Firmy H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. i Ursus S.A. podpisały umowę na opracowanie projektu dostawczego samochodu elektrycznego o dopuszczalnej masie 3.5 t. HCP opracuje silnik do samochodu, a Ursus zaprojektuje i wyprodukuje pojazd. Na podstawie tego porozumienia HCP wdroży swój innowacyjny napęd elektryczny do pojazdu wyprodukowanego przez firmę URSUS.
Umowę sygnowali: Andrzej Zarajczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Ursus SA. i Wojciech Więcławek, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. Uroczystość odbyła się w obecności Premiera Mateusza Morawieckiego, Jadwigi Emilewicz, podsekretarza stanu w ministerstwie rozwoju, oraz Tomasza Pisuli, Prezesa Zarządu PAIH.
- Angela Merkel powiedziała kilka miesięcy temu, że punkt kulminacyjny współpracy polsko-niemieckiej jest jeszcze przed nami. Obserwując dzisiejszą uroczystość tylko się w tym utwierdzam. Polska już dzisiaj jest dla Niemiec większym rynkiem eksportowym, niż choćby Rosja i inne kraje europejskie. To świadczy o naszym potencjale - powiedział Mateusz Morawiecki.
- Mały samochód dostawczy który powstanie na mocy podpisanej dzisiaj umowy, w naszej opinii idealnie wpisuje się w program elektromobilności zapoczątkowany przez Premiera Morawieckiego, a także jest polską odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku polskiego oraz rynków europejskich na mały kompaktowy elektryczny samochód dostawczy, który z powodzeniem może być użytkowany zarówno przez służby pocztowe, komunalne czy segment hotelarski - powiedział Andrzej Zarajczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Ursus SA.
- Napęd, którym dysponujemy to najnowocześniejsza technologia na świecie, wyprzedzająca rozwiązania oferowane przez konkurencję. Innowacyjne napędy z indukcyjnymi silnikami pięciofazowymi wyróżnia podwyższony moment obrotowy. Jest o 15 % większy niż rozwiązania dostępne na rynku. Nasze rozwiązanie wyróżnia też bezczujnikowe sterowanie silnikiem, które zapewnia ekstremalnie wysoką sprawność. Nasze napędy są mniejsze, a przez to lżejsze, przez co idealnie nadają się do zastosowania w pojazdach. HCP jest też producentem stacji do ładowania tego typu pojazdów. Nasze rozwiązania stwarzają więc dogodne warunki dla rozwoju technologii elektromobilności w Polsce - powiedział Wojciech Więcławek, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A.
Samochód do 3.5 tony stworzony wspólnie z firmą H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. będzie miał minimalną ładowność 1100 kg, zasięg na jednym ładowaniu baterii to ok., 150 km a prędkość maksymalna wyniesie 100 km/h. Wszelkie parametry będzie można dopasować do indywidualnych potrzeb klienta. Wysokość prezentowanego samochodu wyniesie ok. 2 m, aby bez problemu mógł wjechać na parking podziemny np. w Centrum handlowym.
Model, który jest przedmiotem podpisanej dzisiaj umowy będzie posiadał dwa rozwiązania silnikowe. W przypadku pierwszego silnik będzie umiejscowiony centralnie i będzie dysponował mocą 60-70 kw. W drugim przypadku możliwe jest rozłożenie mocy na dwa silniki każdy o mocy 35 kw. W chwili obecnej rozpatrywana jest możliwość zabudowy silników w kołach. Do prezentowanego modelu istnieje możliwość dobrania każdego rodzaju zabudowy np. zabudowa skrzyniowa, kontenerowa lub specjalistyczna w zależności od potrzeb i specyfiki pracy potencjalnego kontrahenta. Samochód oferowany będzie w wersji 3 osobowej. Zastosowane w nim baterie są litowo jonowe z możliwością szybkiego doładowania do 90% w czasie 15 min, co zdecydowanie zwiększa jego zasięg.
Źródło: ursus.com.pl
Polski Fundusz Rozwoju inwestuje w zakłady H. Cegielskiego w Poznaniu
Polski Fundusz Rozwoju inwestuje 40 milionów złotych w realizację nowej strategii rozwoju Spółki, która umożliwi wejście w perspektywiczne obszary działalności i wprowadzenie innowacyjnych produktów, takich jak zaprezentowany podczas targów Hannover Messe napęd do pojazdów elektrycznych. Inwestycja pozwoli także na zwiększenie atrakcyjności Spółki w dyskusjach z potencjalnymi, strategicznymi partnerami biznesowymi.
"Poprzez zaangażowanie kapitałowe Polskiego Funduszu Rozwoju w zakłady Cegielskiego, otwieramy nowy rozdział w ponad 170-letniej historii poznańskiej Spółki. Mocno wierzę w to, że w perspektywie średnioterminowej, Spółka już samodzielnie dopisze następne rozdziały swojej historii, generując wartość dodaną dla polskiej gospodarki w obszarze szeroko rozumianego przemysłu przyszłości"- powiedział Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów.
"Będąc pół roku temu w Poznaniu, wyraziłem nadzieję, że przy dobrze opracowanych i realizowanych projektach naprawczych i inwestycyjnych można przywrócić nadzieję na lepsze jutro dla takich przedsiębiorstw jak Cegielski. W ciągu ostatnich 27 lat wyprzedawano, albo likwidowano rodowe srebra polskiej gospodarki. My, tym zakładom, które mają wyspecjalizowaną kadrę, determinację i potencjał, chcemy dać szansę nie tylko na przetrwanie, ale również na drugie życie oraz rozwój"- dodał wicepremier.
Polski Fundusz Rozwoju zainwestuje w H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. w Poznaniu 40 mln złotych, w formie obligacji zamiennych na akcje. Inwestycja ta wpisuje się w strategię PFR - inwestowania w perspektywiczne spółki branży przemysłowej, stawiające na rozwój w oparciu o innowacyjne projekty.
"Nasza inwestycja ma za zadanie umożliwić HCP rozwój nowych produktów i pozyskanie partnerów strategicznych. Nowa strategia Spółki daje jej atrakcyjne możliwości rozwoju, takie jak np. produkcja napędów do pojazdów elektrycznych. Realizacja zarówno przyjętej przez nowy zarząd Cegielskiego strategii na lata 2017-2021, jak i proponowanych przez PFR projektów uzupełniających, pozwoliłaby - w perspektywie najbliższych lat - znacznie zwiększyć przychody Spółki i przywrócić jej trwałą rentowność"- podkreślił Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Inwestycja PFR pozwoli Zarządowi H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. na wprowadzenie założeń planu inwestycyjnego i dostosowanie parku maszynowego do produkcji nowych produktów takich jak nowoczesne napędy elektryczne czy produkty dla sektora energetycznego.
"Potencjał Cegielskiego to nie tylko unikalny park maszynowy i długoletnie doświadczenie. To przede wszystkim najnowsze technologie i produkty oraz innowacyjne rozwiązania dla wielu branż. Wizja odbudowy znaczenia Cegielskiego to już nie plany, ale rzeczywistość. To Cegielski, jak dawniej, zaczyna narzucać światowej konkurencji tempo. Wdrażamy do seryjnej produkcji najlepszy na świecie napęd elektryczny z pięciofazowym, indukcyjnym silnikiem. Będzie miał on zastosowanie w branży transportowej. W ramach współpracy z firmą URSUS S.A. zaprojektujemy i wprowadzimy do seryjnej produkcji pojazd specjalistyczny, napędzany naszym silnikiem. Rozwijamy serię produktów i usług dla branży energii odnawialnej, takich jak przekształtniki do turbin wiatrowych oraz serwis przekładni. We wszystkich tych branżach mamy doświadczenie. Innowacje zagwarantują konkurencyjność i rozwój firmy w obszarach strategicznych z punktu widzenia polskiej gospodarki"- mówi Wojciech Więcławek, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI‑POZNAŃ S.A.
Plan opracowany przez Zarząd H. Cegielskiego ma na celu przywrócenie Spółce stałej rentowności i wprowadzenie jej na tor rozwoju na najbliższe lata.
Źródło: www.mr.gov.pl
Bezpośrednim konkurentem będzie tutaj niemiecki StreetScooter, przy czym Ursus Elvi ma niemal dwukrotnie wyższą ładowność (1100 zamiast 650 kg), a także wyraźnie większy zasięg (150 zamiast 120 km), co stawia przed nim perspektywy na ogromny sukces.
StreetScooter
Ursus Elvi
|