Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.013.679 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
John Brockman (red.) - Nowy Renesans

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"
Marcin Kruk - Człowiek zajęty niesłychanie
Friedrich Nietzsche - Antychryst

Złota myśl Racjonalisty:
Przypominam, że Francja jako kraj laicki i liberalny respektuje, a nawet popiera wszystkie religie, ale jednocześnie podkreślam, że rząd, który reprezentuję, dołoży wszelkich starań, by przejawy życia religijnego nie ujawniały się w życiu publicznym. Religia musi pozostać sprawą indywidualną każdego człowieka.
 Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne

W sprawie realizacji uchwały Sejmu z 1 lipca 1994
Autor tekstu: Jerzy Bąk

Notatka Jerzego Bąka z Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu RP dla posła Stanisława Rogowskiego w sprawie realizacji uchwały Sejmu RP z dnia 1 lipca 1994 r.
(3 stycznia 1995 r., Warszawa)

Sejm RP uchwałą z dnia 1 lipca 1994 r. powołał Komisję Nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu między Stolicą Apostolską, a Rzeczpospolitą Polską. Zadania Komisji zostały precyzyjnie sformułowane i polegać one mają na ocenie skutków prawnych, jakie nastąpią w przypadku uchwalenia ustawy ratyfikacyjnej w świetle obowiązujących przepisów konstytucyjnych oraz innych ustaw. Termin do złożenia sprawozdania upływa z dniem 31 stycznia 1995 r. (aktualnie złożony został wniosek do Prezydium Sejmu RP o przedłużenie terminu opracowania sprawozdania). Zadanie Komisji dokonania oceny zgodności Konkordatu z uchwaloną przez Zgromadzenie Narodowe Konstytucją nie jest objęte stanowiskiem niniejszego opracowania z uwagi na okoliczność, iż prace nad Konstytucją nie zostały jeszcze zakończone.

Na posiedzeniu Podkomisji w dniu 16 grudnia 1994 r. sformułowano pytanie pod adresem Biura Legislacyjnego o wypowiedzenie się w jakim kierunku powinny zmierzać prace związane z nowelizacją przepisów prawa krajowego i jakie powinny obejmować ustawy w pierwszej kolejności, tak ażeby relacje między Konkordatem jako umową międzynarodową, a ustawodawstwem polskim były zgodne, bowiem umowa międzynarodowa po jej ratyfikacji dokonuje transformacji normy międzynarodowej w normy prawa wewnętrznego.

Przy opracowaniu przedmiotowych kwestii Biuro Legislacyjne oparło się na opracowaniach i ekspertyzach rządowych jak również na opiniach ekspertów powołanych przez komisję sejmową, a w szczególności na stanowisku Rządu sprecyzowanym na piśmie przez Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 26 października 1994 r. i Jego wystąpieniu na posiedzeniu Komisji w dniu 13 grudnia br. Wykorzystano ponadto precyzyjnie sformułowane stanowisko Rządu wyrażone w piśmie Szefa Urzędu Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1994 r. Rząd RP reprezentuje pogląd, iż niezbędne zmiany wynikające wprost z postanowień Konkordatu winny w pierwszej kolejności obejmować:

1. Nowelizację ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego jedynie w zakresie dotyczącym zawierania małżeństw w związku z art. 10 Konkordatu. Przepis art. 10 Konkordatu stanowi bowiem, że od chwili zawarcia małżeństwa kanonicznego wywiera ono takie skutki, jakie pociąga za sobą małżeństwo zawarte zgodnie z prawem polskim jeżeli między nupturientami (nowożeńcami) nie istnieją przeszkody wynikające z prawa polskiego, a ponadto złożą oni przy zawieraniu zgodne oświadczenie woli dot. wywarcia takich skutków. Zachodzi zatem potrzeba dokonania nowelizacji ustawy prawo o aktach stanu cywilnego (art. 12 ust. 1, art. 17 ust. 2, art. 53, art. 61 i 62). Niezbędnym jest również dokonanie nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego art. 1, 5, 6, 9, 22 oraz 56. Dokonanie ww. zmian skutkuje również na potrzebę nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego a konkretnie art. 434. Nowelizacja tych ustaw powinna objąć nie tylko uznanie skutków cywilnych małżeństwa kanonicznego zawartego według formy obowiązującej w kościele katolickim, ale można by również rozważyć przy tej okazji uznanie skutków cywilnych także małżeństw zawartych w innych kościołach i związkach wyznaniowych o ile kościoły te posiadają prawną formę do zawarcia małżeństw religijnych.

2. Konieczność wprowadzenia nowego zapisu ustawowego przewidziana jest w art. 15 ust. 3 Konkordatu odnośnie dotacji Papieskiej Akademii Teologicznej. Tego rodzaju zobowiązanie państwa może nastąpić w ustawie budżetowej na rok po ratyfikacji Konkordatu.

3. W celu rozszerzenia gwarancji wolnościowych, jakie zostały wpisane do Konkordatu również na inne kościoły i związki wyznaniowe działające legalnie w Polsce, należy dokonać nowelizacji ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania. Jak wynika z informacji Ministra Szefa Urzędu Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1994 r. projekt nowelizacji tej ustawy został w maju br. omówiony i zaakceptowany przez Komitet Społeczno-Polityczny Rady Ministrów. Obecnie ocenie resortów poddawana jest wersja uwzględniająca wniesione uwagi, postulaty i poprawki. Nowelizacja powinna obejmować w katalogu praw podmiotowych obywateli potwierdzenie prawa obywateli do otrzymania pochówku zgodnego z wyznawanymi zasadami religijnymi lub przekonaniami w sprawie wiary (art. 2 pkt. 7 projektu). W art. 13 projektu proponowane jest ustawowe rozwiązanie aby wszystkie kościoły i związki wyznaniowe działające w Polsce mogły korzystać z takiego samego zakresu praw związanych z majątkiem i przychodami kościelnymi. Proponowane przez Rząd inne zmiany zmierzają do sformułowania i wypracowania zasad odnośnie stałych form współdziałania z poszczególnymi kościołami. Zamierzeniem Rządu jest by ustawa potwierdziła istniejący stan faktyczny w zakresie funkcjonowania od 1992 r. Komisji Wspólnej Rządu i Polskiej Rady Ekumenicznej.

Inne propozycje dotyczą:
— ochrony dóbr kultury i zasad postępowania,
— zasad działalności innych kościołów jako podmiotów umów dwustronnych między Rządem, a kierownictwem organów wykonawczych innych kościołów lub związków wyznaniowych,
— zasad udzielania pomocy finansowej uczelniom innych kościołów, które mogą być powołane w przyszłości.

Stanowisko Biura Legislacyjnego w przedmiocie konieczności dokonania nowelizacji wymienionych ustaw w związku z wejściem w życie Konkordatu jest zbieżne ze stanowiskiem Rządu.
Jednocześnie propozycje w zakresie szczegółowych zapisów w poszczególnych ustawach mogą być sprecyzowane dopiero na posiedzeniach Komisji po otrzymaniu projektów ustaw, które wpłyną do laski marszałkowskiej.

*

Tekst publikowany w: „Konkordat Polski 1993. Wybór materiałów źródłowych z lat 1993-1996". Wybór tekstów: Czesław Janik, Uniwersytet Warszawski, Instytut Nauk Politycznych, Warszawa 1997, przygotowany na zlecenie Podkomisji ds. okołokonkordatowych w sprawie realizacji uchwały Sejmu RP z dnia 1 lipca 1994 r. (tzw. podkomisja S. Rogowskiego).
 Dodaj komentarz do strony..   


« Analizy i oceny prawne   (Publikacja: 16-11-2003 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 2946 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365