Zespół studentów trzech warszawskich uczelni Bio Rangers, znalazł sposób na rozwiązanie problemu braku wody pitnej na świecie. Opracowany przez drużynę model biznesowy Water Hub będzie reprezentował Polskę podczas finału międzynarodowego konkursu G20 Global Business Challange, który w listopadzie odbędzie się w Australii.
Konkurs ma umożliwić stworzenie innowacyjnego projektu technologicznego służącego rozwiązaniu globalnego problemu braku wody na świecie. W konkursie wzięły udział drużyny z całego świata. Do ścisłej czołówki zakwalifikowało się sześć ekip z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Australii oraz Polski. Finał konkursu odbędzie w australijskim Brisbane na początku listopada w ramach odbywającego się tam globalnego szczytu państw G20.
W polskiej drużynie Bio Rangers znalazło się czworo studentów: Szkoły Głównej Handlowej, Uniwersytetu Warszawskiego, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ich pomysł - Water Hub, to innowacyjny model biznesowy dla istniejących rozwiązań technologicznych, który - jak zapewniają - jest w stanie zmienić oblicze świata.
"Na świecie ponad 1 miliard ludzi cierpi z powodu braku wody pitnej, a co 17 sekund umiera z tego powodu dziecko. Problemem nie jest jednak fizyczny brak wody, ale jej skrajne zanieczyszczenie. Istnieje wiele rozwiązań, które teoretycznie powinny rozwiązać problem braku pitnej wody. Faktycznym problemem nie jest zatem brak technologii, ale brak właściwych modeli biznesowych, które pozwoliłyby te technologie wykorzystać" - wyjaśniają twórcy rozwiązania w przesłanym komunikacie.
Studenci postanowili więc opracować rozwiązanie, które będzie przynosiło korzyści zarówno ludności lokalnej, jak i biznesowi. Opracowana przez nich technologia Water Hub bazuje na zasilanych energią słoneczną filtrach, które oczyszczają wodę z najmniejszych nawet drobnoustrojów. Filtry te wbudowane są w interaktywny kiosk, który ma łącza internetowe, stacje do ładowania telefonów, urządzenia chłodzące niezbędne do przechowywania leków oraz ekrany LED. Wszystkie te urządzenia zasilane są energią pochodzącą z kolektorów słonecznych.
"Kioski pełnią także funkcję edukacyjną, ponieważ pozwalają na wyświetlanie treści dostosowanych do potrzeb lokalnej ludności. Mogą również promować firmy, które je sponsorują w ramach programu CSR. Promocja może odbywać się za pośrednictwem reklam wizualnych i głosowych, wyświetlanych lub odtwarzanych przy użyciu dostępnej infrastruktury technicznej kiosku, a także poprzez dowolne, wizualne dostosowanie obiektu" - informują twórcy Water Hub.
Na zwycięzców czeka 100 tys. dolarów oraz finansowanie zwycięskiej idei przez firmy sponsorujące konkurs.
PAP - Nauka w Polsce. Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl |