|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Etnologia
Żeński symbol dobra czy zła? [2] Autor tekstu: Gabriel Spuński
Postać kobiety jako symbol analogizujący (wg A. Wiercińskiego):
Atrybuty naturalne postaci |
Możliwe skojarzenia analogizujące |
wzmocniona krzywolinijność ciała, z dodaniem piersi i brzemiennego brzucha |
Falujące powierzchnie Ziemi — Góra Kosmiczna; formy sferoidalne, elipsoidalne i owoidalne w naturze; jaja, nasiona, karpiopodobne ryby |
Trójkąt łonowy |
Trójkąt ognistego pożądania; trójdzielny księżyc lub rok |
Organy płciowe; ciąża i poród |
Doliny, wąwozy i bruzdy; idea wejścia, drzwi i domu łona — wnętrze Ziemi; pełne ciepłe promienie ukrywające potencjał życia — Świat Podziemny, który pochłania i oddaje życie z powrotem; idea generowania życia roślinnego i zwierzęcego — kosmogonia; ropucha, żaba i inne płodne zwierzęta — idea podwajania i zwielokrotniania czegoś |
Cykliczność menstruacji, ciąży i czynności domowych |
Cykle natury; skojarzenie lunarne i rachuba czasu |
Wyraźnie większa wydzielniczość ciała; menstruacja, mleko z piersi, wody porodowe |
Wszelkiego rodzaju wody podziemne i naziemne — Ocean Pierwotnego Chaosu; napoje oszałamiające; zwierzęta wodne; ptaki; wzmocnienie skojarzeń lunarnych |
Żywienie potomstwa i protekcyjno-edukacyjny behawior |
Ziemia żywicielka oraz różne samice zwierząt w podobnych rolach: niedźwiedzica, łania, krowa, koza; idea elementarnej mądrości o charakterze rozróżniającym i normatywnym — personifikacja Mowy |
Emocjonalność macierzyńska i uczestnictwo w emocjach erotycznych |
Ogólna symbolizacja emocji atrakcyjnych, a też rywalizacji, wobec tego i wojny |
Więzi z płodem — dzieckiem — rodziną |
Wszelkie więzi społeczne; matka pszczoła i jej rój |
Pani rodziny i domu i wszelkich zajęć z tym związanych |
Pani ognia i środków do życia; idea wszelkiego pomieszkania i osłony: ciało — dom — świątynia |
Tkanie |
Tkanie przeznaczenia: kompleks Księżycowej Pajęczyny |
Zbieranie plonów i różne zajęcia rolnicze |
Wzmocnienie skojarzeń wegetacyjnych; pole uprawne — kwadrat i romboid — łuska węża; żniwowanie kojarzące się ze śmiercią by dać pożywienie dające życie ; wielorakość przedmiotowa świata |
Analizując
funkcje kobiety w społeczności zbieracko-łowieckiej musimy zastanowić się
nad jej biologicznymi funkcjami i znaleźć towarzyszące im odwzorowanie
symboliczne.
Podstawowym zadaniem jest jej zdolność do dawania życia,
tajemnica która staje się źródłem sakralizacji kobiecości. Kobieta jest więc
źródłem rodziny poprzez narodziny nowych potomków. Jest opiekunką ogniska,
dawczynią pokarmu, rozdzielając pokarm przygotowany w ognisku staje się
dysponentką dóbr, tłustości i obfitości. Mężczyzna więc zdobywa
najbardziej wartościowy pokarm, ale kobieta zdobywa go najwięcej (pomimo że
nie tak ceniony, roślinny) i rozdziela ten najwartościowszy który zdobędzie mężczyzna.
Kobieta szczególnie wiązana
jest z mamutem (Campbellowska Madonna Mamutów). Figurki kobiece były rzeźbione z kłów i kości mamutów będącego reprezentantem kosmicznej obfitości.
Wytworzenie takiej analogizacji kobiecej postaci łączyło się ze społecznościami
które specjalizowały się w polowaniu na grubą zwierzynę arktyczną
dostarczającą obfitość mięsa i likwidującą konieczność ciągłych wędrówek
za wartościowym pokarmem, zakładającymi stałe osady. Tam rola kobiety
znacznie wzrosła, osiedlenie wzmacnia więzi, tworzy ideę rodu. Część
szacunku jaką obdarzona była kobieta jako dawczyni pierwszego pokarmu — mleka będącego pokarmem świętym bo nie pochodzącym ani od zwierząt, ani od
roślin, oraz część skojarzeń symbolicznych jej „należnych" została
przeniesiona po udomowieniu krowy na to zwierzę (stąd analogie i pierwiastek
żeński krowy).
W kulturach rolniczych
istnieje kompleks Bogini o cechach Magna Mater (Wielkiej Macierzy). Prawzorem
jej postaci jest paleolityczna Potnia Theron (Pani Dzikiej Zwierzyny), żeńskie
bóstwo opiekujące się zwierzętami. Następuje jednak przesunięcie jej
uniwersalnego, kosmicznego charakteru, na rzecz chtonicznego związanego z płodnością
gleby.
Moc płodności, która jest
darem Bogini Matki, mieści się w niej jak woda życia, czy mleko w naczyniu,
stąd powszechne wyobrażenie Bogini jako naczynia (u Bakairi pierwsza kobieta
powstała z moździerza po kukurydzy, u Zulusów bezpłodna kobieta trzymała 9
miesięcy w garnku krew wyciśniętą z rany by zmieniła się w dziecko).
Naczynie symbolizuje więc wypełnioną wodami płodowymi macicę, piersi pełne
mleka.
-
Akwatyczna symbolika
postaci kobiecej jest związana z kosmicznymi wodami płodowymi, jakie otaczają
embrion w łonie matki.
-
Lunarność postaci
(skojarzenie z księżycem i czasem): księżyc w przeciwieństwie do słońca,
które zawsze jest niezmienne, rośnie, maleje, zanika; podlega on uniwersalnemu
prawu stawania się, rodzenia i umierania. Podlega cykliczności, podobnie jak
ciało kobiece. Znaleziska archeologiczne potwierdzają posiadanie przez ludzi
paleolitu miary czasu opierającej się na miesiącu synodalnym [ 3 ]
trwającym 29,5 doby.
Kobieta wg Junga pełni bardzo
ważną rolę w życiu człowieka jawiąc się mu od urodzenia jako troskliwa
matka, zajmująca całe pole rodzącej się osobowości. Jest to więc jej główna
cecha wyodrębniająca ją od mężczyzn (kobieta daje nam życie). Kiedy ego
oddziela się od macierzyńskiej opieki, wówczas przytłaczające go cechy
matki, zostają wysublimowane i przeniesione na postać matce najbliższą,
najczęściej pełną mądrości życiowej babkę. Kiedy jest ona wspaniała staje
się Wielką Matką lub — adekwatnie — Wiedźmą czy Babą Jagą.
Dodatkowym wyposażeniem
archetypu jest połączenie go z symbolami sapiencjalnymi. Wiąże się to z faktem, że kobieta jest pierwszym wychowawcą, nauczycielem dziecka, uczy go języka,
norm zachowania i poruszania.
Własności związane z archetypem Matki to macierzyńska
troskliwość i współczucie, magiczna moc kobiety; mądrość i duchowa
sublimacja która przekracza rozum; w tym każdy życzliwy impuls i odruch;
wszystko, co jest przejawem życzliwości, miłości, wsparcia, co sprzyja płodności i wzrostowi. Pod wpływem mocy Matki znajdują się miejsca magicznej
transformacji, ponownych narodzin, jak również świat podziemny i jego mieszkańcy.
Od strony negatywnej wiąże
się ze wszystkim co sekretne, ukryte, ciemne (np. jaskinia ma charakter żeński
kojarzona z łonem kobiecym); z otchłanią światem śmierci, ze wszystkim co
pochłania, uwodzi i uśmierca, ze wszystkim co jest przerażające i nieuchronne niczym przeznaczenie. Opisując potencjał semantyczny symboliki
kobiecej można wydzielić następujące zespoły symboliczne (za Wiercińskim): — terrestialno-chtoniczny,
-
akwatyczny,
-
lunarny i czasowy,
-
generatywny,
-
rozwojowy z cyklicznością,
-
protekcyjny,
-
więzi społecznej, — sapiencjalny.
Erich Neumann konstruuje schemat pozwalający na
spolaryzowanie symboliki archetypu. Z jednej strony odwołuje się do zachowania i podtrzymania, z drugiej procesu transformacji i odrodzenia ego. Schemat
strukturalny oparty jest na układzie dwóch osi: cielesno-macierzyńskiej
(M), oraz transformacyjnej, związanej z duchowością (animą) (A). Oś M ma
postać ma postać opartego na opozycji pozytywne/negatywne (+/-) układu dobra
matka(M+)/straszna matka(M-). Towarzyszą im odpowiednie
działania obrzędowe: misteria życia bądź śmierci. Istotą drugiej osi jest
moc przeistaczania, przemieniania ego na sposób pozytywny (A+:
wszelkiego typu wizje ekstatyczne, inspiracja poetycka itp.), bądź negatywny (A-:
szaleństwo,
stany posesyjne, pijaństwo). Postacią dokonującą przemian typu (A+)
jest bogini w funkcji Dziewicy, natomiast (A-) tzw. Młoda Wiedźma, czyli
układ: pozytywna postać transformacyjna/negatywna postać transformacyjna,
wspomożony przez misteria inspiracyjne versus
misteria pijackie.
Reprezentantkami poszczególnych funkcji są min:
M+ — Demeter, Maria jako Matka Boska, Izyda, Szekinach
M- — Kali, Hekate, Gorgona
A+ — Artemida, Maria jako Dziewica, Sofia, Muza, Atena, Maat,
Kora
A- — Lilith, Kirke, Asztarte, Afrodyta, Lorelei, Medea.
Trojaki charakter boskiej
postaci kobiety ukazany jest też przez Roberta Gravesa w zwięzłym kompleksie
Białej Bogini. Najistotniejsze jej hipostazy były oznaczone kolorami: białym
(narodziny i młodość, dojrzewanie), czarnym (śmierć i wróżbiarstwo) oraz
czerwonym (wojna i miłość) odpowiadające fazom księżyca, a także podziałowi
roku na trzy części: lwa, kozy i węża. Częsty symbol kobiecości — trójkąt
(łonowy) to symbol trójpodziału Postaci Białej Bogini: dziewicy, matki i staruchy.
Boski aspekt |
Faza księżyca |
Kolor |
Zwierzę |
Pora roku |
Sfera życia |
Artemida |
Sierp/I kwadra |
Biały |
Koza |
Wiosna |
Dziewictwo |
Afrodyta |
Pełnia |
Czerwony |
Lew |
Żniwa |
Miłość |
Hekate |
Nów/ostatnia kwadra |
Czarny |
Wąż |
zima |
starość |
Kobieca polaryzacja bierze się
również z funkcji pełnionych przez kobietę. Skojarzenie kobiety z Boginią
śmierci, wiąże się ze zbieracką funkcją jaką pełniła. Prowadzi ono do
poznania farmakologicznych właściwości roślin i zwierząt. Dzięki znajomości
trucizn, mogło się rozpowszechnić polowanie na grubą zwierzynę. Kojarzy się
więc z mocą zadawania śmierci.
Wszystko to tworzy postać
kobiety z jednej strony dobrej, matkującej, z drugiej kojarzącej się z rzeczami ostatecznymi. W paleolicie jaskinia przybiera symbolikę kobiecą, w neolicie, ziemia rolna rozorana skojarzona z zapładniająca mocą staje się
Boginią Matką dającą pożywienie. Tak więc przybiera charakter chtoniczny,
kojarzący się ze złem, piekłem, wodą która zapewnia urodzaj, a jednocześnie,
wodą w której „umiera słońce" czyniąc ciemność, noc. Symbolika
malarstwa paleolitycznego dostarcza wizerunków ran kojarzących się z bólem,
śmiercią posiadających charakter żeński.
Stąd wychodzą zależności normujące polaryzację
postaciowania i symboliki kobiecej, również tej złej. Jak więc widać,
ma on swoje podstawy ideologiczne i merytoryczne w religijnych misteriach przeszłości.
1 2
Przypisy: [ 3 ] Polegającym na powrocie księżyca do tej samej fazy. Trwa on 29 dni, 12 godzin, 44 minuty « Etnologia (Publikacja: 27-03-2003 Ostatnia zmiana: 06-09-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2370 |
|