Jak sprawić, by uczeń dobrze zapamiętał materiał? Wystarczy powiedzieć mu, że niebawem sam będzie musiał wcielić się w rolę nauczyciela - przekonują badacze na łamach czasopisma "Memory & Cognition".
Naukowcy z Uniwersytetu Waszyngtona (USA) zaobserwowali, że uczniowie przygotowujący się do roli nauczyciela stosują bardziej efektywne metody nauki nowego materiału niż uczniowie, którzy przygotowują się do testu.
Badacze rozdali osobom badanym materiały naukowe i poprosili je o przeczytanie i zapamiętanie zawartych tam informacji. Część uczniów poinformowano, że po zakończeniu nauki będą poddani testowi wiedzy. Innym powiedziano, iż będą musieli wcielić się w rolę nauczyciela i przekazać nabytą wiedzę innym.
Tak naprawdę wszyscy uczestnicy badania po zakończeniu nauki pisali test.
freedigitalphotos.net
Okazało się, że uczniowie przekonani o tym, iż niedługo sami będą nauczać, dokładniej zapamiętywali materiał i byli w stanie odpowiedzieć na więcej pytań dotyczących treści, szczególnie odnoszących się do głównych zagadnień, niż uczniowie przygotowujący się do sprawdzianu. Wszystko za sprawą lepszej organizacji informacji.
"Kiedy nauczyciele przygotowują się do lekcji, starają się znaleźć kluczowe punkty i uporządkować informacje tak, by stanowiły spójną całość. Wyniki naszego badania sugerują, że takie same efektywne strategie nauki stosują uczniowie, którzy przygotowują się do roli nauczyciela" - mówi John Nestojko, jeden z badaczy.
PAP, źródło: www.naukawpolsce.pap.pl |