Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1925
Konkordat polski z z 10 lutego 1925 roku [1]
W Imieniu Rzeczypospolitej Polskiej my, Stanisław
Wojciechowski, prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, wszem wobec i każdemu z osobna, komu o tym wiedzieć należy, wiadomym czynimy:
W dniu dziesiątym lutego tysiąc dziewięćset dwudziestego piątego roku
podpisany został w Rzymie Konkordat pomiędzy Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą
Polską, który słowo w słowo brzmi następująco: Konkordat zawarty pomiędzy Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą
Polską. W imię Przenajświętszej i Niepodzielnej Trójcy Jego Świątobliwość
Papież Pius XI i Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Stanisław Wojciechowski,
pragnąc określić stanowisko Kościoła katolickiego w Polsce i ustalić
zasady, które w godny i trwały sposób kierować będą sprawami kościelnymi
na ziemiach Rzeczypospolitej, postanowili zawrzeć Konkordat. Wobec tego Jego Świątobliwość
Papież Pius XI i Prezydent Rzeczypospolitej Stanisław Wojciechowski
zamianowali swymi pełnomocnikami:
Ojciec Święty: Jego Eminencję Najczcigodniejszego
Kardynała Piotra Gasparri, Swego Sekretarza Stanu, Prezydent Rzeczypospolitej:
Jego Ekscelencję Władysława Skrzyńskiego, Ambasadora Rzeczypospolitej przy
Stolicy Apostolskiej i Profesora Stanisława Grabskiego, Posła na Sejm Polski,
byłego ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
Pełnomocnicy powyżsi, po wymianie swych pełnomocnictw,
powzięli postanowienia następujące, do których Wysokie Układające się
Strony zobowiązują się odtąd stosować.
Artykuł
I
Kościół katolicki, bez różnicy obrządków, korzystać
będzie w Rzeczypospolitej Polskiej z pełnej wolności. Państwo zapewnia Kościołowi
swobodne wykonywanie Jego władzy duchownej i Jego jurysdykcji, jak również
swobodną administrację i zarząd sprawami i Jego majątkiem, zgodnie z prawami
boskimi i prawem kanonicznym.
Artykuł
II
Biskupi, duchowieństwo i wierni będą swobodnie i bezpośrednio
znosić się ze Stolicą Apostolską. W wykonywaniu swych funkcji biskupi
swobodnie i bezpośrednio znosić się będą ze swym duchowieństwem i swymi
wiernymi oraz ogłaszać swe zalecenia, nakazy i listy pasterskie.
Artykuł
III
Celem utrzymania przyjaznych
stosunków pomiędzy Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską w Polsce
rezydować będzie Nuncjusz Apostolski, zaś przy Stolicy Apostolskiej Ambasador
Rzeczypospolitej. Uprawnienia Nuncjusza Apostolskiego w Polsce rozciągać się
będą na terytorium Wolnego Miasta Gdańska.
Artykuł
IV
Władze
cywilne udzielać będą swej pomocy przy wykonywaniu postanowień i dekretów
kościelnych:
a) w razie destytucji duchownego, pozbawienia go beneficjum kościelnego, po
ogłoszeniu dekretu kanonicznego o wspomnianej destytucji lub pozbawieniu oraz w razie zakazu noszenia sukni duchownej,
b) w razie poboru taks lub prestacji, przeznaczonych na cele kościelne, a przewidzianych przez ustawy państwowe,
c)
we wszystkich innych wypadkach, przewidzianych przez prawo obowiązujące.
Artykuł
V
Duchowni w wykonywaniu swych urzędów
cieszyć się będą szczególną opieką prawną. Na równi z urzędnikami państwowymi
korzystać oni będą z prawa zwolnienia od zajęcia sądowego części swych
uposażeń. Duchowni, którzy otrzymali święcenia, zakonnicy, którzy złożyli
śluby, uczniowie seminaryjni i nowicjusze, którzy wstąpili do seminariów lub
nowicjatów przed wypowiedzeniem wojny, będą zwolnieni ze służby wojskowej z wyjątkiem pospolitego ruszenia. W tym ostatnim wypadku księża posiadający święcenia
kapłańskie wykonywać będą w wojsku swój urząd kapłański, tak jednak,
aby na tym nie ucierpiało dobro parafii, inni zaś członkowie duchowieństwa będą
powołani do służby sanitarnej. Duchowni będą zwolnieni z obowiązków
obywatelskich niezgodnych z powołaniem kapłańskim, jak to: sędziów przysięgłych,
członków trybunałów itd.
Artykuł
VI
Nienaruszalność kościołów,
kaplic i cmentarzy jest zapewniona, tak jednak, aby z tego powodu nie ucierpiało
bezpieczeństwo publiczne.
Artykuł
VII
Wojska Rzeczypospolitej korzystać
będą z wszelkich wyróżnień, jakich Stolica Apostolska udziela wojskom
zgodnie z przepisami prawa kanonicznego. W szczególności kapłani posiadać będą
prawa proboszczowskie w stosunku do wojskowych i do ich rodzin i wykonywać będą
czynności swego urzędu kościelnego pod jurysdykcją biskupa polowego, który
będzie miał prawo ich wyboru. Stolica Apostolska przyzwala, aby duchowieństwo
to, w sprawach dotyczących jego służby wojskowej podlegało władzom
wojskowym.
Artykuł
VIII
W niedziele i w dzień święta
narodowego Trzeciego Maja księża odprawiający nabożeństwa odmawiać będą
modlitwę liturgiczną za pomyślność Rzeczypospolitej Polskiej i jej
Prezydenta.
Artykuł
IX
Żadna część Rzeczypospolitej
Polskiej nie będzie zależała od biskupa, którego siedziba znajdowałaby się
poza granicami Państwa Polskiego. Hierarchia katolicka w Rzeczypospolitej
Polskiej będzie zorganizowana, jak następuje:
A. Obrządek łaciński
I. Prowincja kościelna
gnieźnieńsko -
poznańska:
Arcybiskupstwo
gnieźnieńsko — poznańskie, Diecezja chełmińska, Diecezja
włocławska.
II. Prowincja kościelna warszawska:
Arcybiskupstwo
warszawskie, Diecezja płocka, Diecezja sandomierska, Diecezja lubelska,
Diecezja podlaska, Diecezja łódzka.
III. Prowincja kościelna
wileńska:
Arcybiskupstwo
wileńskie, Diecezja łomżyńska, Diecezja pińska.
IV.
Prowincja kościelna lwowska:
Arcybiskupstwo
lwowskie, Diecezja przemyska, Diecezja łucka.
V.
Prowincja kościelna krakowska:
Arcybiskupstwo
krakowskie, Diecezja tarnowska, Diecezja kielecka, Diecezja częstochowska,
Diecezja śląska.
B. Obrządek grecko-rusiński
Prowincja
kościelna lwowska:
Arcybiskupstwo
lwowskie, Diecezja przemyska, Diecezja stanisławowska.
C. Obrządek ormiański
Arcybiskupstwo
lwowskie.
Stolica Apostolska nie przedsięweźmie
żadnej zmiany w powyższej hierarchii lub w rozgraniczeniu prowincji i diecezji, jak tylko w zgodzie z Rządem Polskim, z wyjątkiem drobnych sprostowań
granic, wymaganych dla dobra dusz.
Artykuł
X
Tworzenie i przemiana beneficjów kościelnych, kongregacji i zakonów, jak również ich
domów i zakładów, zależeć będzie od władzy kościelnej, która ilekroć
powyższe zarządzenia pociągałyby za sobą wydatki ze Skarbu Państwa, poweźmie
te zarządzenia w porozumieniu się z Rządem. Cudzoziemcy nie będą
otrzymywali stanowisk przełożonych prowincji zakonnych, chyba za odpowiednim
zezwoleniem Rządu.
Artykuł
XI
Wybór arcybiskupów i biskupów
należy do Stolicy Apostolskiej. Jego Świątobliwość zgadza się zwracać do
Prezydenta Rzeczypospolitej przed mianowaniem Arcybiskupów i Biskupów
diecezjalnych, koadiutorów cum iure
succesionis (z prawem następstwa -
przyp. red.) oraz Biskupa polowego, aby upewnić się, że Prezydent nie ma do
podniesienia przeciw temu wyborowi względów natury politycznej.
Artykuł
XII
Ordynariusze
powyżsi, przed objęciem swych czynności, złożą na ręce Prezydenta
Rzeczypospolitej przysięgę wierności według formuły następującej: Przed
Bogiem i na Święte Ewangelie przysięgam i obiecuję, jak przystoi Biskupowi,
wierność Rzeczypospolitej Polskiej. Przysięgam i obiecuję, iż z zupełną
lojalnością szanować będę Rząd, ustanowiony Konstytucja, i że sprawię,
aby go szanowało moje duchowieństwo.
Przysięgam i obiecuję poza tym, że nie będę uczestniczył w żadnym
porozumieniu ani nie będę obecny przy żadnych naradach, które by mogły
przynieść szkodę Państwu Polskiemu lub porządkowi publicznemu. Nie pozwolę
memu duchowieństwu uczestniczyć w takich poczynaniach. Dbając o dobro i interes Państwa, będę się starał o uchylenie od niego wszelkich
niebezpieczeństw, o których wiedziałbym, że mu grożą.
Artykuł
XIII
1.
We wszystkich szkołach publicznych, z wyjątkiem szkół wyższych,
nauka religii jest obowiązkowa. Nauka ta będzie udzielana młodzieży
katolickiej przez nauczycieli, mianowanych przez władze szkolne, które wybierać
ich będą wyłącznie spośród osób, upoważnionych przez Ordynariuszów do
nauczania religii. Właściwe władze kościelne nadzorować będą nauczanie
religii pod względem jego treści i moralności nauczycieli. W razie gdyby
ordynariusz odebrał nauczycielowi dane mu upoważnienie, to ten ostatni będzie
przez to samo pozbawiony prawa nauczania religii. Te same zasady, dotyczące
wyboru i odwoływania nauczycieli, będą stosowane do profesorów, docentów i asystentów uniwersyteckich na wydziałach teologii katolickiej (nauk kościelnych)
uniwersytetów państwowych.
2.
We wszystkich diecezjach Kościół katolicki posiadać będzie seminaria
duchowne, odpowiednie do prawa kanonicznego, którymi będzie kierował i w których
będzie mianował nauczycieli. Dyplomy naukowe wystawione przez wyższe
seminaria będą wystarczały dla nauczania religii we wszystkich szkołach
publicznych, z wyjątkiem szkół wyższych.
Artykuł
XIV
Dobra należące do Kościoła nie
będą przedmiotem żadnego aktu prawnego zmieniającego ich przeznaczenie,
inaczej jak za zgodą władzy duchownej, z wyjątkiem wypadków przewidzianych
przez ustawy o wywłaszczeniu w celu regulacji dróg przewozowych i rzek, obrony
państwowej oraz podobnych celów. W każdym razie przeznaczenie nieruchomości i ruchomości, poświęconych wyłącznie dla służby Bożej, jako to: kościołów,
przedmiotów należących do nabożeństw itp., nie będzie mogło być
zmienione, bez uprzedniego pozbawienia ich przez właściwą władzę kościelną
ich charakteru rzeczy poświęconych.
Żadna budowa, przemiana lub restauracja kościołów i kaplic nie będzie
dokonywana inaczej, jak tylko zgodnie z technicznymi i artystycznymi przepisami
ustaw, dotyczących budowy gmachów i konserwacji zabytków. W każdej diecezji stworzona będzie komisja, mianowana przez biskupa w porozumieniu z właściwym ministrem, dla ochrony w kościołach i lokalach kościelnych
starożytności, dzieł sztuki, dokumentów archiwalnych i rękopisów, posiadających
wartość historyczną i artystyczną.
1 2 3 Dalej..
« Konkordat z 1925 (Publikacja: 23-07-2002 Ostatnia zmiana: 08-11-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1369 |