W ubiegłym roku PESA wpadła w problemy finansowe. Warunkiem ugody z bankami było znalezienie inwestora. Chęć zakupu czołowej polskiej firmy produkującej tabor kolejowy wyraziła Škoda Transportation z Pilzna. Ostatecznie to jednak państwo polskie zainwestuje w PESĘ - Polski Fundusz Rozwoju. Moment do tego jest dobry, gdyż państwowe koleje zamierzają w najbliższych latach zrealizować bardzo ambitny projekt Luxtorpeda 2.0 o wartości 3,7 mld zł.
Dotychczasowi współwłaściciele Pesy m.in. Tomasz Zaboklicki, zachowają udziały w Pesie. PFR przejmie natomiast pakiet kontrolny. Według Rzeczpospolitej chodzi o zakup 70% akcji. Według Rynku Kolejowego może chodzić nawet o większy udział.
- To dobra wiadomość dla firmy, ale także czytelny sygnał dla naszych klientów i dostawców. Pesa ma szansę pozyskać stabilnego inwestora, dzięki czemu będzie miała możliwość realizacji bieżących kontraktów i dalszy rozwój. Ta informacja ma też ogromne znaczenie dla pracowników firmy, którzy bardzo angażują się w realizację kontraktów - komentuje Krzysztof Sędzikowski, prezes Pesy Bydgoszcz.
- To jest bardzo dobra wiadomość - komentuje Piotr Król, bydgoski poseł PiS z sejmowej komisji infrastruktury. - Pesa zdobyła stabilnego inwestora i ma dzięki temu szansę zaistnieć w programie Luxtorpeda 2.0. Oczywiście, skorzystają na tym również jej podwykonawcy, którzy w większości są z naszego regionu. Cieszy również, że udziałowcy zachowują swoje pakiety akcji.
PKP Intercity rozpoczęła współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych pociągów. Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w zeszłym roku przez Radę Ministrów. Planowane jest stworzenie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT) oraz składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160 - 250 km/ha. Na ten cel Intercity planuje przeznaczyć około 3,7 mld. - To największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania - zapowiada Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. - W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020 zainwestujemy aż 7 mld złotych w komfort pasażerów. Kolej to transport przyszłości, a PKP Intercity ma długoterminowe plany rozwoju z wykorzystaniem innowacyjnych projektów. Po podpisaniu listu intencyjnego powołujemy od razu wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zespół projektowy. - Nie brak głosów, że Luxtorpeda 2.0 rozpędza się zbyt wolno. Jednak my uważamy, że ten program jest ogromną szansą na wykorzystanie i rozwój potencjału polskich producentów taboru - mówi Maciej Grześkowiak.
Najważniejszym realizowanym obecnie kontraktem Pesy jest dostawa pociągów Link dla Deutsche Bahn. Do tego firma potrzebuje gwarancji finansowych do podpisania kolejnych umów, w tym m.in. z Tramwajami Śląskimi oraz PKP Intercity (na wagony Combo).
Wikimedia
Źródło: www.pomorska.pl/rynek-kolejowy.pl |