Celem niniejszego badania podłużnego było przetestowanie potencjalnego związku pomiędzy zaangażowaniem w aktywności religijne (uczęszczanie do kościoła) versus niereligijne (członkowstwo w klubach, stowarzyszeniach etc.) z dwoma ważnymi wskaźnikami przystosowania psychospołecznego nastolatków. Te wskaźniki to używanie substancji psychoaktywnych oraz poziom szkolnych osiągnięć. Zastosowanie podejścia longitudinalnego umożliwiło przetestowanie hipotezy wpływu (czyli dana aktywność wpływa na nasze wskaźniki) oraz hipotezy selekcji (dana aktywność jest częściej wybierana przez osobników z określonym poziomem wskaźnika). W badaniu wzięło udział niespełna 4 tys. kanadyjskich nastolatków (49% dziewcząt), którzy na przestrzeni 4 lat, rokrocznie, wypełniali szereg kwestionariuszy (klasy 9-12, co przekłada sie na wiek od 14 do 17 lat). Analiza zebranych danych wykazała, że udział w aktywnościach niereligijnych ma odmienne efekty na interesujące nas wskaźniki aniżeli uczestniczenie w aktywnościach religijnych. O ile aktywność niereligijna wiązała się z wyższym poziomem osiągnięć szkolnych a nie miała wyraźnego wpływu na poziom używania substancji psychoaktywnych (w następnym roku; w tym związku potwierdzona została zarówno hipoteza wpływu jak i selekcji), o tyle udział w aktywnościach religijnych był wyraźnie związany z mniejszą częstotliwością korzystania z substancji (tu potwierdzono wyłącznie hipotezę wpływu). Wyniki te były spójne dla wszystkich roczników. Autorzy podkreślają, że w przyszłych badaniach potrzebne jest rozróżnianie obu rodzajów aktywności.
[Marek Brandys]
Komentowany artykuł: Good M, Willoughby T., Evaluating the Direction of Effects in the Relationship Between Religious Versus Non-Religious Activities, Academic Success, and Substance Use, J Youth Adolesc. 2010 Aug 14. PMID: 20711646 Marek Brandys |