"Journal of Consumer Psychology" poinformował, że kanadyjscy badacze wykazali, iż zachcianki zakupowe kobiet oraz czas i wysiłek poświęcony na zabiegi kosmetyczne, i dobór "upiększających" produktów (odzież, kosmetyki) zależy od fazy cyklu miesięcznego.
"Kobiety są nieświadome tego, w jaki sposób wahania hormonalne wpływają na ich zachowania konsumenckie. Wyniki naszego badania pozwalają określić, kiedy kobiety są najbardziej skłonne do ulegania związanym z cyklem menstruacyjnym zachciankom na wysokokaloryczne jedzenie czy produkty upiększające" - ocenił Gad Saad, główny badacz.
Z zaprezentowanych badań - skorelowanych z założeniami psychologii ewolucyjnej, co podkreślają naukowcy - wynika, że kobiety podczas płodnej fazy cyklu miesięcznego, która przypada między 8 a 16 dniem, skłonne są dużo bardziej dać o wygląd niż podczas innych faz cyklu. Wynika to z pierwotnych, ewolucyjnych zachowań, zmierzających do zainteresowania sobą potencjalnego partnera, który mógłby ją zapłodnić, doprowadzając w ten sposób do reprodukcji materiału genetycznego danej kobiety. Współcześnie uwidacznia się to właśnie poprzez dbanie o wygląd: korzystanie z zabiegów upiększających, zakupywanie i używanie kosmetyków, ubrań, biżuterii, zdobienie włosów i dbanie o ogólną atrakcyjność ciała.
Z kolei w czasie niepłodnej fazy cyklu (między 16 a 28 dniem), przypadającym bezpośrednio przed krwawieniem menstruacyjnym - kobiety chętniej robią zakupy spożywcze i spożywają więcej wysokokalorycznych produktów. Zachowania te wynikają także z przeszłych zachowań, kiedy kobieta gromadziła zapasy na ewentualność zapłodnienia (do którego mogło dojść podczas płodnej fazy cyklu), a także jako gromadzenie pokarmu dla siebie i swojego potomstwa, aby utrzymać życie swoje i dzieci.
Dane te, jak podkreślają badacze, pomogą uświadomić kobiety, co do mechanizmów rządzących ich zakupowymi zachowaniami - i dzięki tej świadomości, łatwiej będą mogły przeciwstawić się tym chwilowym pragnieniom. Drugim biegunem są jednak działania, zmierzające do zwiększenia zysków m.in. ze sprzedaży produktów i usług, których odbiorcami są kobiety. Dane uzyskane przez kanadyjskich badaczy, powinny być informacją także dla pracowników działów marketingu: być może pakietowe łączenie reklam pewnych produktów, zwiększyłoby skuteczność podejmowanych za ich pośrednictwem działań marketingowych - zwiększając sprzedaż.
Zob. też: Society for Menstrual Cycle Research. Źródło: [PAP, za: Onet]. Ilustracja: freedigitalphotos.net Anna Halik |