli chemiczne wspomaganie pracy mózgu to:
sposób na optymalne wykorzystanie ludzkiego potencjału
pożyteczna dziedzina badań naukowych
kolejny krok ku dehumanizacji człowieka
chwyt marketingowy przemysłu farmaceutycznego
zwykła życiowa konieczność
nie mam zdania
  

Oddano 26292 głosów.


Reklama

Racjonalista wspiera naukę. Dołącz do naszych drużyn klikając na banner!
 
 
 
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365