Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.450.896 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
Ironia jest ostatnią fazą rozczarowania.
Nowinki i ciekawostki naukowe
Różności
Otyłość a ryzyko poważnych obrażeń ciała w wypadku drogowym (22-09-2010)

Na całym świecie w wypadkach z udziałem pojazdów silnikowych ginie 1,2 miliona ludzi, a 50 milionów odnosi obrażenia. Na ryzyko wypadku wpływa wiele czynników, m.in. konstrukcja samochodu i jego prędkość, stan nawierzchni drogi, wiek kierowcy czy jego trzeźwość. W związku z dużą liczbą wypadków wiele krajów zaostrza ograniczenia prędkości, karze mandatem za niezapięte pasy czy surowiej kara pijanych kierowców.

Istnieje też korelacja pomiędzy ryzykiem śmierci w wypadku drogowym, a BMI; co ciekawe, dotyczy to wyłącznie mężczyzn. Możliwe, że jest tak dlatego, że kobiety i mężczyźni gromadzą tłuszcz w innych częściach ciała. Badacze postanowili sprawdzić, jak otyłość wpływa na ryzyko odniesienia poważnych obrażeń w wypadku drogowym. Oparli się na danych pochodzących zarówno z modeli matematycznych, jak i z prawdziwych wypadków.

Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące obrażeń i BMI blisko 11 tysięcy dorosłych kobiet i mężczyzn, którzy uczestniczyli w wypadku samochodowym w latach 2001-2005. Stworzyli komputerowy model otyłych kierowców i przeprowadzili symulacje wypadków. Analiza danych z prawdziwych wypadków wykazała, że otyli kierowcy są bardziej narażeni na uszkodzenia głowy, klatki piersiowej i kręgosłupa, niż ludzie o normalnej wadze. Na poważne obrażenia brzucha najbardziej narażeni byli ludzie z niskim i wysokim BMI - zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Ogólnie, otyli mężczyźni byli bardziej niż kobiety narażeni na poważne obrażenia ciała, z wyjątkiem brzucha. Komputerowe symulacje potwierdziły obserwacje.

Badacze sugerują, że wyższe ryzyko może być spowodowane różnicą w kształcie ciała, czy środkiem ciężkości pomiędzy ludźmi o normalnej wadze a otyłymi, oraz między mężczyznami a kobietami. Te badania, chociaż nie do końca wiarygodne z powodu braku danych, sugerują, że otyłość również należy brać pod uwagę jako czynnik ryzyka śmierci w wypadku.

[Opracowanie: Zuzanna Niemier]

Źródło: Zhu S, Kim J-E, Ma X, Shih A, Laud PW, et al. (2010) BMI and Risk of Serious Upper Body Injury Following Motor Vehicle Crashes: Concordance of Real-World and Computer-Simulated Observations. PLoS Med 7(3): e1000250. doi:10.1371/journal.pmed.1000250


Zuzanna Niemier

Dodaj komentarz do wiadomości..  Zobacz komentarze (1)..

Nauka - sondaż Racjonalisty

 Neuroenhancement, czyli chemiczne wspomaganie pracy mózgu to:
sposób na optymalne wykorzystanie ludzkiego potencjału
pożyteczna dziedzina badań naukowych
kolejny krok ku dehumanizacji człowieka
chwyt marketingowy przemysłu farmaceutycznego
zwykła życiowa konieczność
nie mam zdania
  

Oddano 26284 głosów.


Reklama

Racjonalista wspiera naukę. Dołącz do naszych drużyn klikając na banner!
 
 
 
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365