Naukowcy z Wlk. Brytanii odkryli powiązanie między karmieniem a osiągnięciami w szkole. Badania, których wyniki zaprezentowano w czasopiśmie European Journal of Public Health, sugerują, że niemowlęta karmione piersią lub z butelki według harmonogramu nie radzą sobie w szkole tak dobrze, jak ich rówieśnicy karmieni na żądanie.
Eksperci z Instytutu Badań Społecznych i Ekonomicznych (ISER) przy Uniwersytecie w Essex oraz z Uniwersytetu Oksfordzkiego w Wlk. Brytanii oparli się na wynikach testów na iloraz inteligencji (IQ) i na szkolnych testach SAT, które są przeprowadzane między 5 a 14 rokiem życia. W szczególności badania bazują na informacjach pochodzących z badań ALSPAC (ang. Avon Longitudinal Study of Parents and Children), w ramach których analizą objęto 10.000 dzieci urodzonych na początku lat 90. XX w. w okolicach Bristolu w Wlk. Brytanii.
Naukowcy zidentyfikowali powiązanie między karmieniem na żądanie a wyższymi wynikami testu IQ. IQ ośmioletnich dzieci, karmionych jako niemowlęta wtedy, kiedy chciały jeść, było o około 4,5 punktu wyższe od wyników tych dzieci, które były karmione zgodnie z harmonogramem. To pierwsze jak dotąd badania analizujące długofalowe skutki karmienia według harmonogramu w stosunku do karmienia na żądanie. Zespół przestrzega jednak, że należy zachować ostrożność przy interpretacji wyników.
"Na tym etapie musimy być bardzo ostrożni przy stawianiu tezy o istnieniu związku przyczynowego między schematami karmienia a IQ" - mówi dr Maria Iacovou z ISER, kierowniczka badań. "Nie możemy definitywnie stwierdzić przyczyn tych różnic, choć owszem przyjęliśmy szereg hipotez. To pierwsze prace, które badają ten obszar i potrzebne są dalsze badania, aby poznać zachodzące tu procesy."
W toku badań odkryto również, że wyższe wartości IQ odzwierciedlone zostały w wynikach testów SAT, którym poddawane są dzieci w wieku 5, 7, 11 i 14 lat. W ramach badań uwzględniono rozmaite czynniki środowiskowe, takie jak dochody rodziny, poziom wykształcenia rodziców, płeć i wiek dzieci, zdrowie matki i style wychowywania dzieci.
Według naukowców karmienie według harmonogramu przyniosło korzyści matkom, które relacjonowały, że nabierały większej pewności siebie i miały lepsze samopoczucie. "Różnica między karmieniem dzieci według harmonogramu a karmieniem na żądanie występuje zarówno u dzieci karmionych piersią, jak i z butelki" - wyjaśnia dr Iacovou. "Rozbieżność w poziomach IQ rzędu czterech, pięciu punktów, chociaż statystycznie bardzo znacząca, nie spowoduje, że dziecko z szarego końca stanie się prymusem, ale będzie ona zauważalna. Aby dać obraz tego, co może wnieść różnica czterech, pięciu punktów IQ więcej na przykład w trzydziestoosobowej klasie, dziecko plasujące się dokładnie w połowie, na 15 miejscu, mogłoby znaleźć się, dzięki dodatkowym czterem, pięciu punktom IQ, na wyższym - około 11 lub 12 - miejscu w klasie."
Zespół ocenił trzy typy par matka-niemowlę: niemowlęta karmione według harmonogramu w wieku czterech tygodni; niemowlęta, których matki próbowały, ale nie karmiły według harmonogramu; oraz niemowlęta karmione na żądanie. Dzieci karmione na żądanie lub takie, które były karmione na żądanie, bo ich mamom nie udawało się przestrzegać harmonogramu karmień, wykazywały się podobnie wysokim poziomem wyników SAT i IQ.
Dr Iacovou dodaje: "To znaczące, ponieważ matki, które próbowały, ale nie udawało im się karmić według harmonogramu, są podobne do matek karmiących według harmonogramu, gdyż są raczej młode, samotne, zamieszkują lokale socjalne, są prawdopodobnie gorzej wykształcone i raczej nie czytają swoim dzieciom. Wszystkie te cechy społeczne postrzega się jako zwiększające prawdopodobieństwo, że dziecko będzie osiągało gorsze wyniki w szkole."
"Wydaje się, że to raczej karmienie zgodnie z harmonogramem, a nie matka, która próbowała karmić według harmonogramu (z powodzeniem lub nie) wnosi różnicę. Badania oparły się na danych zakrojonych na szeroką skalę i jesteśmy przekonani, że istnieje niezwykle małe ryzyko, iż wyniki są przypadkowe. Jednakże to pierwsze i jedyne badania tego typu, a więc potrzebne są dalsze, zanim będziemy mogli stwierdzić kategorycznie, że sposób karmienia niemowlęcia ma długofalowy wpływ na jego lub jej IQ i osiągnięcia w szkole, a także zanim będziemy w stanie definitywnie wskazać, jakie mechanizmy stoją za tym powiązaniem."
Referencje dokumentu: Iacovou, M. and Sevilla, A., 'Infant feeding: the effects of scheduled vs. on-demand feeding on mothers' wellbeing and children's cognitive development', The European Journal of Public Health, 2012.
Źródło: CORDIS |