Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.450.458 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
"Bóg jest aksjomatem zmieniającym swoją formę w zależności od szerokości geograficznej. Jest dziedzictwem sprawującym władzę nad naszymi umysłami i jest techniką władzy."
Nowinki i ciekawostki naukowe
Różności
Pilotażowe pracownie przyrodnicze mają rozbudzać ciekawość uczniów (23-08-2014)

Rusza pilotażowy program, w ramach którego wybranych dziesięć szkół podstawowych wyposażonych zostanie w nowoczesne pracownie przyrody. Dzięki nim nauczyciele będą mogli m.in. rozbudzać ciekawość uczniów - poinformowano w piątek w Centrum Nauki Kopernik.

Od najbliższego roku szkolnego w dziesięciu wybranych polskich szkołach podstawowych prowadzony będzie pilotaż programu "Pracownie przyrody". W przyszłym roku opracowane zostaną w końcowe rekomendacje dotyczące programu i trafią one do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Dyrektor Centrum Nauki Kopernik w Warszawie Robert Firmhofer w rozmowie z dziennikarzami przyznał, że w dalszej perspektywie na pracownie w kolejnych szkołach mają znaleźć się środki, które będą w dyspozycji samorządów wojewódzkich.

Koszt jednej pracowni biorącej udział w pilotażu wynosić ma 10-30 tys. zł. Firmhofer przyznał, że wyposażenie pracowni będzie dość proste - będą to m.in. probówki, elektroniczne wagi, czy proste zestawy do wykonywania doświadczeń. Jednak - jak podkreślił dyrektor CNK - w projekcie stawia się nie na nowoczesne i drogie wyposażenie pracowni, ale przede wszystkim na zmianę podejścia do nauczania.

"Chodzi o to, byśmy uczenia nie utożsamiali z zapamiętywaniem formuł, a potem z weryfikacją tego na egzaminach i testach. Chodzi o to, by uczenie się było odkrywaniem świata, który jest wokół nas, żeby było zadawaniem pytań, żeby przypominało pracę naukowca" - powiedział dyrektor CNK i przypomniał, że tak uczą się dzieci zanim pójdą do szkoły. Takie podejście nie tylko pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące przyrodą, ale i uczy samodzielności, wiary we własne siły.

Firmhofer zaznaczył, że w ramach projektu nie powstanie program nauczania ani podręcznik, ale raczej pewne rekomendacje wynikające z metody pracy z uczniem. Przyznał, że dla nauczycieli przygotowano przykładową bazę doświadczeń, które można będzie w pracowni przeprowadzić. Jednak przebieg zajęć w takich pracowniach będzie zależał od nauczycieli.

"Jeśli chcemy uczniom pokazywać, że uczenie się jest procesem twórczym, to nie możemy nauczycieli zmienić w automaty, które powtarzają doświadczenia dla nich przygotowane. Nauczyciele też są osobami twórczymi. Musimy im o tym przypomnieć i dać im szansę twórczej ekspresji" - przyznał rozmówca PAP. Dodał, że uczeń w procesie nauczania powinien stawać się samodzielny, ale nie może być pozostawiony sam sobie. "Powinien mieć w tym wsparcie nauczyciela, jako opiekuna, przewodnika, tutora, mentora" - precyzował dyrektor CNK.

Odpowiadając na pytanie, czy w ramach obecnego systemu edukacji jest miejsce na taką metodę pracy z uczniem stwierdził: "Po pierwsze system nie jest wieczny. To system jest dla nas, a nie my dla systemu. A po drugie ten system jest bardziej elastyczny niż nam się wydaje" - zaznaczył.

Zwrócił uwagę, że nie ma wymogu, aby w szkołach lekcje trwały 45 minut, ani by w salach stały ławki. Możliwe jest, by zajęcia odbywały się blokami - np. dwoje nauczycieli prowadziło wspólnie zajęcia przez dwie godziny. "Sposób organizacji pracy w szkole w bardzo dużym stopniu zależy od jej władz" - powiedział. Przyznał, że duże zmiany mogą być kłopotliwe - wymagają pójścia pod prąd, ale - jak być może pokaże program "Pracownie przyrodnicze" - do takich zmian warto dążyć.

"Jeżeli program odniesie sukces, to po pierwsze w ramach systemu znajdzie się dla niego miejsce, a po drugie - on zmieni system. I to jest naszym celem" - zaakcentował Firmhofer.

Tego, jak wzbudzać w uczniu ciekawość i jak pobudzać jego kreatywność dotyczy odbywająca się już po raz ósmy konferencja "Pokazać-Przekazać", zorganizowana 22 i 23 sierpnia w Centrum Nauki Kopernik. Biorą w niej udział m.in. nauczyciele, dyrektorzy szkół oraz przedstawiciele organizacji działających na rzecz edukacji.

Projekt "Pracownie przyrody" jest elementem programu "Przewrót Kopernikański", który CNK realizuje od ponad roku przy wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej ze środków unijnych.

PAP - Nauka w Polsce


Dodaj komentarz do wiadomości..  Zobacz komentarze (1)..

Nauka - sondaż Racjonalisty

 Neuroenhancement, czyli chemiczne wspomaganie pracy mózgu to:
sposób na optymalne wykorzystanie ludzkiego potencjału
pożyteczna dziedzina badań naukowych
kolejny krok ku dehumanizacji człowieka
chwyt marketingowy przemysłu farmaceutycznego
zwykła życiowa konieczność
nie mam zdania
  

Oddano 26284 głosów.


Reklama

Racjonalista wspiera naukę. Dołącz do naszych drużyn klikając na banner!
 
 
 
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365