Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.016.361 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
Ostrożny uczony nie twierdzi, że jego przekonania są całkiem prawdziwe. Pociesza się jedynie nędzną myślą, że poprzednie nie były do końca fałszywe.
Nowinki i ciekawostki naukowe
Różności
Przedsiębiorczość kobiet - słabo wykorzystany potencjał (03-11-2012)

Jeżeli chodzi o zmysł przedsiębiorczości, to mężczyźni wiodą prym. Mimo iż Europejki to ponad połowa populacji, stanowią one tylko jedną trzecią unijnych przedsiębiorców i z tego względu Komisja Europejska koncentruje się na inicjatywach związanych z przedsiębiorczością, skierowanych konkretnie do kobiet.

Statystyki pokazują, że wskaźnik samozatrudnionych kobiet w Europie wynosi zaledwie 34,4% w porównaniu z 50,2% wśród mężczyzn, co sugeruje, że kobiety potrzebują większej zachęty, by stać się przedsiębiorcami. To był jeden z najważniejszych komunikatów płynących ze zorganizowanego niedawno w Brukseli Europejskiego Tygodnia MŚP, który poświęcony był zachęcaniu kobiet do założenia i prowadzenia własnej firmy, zazwyczaj małego lub średniego przedsiębiorstwa (MŚP).

Jednak wiele kobiet nie podejmuje się założenia własnej firmy z powodu istniejących przeszkód. W toku badań przeprowadzonych przez Komisję Europejską zidentyfikowano trzy rodzaje barier. Po pierwsze przeszkody kontekstualne - definiowane jako wybory edukacyjne, tradycyjne poglądy i stereotypy na temat kobiet, nauki i innowacji. Po drugie przeszkody ekonomiczne - zidentyfikowane jako sektor innowacji, który wymaga znaczących nakładów inwestycyjnych, podczas gdy kobiety są postrzegane jako mniej wiarygodne finansowo od mężczyzn. Po trzecie przeszkody miękkie - związane z brakiem dostępu do sieci naukowo-technicznych i biznesowych, brakiem przeszkolenia biznesowego, wzorców i zmysłu przedsiębiorczości.

Kobiety zatem potrzebują działań wspomagających, dostosowanych do ich potrzeb przy zakładaniu przedsiębiorstwa i z tego względu Komisja Europejska powołała Europejską Sieć Ambasadorek Przedsiębiorczości oraz stworzyła Europejską Sieć Doradców dla Kobiet-Przedsiębiorców.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, Antonio Tajani - Komisarz ds. Przemysłu i Przedsiębiorczości, powiedział: "Nie ma wątpliwości, że kreatywność i potencjał kobiet w zakresie przedsiębiorczości jest jednym z najsłabiej wykorzystywanych źródeł wzrostu gospodarczego i nowych miejsc pracy, które należy dalej rozwijać w Europie. W dobie kryzysu nie możemy sobie pozwolić na zrezygnowanie z tego potencjału. Większa liczba kobiet-przedsiębiorców umocni pozycję kobiet pod względem ekonomicznym i przyczyni się do wzrostu".

Wydaje się, że przedsiębiorstwa także dostrzegają potencjał inwestycyjny kobiet-przedsiębiorców. Jednym z takich przedsiębiorstw jest The Royal Bank of Scotland (RBS), który właśnie rozpoczął kampanię Inspirowanie kobiet-przedsiębiorców (ang. Inspiring Women in Enterprise), aby zachęcić kolejne 20.000 kobiet do podjęcia działalności gospodarczej.

W ramach trzyletniej strategii o wartości 1,2 mln GBP (równowartość 1,8 mln EUR) organizacje z całej Wlk. Brytanii, które zachęcają i wspierają kobiety-przedsiębiorców, otrzymywać będą granty w wysokości do 50.000 GBP. Program opiera się na wynikach badań przeprowadzonych przez Aston Business School, które uwypuklają zmiany, jakie są potrzebne do uporania się z niezmiennie niskim wskaźnikiem przedsiębiorczości wśród Brytyjek.

W toku badań, które oparły się na danych Globalnego Monitora Przedsiębiorczości (ang. Global Entrepreneurship Monitor, GEM) i na raporcie "Kobiety-przedsiębiorcy - inna perspektywa" (ang. Women in Enterprise; a different perspective), odkryto, że od początku lat 70. XX w. wskaźnik samozatrudnienia wśród kobiet konsekwentnie stanowi połowę wartości tego samego wskaźnika dla mężczyzn. W 2011 r. nieco ponad 10% mężczyzn znajdowało się na wczesnych etapach zakładania firmy wobec jedynie 5% kobiet. Wyniki badań wskazują również, że chociaż kobiety stanowią 48% populacji pracującej, to zaledwie 26% jest samozatrudniona a jedynie 17% jest właścicielkami firm.

Profesor Mark Hart z Aston Business School zaważył: "Raport sugeruje istnienie trzech głównych różnic między płciami pod względem przedsiębiorczości, a są to wskaźnik zakładania nowych firm, typ prowadzonej działalności i zamierzenia dotyczące przyszłego rozwoju. Prawdopodobieństwo założenia nowej firmy przez kobietę w Wlk. Brytanii jest o miej więcej połowę niższe niż w przypadku mężczyzny, co jest powszechnym zjawiskiem w gospodarkach rozwiniętych i rozwijających się. Jednak po podjęciu działalności gospodarczej, niewiele jest związanych z płcią różnic w wynikach między samozatrudnionymi i właścicielami małych firm. Niemniej wśród firm i MŚP, które odnotowują znaczący wzrost i rozwój, kobiety są niedostatecznie reprezentowane".

W raporcie wskazano na wyższe prawdopodobieństwo posiadania przez kobiety firm z siedzibą w domu lub funkcjonujących w niepełnym wymiarze godzin, co sprawia, że ich przedsiębiorstwa mają bardziej ograniczone perspektywy rozwoju.

Wydaje się, że promowanie i włączanie bardziej zróżnicowanych wzorców ma zasadnicze znaczenie dla zachęcania większej liczby dziewcząt i młodych kobiet z wyższych wykształceniem do rozważenia samozatrudnienia jako akceptowalnego i osiągalnego rozwiązania. To z kolei zapewni większe rozpowszechnienie w Europie i w ogólnej populacji biznesowej przedsiębiorstw, których właścicielkami są kobiety.

Źródło: CORDIS. © Unia Europejska. Ilustracja: freedigitalphotos.net


Dodaj komentarz do wiadomości..  Zobacz komentarze (2)..

Nauka - sondaż Racjonalisty

 Neuroenhancement, czyli chemiczne wspomaganie pracy mózgu to:
sposób na optymalne wykorzystanie ludzkiego potencjału
pożyteczna dziedzina badań naukowych
kolejny krok ku dehumanizacji człowieka
chwyt marketingowy przemysłu farmaceutycznego
zwykła życiowa konieczność
nie mam zdania
  

Oddano 26292 głosów.


Reklama

Racjonalista wspiera naukę. Dołącz do naszych drużyn klikając na banner!
 
 
 
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365