|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Prace nad ustawą ratyfikacyjną
Interpelacja Dyducha ws.skutków finansowych ratyf.
Interpelacja
posła Marka Dyducha do prezesa Rady Ministrów w sprawie nieokreślenia skutków
finansowych ustawy o ratyfikacji Konkordatu oraz projektów aktów wykonawczych
do ustawy
(17 marca 1995 r.,
Warszawa)
Do
sejmu RP wpłynął projekt ustawy o ratyfikacji konkordatu między Stolicą
Apostolską a Rzecząpospolitą Polską. Według art. 15 ust. 2 ustawy
konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. „Rada Ministrów zgłasza
projekt ustawy, przedstawia jej skutki finansowe oraz załącza projekty
podstawowych aktów wykonawczych". Także art. 31 ust. 2 pkt. 4 i 5 regulaminu
Sejmu z dnia 30 lipca 1992 r. mówi, że projekt ustawy wniesiony do Sejmu
powinien określić skutki finansowe i prawne oraz źródła finansowania, jeżeli
pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa. W uzasadnieniu do niniejszej
ustawy nie określa się skutków finansowych ani źródeł finansowania
ewentualnych kosztów przedstawionego do ratyfikacji konkordatu. Nie ma także
projektów aktów wykonawczych.
1.
Niewątpliwie art. 10 konkordatu mówiący o zawarciu małżeństwa kanonicznego i uwarunkowaniach z tym związanych pociąga za sobą stratę budżetu państwa
ze względu na opłaty skarbowe, których nie uiszczą ewentualnie nie wpisane w urzędzie stanu cywilnego ww. małżeństwa, gdyż obowiązek taki nie istnieje
(art. 10 ust. 3).
2. Zapewnienie nauczania religii w szkołach i przedszkolach (art. 12 ust. 1)
pociągnie za sobą konieczność opłacania nauczycieli religii.
3. Kościół katolicki ma prawo zakładać i prowadzić placówki oświatowe i wychowawcze (art. 14 ust. 1). Placówki te będą dotowane przez państwo (art.
14 ust. 4).
4. Papieska Akademia Teologiczna i Katolicki Uniwersytet Lubelski są dotowane
przez państwo (art. 15 ust. 3).
5. Art. 16 określa opiekę duszpasterską nad żołnierzami roztoczoną przez
biskupa polowego (art. 16 ust. 1).
6. Rzeczpospolita Polska zapewni warunki do wykonywania praktyk religijnych w zakładach publicznych, np. penitencjarnych lub opieki zdrowotnej (art. 17 ust.
1).
7. W art. 22 ust. 2 mówi się o specjalnej komisji, która zajmie się
koniecznymi zmianami finansowania Kościoła i która uwzględni potrzeby Kościoła,
biorąc pod uwagę jego miejsce oraz praktykę życia kościelnego w Polsce.
-
Państwo straci na opłatach skarbowych w sprawach określonych w art. 10
konkordatu.
-
Budżet państwa i podatnicy będą musieli przekazać środki na realizację
zapisów w art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 4, art. 15 ust. 3, art. 16, art. 17 ust.
1.
-
Budżet państwa może ponieść poważne straty w wyniku finansowania Kościoła
katolickiego lub wprowadzając np. ulgi i zwolnienia podatkowe dla działalności
gospodarczej Kościoła (art. 22 ust. 2).
1.
Dlaczego rząd, przedkładając
Sejmowi RP projekt ustawy o ratyfikacji konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską, nie określił skutków finansowych i źródeł
finansowania tej ustawy? W związku z tym jakie skutki finansowe i źródła
finansowania konkordatu rząd przewiduje po wprowadzeniu ww. ustawy?
2.
Dlaczego nie ma projektów aktów wykonawczych do projektu powyższej ustawy?
Poseł
Marek Dyduch
Warszawa,
dnia 17 marca 1995 r.
_____________________
Sprawozdanie Stenograficzne z 46 Posiedzenia Sejmu w dniu 29-31 marca 1995, Załącznik nr 2 — Interpelacje i zapytania, s. 20.
« Prace nad ustawą ratyfikacyjną (Publikacja: 17-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2979 |
|