Technika 600 km na 1 litrze czyli eko-maraton 2014 (03-03-2014)
10 studenckich drużyn z Polski będzie uczestniczyło w zawodach Shell Eco-marathon 2014. Zawodnicy, których zadaniem będzie pokonanie jak najdłuższego dystansu na jednym litrze paliwa, będą reprezentowali sześć uczelni. Najwięcej - cztery z nich - na zawody wyśle Politechnika Warszawska.
Trzydziesta edycja wyścigu Shell Eco-marathon odbędzie się między 15 a 18 maja na torze ulicznym w holenderskim Rotterdamie. W zawodach wystąpi ponad 3 tys. studentów z 200 drużyn reprezentujących 27 krajów. Każdy z nich wraz ze swoją drużyną będzie starał się przejechać możliwie najdalej na 1 litrze paliwa lub proporcjonalnie 1 kilowatogodzinie w zaprojektowanym i zbudowanym przez siebie pojeździe.
PAKS - samochód wyścigowy Formula Student zaprezentowany przez jego twórców wicepremierowi Waldemarowi Pawlakowi w Studenckim Kole Aerodynamiki Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Kropelka na jednym litrze paliwa przejechała 659 km. Z kolei PAKS w klasie pojazdów miejskich na imprezie Shell Eco-marathon przejechał na jednym litrze 300 km.
Politechnikę Warszawską będą reprezentowały cztery zespoły: Green Arrow - Koła Naukowego Mechaników Pojazdów z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych; SiMR Team z pojazdem Hussar; SKAP oraz SKAP2 - Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa.
Po raz trzeci w wyścigu Shell Eco-marathon wystartuje zespół Eco-Zone 505 z Politechniki Lubelskiej. Studenci Politechniki Gdańskiej wystąpią w zespole Hydrogen CarPG. Politechnikę Łódzką będzie reprezentował zespół Iron Warriors. W tym roku zadebiutuje zespół WAT ECO TEAM, złożony ze studentów Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego. Po raz pierwszy swój pojazd o nazwie Bytel zaprezentuje też drużyna Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej. Kolejnym reprezentantem tej uczelni będzie zespół Smart Power.
Tylne koło nowej Kropelki, foto: SKAP
Uczestnicy będą rywalizować w dwóch kategoriach: futurystycznej "Prototype" i bardziej konwencjonalnej "UrbanConcept". Chociaż większość uczestników miała już szansę ścigać się na torze w Rotterdamie, to w tym roku czeka na nich kolejne wyzwanie. Pojazdy będą musiały zmienić kierunek jazdy podczas wyścigu, co wymusi przemyślenie nowej strategii prowadzenia bolidów.
W ubiegłorocznej edycji zawodów zespół SKAP z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej wygrał w kategorii Urban Concept Gasoline. Ich pojazd - Paks - uzyskał wynik 334,2 kilometra jazdy na jednym litrze paliwa. "W ubiegłym roku byliśmy niezwykle dumni z profesjonalizmu polskich drużyn. W tym roku ponownie liczymy na sukcesy i fantastyczne popisy naszych reprezentantów. To wspaniale móc zobaczyć w wyścigu tak zdolnych młodych ludzi, którzy dokładają swoją cegiełkę do tworzenia energooszczędnych pojazdów przyszłości" - mówi prezes zarządu Shell Polska Piotr Dziwok.