|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
W sprawie ustaw okołokonkordatowych Autor tekstu: Michał Pietrzak
18 maja 1997 r., Warszawa
Przedmiotem opinii są projekty ustaw zmieniające:
kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz ustawę o aktach stanu cywilnego, ustawę o systemie oświaty, ustawę o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz
ustaw indywidualnych, ustawę o finansowaniu Papieskiej Akademii Teologicznej,
ustawę o cmentarzach -
przedłożone przez Rząd i kluby poselskie Unii Wolności, Polskiego
Stronnictwa Ludowego i Unię Pracy.
Ocena przedstawionych projektów ustaw okołokonkordatowych musi przyjąć jako
podstawowe kryterium przepisy nowej konstytucji oraz przepisy konkordatu.
Konstytucja ustala hierarchię źródeł prawa. Najwyższą rangę przyznaje
przepisom konstytucyjnym a następnie kolejno, umowom międzynarodowym
ratyfikowanym za zgodą Sejmu, ustawom i aktom wykonawczym do ustaw. Z faktu iż
przepisy konstytucji mają najwyższą rangę wśród źródeł prawa wynika
bezwzględny nakaz, by przepisy umów międzynarodowych ratyfikowane za zgodą
Sejmu były z nimi zgodne. Z kolei przepisy ustaw nie mogą pozostawać w sprzeczności z przepisami umów międzynarodowych ratyfikowanych za zgodą
Sejmu. Oznacza to, że przepisy ustaw okołokonkordatowych nie mogą zmieniać
przepisów konkordatu. Inaczej przedstawia się sytuacja gdy konkordat danej
materii nie reguluje lub przekazuje uregulowanie określonego aspektu sprawy
prawu państwowemu. Wówczas ustawodawca ma swobodę regulacji, ustawy muszą
jednak pozostawać w zgodzie z konstytucją.
1.
Przedłożone projekty ustaw zmieniające kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz
ustawę o aktach stanu cywilnego budzą wątpliwości co do ich zgodności z art. 25 ust. 3 oraz art. 25 ust. 1 nowej konstytucji.
Konstytucja w art. 25 ust. 3 wprowadza niezależność organizacyjną i funkcjonalną organów i instytucji państwowych od organów i instytucji kościelnych.
Funkcjonariusze państwowi nie wykonują funkcji religijnych a funkcjonariusze
kościelni państwowych. Tymczasem konkordat a także przedłożone projekty
przewidują powierzenie funkcji urzędnika stanu cywilnego duchownym. Wprawdzie
art. 25 ust. 3 przewiduje możliwość współdziałania organów i instytucji
państwowych z kościelnymi ale czy oznacza to przekazywanie atrybutów władzy
państwowej kościołom i związkom wyznaniowym i ich funkcjonariuszom -
mam co do tego nadal poważne zastrzeżenia.
Trzy przedłożone projekty nowelizacji ustawy kodeks rodzinny i opiekuńczy
oraz ustawy o aktach stanu cywilnego różnią się między sobą. Celowym
wydaje się dokonanie syntezy rozwiązań proponowanych przez zgłoszone
projekty.
Pierwszy problem, który wymaga rozstrzygnięcia dotyczy określenia kościołów i związków wyznaniowych, których duchowni będą uprawnieni do przyjmowania
od nupturientów oświadczeń woli o skutkach cywilnych małżeństwa
wyznaniowego. Projekt rządowy i PSL odsyła regulację tej kwestii do przyszłej
ustawy, która nie wiadomo kiedy zostanie uchwalona. Nie wyrażają one też żadnej
opcji w tej kwestii. Pozostaje to w sprzeczności z konstytucyjną zasadą równouprawnienia
wyznań, gwarantowaną przez art. 25 ust. 1 konstytucji, która wymaga, aby
jednocześnie z ratyfikacją konkordatu uprawnienia w zakresie prawa małżeńskiego
uzyskali duchowni wszystkich działających legalnie w Polsce kościołów i związków
wyznaniowych, mających własne prawo małżeńskie. Określa to projekt Unii
Wolności w art. 1.1 §
4 i art. 2 pkt 8 i dlatego jego rozwiązania powinny być preferowane w pracach
legislacyjnych.
Druga sprawa, która wymaga rozstrzygnięcia, dotyczy informowania nupturientów o przepisach kodeksu rodzinnego i opiekuńczego normujących instytucję małżeństwa.
Czy ma to robić wyłącznie urzędnik stanu cywilnego wydający zaświadczenie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa cywilnego czy duchowny przyjmujący
oświadczenie woli. Skoro państwo godzi się, aby małżeństwo cywilne było
zawierane przed duchownym to może on również przejąć w tym zakresie obowiązki
urzędnika stanu cywilnego, co podnosi znaczenie małżeństwa cywilnego. Takie
pouczenie powinno być dokonywane bezpośrednio przed przyjęciem oświadczenia
woli o skutkach cywilnych.
Trzecia kwestia, która wymaga regulacji dotyczy oświadczenia woli o wywołaniu
skutków cywilnych małżeństwa wyznaniowego. Oświadczenie woli powinno być
dokonane publicznie, w obecności świadków, w sposób uroczysty, tak jak to
określają przepisy państwowe i bezpośrednio po zakończeniu ślubu
wyznaniowego. Duchowny winien też przyjmować oświadczenia w sprawie nazwisk
małżonków i dzieci.
Czwarta kwestia dotyczy protokołu, relacjonującego fakt złożenia oświadczenia
woli o skutkach cywilnych małżeństwa wyznaniowego. Protokół winien być
sporządzony niezwłocznie po oświadczeniu woli, najlepiej przez wypełnienie
odpowiednich rubryk w formularzu dostarczonym przez urzędy cywilne oraz
podpisany przez duchownego, małżonków i dwóch pełnoletnich świadków.
Protokół powinien być sporządzony w trzech jednobrzmiących egzemplarzach.
Piąta kwestia dotyczy przekazywania protokołu urzędnikowi stanu cywilnego.
Dla bezpieczeństwa prawnego jeden egzemplarz protokołu powinien przekazywać
duchowny, drugi małżonkowie, od których może być to trudne do
wyegzekwowania. Mogą oni bowiem uważać protokół, mimo pouczeń, za akt
zawarcia małżeństwa cywilnego i zrezygnować z przekazywania go urzędnikowi
stanu cywilnego. Trzeci egzemplarz protokołu duchowny powinien zatrzymać u siebie i po zakończeniu roku kalendarzowego przekazać wraz z innymi urzędnikowi
stanu cywilnego, aby ten mógł sprawdzić czy wszystkie małżeństwa cywilne
zawierane przed duchownymi różnych wyznań zostały wpisane do akt stanu
cywilnego. W razie stwierdzenia faktu nie wpisania małżeństwa urzędnik byłby
zobowiązany poinformować osoby wymienione w protokole, że małżeństwo
cywilne nie zostało zawarte.
2.
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty wymaga rozstrzygnięcia wątpliwości
dotyczących nauczania religii w szkołach publicznych, aby przepisy prawne ją
normujące były zgodne z konstytucją. Konstytucja w art. 53 ust. 4 przewiduje,
że religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji
prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole. Realizacja tego uprawnienia
przez wszystkie kościoły i związki wyznaniowe musi uwzględniać inne
przepisy konstytucji, a głównie art. 25 ust. 1 i 3, art. 32 ust. 1 i 2, art.
53 ust. 7. Z art. 25 ust. 1 wynika obowiązek władz państwowych zapewnienia wszystkim kościołom i związkom wyznaniowym możliwości nauczania religii w szkole na tych samych
zasadach czy warunkach a art. 32 ust. 1 i 2 obowiązek równego traktowania
uczniów wszystkich wyznań, pragnących pobierać naukę religii w szkole. W sprzeczności z tymi normami konstytucji pozostają obowiązujące aktualnie
przepisy uzależniające nauczanie religii w szkole od określonej liczby dzieci
danego wyznania. Narusza zasadę równouprawnienia uczniów konkordat, pozbawiając
młodzież katolicką szkół ponadpodstawowych prawa decydowania o pobieraniu
nauki religii, co pozostaje również w sprzeczności z art. 48 ust. 1
konstytucji, który nakazuje rodzicom uwzględniać stopień dojrzałości
dziecka a także jego wolność sumienia i wyznania oraz jego przekonania.
Realizacja uprawnień kościołów i związków wyznaniowych do nauczania
religii nie może pozostawać w sprzeczności z art. 25 ust. 3 konstytucji,
zapewniającej niezależność i autonomię instytucji państwowych. A tak jest
niewątpliwie, gdy przepisy konkordatu i ustawy o systemie oświaty nakładają
na instytucje państwowe obowiązek organizowania nauki religii w szkołach
publicznych. Nauczanie religii przestaje być wtedy funkcją religijną a staje
się funkcją państwową (oświatową), bowiem władze administracji szkolnej są
obowiązane włączyć je do planu zajęć szkolnych i przedszkolnych,
uczestniczą w określeniu kwalifikacji nauczycieli religii i traktują ich jak
funkcjonariuszy państwowych, opłacanych przez państwo na równi z nauczycielami przedmiotów świeckich. Niezbędne w tej sytuacji wydaje się
poszukiwanie rozwiązań, które by te sprzeczności zawarte w dotychczasowej
regulacji nauki religii w szkołach publicznych usunęły.
Deklaracja Rządu RP wyjaśniająca postanowienia art. 12 konkordatu odsyła
określenie sposobu wyrażania woli nauczania religii przez zainteresowane osoby
do prawa polskiego. Regulacja taka musi być zgodna z art. 53 ust. 7
konstytucji, gwarantującym jednostce prawo do milczenia. Zabrania on organom
administracji szkół publicznych żądania składania deklaracji o wyznaniu
rodziców bądź dzieci a także ujawniania w dokumentacji prowadzonej przez
szkoły informacji o przekonaniach religijnych dzieci.
Proponowane przez rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty rozwiązania
utrzymają nadal obowiązek organizowania przez szkoły publiczne nauczania
religii i składania przez rodziców lub dzieci deklaracji organom administracji
szkolnej. Jedyną zmianą uwzględniającą nakazy, wynikające ze wskazanych wyżej
przepisów konstytucji jest rezygnacja z umieszczania stopnia z religii na świadectwach
szkolnych i dyplomach. W tym samym kierunku zmierza projekt Unii Pracy.
Natomiast jej propozycja, by szkoła organizowała lekcje, gdy deklaracje złoży
przynajmniej 5 uczniów lub ich rodziców narusza konstytucyjną zasadę równouprawnienia
obywateli i równouprawnienia wyznań.
3.
Proponowana zmiana ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania rozszerza
uprawnienia przyznane przez konkordat Kościołowi Katolickiemu, na pozostałe
kościoły i związki wyznaniowe. Ale to rozszerzenie nie jest wyczerpujące.
Pomija sprawę dotacji na konserwację i remont zabytkowych obiektów
sakralnych, budynków towarzyszących i dzieł sztuki (art. 22 ust. 4
konkordatu), sprawę zbiórek publicznych (art. 21 ust. 2 konkordatu).
4. W sprawie finansowania Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie trzeba pamiętać,
że kontynuacją Wydziału Teologii Katolickiej Uniwersytetu Jagiellońskiego
jest od 1954 r. Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie finansowana całkowicie
przez państwo.
5.
Nowelizacja ustawy o cmentarzach wychodzi naprzeciw stwierdzeniom Deklaracji Rządu w sprawie interpretacji art. 8 ust. 3 konkordatu i precyzyjniej określa ust. 2
art. 8 tej ustawy. Uzupełnia ją przepisem gwarantującym osobom bliskim,
pochowanym na cmentarzu wyznaniowym, prawo do pochówku, gdy były innego
wyznania lub niewierzącymi. Zapobiegnie on sporom i konfliktom powstającym na
tym tle między administracją cmentarza a osobami bliskimi osobie zmarłej
pochowanej na cmentarzu wyznaniowym.
Opinia przekazana posłom i senatorom KP SLD. Kopia z prywatnego zbioru Czesława Janika.
« Analizy i oceny prawne (Publikacja: 18-11-2003 Ostatnia zmiana: 24-02-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3048 |
|