|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Biblia » Nowy Testament » Apokryfy NT » Ewangelie i pisma gnostyczne
Ewangelia Filipa (fragmenty)
2
Niewolnik stara się tylko wyzwolić. Nie troszczy się więc o majątek swego
pana. Syn zaś nie tylko uważa się za syna, lecz dziedzictwo ojca przypisuje
sobie.
4
Poganin nie umiera, bo nie ożył nigdy, aby mógł umrzeć. Kto uwierzył
prawdzie, ożył i ten właśnie naraża się na śmierć, gdyż żyje, odkąd
nadszedł Chrystus.
B
Gdy byliśmy Hebrajczykami, byliśmy sierotami, mieliśmy tylko naszą matkę.
Gdy zaś staliśmy się chrześcijanami, mamy ojca i matkę.
10
Światło i ciemność, życie i śmierć, prawe i lewe są sobie braćmi, nie
można oddzielić ich od siebie. Dlatego ani dobrzy nie są dobrymi, ani źli złymi,
ani żywi nie żyją, ani umarli nie zmartwychwstają. Dlatego każdy z nich
powróci znowu do swego stanu pierwotnego. Wyniesieni zaś ponad świat są
nierozerwalni, są wieczni.
12
Jednego imienia nie wypowiada się na świecie, imienia, które Ojciec nadał
Synowi. Wyniesiony ponad wszelkie imię jest imieniem Ojca, Syn bowiem nie stałby
się Ojcem, gdyby nie przyjął sam imienia Ojca. Ci, którzy posiadają to imię,
znają je, choć go nie wypowiadają. Ci zaś, którzy go nie posiadają, nie
znają go. Lecz prawda stworzyła nazwy na świecie z powodu nas, ponieważ nie
można nauczyć się jej bez nazw. Prawda jest jedna, choć wielokrotna, i to z naszego powodu uczy o jednym: w miłości poprzez wielokrotność.
13
Archonci postanowili zwieść człowieka, ponieważ zobaczyli w nim pokrewieństwo z prawdziwymi dobrami. Wzięli nazwę dobrych i dali ją niedobrym, ażeby przez
nazwy zwieść go i związać je z niedobrymi. A jeśli pozyskują sobie
przychylność, niech oddalą je od niedobrych i umieszczą je w dobrych, które
były im znane. Postanowili bowiem zabrać wolnego i uczynić sobie niewolnika
na wieki.
15
Przed przyjściem Chrystusa świat nie miał chleba. Podobnie jak raj, miejsce
gdzie przebywał Adam, miał wiele drzew będących pożywieniem dla zwierząt, a nie miał pszenicy będącej pożywieniem człowieka. Człowiek żywił się,
jak zwierzęta. Ale gdy przyszedł Chrystus, doskonały człowiek, przyniósł z nieba chleb, aby człowiek mógł się nasycić pokarmem ludzkim.
20
Chrystus zawiera w sobie wszystko: bądź to człowieka, bądź to anioła, bądź
to misterium i Ojca.
23
Są tacy, co obawiają się, aby nie powstać z martwych nago. Dla tego pragną
zmartwychwstać w ciele. Nie wiedzą, że noszący ciało są właśnie nadzy.
Ci, którzy [...], aby rozebrać się, nie są nadzy. Ani ciało, ani krew nie będą
mogły dziedziczyć królestwa Bożego. Które nie będzie dziedziczyć? To, które
jest na nas. Które zaś tylko będzie dziedziczyć? To [ciało] Jezusa i Jego
krew. Dlatego powiedział: „Kto nie będzie pożywał mojego ciała ani pił
mojej krwi, nie będzie miał życia w sobie". Co to znaczy? Jego ciałem
jest Słowo, a Jego krwią Duch Święty. Kto je otrzymał, ma pokarm i ma napój, i odzienie. Ja strofuję jeszcze tych, którzy mówią: „Ono nie
zmartwychwstanie". A zatem oni obydwaj błądzą. Mówisz: „Ciało nie
zmartwychwstanie, lecz odpowiedz mi: "Co zmartwychwstanie, abyśmy cię
czcili?" Ty mówisz: „Duch jest w ciele, a także ta światłość
jest w ciele". To także Słowo jest w ciele, gdyż co powiesz, nie mówisz
niczego poza ciałem. Trzeba nam zmartwychwstać w tym ciele, w którym jest
wszystko.
27
Nie pogardzaj barankiem, bez niego bowiem nie można oglądać króla. Nikt nie
będzie mógł zbliżyć się do króla będąc nagi.
32
Trzy chodziły z Panem zawsze: Maryja, Jego matka, Jej siostra i Magdalena, ta,
którą nazywa się Jego towarzyszką. „Maria" bowiem to Jego siostra, i Jego matka, i Jego towarzyszka.
37
Co posiada Ojciec, należy do Syna i jak długo syn jest mały, nie powierza się
mu tego, co do niego należy. Gdy staje się mężczyzną, jego ojciec daje mu
wszystko, co posiada.
43
Bóg jest farbiarzem. Podobnie jak dobre farby — nazywa się je prawdziwymi -
giną razem z rzeczami farbowanymi, tak samo jest z tymi, których Bóg
zafarbował. Ponieważ jednak Jego farby były nieśmiertelne, uczyniły ich nieśmiertelnymi
przez Jego materiał. Bóg bowiem chrzci tych, których chrzci wodą.
46
Kto nie przyjął Pana, jest jeszcze Hebrajczykiem.
48
Gdy perłę rzuca się w błoto, ona znajdując się tam nie staje się mniej
wartościowa; namaszczona balsamem nie będzie bardziej wartościowa, lecz
zawsze posiada wartość dla swego właściciela. Podobnie jest z dziećmi Bożymi:
gdziekolwiek będą, zawsze mają jeszcze wartość u swego Ojca.
52
Osioł chodząc wokół kamienia młyńskiego zrobił sto mil wędrówki,
uwolniony znalazł się znów na tym samym miejscu. Są ludzie, którzy wędrując
długo nie dochodzą w końcu do żadnego celu. Gdy zastanie ich wieczór, nie
zobaczą ani miasta, ani wioski, ani stworzenia, ani natury, ani mocy, ani anioła.
Biedni, daremnie się trudzili.
53
Eucharystia to Jezus. Po syryjsku bowiem nazywa się Go „farinata", to
znaczy „rozciągnięty". Jezus bowiem przyszedł, aby ukrzyżować świat.
56
Ślepy z widzącym przebywając w ciemnościach nie różnią się od siebie.
Kiedy nastaje światłość, wówczas widzący ujrzy światłość, ślepiec
pozostanie w ciemności.
60
Misterium małżeństwa jest wielkie. Świat jest różnorodny. Podstawą bowiem
świata jest człowiek. Podstawą zaś człowieka jest małżeństwo. Poznaj
nieskalane współżycie, bowiem posiada ono wielką siłę. Jego obraz istnieje w skalanej postaci.
66
Dusza i duch powstały z wody i ognia i światłości syna komnaty małżeńskiej.
Ogniem jest namaszczenie, światłością jest ogień. Nie mówię o tym ogniu,
który nie posiada kształtu, lecz o innym, którego kształt jest czysty, czyni
światłość czystą i obdarza pięknem.
68
Pan uczynił wszystko w tajemnicy: chrzest i namaszczenie, i Eucharystię, i zbawienie, i komnatę małżeńską.
73
Nie ma łoża małżeńskiego dla zwierząt ani dla sług, ani dla kobiety
splamionej, lecz jest dla ludzi wolnych i dziewic.
78
Gdyby kobieta nie oddzieliła się od mężczyzny, nie umarłaby z mężczyzną.
Jego oddzielenie stało się początkiem śmierci i dlatego przyszedł Chrystus,
aby oddzielenie, które było na początku, ponownie oddalić, a ich dwoje połączyć;
zmarłych w oddzieleniu obdarzyć życiem i połączyć:
79
Kobieta jednak łączy się ze swym mężem w łożu małżeńskim. Zjednoczeni
zaś w łożu małżeńskim nie będą się więcej rozstawać. Dlatego Ewa
oddzieliła się od Adama, ponieważ nie połączyła się z nim w łożu małżeńskim.
83
Adam powstał z dwu dziewic: z ducha oraz z dziewiczej ziemi. Dlatego to
Chrystus zrodził się z Dziewicy, aby błąd, który powstał na początku,
naprawić.
91
Filip apostoł rzekł: „Józef, cieśla, zasadził ogród, gdyż potrzebował
drewna dla swego rzemiosła. On to jest tym, który wyciosał krzyż z drzewa,
które zasadził. Jego potomek zawisł na tym, co on zasadził. Jego potomkiem
był Jezus, zaś sadzonką krzyż".
95
Namaszczenie przewyższa chrzest, bowiem z powodu namaszczenia nazywa się nas
chrześcijanami, a nie z powodu chrztu. I Chrystusem został nazwany z powodu
namaszczenia. Ojciec bowiem namaścił Syna, Syn zaś namaścił apostołów,
apostołowie zaś namaścili nas. Kto został namaszczony, posiada Pełnię, ma
zmartwychwstanie, światłość, krzyż, Ducha Świętego. Ojciec dał mu to w komnacie małżeńskiej, (a) on przyjął.
100
Kielich modlitwy zawiera wino i wodę, służy jako znak krwi dla dziękczynienia
za nią i napełniony jest Duchem Świętym i jest własnością całego doskonałego
człowieka, Gdy pijemy go, przyjmujemy dla siebie doskonałego człowieka.
109
Jak Jezus udoskonalił wodę chrztu, tak rozpuścił śmierć. Dlatego schodzimy
do wody, nie schodzimy zaś do śmierci, aby nie rozpuszczono nas w duchu świata.
Gdy on tchnie, nastaje pora „pro" [zima], gdy zaś tchnie Duch Święty,
nastaje pora „szem" [lato].
111
Duchowa miłość jest winem i wonią. Korzystają z niej wszyscy, którzy będą
się nią namaszczać: Korzystają z niej stojący na zewnątrz, jak długo
przestają z nimi nią namaszczeni. Jeśli namaszczeni zaprzestaną [tego] z nimi i odejdą, ci, co nie są namaszczeni, a tylko z tamtymi przestają,
pozostaną na nowo w swym smrodzie. Samarytanin nie dał rannemu niczego innego
prócz wina i oliwy, a to nic innego jak maść, i ona uleczyła rany. Miłość
bowiem zakrywa mnóstwo grzechów.
115
Gospodarstwo świata zależy od, czterech sytuacji. Zbiory w spichlerzu zależą
od wody i ziemi, i wiatru, i światła. Gospodarka Boża zależna jest od
czterech [czynników]: wiary i nadziei, i miłości, i gnozy [życie]. Nasza
ziemia jest wiarą, w której są nasze korzenie; woda jest nadzieją, którą
się nasycamy; wiatr jest miłością, w której wzrastamy. Światło zaś jest
gnozą, przez którą dojrzewamy.
120
Jest Syn Człowieczy i syn Syna Człowieczego. Panem jest Syn Człowieczy, a syn
Syna Człowieczego jest tym, który został stworzony przez Syna Człowieczego.
Syn Człowieczy otrzymał od Boga możność tworzenia. On posiada też możność
rodzenia.
126
Każda roślina, której nie zasadził mój Ojciec, który jest w niebie, będzie
wyrwana. Oddzieleni połączą się i napełniać się będą. Każdy, kto
wejdzie do sypialni, roznieci światłość. Nie rozniecają bowiem, jak małżonkowie,
których nie widzimy, gdyż dzieje się to nocą. Ogień świeci tylko nocą,
następnie gaśnie. Tajemnice zaś zaślubin doskonalą się za dnia i w światłości.
Dzień ten czy jego światło nie zachodzi.
Tłumaczenie
powstało w Zakładzie Egiptologii Uniwersytetu Warszawskiego z koptyjskiego
oryginału: Das Evangelium nach Philippos.
Wyd. W.Till. B 1993. Publikowane w: Apokryfy
Nowego Testamentu t.1 red. M.Starowiejski. TN KUL Lublin 1986. Str.134-137
scaned
by legaba
« Ewangelie i pisma gnostyczne (Publikacja: 11-07-2002 Ostatnia zmiana: 16-08-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1043 |
|