|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
W sprawie odpowiedzi szefa MSZ z 26 X 1994 Autor tekstu: Michał Pietrzak
Uwagi prof. Michała Pietrzaka odnośnie odpowiedzi udzielonej 26 października
1994 r. przez Ministra Spraw Zagranicznych na zapytania Komisji Nadzwyczajnej
do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu
(21 listopada 1994 r., Warszawa)
Podpisanie konkordatu wywołało wiele pytań prawnych,
na które trzeba odpowiedzieć przed jego ratyfikacją. Wątpliwości i zastrzeżenia
na jakie te pytania wskazują nie zostały w dotychczasowym postępowaniu
ratyfikacyjnym, w sposób przekonywujący wyjaśnione. Nie zawiera tych odpowiedzi
projekt ustawy o ratyfikacji konkordatu ani pismo Ministra Spraw Zagranicznych.
Istnieje obawa, że wątpliwości te, jeżeli nie zostaną wyjaśnione przed,
będą podnoszone po ratyfikacji konkordatu. Dotyczy to szczególnie zgodności
konkordatu z konstytucją, która może stać się przedmiotem rozważań Trybunału
Konstytucyjnego. Odpowiedzi zawarte w piśmie Ministra Spraw Zagranicznych z 26 października 1994 r. nie wyjaśniają wszystkich wątpliwości zawartych w pytaniach Komisji.
Ad 1. Konkordat ogranicza suwerenność parlamentu w stanowieniu
prawa, w tym sensie, że ta forma regulacji nie może być powtórzona w stosunku
do innych kościołów i związków wyznaniowych. Konsekwentna realizacja zasady
równouprawnienia wyznań, nakazuje demokratycznemu państwu wybór takiej
formy regulacji, która mogłaby zostać zastosowana wobec wszystkich kościołów i związków wyznaniowych. Wyjaśnienie, że za podpisaniem konkordatu, mimo
braku nowej konstytucji, przemawiały poważne racje, można by uznać za przekonywujące,
gdyby odpowiedź wskazała, że zwłoka groziła ujemnymi konsekwencjami dla
interesów Kościoła katolickiego. Twierdzenie, jakoby Rząd podpisując konkordat
wychodził z założenia, że konstytucyjne zasady prawa wyznaniowego pozostaną
niezmienione, rodzi sugestię o ograniczeniu suwerennych praw Zgromadzenia
Narodowego przy uchwalaniu nowej konstytucji.
Ad 2. Wbrew temu co podaje odpowiedź, niezależność organizacyjną i funkcjonalną Kościołowi katolickiemu zapewniła ustawa z 17 maja 1989
r. o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego. Przepisy konkordatu normują
tę kwestię jedynie fragmentarycznie. Przyszła konstytucja, aby zapewnić
równouprawnienie wyznań w zakresie formy regulacji ich sytuacji prawnej,
po przyjęciu formy konkordatowej wobec Kościoła katolickiego, powinna przewidzieć
możliwość zawierania umów wewnętrznych z pozostałymi kościołami i związkami
wyznaniowymi. Zasada równouprawnienia wyznań nakazuje, aby wszystkie kościoły i związki wyznaniowe, niezależnie od ich wielkości i formy uregulowania
ich sytuacji prawnej, miały przyznane te same prawa i były obciążane tymi
samymi obowiązkami, co nie zawsze było respektowane przez ustawodawstwo
lat 1990-1993. Natomiast czym innym jest możliwość korzystania z tych uprawnień w praktyce. Wbrew temu co zawiera odpowiedź, konkordat różnicuje uprawnienia
młodzieży szkół średnich do samodzielnego decydowania o uczęszczaniu na
lekcje religii. Pozbawia bowiem młodzież katolicką tego prawa, podczas
gdy młodzież niekatolicka te prawa będzie nadal miała. Wprowadzenie nauki
religii do szkół spowodowało, że zdecydowana większość dzieci, należących
do niekatolickich kościołów i związków wyznaniowych pobiera naukę religii
poza szkołą a znaczna ich część została pozbawiona na podstawie orzeczenia
Trybunału Konstytucyjnego prawa do umieszczania ocen z religii na świadectwie
szkolnym. Konkordat pozbawia niekatolików prawa do pochówku na cmentarzach
katolickich, gwarantowanego im przez obowiązujące dotąd ustawy. Obowiązkiem
demokratycznego państwa jest wybór takich rozwiązań, aby nie tylko prawa
większości były uznawane i gwarantowane.
Ad 3. Konkordat niewątpliwie przyspieszył prace legislacyjne
nad regulacją sytuacji prawnej kościołów i związków wyznaniowych.
Ad 4. W pełni uzasadnionym jest postulat, aby Rząd możliwie
szybko przekazał do Sejmu projekty wszystkich zmian w ustawodawstwie polskim.
Ad 5. Odpowiedź nie bierze pod uwagę faktu, że art. 17
konkordatu rozszerzył obowiązek zatrudniania kapelanów katolickich na prywatne
zakłady wychowawcze, opieki zdrowotnej i społecznej, nie ograniczające
się do państwowych.
Ad 6. Wydaje się jednak, że wbrew temu co zawiera odpowiedź,
niektóre sformułowania konkordatu budzą wątpliwości interpretacyjne. Mogłyby
je usunąć protokoły dodatkowe. Lepiej poprawić przepisy przed ratyfikacją
konkordatu, niż powodować spory i konflikty po jego wejściu w życie.
*
Tekst publikowany w: „Konkordat Polski 1993. Wybór materiałów źródłowych z lat 1993-1996". Wybór tekstów: Czesław Janik, Uniwersytet Warszawski,
Instytut Nauk Politycznych, Warszawa 1997, przygotowany na zlecenie Komisji
Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu
między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską.
« Analizy i oceny prawne (Publikacja: 16-11-2003 Ostatnia zmiana: 24-02-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2935 |
|