Relacje ludzi ze zwierzętami są często napięte i burzliwe, aczkolwiek wyjątkowa, nowa gra, opracowana przez kreatywnych, holenderskich programistów, wnosi nowy aspekt do relacji człowieka z trzodą chlewną. Na dodatek ta niezwykła, interaktywna gra może pomóc rolnikom spełnić unijne wymogi w zakresie utrzymania dobrostanu zwierząt.
Gra o nazwie "Pig Chase" (Polowanie na świnie) umożliwia graczowi numer jeden - świni - interakcję w swojej zagrodzie z efektami świetlnymi na specjalnym ekranie, a graczowi numer dwa - człowiekowi - kontrolę tych efektów świetlnych za pomocą zdalnego tableta, takiego jak iPad. Choć w wielu popularnych grach elektronicznych już występują zwierzęta, programiści z Utrecht School of the Arts (HKU) i Uniwersytetu w Wageningen posunęli się o krok dalej, dając graczom możliwość interakcji z prawdziwymi świniami.
Unijne ustawodawstwo nakłada na hodowców trzody chlewnej obowiązek zapewnienia rozrywki w chlewniach, aby walczyć z nudą, agresją i podgryzaniem ogonów, redukując dzięki temu konieczność rutynowego obcinania ogonów. W myśl Dyrektywy 2001/93/WE Komisji Europejskiej, rolnicy muszą zapewnić wszystkim kategoriom świń stały dostęp do materiałów umożliwiających im rycie i zabawę. Dyrektywa określa również wymagania w zakresie natężenia światła i maksymalnego poziomu hałasu, stałego dostępu do świeżej wody oraz dodatkowe, restrykcyjne warunki dotyczące uszkodzeń ciała i minimalnego wieku odsadzenia, który wyznacza na 4 tygodnie.
Aby spełnić wymagania dotyczące rozrywki, rolnicy próbują różnych podejść, np. z wykorzystaniem plastikowej piłki czy metalowego łańcucha z plastikowymi rurkami. Aczkolwiek te próby nie wydają się wystarczająco ambitne ani kognitywnie stymulujące dla świń erudytek.
Z pomocą przychodzą holenderscy programiści, którzy postanowili rozwiązać problem, opracowując grę, w której świnki mogłyby się bardziej spełniać.
W prototypowej grze "Pig Chase" świnie korzystają z dużego ekranu dotykowego, po którym porusza się duża kula świetlna sterowana przez człowieka. Kula dotknięta przez świnię ryjem zaczyna strzelać iskrami niczym sztuczne ognie. Człowiek patrzący na tablet widzi świński ryj, tak jakby znajdował się pod drugiej stronie ekranu w zagrodzie. Celem obydwu graczy jest poruszanie się razem w harmonijny sposób. Człowiek musi utrzymywać kontakt z ryjem świni i razem muszą przechodzić przez kolejne etapy, aby zdobywać punkty i wywoływać coraz bardziej imponujące efekty świetlne.
Gra została opracowana w ramach projektu "Playing with Pigs" (Granie ze świniami) we współpracy HKU, Uniwersytetu w Wageningen i Wageningen UR Livestock Research. I jak w przypadku każdego procesu programowania, przeprowadzono należyte konsultacje z użytkownikami końcowymi. Na etapie testów zespół przeanalizował reakcje hodowców trzody chlewnej i świń, aby sprawdzić, jak odbierają różne elementy gry. Ponieważ projekt jest wciąż na początkowych etapach, zespół planuje dalsze poprawki i prace doskonalące na podstawie informacji zwrotnych od graczy - tych w zagrodzie i poza nią.
Pod względem psychologicznym gra stwarza okazję do lepszego poznania zdolności kognitywnych ludzi i świń, a wprowadzenie gry na rynek może również wywołać debatę na temat dobrostanu zwierząt i roli człowieka w podnoszeniu jakości życia zwierząt.
Niemniej, mimo kooperatywnego charakteru gry, wszyscy mamy świadomość nieuniknionego problemu, który wisi w powietrzu albo raczej w gospodarstwie. W grze, w której jeden gracz ma niedługo znaleźć się na talerzu drugiego, ten ostatni z pewnością wydaje się równiejszy niż ten pierwszy.
© Unia Europejska 1994 - 2012
Źródło: CORDIS
Referencje dokumentu: Na podstawie informacji uzyskanych z projektu "Playing with Pigs". |