| 1. Politechnika Wrocławska |
Studenci Politechniki Wrocławskiej wezmą udział w prestiżowych zawodach młodych konstruktorów SAE Aero Design, które pod koniec marca odbędą się w USA. Do konkursu zgłosili dwa modele samolotów - mniejszy w klasie Micro oraz większy w klasie Regular.
Studenci z Zespołu JetStream Politechniki Wrocławskiej w organizowanych co roku zawodach SAE Aero Design wezmą udział po raz szósty - poinformowała we wtorek PAP Joanna Pająk z biura prasowego Politechniki Wrocławskiej.
Głównym zadaniem modeli startujących w konkursie SAE Aero Design jest podniesienie jak najcięższego ładunku w stosunku do swojej masy. Dodatkowo jury ocenia niezawodność modeli, mierzoną liczbą startów, które zakończyły się sukcesem. Oceniane są również rozwiązania techniczne zastosowane przy konstrukcji samolotów.
W tym roku zespół przygotował dwa modele samolotów. "Nietoperz" to model przygotowany z myślą o starcie w konkursie w kategorii Regular. Wrocławscy konstruktorzy liczą, że samolot o masie około trzech kilogramów podniesie ciężar 12 kilogramów. "W tej kategorii samolot po przejechaniu 61 m musi oderwać się od ziemi, zrobić pełny krąg i wylądować bez utraty żadnej części. Przy budowie zabronione jest stosowanie kompozytów, za to obowiązkowo trzeba zastosować określonej wielkości silnik elektryczny i ogranicznik mocy" - poinformowała Pająk.
Politechnika Wrocławska
Drugim z modeli zgłoszonym do zwodów jest "Drop". Będzie walczył w klasie Micro. Konstrukcja waży około 700 gramów. Studenci mają nadzieję, że model podniesie cztery kilogramy ładunku.
Do tej pory największym sukcesem zespołu z Politechniki Wrocławskiej w zawodach SAE Aero Design było zajęcie czwartego miejsca w 2010 r.
SAE Aero Design to konkurs, który współorganizuje amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin oraz amerykańska agencja kosmiczna NASA. Te prestiżowe zawody, w których biorą udział studenci z całego świata, rozgrywane są od 1986 r. Zadaniem młodych inżynierów jest zaprojektowanie, skonstruowanie, zbudowanie i oblatanie zdalnie sterowanego modelu samolotu udźwigowego. Wygrywa drużyna, która zdoła wynieść jak największy ciężar w powietrze, przy jak najmniejszej masie własnej modelu.
W tym roku zawody odbędą się w dniach 28-30 marca w amerykańskim stanie Teksas.
PAP - Nauka w Polsce |