STOWARZYSZENIE » Raporty i opracowania » Równość Kościołów 1997
Kościoły i związki wyznaniowe w działaniu Autor tekstu: Wojciech Pawlik
Ponieważ
aktywność kościołów i związków wyznaniowych nie musi wyczerpywać się w działalności religijnej sensu stricte, i może wkraczać w obszary pracy
wychowawczej, charytatywnej, opiekuńczej, wychowawczej i in., w ankiecie
umieszczono kilka pytań dotyczących tej kwestii. Z udzielonych odpowiedzi wynika,
że większość z nich albo nie korzysta z takich możliwości, albo — jeśli
prowadzi taką działalność — raczej nie napotyka ani na utrudnienia
organizacyjno-biurokratyczne w uruchamianiu i prowadzeniu tych placówek, ani w otrzymywaniu na nie dotacji (średnio, w ankietach są 2-3 sygnały dotyczące
takich problemów w odniesieniu do poszczególnych typów placówek). Prawie
wszystkie dotyczą problemów z dzierżawą i wynajęciem sal lub uzyskaniem
zgody na budowę budynków (np. szkoły wyznaniowej w Warszawie — informacja od
związku wyznaniowego, który prosił o zachowanie anonimowości i Domu Starców
w Żywcu — inicjatywa Kościoła Wolnych Chrześcijan).
Nieco gorzej przedstawia się
sytuacja samych wiernych. W odpowiedziach na pytanie otwarte, dotyczące
sytuacji członków kościołów i związków wyznaniowych w placówkach opiekuńczych
lub zdrowotnych zawarte są informacje o kłopotliwych sytuacjach, w jakich
niektórzy z nich się znajdują:
„Największym i najczęstszym
problemem w tego typu placówkach jest występująca głównie w Polsce dieta
oparta na wieprzowinie. Nie ma zrozumienia, że ktoś czegoś nie je. Często
trzy posiłki, to trzy porcje z wieprzowiną. Czasami odmówienie posługi z rąk
księdza rzymskokatolickiego wiąże się z wrogością wśród innych pacjentów"
(Zbory Boże Chrześcijan Dnia Siódmego), „Niekiedy mają miejsce wypadki
proponowania tzw. sakramentów i próby zawstydzenia w przypadku odmowy. Gorzej
natomiast przedstawia się sprawa w domach opieki społecznej, gdzie ograniczona
świadomość podeszłego wieku jest okazją do "wciskania", np. opłatka
itp". („Strażnica". Związek Wyznania świadków wyznania w Polsce),
„Częstokroć w szpitalach zdarzają się utrudnienia w dostępie do wiernych, w udostępnianiu sal do posług religijnych" (Kościół Nowoapostolski w Polsce).
Szczegółowe opisy takich
przypadków (bądź informacje ogólne) znajdują się tylko w kilku ankietach, w pozostałych raczej wskazuje się na brak problemów — podkreślimy jednak raz
jeszcze, że w przypadku tzw. zjawisk trudnych statystyczna miara zjawiska nie
zawsze jest miarą pozwalającą na bagatelizowanie zjawiska.
Ankietowane kościoły i związki
wyznaniowe mają stosunkowo słabe zakorzenienie instytucjonalne, większość -
ma mało członków, więc ewentualne problemy, które ich dotyczą często wyrażają
się wyrażają się bardziej w indywidualnych przypadkach niż masowo występujących
zjawiskach.
Żaden z nich nie posiada własnego
ordynariatu polowego, tylko 6 posiada własnych kapelanów więziennych. Sytuację
ich członków przebywających w wojsku lub zakładach karnych utrudnia to, że
jest ich mało i ze względu na duże rozproszenie trudno jest im zapewnić posługę
duszpasterską. W tej sytuacji tym bardziej ważne staje się, by zagwarantować
im poszanowanie ich „prywatnych" praktyk religijnych w warunkach tych
instytucji (przestrzeganie określonych potraw, postów, świąt itp.) Kilka kościołów
sygnalizowało np. problemy z przestrzeganiem „soboty jako dnia świątecznego"
odbiegających od rutyny „prywatne".
Z otrzymanych informacji wynika,
że problemy te statystycznie są raczej rzadkie, albo wręcz nie występują
wcale (dotyczy to np. pacyfistów, który po wprowadzeniu służby zastępczej
został — jak wynika z odpowiedzi udzielonych w ankiecie — skutecznie rozwiązany).
Równocześnie kościoły i związki wyznaniowe postulują w swoich
odpowiedziach zwiększenie „elastyczności" przyjętych rozwiązań, np.
zapewnić swobodny dostęp duchownych do swoich wiernych przebywających w tych
instytucjach, udzielać im okresowych przepustek na czas świąt religijnych,
wprowadzić praktykę honorowania zaświadczeń o przynależności wyznaniowej i związanych z tym wymogach religijnych itp.
Wiele z problemów (jak np.
prawo do posiadania własnego ordynariatu polowego) może być jednak rozwiązanych
tylko na drodze stosownych ustaw. Tymczasem, jak wynika z ankiety, takie umowy
ma podpisane z państwem polskim tylko 5 kościołów i związków wyznaniowych. I choć większość z ankietowanych respondentów instytucjonalnych nie odczuwa
potrzeby i czyni starań w kierunku podpisania takich umów, to w kilku
przypadkach ankietowani informowali o takich staraniach, i o trudnościach z tym
związanych.
Tylko dwa spośród ankietowanych kościołów i związków wyznaniowych
jest członkiem Polskiej Rady Ekumenicznej. Ankietowani na ogół dystansowali
się wobec jej działań i nie postrzegali jej jako instytucji przydatnej w rozwiązywaniu ich problemów.
« Równość Kościołów 1997 (Publikacja: 31-10-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2859 |