Czytelnia i książki » Montaigne - Próby
Montaigne - Próby A jeśli
tak jest w istocie, iż żywa i mocna wiara
pociąga za sobą takież uczynki, to, zaiste, owa
wiara, którą tak sobie wycieramy gębę, musi być
bardzo nikła w tych czasach; chyba iż ze
wzgardy dla naszych uczynków rada jest unikać
ich towarzystwa"
Montaigne
Swoje poglądy filozoficzne wyraził w Próbach
(księgi 1-3 1580-88, wyd. uzupełnione 1595, 1 wyd. pol.
pt. Pisma, t. 1-5 1917), zbiorze luźnych przemyśleń o życiu, w znacznej mierze posiadają charakter autobiograficzny, inspirowane są
przez starożytnych filozofów, dzieło to stanowi główny dokument
literatury renesansowego sceptycyzmu, powiązanego z elementami
hedonizmu i stoicyzmu; nadając swym rozważaniom charakter
antropocentryczny i występując z afirmacją niezależności i swobodnego
rozwoju jednostki, Montaigne zajmował postawę laicką, głosił idee
tolerancji religijnego, racjonalizmu i relatywizmu etycznego oraz uznania
naturalnego rozumu ludzkiego za instancję rozstrzygającą; Próby wywarły
znaczny wpływ na literaturę, filozofię i pedagogikę XVII w. [MNEP
PWN 2000]
Próby są "arcydziełem
improwizacji z wszystkimi jej dodatnimi i ujemnymi stronami (...) Pisane na
przestrzeni wielu lat, Próby urosły do rozmiarów prawdziwej summy nowożytnego
racjonalizmu" (Z. Gierczyński)
Najważniejszym i najdłuższym zarazem esejem z Prób jest bez wątpienia Apologia Rajmunda Sebond, która
jest "największym traktatem racjonalistycznym we Francji w XVI wieku, a może nawet najważniejszym traktatem tego rodzaju w ówczesnej Europie",
która w sposób zawoalowany (z uwagi na ówczesną sytuację) podejmuje wielki
atak na religię chrześcijańską, a także na inne wierzenia « Dział nadrzędny
|
Logowanie..
|