Facebook zmienił sposób, w jaki się komunikujemy. Korzystamy z tego portalu społecznościowego, aby kontaktować się z przyjaciółmi i rodziną, grać i czerpać informacje o bieżących wydarzeniach. Ale ile czasu spędzamy codziennie na Facebooku? Wyniki nowych badań przeprowadzonych w Szwecji wskazują, że użytkownicy spędzają codziennie średnio 75 minut na portalu Facebook, w tym kobiety około 81 minut, a mężczyźni 64 minuty. Dane pokazują również, że słabiej wykształcone grupy o niskich dochodach, których członkowie spędzają więcej czasu na Facebooku są mniej szczęśliwi i zadowoleni ze swojego życia.
W toku badań kierowanych przez Uniwersytet w Gothenburgu zidentyfikowano istotne powiązanie w przypadku kobiet między czasem spędzanym na Facebooku a dobrym samopoczuciem. Nie odnotowano go w przypadku mężczyzn.
Analizie poddano ponad 1.000 badanych, co zdaniem naukowców było największym jak dotąd badaniem Facebooka. Dane sugerują, że Facebook uzależnia, bowiem 85% badanych twierdzi, że portal ten stał się częścią ich codziennego życia. Niemal 50% ankietowanych osób stwierdziła, że pozostawanie na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami i aktualnościami nie byłoby tak łatwe, gdyby nie Facebook. Około 25% utrzymywało, że czuliby się niekomfortowo, gdyby nie logowali się systematycznie do portalu Facebook.
"Badania informują nas, że Facebook jest wykorzystywany jako narzędzie do powiększania grona przyjaciół i autopromocji, gdzie użytkownicy prezentują swoje atuty" - czytamy w raporcie z badań. "Tutaj pojawia się także zagrożenie. Kiedy użytkownicy Facebooka porównają własne życie z na pozór bardziej udanymi karierami i szczęśliwszymi relacjami innych, to może im się ono wydać mniej udane."
Średnia liczba logowań do portalu Facebook dziennie wynosi 6,1, a 70% osób loguje się po uruchomieniu komputera. Ponad dwie trzecie badanych młodych osób spędza czas wolny na Facebooku, a 38% respondentów ujawnia negatywne informacje w swoich aktualizacjach statusu. Ponad 50% badanych korzysta z Facebooka do rozpowszechniania informacji.
"Przyzwyczajenie do Facebooka może stać się nieświadomym nawykiem" - zauważa Leif Denti, doktorant z Uniwersytetu w Gothenburgu i kierownik badań. "Większość respondentów loguje się przy każdym uruchomieniu przeglądarki internetowej. To może przerodzić się nawet w uzależnienie."
33% badanych mężczyzn i 20% kobiet poinformowało, że prowokuje innych na Facebooku. Około 20% ankietowanych przyznało, że wykorzystuje Facebooka do przechwalania się.
"Facebook to narzędzie społeczne wyraźnie wykorzystywane do zarządzania relacjami z przyjaciółmi i rodziną" - twierdzi Denti. "Niemniej użytkownicy nie opiszą byle czego - większa część udostępnianych treści ma coś wspólnego z ważnymi i pozytywnymi wydarzeniami, wiążącymi się z dobrym samopoczuciem. Jedynie 38% użytkowników pisze o negatywnych emocjach i zdarzeniach."
Pełna treść raportu. Źródło: CORDIS. Ilustracja: psychara.deviantart.com
Facebook uzależnia, ale wydaje się to być raczej pozytywny narkotyk, który poprawia nastrój oraz promuje przede wszystkim pozytywne informacje. W pewnym sensie jest to dobry filtr na ten strumień informacji, który generuje profesjonalne dziennikarstwo, skupione głównie na tragicznych i sensacyjnych wiadomościach. MA
Zob. też: Comments are Like Crack - What's Your #SocialMedia Drug of Choice? |