U dzieci w wieku przedszkolnym otrzymujących duże wsparcie od swoich mam intensywniej rozwija się rejon mózgu odpowiedzialny za pamięć, uczenie się i regulację emocji - dowiadujemy się z czasopisma "PNAS".
Naukowcy z Uniwersytetu Waszyngtońskiego (USA) odkryli, że objętość hipokampa - obszaru mózgu biorącego udział w procesach uczenia się, zapamiętywania i regulacji emocji - powiększa się szybciej u maluchów doświadczających w okresie przedszkolnym troskliwej opieki ze strony mam. Proces ten przebiega wolniej u dzieci, które wychowują się w mniej wspierającym środowisku lub otrzymują wsparcie od swoich mam dopiero w późniejszym wieku.
W badaniu (DOI: 10.1073/pnas.1601443113) uczestniczyło 127 dzieci. Badacze obserwowali i oceniali interakcje zachodzące pomiędzy nimi a ich matkami w umiarkowanie stresujących sytuacjach, np. w momencie, gdy matka dostawała do wykonania jakieś zadanie, a dziecko mimo to domagało się jej uwagi.
Matki, które w takiej sytuacji potrafiły zachować spokój, wykonać zadanie, a jednocześnie udzielić dziecku emocjonalnego wsparcia były wysoko oceniane pod względem umiejętności rodzicielskich. Matki, które ignorowały dziecko lub zachowywały się wobec niego w sposób karzący otrzymywały noty niższe.
Ponadto naukowcy w ciągu kilku lat trzykrotnie poddali dzieci obrazowaniu mózgu, by na podstawie analizy skanów monitorować ich rozwój poznawczy.
Okazało się, że rejon mózgu zwany hipokampem rozwijał się u dzieci posiadających troskliwe matki nawet dwa razy intensywniej niż u dzieci pozostających pod opieką mniej wspierających kobiet. W dodatku dzieci, które w wieku przedszkolnym otrzymywały duże wsparcie ze strony rodzicielek doświadczały mniej problemów emocjonalnych w wieku dorastania.
"W okresie przedszkolnym jakość relacji pomiędzy rodzicem i dzieckiem jest bardzo ważna - ważniejsza niż w wieku późniejszym. Sądzimy, że ma to związek z dużą plastycznością mózgu, która występuje u małych dzieci" - komentuje współautorka badania Joan L. Luby. (PAP, Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl) |