Na całym świecie w wypadkach z udziałem pojazdów silnikowych ginie 1,2 miliona ludzi, a 50 milionów odnosi obrażenia. Na ryzyko wypadku wpływa wiele czynników, m.in. konstrukcja samochodu i jego prędkość, stan nawierzchni drogi, wiek kierowcy czy jego trzeźwość. W związku z dużą liczbą wypadków wiele krajów zaostrza ograniczenia prędkości, karze mandatem za niezapięte pasy czy surowiej kara pijanych kierowców.
Istnieje też korelacja pomiędzy ryzykiem śmierci w wypadku drogowym, a BMI; co ciekawe, dotyczy to wyłącznie mężczyzn. Możliwe, że jest tak dlatego, że kobiety i mężczyźni gromadzą tłuszcz w innych częściach ciała. Badacze postanowili sprawdzić, jak otyłość wpływa na ryzyko odniesienia poważnych obrażeń w wypadku drogowym. Oparli się na danych pochodzących zarówno z modeli matematycznych, jak i z prawdziwych wypadków.
Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące obrażeń i BMI blisko 11 tysięcy dorosłych kobiet i mężczyzn, którzy uczestniczyli w wypadku samochodowym w latach 2001-2005. Stworzyli komputerowy model otyłych kierowców i przeprowadzili symulacje wypadków. Analiza danych z prawdziwych wypadków wykazała, że otyli kierowcy są bardziej narażeni na uszkodzenia głowy, klatki piersiowej i kręgosłupa, niż ludzie o normalnej wadze. Na poważne obrażenia brzucha najbardziej narażeni byli ludzie z niskim i wysokim BMI - zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Ogólnie, otyli mężczyźni byli bardziej niż kobiety narażeni na poważne obrażenia ciała, z wyjątkiem brzucha. Komputerowe symulacje potwierdziły obserwacje.
Badacze sugerują, że wyższe ryzyko może być spowodowane różnicą w kształcie ciała, czy środkiem ciężkości pomiędzy ludźmi o normalnej wadze a otyłymi, oraz między mężczyznami a kobietami. Te badania, chociaż nie do końca wiarygodne z powodu braku danych, sugerują, że otyłość również należy brać pod uwagę jako czynnik ryzyka śmierci w wypadku.
[Opracowanie: Zuzanna Niemier]
Źródło: Zhu S, Kim J-E, Ma X, Shih A, Laud PW, et al. (2010) BMI and Risk of Serious Upper Body Injury Following Motor Vehicle Crashes: Concordance of Real-World and Computer-Simulated Observations. PLoS Med 7(3): e1000250. doi:10.1371/journal.pmed.1000250 Zuzanna Niemier |