Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Przekazywanie nieruch. kościołom - wyrok NSA 25V95
Wyrok
Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 maja 1995 r. (I SA 1868/94)
Przewodniczący: sędzia NSA H.
Poleszak (sprawozdawca). Sędziowie NSA: T. Łopaciuk,
J. Nowak.
Naczelny Sąd Administracyjny
uznał zasadność skargi Kurii Metropolitalnej (...) na decyzję Ministra -
Szefa Urzędu Rady Ministrów z dnia 28 września 1993 r. w przedmiocie
przekazania części zabudowanej nieruchomości i na podstawie art. 207 § 3 w związku z art. 156 § 1 pkt 2 i 5 kpa stwierdził nieważność zaskarżonej
decyzji, a także — zgodnie z art. 208 kpa — zasądził od Ministra — Szefa Urzędu
Rady Ministrów na rzecz Kurii Metropolitalnej dziesięć złotych tytułem
zwrotu kosztów postępowania sądowego. Z
uzasadnienia
Minister — Szef Urzędu Rady
Ministrów decyzją z dnia 28 września 1993 r. nr WZP-025/134/90 i WZP-025 Pr.
26/92, wydaną na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz.
U. 1991 r. Nr 66 poz. 287 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku
Parafii Zakonnej (...) w S., przekazał nieodpłatnie na własność tej Parafii
część zabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna nr
164/1, o ogólnej powierzchni 105 ha, obręb S., obejmującą zespół dawnych
obiektów klasztornych, dla której urządzona jest księga wieczysta Kw nr
28773 w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w B., oraz postanowił, iż
szczegółowe granice opisanej nieruchomości, termin wydania nieruchomości
oraz tryb i zasady dokonania rozliczeń z tytułu nakładów poniesionych przez
jej dotychczasowych użytkowników zostaną określone w drodze odrębnej
decyzji Ministra — Szefa Urzędu Rady Ministrów.
Na podstawie art. 107 § 4 kpa
odstąpiono od uzasadnienia decyzji. Powyższą decyzję Ministra — Szefa Urzędu
Rady Ministrów zaskarżyły do Naczelnego Sądu Administracyjnego: Kuria
Metropolitalna (...) i Prowincjał Zakonu (...), wnosząc o jej uchylenie i zarzucając, że została wydana z naruszeniem prawa, a w szczególności art.
19 § 2, art. 107 § 4 i art. 109 kpa oraz art. 62 ust. 4 i art. 64 ust. 2
ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1989 r. Nr 29 poz. 154 z późn. zm.). W uzasadnieniu skargi podniesiono, że zaskarżona decyzja została wydana z rażącym
naruszeniem prawa, powodującym jej nieważność, wskutek:
1) pominięcia skarżących
jako stron, mimo iż miały w danym wypadku interes prawny, bo dochodziły tych
samych roszczeń w trybie art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego, prawo ich zaś zostało naruszone w rozumieniu art. 47 ust. ustawy o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego,
2) niewyznaczenia rozprawy
administracyjnej w celu uzgodnienia spornych roszczeń,
3) niedoręczenia stronom
zaskarżonej decyzji,
4) zaniechania uzasadnienia
decyzji, mimo że ewidentne jest, iż dotyczy ona spornych interesów stron, dwóch
odrębnych wyznaniowo kościelnych osób prawnych, mających roszczenia do tego
samego obiektu,
5) oparcia decyzji na
niekompletnym materiale dowodowym przez niedołączenie akt sprawy Komisji Majątkowej
WKM-I-286/90 oraz brak właściwego podkładu geodezyjnego, o czym świadczy błędna
numeracja spornej działki "nr 164/1" zamiast "164/4" i powierzchnia tej działki "105" zamiast "332",
6) niezawieszenia postępowania
regulacyjnego wszczętego z wniosku Parafii Prawosławnej mimo toczącego się
już postępowania z wniosku Prowincji Zakonu (...) oraz Kurii Metropolitalnej,
7) wydania decyzji w dniu 28
września 1993 r., to jest w okresie, w którym zgodnie z art. 64 ust. 2 wyżej
wymienionej ustawy z dnia 17 maja 1989 r. skarżący przygotowywali wspólne powództwo
do sądu powszechnego o przyznanie spornej nieruchomości na współwłasność
wobec zawiadomienia z dnia 18 sierpnia 1993 r. przez Komisję Majątkową, iż
jej Pierwszy Zespół Orzekający nie uzgodnił orzeczenia w rozpatrywanej
sprawie; ze względu na to Ministra — Szefa Urzędu Rady Ministrów obowiązywał
sześciomiesięczny termin oczekiwania na złożenie pozwu do sądu
powszechnego.
W odpowiedzi na skargę podano,
że skarżący nie zostali wezwani do udziału w sprawie, gdyż postępowanie
administracyjne toczyło się w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła
Prawosławnego (Dz. U. 1991 r. Nr 66 poz. 287 z późn. zm.). Zgodnie z art. 47
ust. 1 pkt 1 tej ustawy roszczenie o nieodpłatne przekazanie na własność
nieruchomości określonej w tym przepisie przysługuje wyłącznie prawosławnym
kościelnym osobom prawnym. Ze względu na szczególny charakter tego przepisu
skarżący nie mogli być stroną postępowania administracyjnego. Błędny jest
również zarzut, że decyzja narusza postanowienia art. 64 ust. 2 ustawy z dnia
17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1989 r. Nr 29 poz. 154 z późn.
zm.), albowiem w myśl art. 47 ust. 2 ustawy o stosunku Państwa do Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego organ wydający decyzję
administracyjną obowiązany był jedynie zbadać, czy decyzja taka nie będzie
naruszać praw nabytych m. in. przez inne kościoły i związki wyznaniowe. Przy
wydawaniu zaskarżonych decyzji okoliczność powyższa była badana z urzędu i nie stwierdzono, aby decyzja mogła naruszyć prawa nabyte skarżących,
nieruchomość bowiem przekazana na własność Parafii Zakonnej (...) w S. w dniu wydania decyzji stanowiła własność Skarbu Państwa, a skarżący nie
korzystali z tej nieruchomości i nie mieli ustanowionych na niej jakichkolwiek
praw rzeczowych.
Ponieważ przed wniesieniem
skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego skarżący zwrócili się do
Ministra — Szefa Urzędu Rady Ministrów o "unieważnienie" wyżej
wymienionej decyzji Ministra — Szefa Urzędu Rady Ministrów z dnia 28 września
1993 r. "w trybie art. 156 § 1 kpa w związku z art. 156 § 1 pkt 2 i 7
kpa" Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z dnia 25 sierpnia 1994
r. zawiesił postępowanie sądowe do czasu rozstrzygnięcia w postępowaniu
administracyjnym wniosku skarżących o stwierdzenie nieważności wskazanej wyżej
decyzji.
Minister — Szef Urzędu
Rady Ministrów decyzją z dnia 28 października 1994 r. nr WZP-3621/II 26/92
odmówił stwierdzenia nieważności wyżej wymienionej decyzji z dnia 28 września
1993 r., a Naczelny Sąd administracyjny postanowieniem z dnia 23 listopada 1994
r. podjął postępowanie sądowe.
Pismem z dnia 9 marca 1995 r.
Prowincjał Zakonu (...) cofnął skargę, w związku z czym Naczelny Sąd
Administracyjny postanowieniem z dnia 23 marca 1995 r. umorzył postępowanie sądowe w tej części.
Naczelny Sąd Administracyjny
zważył, co następuje:
W pierwszej kolejności należało
rozstrzygnąć, czy Kuria Metropolitalna (...) jest stroną postępowania zakończonego
zaskarżoną decyzją. Rozstrzygnięcie to przesądza o dopuszczalności skargi
Kurii do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W myśl bowiem art. 197 pkt 1 kpa
skarga na decyzję organu administracji państwowej przysługuje stronie, a zatem Kuria miałaby prawo do wniesienia skargi tylko wówczas, gdyby była
stroną przedstawionego wyżej postępowania.
Zdaniem Ministra — Szefa Urzędu
Rady Ministrów Kuria Metropolitalna nie mogła być stroną tego postępowania
ze względu na szczególny charakter przepisu art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia
4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła
Prawosławnego (Dz. U. 1991 r. Nr 66 poz. 287 z późn. zm.); zgodnie z tym
przepisem roszczenie o nieodpłatne przekazanie na własność nieruchomości
określonej w tym przepisie przysługuje wyłącznie prawosławnym kościelnym
osobom prawnym. Kwestia powyższa więc wymaga bardziej szczegółowego rozważenia.
Według art. 28 kpa stroną
jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo
kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. W tym też aspekcie należało ocenić sytuację Kurii w niniejszej sprawie. Z akt sprawy wynika, że Kuria Metropolitalna (...) pismem z dnia 19 grudnia 1992
r. zwróciła się do Komisji Majątkowej o przywrócenie jej spornej nieruchomości
na podstawie art. 51 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa
do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1989 r. Nr
29 poz. 154 z późn. zm.). Komisja Majątkowa pismem z dnia 18 sierpnia 1993 r.
zawiadomiła Kurię, iż zespół orzekający nie uzgodnił orzeczenia. W tej
sytuacji stosownie do art. 64 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy Kurii
Metropolitalnej (...) przysługiwało prawo do wystąpienia — w terminie 6 miesięcy
od dnia otrzymania zawiadomienia — do sądu o zasądzenie roszczenia. Przy
rozpoznawaniu sprawy sąd stosuje zasady wymienione w art. 63 ust. 1-3 wyżej
wymienionej ustawy. W razie niewystąpienia do sądu w tym okresie roszczenie
wygasa. Postępowanie przed sądem zatem jest jakby przedłużeniem postępowania
regulacyjnego. Kuria w dniu 15 października 1993 r. wystąpiła do sądu
powszechnego o zasądzenie omawianego roszczenia. Równolegle z postępowaniem
regulacyjnym, o którym mowa wyżej, toczyło się przed Ministrem — Szefem Urzędu
Rady Ministrów postępowanie z wniosku Parafii Zakonnej (...) w S. o nabycie
spornej nieruchomości na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lipca
1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego
(Dz. U. 1991 r. Nr 66 poz. 287 z późn. zm.).
W tej sytuacji należy
stwierdzić — między innymi na tle dotychczasowego orzecznictwa Naczelnego Sądu
Administracyjnego — że stroną postępowania administracyjnego dotyczącego
nabycia nieruchomości jest również podmiot ubiegający się aktualnie o tę
nieruchomość w innym postępowaniu, jak również podmiot, któremu w świetle
obowiązującej o prawa przysługuje do niej roszczenie. Interes prawny tego
podmiotu, czyniący zeń stronę drugiego postępowania, polega na tym, że w razie rozstrzygnięcia sprawy na jego niekorzyść, i to bez możliwości obrony
jego praw, postępowanie dotyczące jego żądania nabycia nieruchomości stawałoby
się bezprzedmiotowe. Tak więc Kuria Metropolitalna (...) jest stroną postępowania
wszczętego wskutek żądania Parafii Zakonnej (...) w S. i odwrotnie — rzeczona
Parafia Zakonna była stroną postępowania wszczętego wskutek żądania Kurii
Metropolitalnej.
Powyższe wywody prowadzą do
wniosku, że Kurii Metropolitalnej (...) przysługiwała skarga do Naczelnego Sądu
Administracyjnego na decyzję Ministra — Szefa Urzędu Rady Ministrów z dnia 28
września 1993 r. Oceniając zaś zgodność tej decyzji z prawem, Sąd — nie
związany granicami skargi (art. 206 kpa) — stwierdził, iż dotknięta jest ona
wieloma wadami, powodującymi stwierdzenie jej nieważności.
Po pierwsze, wbrew przepisowi
art. 104 § 2 kpa, zaskarżona decyzja nie rozstrzyga sprawy co do jej istoty
ani też nie kończy sprawy w inny sposób, lecz jest rozstrzygnięciem wstępnym,
przyznającym Parafii Zakonnej bliżej nie określone prawo i odsyłającym do
następnego, przyszłego rozstrzygnięcia, które ma konkretyzować to prawo.
Tego rodzaju działanie jest niedopuszczalne w świetle obowiązujących przepisów i rażąco narusza prawo, a w razie wystąpienia rażącego naruszenia prawa
zachodzi konieczność stwierdzenia nieważności decyzji (art. 156 § 1 pkt 2
kpa).
Po drugie, decyzja, o której
mowa, nie określa nie tylko granic, ale nawet części przekazanej nieruchomości,
co sprawia, że była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma
charakter trwały. Sytuacja taka prowadzi do stwierdzenia nieważności decyzji
na podstawie art. 156 § 1 pkt 5 kpa. Ewentualny argument, że decyzja ta stałaby
się wykonalna po wydaniu decyzji uzupełniającej, niczego nie tłumaczy, gdyż
takie rozstrzygnięcie sprawy jest niedopuszczalne, a w dodatku świadczy o zbędności
zaskarżonej decyzji, gdyż sprawę można by załatwić w całości decyzją
drugą.
Po trzecie, z pkt 2 decyzji
wynika, że mają być dokonane rozliczenia z tytułu nakładów poniesionych
przez dotychczasowych użytkowników nieruchomości, gdy tymczasem z art. 47
ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz. U. 1991 r. Nr 66 poz.
287 z późn. zm.) wynika, że przekazanie nieruchomości jest nieodpłatne.
Zespół Szkół Mechanizacji Rolnictwa w S. i Okręgowe Muzeum w B. mogłyby
dochodzić ewentualnych roszczeń z tytułu nakładów na nieruchomość w stosunku do Skarbu Państwa, a nie Parafii Zakonnej. W rezultacie mówienie o rozliczeniu nakładów z Parafią Zakonną (...) w S. rażąco narusza prawo, co
również jest przesłanką stwierdzenia nieważności decyzji (art. 156 § 1
pkt 2 kpa).
Niezależnie od powyższych
naruszeń prawa powodujących stwierdzenie nieważności decyzji stwierdzono
naruszenie przepisów postępowania administracyjnego prowadzące do uchylenia
decyzji. Strona (czyli Kuria Metropolitalna) bowiem bez własnej winy nie brała
udziału w postępowaniu, co implikowało związane z tym faktem dalsze
naruszenia prawa.
Wreszcie, z naruszeniem art.
107 § 4 kpa odstąpiono od uzasadnienia decyzji; decyzja rozstrzyga w istocie
sporne interesy stron, a przy tym zachodziła potrzeba wykazania przesłanek
przekazania spornej nieruchomości na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła
prawosławnego.
Wymienione wyżej naruszenia
prawa obligowały Sąd do stwierdzenia nieważności zaskarżonej decyzji na
podstawie art. 207 § 3 w związku z art. 156 § 1 pkt 2 i 5 kpa. O kosztach postępowania orzeczono w myśl art. 208 kpa (...).
[ONSA 1996/3 poz. 116; Glosa 1997/1 str. 30]
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 30-08-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2658 |