|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Tematy różnorodne » Inny punkt widzenia
Dlaczego aborcja jest tak gorącym tematem Autor tekstu: Piotr Ożóg
Aborcja na przestrzeni wielu lat budziła niezwykłe kontrowersje. Dziś, w Polsce
aborcja jest dostępna tylko w trzech przypadkach — kiedy życie matki jest
zagrożone, kiedy ciąża jest wyniku gwałtu oraz gdy występują wady płodu. Jednak
czy taki stan rzeczy jest słuszny? W tym eseju chciałbym pokazać, że jest w naszym społeczeństwie żyje mnóstwo osób o różnorodnych poglądach na sprawę
związaną z aborcją, i pokazać, że w najbliższym czasie prawo aborcyjne zostanie
zmienione.
Aborcja jest tematem niezwykle ważnym i kontrowersyjnym. Na jednej z grup poświęconych aborcji pojawiła się ankieta czy w wyborze partii politycznej na jaką chcesz głosować jest ważne jest jej
podejście do aborcji. Zdecydowana większość odpowiedziała, że jest to dla nich
bardzo ważne. Chcąc poznać opinię społeczeństwa na temat aborcji, postanowiłem
zapytać o zdanie osoby, które prezentują przeciwne stanowiska w tej sprawie. W tym celu stworzyłem ankiety, które umieszczałem na grupach, które są
przygotowane dla poszczególnych środowisk.
Zauważyłem, że praktycznie nikt nie popiera obecnego stanu rzeczy, czyli tzw.
Kompromisu aborcyjnego. Osoby, które chcą, aby prawo aborcyjne było w jak
największym stopniu zliberalizowane w większości pochodzą z środowisk lewicowych
oraz ateistycznych, natomiast zwolennicy aborcji jak najbardziej ograniczonej
znajdują się w środowiskach prawicowych oraz chrześcijańskich.
Osoby, które opowiadają się za zaostrzeniem w większości opowiadają się za
aborcją tylko w przypadku zagrożenia życia matki, oraz część jeszcze chciałaby,
aby zezwolić na aborcję jeszcze w przypadku gwałtu, co potwierdzają wyniki
ankiety. W ankiecie brało udział blisko 1000 osób. 406 chciałoby, aby aborcja
była dozwolona tylko w stanie zagrożenia życia matki, 325 tylko gdy doszło do
gwałtu lub zagrożenia życia matki, 167 chciałoby zakaz w każdym przypadku.
Kompromis aborcyjny poparło jedynie 66 osób. Liczba osób, które chciały tylko do
pewnego momentu wynosiła 51.
Osoby o poglądach lewicowych w większości chciałyby, aby aborcja była dostępna w każdym momencie, a zaraz za nimi znajdują się osoby, które chciałyby, aby była
dostępna tylko do 12 tygodnia ciąży, w ankiecie brało udział ponad 300 osób.
Zdecydowana większość, ponieważ około 200 popierała aborcję w każdym momencie a około 70 chciałoby aborcji tylko do 12 tygodnia ciąży. Liczba osób popierający
kompromis była bardzo mała a inne zdania niemalże nie występowały. W tym
przypadku nie dysponuję dokładnym danymi, ponieważ ankieta została usunięta
przez administratora.
Chrześcijanie chcieliby zakazać w większości aborcji zawsze, natomiast jest też
duża część osób, która popiera aborcje w przypadku zagrożenia życia matki.
Niestety, ale nie znalazłem dużych grup chrześcijańskich, wiec mało osób
odpowiedziało na pytanie. W ankiecie brało udział 42 osoby. 28 osób chciałoby
zakazać aborcji zawsze, 8 osób tylko zezwoliłoby, gdy zagrożone jest życie matki
oraz po dwie osoby poparły kompromis aborcyjny, zagrożenie życia i gwałt oraz
zagrożenie życia i wady płodu.
Ateiści w większości popierają aborcję w każdym przypadku, co potwierdziły
wyniki ankiety. Brało w nich udział 765 osób. 479 opowiedziało się za aborcją w każdym przypadku, 183 za aborcją do 12 tygodnia ciąży, 46 tylko przy zagrożeniu
życia matki oraz wadzie płodu i 34 w przypadku zagrożenia życia matki oraz
gwałcie. Za kompromisem były tylko 23 osoby.
W środowiskach o charakterze ateistycznym w ankiecie widać bardzo nietypowe
odpowiedzi, ponieważ, społeczeństwo twierdzi, że aborcja w wyniku gwałtu jest
mniej kontrowersyjna niż w wyniku wad płodu. Postanowiłem zweryfikować, czy ten
wynik to nie jest kwestia rozłożenia głosów w innych opcjach. W tym celu
stworzyłem osobną ankietę, w której dałem tylko dwie możliwości. Ankietowanym
zadałem pytanie, gdyby mieli wybrać, to aborcję w którym przypadku chcieliby
zakazać: aborcję w wyniku gwałtu albo w wyniku wad płodu. W obu ankietach
przewagę miała opinia, że aborcja w wyniku wad płodu jest ,,gorsza" niż w przypadku gwałtu i gdyby mieli wybrać aborcję w którym przypadku chcieliby
zakazać, to w obu przypadkach wybierali oni aborcję w przypadku gwałtu. W osobnej ankiecie wzięło udział blisko 170 osób, z czego ponad 90 wybrało aborcję w wyniku gwałtu jako tą, która chcieliby zakazać a nieco ponad 70 chciałoby
zakazać aborcję w wyniku wad płodu. Bardzo zastanowiła mnie ta postawa, ponieważ w społeczeństwie panuje przekonanie, że to aborcja w przypadku gwałtu powinna
być legalna. Poprosiłem o argumentację. Osoby wierzące powoływały się na to, że
życie jest darem Boga, dlatego jest święte, a osoby niewierzące, jako iż nie
miały argumentu w postaci Boga, to podawały argumenty racjonalne, co skutkowało
tym, że chcieli liberalizować prawo aborcyjne. Jednak, to nadal nie wyjaśnia,
czemu większość uważa, że usunięcie ciąży, jeśli płód ma wady jest ,,mniejszym
złem" niż ta w przypadku gwałtu. Odpowiedzi na to jednoznacznej nie otrzymałem,
dlatego postanowiłem przeanalizować zdania obu stron.
Tak jak już wspomniałem, w środowiskach prawicowych oraz chrześcijańskich panuje
chęć zaostrzenia prawa aborcyjnego. Aby znaleźć odpowiedź na pytanie, czemu w grupach ateistycznych ludzie twierdzą, że aborcja w wyniku gwałtu jest bardziej
kontrowersyjna, postanowiłem spytać o zdanie osób do nich przeciwnych, czyli
chrześcijan. Osoby wierzące uważają, że to Bóg jest dawcą życia i każde należy
chronić. Jednak to również w żadnym stopniu nie wyjaśnia, czemu większe
kontrowersje budzi aborcja w przypadku gwałtu. Aby znaleźć odpowiedź na to
pytanie, trzeba sięgnąć do racjonalnych argumentów, ponieważ religia każe bronić
każde życie, więc tutaj odpowiedzi nie znajdziemy. Według mnie te kontrowersje
związane z aborcją w wyniku gwałtu mogą wynikać z faktu, iż płód, który powstał po gwałcie, najpewniej nie posiada
żadnych wad, co nie wyróżnia jego niczym na tle innych płodów. Osoby,
twierdzące, że aborcja, gdy płód ma wady jest słuszna argumentują to tym, że gdy
dojdzie do porodu, to ,,dziecko będzie się męczyć i matka nie będzie mogła na to
patrzyć" oraz ,,takie dziecko będzie potrzebować ciągłej uwagi, ponieważ nie
będzie w stanie samo sobie poradzić". Przywołałem tutaj dwa najpopularniejsze
argumenty osób popierających aborcję płodu, który ma wady.
Osoby, które twierdzą, że aborcja, gdy ciąża powstała w wyniku gwałtu jest
słuszna, twierdzą, że ,,ciąża powinna być przemyślaną decyzją dwóch osób, które
się kochają a gwałt na pewno tym nie jest". W tym argumencie osoby podają
racjonalny argument. Twierdzą oni, że kobieta powinna mieć prawo wyboru w takiej
sytuacji. Osoby, które są
przeciwnikami tych rozwiązań twierdzą, że miłość kobiety do dziecka może
przezwyciężyć wszelkie przeciwności losu.
Oczywiście mamy jeszcze grupę osób, które twierdzą, że kobieta powinna mieć
prawo w każdej chwili przerwać ciążę bez względu na okoliczności. Takie osoby
argumentują to tym, że ,,ciąża wyniszcza organizm oraz to jej ciało i ona ma
prawo decydować, czy chce urodzić czy nie". Jak widać, jest to kompletnie inny
sposób patrzenia na sprawę. Wynika to ze sposobu patrzenia na świat.
Osoby, które są za jak największym ograniczeniem aborcji, twierdzą, że życie
ludzkie jest wartością nadrzędną, uważając, że ludzkie życie należy chronić. W większości uważają oni, że jedynie wolno dopuszczać aborcję, gdy zagrożone jest
życie matki. Z kolei osoby, które chcą jak największej liberalizacji prawa
aborcyjnego uważają, że najważniejsza jest decyzja kobiety, więc dla nich wybór
jest najważniejszy.
Wymieniłem wyżej skrajne postulaty, natomiast jak już wcześniej wspomniałem, są
osoby, które uważają, że żadna z tych postaw wobec aborcji nie jest słuszna.
Jednocześnie, w zdecydowanej mniejszości ludzie popierają kompromis aborcyjny. W społeczeństwie toczy się obecnie dyskusja, jak powinno wyglądać prawo aborcyjne.
Niemalże żadna partia nie postuluje utrzymania obecnego stanu rzeczy. W takim
momencie należy ustalić jak powinno to prawo ostatecznie wyglądać. Zauważyłem
podczas prowadzenia ankiet, że w żadnym środowisku z wyjątkiem chrześcijan
aborcja zakazana w każdym przypadku nie cieszyła się największym poparciem.
Według mnie w najbliższych latach prawo aborcyjne zostanie zmienione. Chciałbym
tutaj się skupić głównie na tym, czy aborcja w wyniku gwałtu jest bardziej
kontrowersyjna niż w przypadku wad płodu. Tak jak wspomniałem, aborcja w następstwie gwałtu jest w społeczeństwie kontrowersyjna, ponieważ płód jest bez
wad i niczym się nie różni od innych. Zwolennicy aborcji w tym przypadku
argumentują to tym, tak jak wcześniej już wspominałem, że ciąża powinna być
przemyślaną decyzją.
Tutaj nasuwa mi się pytanie: Dlaczego, gdy dochodzi do gwałtu usuwamy płód,
który w przyszłości byłby normalnym człowiekiem, a nie zabijamy gwałciciela?
Czym płód zawinił? Czy to jest moralnie dopuszczalne? Wiele osób twierdzi, że
zabicie gwałciciela jest niemoralne. Twierdzą, że jest to przecież człowiek i ma
on prawo do życia. Tutaj należy sobie odpowiedzieć na pytanie co czyni nas tak
naprawdę ludźmi? Czemu uważamy, że każdy powinien mieć prawo do życia? Wielu
uważa, że jesteśmy czymś więcej niż zwierzętami, ponieważ potrafimy myśleć oraz
przewidywać konsekwencje swoich działań. Jednak, jeśli ktoś kogoś gwałci to
ewidentnie nie potrafi przewidzieć konsekwencji swoich czynów. Jak powinniśmy
traktować ludzi, którzy nie panują nad sobą oraz nie potrafią przewidzieć
skutków swoich działań? Warto zaznaczyć, że prawo do życia zostało nam przez
kogoś nadane. Z tym prawem to nie jest tak, że jakaś nadprzyrodzona siła nam je
podarowała. Prawo do życia jest najważniejszym prawem wpisanym w powszechną
deklarację praw człowieka i jego nie można utracić. Ktoś to prawo tam umieścił.
Może nie zostało ono tam słusznie wpisane i należałoby dodać kryteria, jakie
trzeba spełnić, aby posiadać prawo do życia?
Warto dodać, że najwyraźniej nie wszystkie kraje świata uznają to prawo za
wartość nadrzędną, ponieważ w wielu krajach jest obecna kara śmierci, której
wykonanie oczywiście oznacza odebranie życia. Idąc tym tokiem myślenia, który
przedstawiłem, należy stwierdzić, że za zgwałcenie należy się kara śmierci dla
gwałciciela. Dziecko, które powstało w wyniku gwałtu nic złego przecież nie
zrobiło.
Jeśli patrzymy na aborcję w przypadku wad płodu, które nie skutkują jego
śmiercią zaraz po narodzinach, to zobaczymy, że to też jest kontrowersyjne.
Czemu zabijamy płód, który stałby się człowiekiem? Czy nie robimy dokładnie tego
samego, co hitlerowskie Niemcy podczas II Wojny Światowej, czyli nie tworzymy
rasy panów? Czym się od nich różnimy? Tutaj i tutaj doprowadzamy do ,,selekcji",
kto się nadaje, by żyć a kto nie. W jednym ze środowisk spotkałem się z bardzo
interesującym stwierdzeniem, że nie należy usuwać płodów z wadami. Osoba zadała
innym pytanie, co według nich jest lepsze: życie w ubóstwie, bez pełnych
możliwości, czy wieczna pustka, ponieważ nie ma dowodów, że ani przed życiem ani
po nim coś jest? Jest to argument skierowany do osób, które próbują postawić się
na miejscu płodu.
To jak patrzmy na aborcję zależy od naszego systemu wartości. Jeśli uważamy, że
decyzja kobiety jest najważniejsza, to naturalnie, że taka osoba poprze aborcję w każdym momencie bez względu na okoliczności lub do 12 tyg. ciąży. Ta druga
opcja bierze się stąd, że tyle trwa pierwszy trymetr ciąży. Jeśli zaś uważamy,
że najważniejsza jest ochrona życia, to będziemy uważać, że aborcja powinna być
dozwolona tylko, gdy występuję zagrożenie życia matki lub całkowicie zakazana,
choć ta postawa jest rzadziej występująca. Są to sytuacje, gdy nasza odpowiedź
na pytanie o nasz system wartości jest jednoznaczna.
Problem jednak pojawia się, gdy odpowiedź brzmi: to zależy. Wtedy staramy się
wypracować ,,kompromis" w tej sprawie, jednak większość osób obecny stan
odrzuca. Pojawia się pytanie: jakie stanowisko w tej sprawie powinny przyjmować
osoby, które nie mają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, która wartość jest
ważniejsza. Takie osoby uważają, że aborcja, gdy jest zagrożenie życia matki
jest słuszna, oraz zastanawiają się nad słusznością aborcji, gdy doszło do
gwałtu lub wad płodu. Oba warianty są niezwykle kontrowersyjne. Ja osobiście
uważam, że bardziej kontrowersyjna jest aborcja, gdy płód ma wady. W przypadku,
gdy doszło do gwałtu, chciałbym zwolennikom tej opcji zadać pytanie: czy to
płód, który stanie się w przyszłości dzieckiem powinien zginąć, czy może
gwałciciel, sprawca tej całej sytuacji? Ponadto do osób, które myślą, co jest
lepsze dla płodu prosiłbym o odpowiedź na pytanie: Co jest lepsze, wieczna
pustka, czy może życie, które nie jest może perfekcyjne, ale zawsze to jest
życie?
Tak jak wspomniałem, jestem pewien, że prawo aborcyjne zostanie zmienione,
jednak, to jak nowe prawo będzie wyglądać, zależy tylko od tego, co my będziemy o tym myśleć.
« Inny punkt widzenia (Publikacja: 08-05-2020 )
Piotr Ożóg Uczeń rzeszowskiego liceum na profilu biol-chem. Pracował jako wolontariusz. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 10285 |
|