Związek przyczynowy pomiędzy graniem w brutalne gry na komputerach i konsolach a chwilowym wzrostem agresji jest dość dobrze udokumentowany. Mniej wiadomo na temat trwałości owego efektu. W komentowanym eksperymencie cześć uczestników grała w gry pełne przemocy (np. Mortal Kombat), a cześć bawiła się neutralnymi aplikacjami (np. Guitar Hero). W obu wypadkach trwało to po 20 minut. Dodatkowo, połowa badanych w każdej z grup poproszona została o rozmyślanie na temat gry, swojej strategii etc. przez kolejne 24 godziny (tzw. ruminacja). Następnego dnia, uczestnicy mieli za zadanie konkurować z 'podstawionym' przeciwnikiem w zabawie, w której zwycięzca mógł ukarać przegranego nieprzyjemnym impulsem dźwiękowym. Tym sposobem badano poziom agresji. Wyniki eksperymentu ujawniły, że gry video były związane z podniesionym poziomem agresji po 24 godzinach, ale tylko u tych mężczyzn, którzy jednocześnie zostali przydzieleni do gier brutalnych i których poproszono o ruminowanie na ich temat. Co ciekawe, efekt nie wystąpił w żadnej z grup kobiet. Autorzy dodają, że chociaż badanie przeprowadzono w warunkach laboratoryjnych, to podejrzewać można występowanie podobnego związku w tzw. świecie realnym, gdzie jednorazowa ekspozycja na brutalne gry bywa dużo dłuższa niż 20 minut.
Badaniu poddano 126 studentów amerykańskiego koledżu (w tym 69 mężczyzn).
Zaobserwowana interakcja (brutalne gry x ruminacje) skłania nie tylko do pochylenia się nad niekorzystnym potencjałem gier video, ale również do refleksji nad rolą ruminacji w naszym własnym życiu.
Komentowany artykuł: B. J. Bushman, B. Gibson. Violent Video Games Cause an Increase in Aggression Long After the Game Has Been Turned Off. Social Psychological and Personality Science, 2010; DOI: 10.1177/1948550610379506. Więcej informacji na ScienceDaily.
[Marek Brandys] Marek Brandys |