|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Społeczeństwo Wilhelmina Drucker. Kobieta, czyli Wolny Człowiek! Autor tekstu: Patrycja Walter
Historia pierwszej fali feminizmu niderlandzkiego związana jest z nazwiskiem
Wilhelminy Elisabeth Drucker. Ta nieślubna córka modystki i majętnego bankiera,
Żyda niemieckiego pochodzenia, brała udział w formowaniu się masowego ruchu
kobiecego w Holandii. Była współtwórczynią pierwszych kobiecych postulatów
równościowych i wolnościowych. Swoim życiem i aktywnością społeczną chciała
doprowadzić do sytuacji, by w końcu przestało obowiązywać pytanie Mary Astell
(1666 -1731), angielskiej pisarki, feministki, walczącej między innymi o edukację
kobiet, "dlaczego skoro wszyscy ludzie rodzą się wolni, wszystkie kobiety rodzą
się zniewolone?".
Wilhelmina Drucker urodziła się 30 września 1847 roku w Amsterdamie, gdzie też
zmarła w wieku 78 lat, 5 grudnia 1925. Odrzucona przez zamożnego ojca, który nie
łożył na jej utrzymanie, Wilhelmina i jej siostra Luise wychowywane były przez
samotną, ubogą matkę. Ciężkie dzieciństwo ukształtowało jej bezkompromisową
postawę. Sama zadbała o własną edukację, w każdej wolnej chwili zgłębiając
dostępne jej lektury. Już we wczesnej młodości związała się z ruchem
socjaldemokratycznym. Napisała też powieść „George David", w której przedstawiła
doświadczenia ubogich kobiet (w tym własne) i ich nieślubnych dzieci oraz
hipokryzję i obłudę zamożnych mężczyzn, którzy wykorzystywali naiwność
niewykształconych i znajdujących się w ciężkiej materialnej sytuacji kobiet.
Posługiwała się często pseudonimami Gipsy, Gitano, E. Prezcier. Pokazywała
zakłamaną moralność wiktoriańskiego społeczeństwa ze wszystkimi jej
konsekwencjami. Pisała też, że ojciec choć nie uznał ani jej, ani jej siostry,
zaakceptował jednak dzieci ze związku z bogatą mieszczanką. Wniosła zresztą
sprawę do sądu przeciwko swojemu przyrodniemu bratu, Henry’emu Louisowi
Druckerowi, który otrzymał po śmierci ojca część majątku. W 1888 roku sąd
rozstrzygnął pozew na korzyść Wilhelminy, przez co otrzymała część pieniędzy
ojca i stała się niezależna finansowo. W tym samym czasie założyła organizację
Vrije Vrouwen Vereeniging (Wolne Stowarzyszenie Kobiet), której celem było
wywalczenie prawnej, ekonomicznej i politycznej równości dla kobiet.
Stowarzyszenie to zajmowało się również prawem kobiet do edukacji, pracy i własności.
Wilhelmina organizowała manifestacje oraz inicjowała akcje pisania
petycji do rządu. Występowała ostro przeciwko funkcjonującemu w społeczeństwie
stereotypowi, przyjmowanemu zarówno przez mężczyzn, jak i przez niewyedukowane
kobiety za prawdę objawioną, jakoby to kobieta powołana była tylko do
rodzenia dzieci i ich wychowywania. Wilhelmina Drucker starała się doprowadzić
do zmiany holenderskiego prawa o małżeństwie, które funkcjonowało od 1838 roku w oparciu o Kodeks Napoleona, a w zasadzie w postaci kopii odpowiednich fragmentów Kodeksu Napoleona. Na podstawie tego aktu
prawnego w majestacie prawa kobieta i jej majątek stawała się własnością męża.
Bez zgody męża kobieta nie mogła podejmować żadnej decyzji, ani rozporządzać
swoją własnością, czy też występować w swoim imieniu.
Jako reprezentantka VVV
(nie jest to skrót holenderskiej informacji turystycznej, lecz jak wyżej
wspomniałam Wolnego Stowarzyszenia Kobiet) brała udział w brukselskim kongresie
socjalistów. Rezolucja pokongresowa głosiła, iż jednym z celów partii
socjalistycznych jest dążenie do pełnej prawnej równości mężczyzn i kobiet.
Wilhelmina zaangażowana była również w działalność na rzecz zmiany ustawodawstwa
regulującego warunki pracy kobiet, które dzieliło kobiety na zamężne i niezamężne. W jego świetle kobieta musiała wówczas uzyskać pisemną zgodę męża w celu podjęcia pracy.
W 1893 Wilhelmina współtworzyła czasopismo feministyczne „Evolutie", które
ukazywało się aż do 1926 roku. Tu zaprezentowała pod wspólnym tytułem „Ojcostwo i Macierzyństwo" serię sześciu artykułów wokół kwestii rodzicielstwa rozważanego z różnych punktów widzenia: tak ekonomicznego, jak i społecznego, czy wreszcie
politycznego. Była to jedna z pierwszych prób rozpoczęcia debaty właśnie o ojcostwie i macierzyństwie. Wilhelmina czynnie uczestniczyła w powstawaniu
Vereeniging voor Vrouwenkigrecht (Stowarzyszenie Sufrażystek), kiedy to
niderlandzkie aktywistki zgłosiły się do Aletty Jacobs, pierwszej Holenderki,
która ukończyła studia uniwersyteckie i podjęła praktykę lekarską, oraz jako
pierwsza „ośmieliła się" zawalczyć o czynne prawo wyborcze, argumentując, że
skoro płaci podatki, ma też prawo wybierać ludzi, którzy rozporządzają jej
pieniędzmi. To właśnie Aletta rozpoczęła w Holandii debatę o prawie wyborczym
kobiet. Na propozycję przyłączenia się do sufrażystek (czy jakbyśmy to
powiedzieli po polsku: emancypantek) odpowiedziała Aletta pozytywnie i wkrótce
stała się liderką ruchu.
Tymczasem Wilhelmina jeździła z odczytami po całym kraju w organicznym trudzie
edukacji i aktywizacji kobiet. Pomagała zakładać branżowe organizacje kobiece,
które walczyły między innymi o poprawę warunków pracy. W 1897 została członkinią
towarzystwa zajmującego się ochroną kobiet Vereeniging Onderlinge
Vrouwenbescherming (Towarzystwo Samoobrony Kobiet), które postulowało
wprowadzenie prawa chroniącego niezamężne kobiety i ich dzieci. Wilhelmina
podkreślała, że wszystkie kobiety niezależnie czy zamężne, czy też nie, powinny
zjednoczyć się w walce o prawa kobiet.
***
Historię człowieka, jak pisze w „Regulating Womanhood" Carol Smart, widziała
Wilhelmina Drucker jako podzieloną na dwie fazy: matriarchat i patriarchat.
Pierwsza, to polityczna i rodzinna władza matki (występująca w niektórych
plemionach do dziś). Drugą charakteryzuje władza mężczyzn tak w rodzinie, jak i w przestrzeni publicznej. Władza ta opiera się na własności ziemi, kobiet i dzieci. W trakcie drugiej fazy ukształtował się podział pracy ze względu na
płeć. Kobiecie została przydzielona sfera prywatna, tj. opieka nad domem i dziećmi. Mężczyzna otrzymał zwierzchność polityczną, dobrobyt i religię. Religię
zastąpiła z czasem racjonalna i oświeceniowa nauka, która pozostała jednak nadal w domenie mężczyzn.
Tak Wilhelmina postrzegała otaczający ją świat. Nie zgadzała się z zastaną
sytuacją i powtarzała: „rodzimy się wolni i równi, toteż powinniśmy mieć
zapewniony równy start". W 1908 jako aktywna sufrażystka organizowała światowy
kongres kobiet w Amsterdamie (International Woman Suffrage Alliance — ISWA).
Wysiłek włożony w przygotowania tego kongresu zamienił się w sukces. Do Holandii przybyły
emancypantki z całego świata na czele z liderkami międzynarodowego ruchu, w tym z Carrie Chapman Catt, założycielką League of Women Voters oraz International
Alliance of Women.
W ostatnim okresie swego aktywnego życia Wilhelmina zaangażowała się w ruch
pacyfistyczny, protestując przeciw I wojnie światowej i poborowi do wojska.
Organizowała też kobiety, by złagodzić niepokój społeczny i ekonomiczny.
***
W 1939 roku na alei Churchilllaan w Amsterdamie odsłonięto pomnik,
zaprojektowany przez Gerrit van der Veen na cześć Wilhelminy. Widnieje na nim
napis: „Kobieta, czyli Wolny Człowiek!". Przetrwały także idee, którym bohaterka
niniejszego tekstu poświęciła całe swoje życie. W 1969 grupa feministek
holenderskich i belgijskich założyła organizację Dolla Mina (tj. Szalona Mina)
na cześć Wilhelminy. Ich najsłynniejsza akcja nosiła hasło „Szefowa własnego
brzucha" — „Baas in eigen buik".
Literatura:
-
Myriam Everard „Lensing, Wilhelmina Elisabeth"
-
Sylvia Paletschek, Bianka Pietrow — Ennker: „Women's emancipation movements in
the nineteenth century: a European perspective", Stanford University Press,
2004.
-
Carol Smart: „Regulating Womanhood", Rutledge, 2002.
-
Linda L. Clark: „Women and achievement in nineteenth-century Europe", Cambridge
University Press, 2008.
-
Janet K. Boles, Diane Long Hoeveler: „Historical dictionary of feminism, Vol.
52. Historical dictionaries of religions, philosophies, and movements" ,
Scarecrow Press, 2004.
-
Bonnie G. Smith: „The Oxford Encyclopedia of Women in World History", Oxford
University Press, 2008.
-
Deanna te Winkel — van Hall: „Wilhelmina Drucker: De eerste vrije vrouw",
Stichting Internationaal Archief voor de Vrouwenbeweging, 1968.
« Społeczeństwo (Publikacja: 22-11-2010 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 30 |
|