Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Prace nad ustawą ratyfikacyjną
Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej z 14 III 1995
Sprawozdanie
Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu
między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską
(14 marca 1995 r.,
Warszawa)
Sejm
na posiedzeniu w dniu 1 lipca 1994 r. skierował projekt ustawy do Komisji
Nadzwyczajnej w celu rozpatrzenia.
Komisja Nadzwyczajna po rozpatrzeniu tego projektu na posiedzeniu w dniach 7
lipca, 13 września, 22 listopada, 13 grudnia 1994 r., 17 i 31 stycznia oraz w dniu 14 marca 1995 r. oceniła skutki prawne jakie nastąpią w przypadku
uchwalenia ustawy ratyfikacyjnej w świetle przepisów konstytucyjnych oraz
innych ustaw.
1. Komisja nie stwierdziła sprzeczności
Konkordatu podpisanego między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską z obecnie obowiązującymi przepisami konstytucyjnymi.
2.
Komisja uznała, że następujące ustawy powinny być objęte nowelizacją wraz z ratyfikacją Konkordatu:
-
Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
-
Prawo o aktach stanu cywilnego,
-
Kodeks postępowania cywilnego,
-
Ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania.
Komisja stanęła na stanowisku, że nowelizacja tych ustaw, a zwłaszcza ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania usunie przeszkody uniemożliwiające
ratyfikację Konkordatu.
3.
Komisja stwierdziła, że Rząd nie wywiązał się z zobowiązań
ustawodawczych złożonych w uzasadnieniu do projektu ustawy o ratyfikacji
Konkordatu. Komisja, wobec nie nadesłania projektów ustaw, nie może ocenić
przedmiotowego zakresu postulowanych nowelizacji ustaw.
4.
Komisja wnosi o przyjęcie sprawozdania z dotychczasowych prac.
Komisja
zgodnie z art. 40 ust. 3 regulaminu Sejmu przedstawia na żądanie wnioskodawców
następujący wniosek mniejszości:
"Konkordat podpisany 28 lipca 1993 r. przez Stolicę Apostolską i Rząd
Rzeczypospolitej Polskiej jest niezgodny z aktualnie obowiązującą Konstytucją
Rzeczypospolitej Polskiej:
1.
Zgodnie z art. 82 ust. 2 ustawy konstytucyjnej obowiązuje nadal jako zasada
konstytucyjna, a więc nadrzędna w stosunku do innych norm prawnych — zasada
rozdziału Kościoła od Państwa. Jak słusznie zauważa w swej odpowiedzi z dnia 26 kwietnia 1994 r. (pismo posłów SLD) Rzecznik Praw Obywatelskich,
Konkordat zawiera w art. 1 odmienną niż w art. 82 Konstytucji normę określającą
stosunek Państwa do Kościoła, której przyjęcie przed zmianą Konstytucji
doprowadziłoby do wystąpienia w systemie wewnętrznego porządku prawnego
Rzeczypospolitej Polskiej dwóch odmiennych norm dotyczących tej samej materii.
Konsekwencją rozdziału Kościoła od Państwa jest niezależność prawa
wydawanego przez oba te podmioty. Ten stan rzeczy jest dotychczas aprobowany
przez istniejące w Polsce władze państwowe oraz świeckie prawa.
Tak więc najpierw powinna ulec zmianie obowiązująca norma konstytucyjna. Pogląd
odmienny jest nie do przyjęcia, chociażby dlatego, że Konstytucję zmienia się
kwalifikowaną większością 2/3 głosów, ustawy zwykłe, a więc zgodę na
ratyfikację, zwykłą większością.
2.
Obowiązująca Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej nie zawiera upoważnienia
do zawarcia przez organy państwowe Konkordatu ze Stolicą Apostolską.
Postanowienia art. 82 ust. 2 mają charakter lex
specialis wobec postanowień art. 52 ust. 7 Konstytucji, przyznających
organom państwowym generalne uprawnienie do zawierania umów międzynarodowych.
Podpisanie Konkordatu naruszyło zatem art. 82 ust. 2 Konstytucji. Spotykany
zwykle w konstytucjach przepis zawierający upoważnienie do zawierania umów międzynarodowych
ze Stolicą Apostolską, a więc z jednym tylko kościołem, wynika z faktu, iż
jest to odstępstwo od zasady równouprawnienia wyznań i równouprawnienia
obywateli bez względu na wyznanie. Państwo nie może bowiem tej formy
regulacji prawnej zastosować do innych kościołów i związków wyznaniowych
do zawierania umów ze Stolicą Apostolską, jako władzą zwierzchnią kościoła
krajowego.
3.
Postanowienia Konkordatu, dotyczące organizowania przez szkoły publiczne nauki
religii (art. 12) oraz powierzające funkcje urzędnika stanu cywilnego
duchownym (przyjmowanie oświadczeń woli nupturientów) i rezygnacja ze sporządzania
aktu zawarcia małżeństwa cywilnego (art. 10) naruszają konstytucyjną zasadę
rozdziału Kościoła i Państwa (art. 82 ust. 2) oraz wynikający z niej świecki
charakter państwa. Z zasady tej wynika zakaz wykonywania funkcji religijnych
przez organy państwowe i powierzania funkcji państwowych duchownym. Trudno je
także pogodzić z art. 1 Konkordatu gwarantującym państwu i kościołowi
katolickiemu wzajemną niezależność i autonomię.
4.
Przepisy Konkordatu dotyczące nauki religii w szkołach publicznych (art. 12)
oraz ślubów kanonicznych (art. 10) naruszają gwarantowaną przez art. 67 ust.
2 Konstytucji zasadę równouprawnienia obywateli bez względu na wyznanie,
przez wprowadzenie kryteriów wyznaniowych do prawa państwa świeckiego.
Powoduje to w konsekwencji różnicowanie uprawnień uczniów w szkołach
publicznych, ponadpodstawowych do samodzielnego decydowania o uczęszczaniu na
naukę religii.
5.
Przepisy Konkordatu dotyczące nauki religii (art. 12) oraz ślubów
kanonicznych (art. 10) naruszają, wynikające z wolności sumienia i wyznania
(art. 82 ust. 1) Konstytucji prawo do milczenia, z którego wynika zakaz
zmuszania kogokolwiek do ujawniania swych przekonań religijnych.
6.
Przepisy Konkordatu dotyczące cmentarzy katolickich (art. 8 ust. 3 i art. 24)
pozbawiają prawa do chowania na nich zwłok osób innego niż katolickie
wyznania i osób bezwyznaniowych. Grozi to naruszeniem gwarantowanego dotąd
przez państwo wszystkim obywatelom prawa do pochówku. Naruszają one ponadto
zasadę równouprawnienia wyznań, albowiem cmentarze niekatolickie, podlegające
ustawie o cmentarzach będą nadal zobowiązane do grzebania zwłok osób innych
wyznań i osób bezwyznaniowych.
7.
Zdecydowanie różny jest zakres zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej i Stolicy Apostolskiej w dziedzinie ochrony praw człowieka. Podczas gdy
Rzeczypospolita Polska jest stroną Międzynarodowych Paktów Praw Człowieka z 1966 r. i Europejskiej Konwencji z 1950 r., Stolica Apostolska konwencji tych
nie przyjęła. To stwarza istotny problem, jak się zdaje, dotąd mało
doceniany w dyskusjach: przy ocenie postanowień Konkordatu 93 trzeba mieć wzgląd
nie tylko na polskie prawo wewnętrzne (z aktualną i przyszłą Konstytucją włącznie),
ale także na międzynarodowe zobowiązania Polski w zakresie ochrony praw człowieka.
Podstawową
zasadą dotyczącą Konwencji Ochrony Praw Człowieka jest zasada
niedyskryminacji między innymi ze względu na wyznawaną religię.
Niedyskryminacja jest jednoznaczna z równością praw. Czy możliwe jest
utrzymanie takiej równości, jeżeli poprzez Konkordat do wewnętrznego porządku
prawnego wprowadzone zostaną przepisy prawa kanonicznego?".
Jednocześnie Komisja anuluje sprawozdanie zawarte w druku Nr 837.
_____________________
Sejm RP II kadencji, Druk nr
837-B, Warszawa,14 marca 1995 r.
« Prace nad ustawą ratyfikacyjną (Publikacja: 17-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2977 |