Elektryczne napędy plazmowe typu Halla to przyszłość astronautyki. Już dziś
są poważną konkurencją dla klasycznych silników rakietowych, zwłaszcza jako
napędy manewrowe do zmian orientacji satelitów i ich orbit oraz jako marszowe w
sondach dalekiego zasięgu. Silniki te mają jednak istotną wadę: gazem roboczym
jest w nich trudno dostępny i drogi ksenon. Korzystając z doświadczeń z
akceleratorami ciągłych strumieni plazmy, zespół naukowców i inżynierów z
Instytutu Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy w Warszawie zbudował silnik
typu Halla zoptymalizowany do pracy ze znacznie tańszym gazem szlachetnym:
kryptonem.
Rakietowe silniki chemiczne są niezastąpione przy wynoszeniu ładunków w
kosmos. Mają wielką siłę ciągu, lecz wykorzystują wyłącznie energię zgromadzoną
w paliwie i działają zaledwie kilkadziesiąt sekund. W przestrzeni kosmicznej,
gdzie opory ruchu są zaniedbywalnie małe, użyteczne stają się inne silniki, o
znacznie mniejszym ciągu, za to działające dłużej - miesiącami lub nawet latami.
Do urządzeń tego typu należą napędy plazmowe, w których gazem roboczym zazwyczaj
jest ksenon. W Instytucie Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy (IFPiLM) w
Warszawie powstał napęd plazmowy typu Halla zaprojektowany do pracy z kryptonem,
gazem szlachetnym nawet dziesięciokrotnie tańszym od ksenonu.
Silniki plazmowe typu Halla to jedna z odmian elektrycznych napędów
kosmicznych. Stosowane od lat 70 ubiegłego wieku w bezzałogowych lotach
kosmicznych, umożliwiają prowadzanie precyzyjnych manewrów i korekt orbit
satelitów. Ostatnio coraz częściej montuje się je jako napędy marszowe w sondach
kosmicznych dalekiego zasięgu.
Do przekształcenia gazu roboczego w plazmę i wytworzenia siły ciągu, silniki
typu Halla wykorzystują zewnętrzne źródło zasilania, np. baterie słoneczne.
Cząsteczki plazmy (jony i elektrony) są obdarzone ładunkiem elektrycznym, mogą
więc być przyspieszane w polu elektrostatycznym do dużych prędkości, sięgających
w silnikach Halla od 15 do 30 km/s i więcej (prędkość gazów odrzutowych w
silnikach chemicznych nie przekracza 4 km/s). Silnik plazmowy wytwarza słaby
ciąg (od kilku do 1000 miliniutonów, w zależności od mocy), ale może działać
długo i zmienić prędkość sondy nawet o kilka kilometrów na sekundę.
"Generatory strumieni plazmy są jednym z kierunków badawczych od lat
rozwijanych w Instytucie Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy. Korzystając ze
zgromadzonych doświadczeń, w maju 2008 roku nasz zespół przystąpił do budowy
silnika plazmowego typu Halla z kryptonem jako gazem roboczym", mówi
odpowiedzialny za projekt dr Jacek Kurzyna z IFPiLM.
Obecnie gazem roboczym używanym w silnikach plazmowych typu Halla jest
ksenon, pierwiastek drogi i trudno dostępny. Pozyskanie kryptonu, innego gazu
szlachetnego, jest nawet do dziesięciu razy tańsze. Co prawda wytwarzanie jonów
kryptonu wymaga nieco większych energii niż w przypadku ksenonu, są one jednak
lżejsze od ksenonowych i można je przyspieszać do tej samej prędkości za pomocą
niższego napięcia. "Nasz silnik był od początku rozwijany i optymalizowany do
pracy z kryptonem. Musieliśmy odpowiednio zaprojektować konfigurację pola
magnetycznego i odpowiadający jej obwód magnetyczny. Część elementów trzeba było
wykonać w taki sposób, aby wytrzymały zwiększone obciążenia cieplne", wyjaśnia
doktorant Dariusz Daniłko z IFPiLM.
Nowy silnik jest napędem średniej wielkości, przeznaczonym do pracy ciągłej.
Ważące niecałe pięć kilogramów urządzenie ma moc ok. pół kilowata. "Sonda
SMART-1, którą Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) wysłała ku Księżycowi,
dysponowała silnikiem ksenonowym o mocy poniżej 2 kW. Przyspieszył on sondę o
3,6 km/s. Zatem w małych próbnikach kosmicznych również nasz napęd mógłby pełnić
rolę silnika marszowego", mówi dr Serge Barral z IFPiLM.
Zbudowany egzemplarz silnika typu Halla to prototypowe urządzenie, obecnie
przygotowywane do testów w warunkach próżniowych. "Jeśli testy wypadną
pomyślnie, czeka nas jeszcze optymalizacja silnika i cała seria badań
kwalifikacyjnych. Zgłoszenie projektu do ESA w ramach II konkursu PECS, czyli
Porozumienia o Europejskim Państwie Współpracującym, zawartego między Polską a
ESA, zaowocowało pozytywną oceną. W przypadku realizacji projektu pozwoli to
rozpocząć procedurę kwalifikacyjną", wyjaśnia dr Kurzyna.
Wyniki badań nad kryptonowym silnikiem plazmowym znajdą zastosowanie także
poza astronautyką. Akceleratory ciągłych strumieni plazmy są bowiem chętnie
wykorzystywane w wielu procesach technologicznych, m.in. do czyszczenia
powierzchni materiałów, jej uszlachetniania oraz nakładania cienkich warstw, np.
węglowych o wytrzymałości diamentu. Zespół naukowców z IFPiLM opracował m.in.
koncepcję nakładania cienkich warstw tlenkowych do zastosowań w ogniwach
fotowoltaicznych.
Projekt i budowa elektrycznego silnika plazmowego typu Halla zostały w
całości sfinansowane przez Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy.
Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy (IFPiLM) w Warszawie istnieje
od 1976 roku. Prowadzi badania podstawowe i prace aplikacyjne w zakresie fuzji
jądrowej, fizyki plazmy wytwarzanej laserami impulsowymi i w układach z
magnetycznym utrzymaniem plazmy, a także impulsowych technologii wielkich mocy.
Większość prac badawczych i technologicznych jest realizowana w ramach
współpracy międzynarodowej objętej projektami i programami europejskimi, w tym
fuzyjnymi programami Wspólnoty Euratom i konsorcjum HiPER. IFPiLM koordynuje
prace trzynastu polskich ośrodków w zakresie fuzji jądrowej w ramach programu
Asocjacji Euratom-IFPiLM. Program badań Instytutu jest nadzorowany i
dofinansowywany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. |