|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
STOWARZYSZENIE » Biuletyny
Biuletyn Neutrum, Nr 1, Styczeń 1992 [2]
PROJEKT KONSTYTUCJI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
uchwalony przez Komisję
Konstytucyjną Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
(fragmenty)
W imię Boga Wszechmogącego!
My, Naród Polski, pomni
-
naszych ponad tysiącletnich dziejów związanych z dziedzictwem chrześcijańskim,
-
chlubnej tradycji Konstytucji 3 Maja,
-
męstwa i wytrwałości walk pokoleń o niepodległość,
-
pokojowego zrywu „Solidarności",
torujących drogę do wspólnoty suwerennych państw, pragnąc zbudowania
Rzeczypospolitej silnej miłością i pracą swoich obywateli, pod opieką praw
przez nich ustanowionych, naszą odzyskaną wolność wyrażamy na kartach
niniejszej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Rozdział 1
ZASADY NACZELNE
Art. 1. Państwo Polskie jest Rzecząpospolitą.
Art. 2. 1. Rzeczpospolita Polska jako wspólne dobro
wszystkich jej obywateli, jest suwerennym państwem demokratycznym, potwierdzającym i gwarantującym nienaruszalność praw człowieka, wynikających z jego
przyrodzonej godności i wartości.
2. Rzeczpospolita chroni niepodległość i niezbywalne prawo do całości
terytorialnej Państwa Polskiego oraz prawa człowieka i demokrację.
Art. 8. 1. Państwo i Kościół katolicki oraz inne
kościoły i związki wyznaniowe są autonomiczne i niezależne, każde we własnym
zakresie rządzi się własnymi prawami. Działają wobec siebie na zasadzie
wzajemnego poszanowania i mogą prowadzić stosowne współdziałanie dla dobra
człowieka i tworzonych przez niego wspólnot.
2. Stosunki między Państwem a Kościołem katolickim określają umowy
zawarte ze Stolicą Apostolską.
3. Stosunek Państwa do innych kościołów oraz do związków
wyznaniowych reguluje ustawa uchwalona po porozumieniu się z ich właściwymi
przedstawicielstwami.
Art. 17. 1. Rzeczpospolita Polska uznaje przyrodzone
prawo każdej istoty ludzkiej do życia od poczęcia i gwarantuje mu jego prawną
ochronę.
2. Nikt nie może być karany śmiercią.
3. Nikt nie może być poddany torturom lub okrutnemu, nieludzkiemu albo
poniżającemu traktowaniu lub karaniu.
4. Nikt nie może być poddany, bez dobrowolnie przez siebie wyrażonej
zgody, eksperymentom lekarskim lub naukowym.
Art. 22. 1. Każdy ma prawo do ochrony swojego życia
prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia, tajemnicy korespondencji, rozmów
telefonicznych oraz mieszkania.
2. Przeszukanie osoby lub pomieszczeń może nastąpić na mocy
postanowienia prokuratora lub sądu.
3. Ingerencja w to prawo jest dopuszczalna jedynie, jeśli jest
przewidziana w ustawie oraz jest konieczna w interesie bezpieczeństwa państwowego i publicznego, a także w celu zapobieżenia skutkom katastrof lub klęsk żywiołowych,
dla ochrony zdrowia lub moralności albo praw i wolności innych osób.
Art. 24. 1. Każdy ma prawo do wolności sumienia i religii. Prawo to
obejmuje wolność posiadania lub przyjmowania religii według własnego wyboru
oraz uzewnętrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie lub prywatnie swej
religii przez uprawianie modlitw, kultu, uczestniczenie w obrzędach,
praktykowanie i nauczanie. Wolność religii realizuje się także przez
posiadanie kościołów czy miejsc kultu w zależności od potrzeb wierzących i prawo osób do korzystania z pomocy religijnej tam, gdzie się znajdują.
2. Państwo uznaje prawo rodziców do zapewnienia swoim dzieciom
wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie z ich przekonaniami. Każda
prawnie uznana religia może być przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie
może być naruszone prawo do wolności religii innych osób i prawo niewierzących.
3. Wolność uzewnętrzniania religii może podlegać jedynie
ograniczeniom ustawowo przewidzianym, gdy są one konieczne dla ochrony
bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, zdrowia, moralności albo praw i wolności innych osób przy poszanowaniu równości i sprawiedliwości.
Art. 25. 1. Każdy ma prawo do wolności posiadania,
przyjmowania, przekazywania i uzewnętrzniania w inny sposób myśli, przekonań
lub poglądów według własnego wyboru.
2. Prawo to obejmuje także wolność poszukiwania, otrzymywania i rozpowszechniania informacji dotyczących działalności władz i osób
publicznych państwa, instytucji państwowych i samorządowych.
3. Państwo gwarantuje wolność sztuki, nauki i badań naukowych i ogłaszania
ich wyników.
4. Korzystanie z tych wolności nie może być ograniczone przez cenzurę
prewencyjną ani przez system zezwoleń. Ustawa może przewidywać wymóg
uzyskania zezwolenia na prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej.
5. Korzystanie z tych wolności może być ustawowo ograniczone, gdy jest
to konieczne w celu ochrony bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego albo
zdrowia i moralności oraz praw i wolności innych osób.
Art. 34. 1. Obywatele mają prawo zbierania się, w celach pokojowych i bez broni, także w miejscach otwartych dla publiczności,
bez konieczności uzyskania jakiegokolwiek zezwolenia.
2. Wolność zgromadzeń może podlegać ograniczeniom ustawowym, jeżeli
wymaga tego wzgląd na bezpieczeństwo państwa, porządek publiczny, zdrowie,
moralność oraz prawa i wolność innych osób.
Art. 39. 1. Każdy ma prawo do nauki.
2. Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa. Szkolnictwo państwowe w zakresie szkoły podstawowej jest bezpłatne.
3. Gwarantuje się autonomię wyższych uczelni.
Art. 83. 1. Ogłasza się referendum dla rozstrzygnięcia
dotyczącego całkowitego lub częściowego uchylenia ustawy, jeżeli zażąda
tego 500 tysięcy wyborców lub przynajmniej połowa sejmików wojewódzkich.
2. Nie jest dopuszczalne referendum w sprawie ustaw podatkowych i budżetu,
amnestii oraz upoważnienia do ratyfikowania umów międzynarodowych. Referendum
nie może dotyczyć praw człowieka chronionych konstytucyjnie.
3. Decyzje polityczne o szczególnym znaczeniu mogą być poddane pod
referendum konsultacyjne.
4. Prawo do udziału w referendum mają obywatele korzystający z pełni
praw wyborczych.
5. Wniosek poddany pod referendum jest przyjęty, jeżeli większość
uprawnionych wzięła udział w głosowaniu i jeżeli uzyskał on większość
ważnie oddanych głosów.
6. Ustawa organiczna określa zasady i tryb prowadzenia referendum.
* * *
W następnych numerach podamy inne fragmenty projektu.
*
"Neutrum" w kampanii wyborczej
Teraz, kiedy znamy już wyniki wyborów, dość ponure z perspektywy naszego Stowarzyszenia, przyszedł czas na podsumowanie naszego
udziału w kampanii wyborczej: co zrobiliśmy i czy mogliśmy zrobić coś więcej?
Pomysł, aby „Neutrum" wysunęło własnych kandydatów do Sejmu, upadł od
razu, ponieważ hasło neutralności światopoglądowej państwa to zbyt mało
na program wyborczy, poglądy zaś naszych członków na inne sprawy państwa są
bardzo zróżnicowane. Ostatecznie pewna liczba członków „Neutrum"
kandydowała po prostu z list swoich partii (Marzena Dobrowolska z Gdynii -
KPN, Krzysztof Dołowy z Warszawy — Frakcja Społeczno-Liberalna Unii
Demokratycznej) lub z list łączonych, jako reprezentanci różnych
organizacji: Wiesław Kukla z Krakowa i Marian Urbaniak z Poznania, obaj PPS -
lista Solidarności Pracy, Ewa Wozowska (Ruch na rzecz Praw Kobiet) i Dariusz
Preiss („Wolność Sumienia"), oboje z Poznania — lista Sojuszu Lewicy
Demokratycznej, Magda Nowicka z Warszawy (Stowarzyszenie Feministyczne) -
lista Solidarności Pracy. Ponadto dwie osoby z Warszawy: Wanda Nowicka i niżej
podpisana, przyjęły przedstawioną „Neutrum" propozycję indywidualnego
kandydowania z list Solidarności Pracy w terenie: Wanda w Sosnowcu, ja zaś w
Łodzi. Stwarzało to nam podwójną możliwość: poparcia stowarzyszenia (SP
nie ma statusu partii), które wpisało neutralność światopoglądową państwa
do swoich tez programowych, i spopularyzowanie podczas kampanii wiedzy o „Neutrum" i jego celach.
Samo „Neutrum" jako stowarzyszenie wystosowało apel do wyborców, który
bez skrótów zamieścił tygodnik „Wprost". Warszawski oddział
przeprowadził akcję plakatową; wzory plakatów przekazaliśmy także tym
oddziałom terenowym, których przedstawiciele kontaktowali się z Warszawą i zarządem krajowym. Ponadto przez trzy niedziele przed wyborami ustawialiśmy na
Starym Mieście stolik „Neutrum", sprzedając cegiełki na naszą akcję
wyborczą, rozdając egzemplarze apelu i informacje o stowarzyszeniu, zachęcając
do głosowania na kandydatów podzielających nasze poglądy. Niedzielni
spacerowicze warszawscy okazali się ludźmi tolerancyjnymi: mimo wyraźnie
sprecyzowanego na plakacie stanowiska w sprawie aborcji, łącznie w ciągu
szesnastu godzin kontaktów ze sporym tłumem przechodniów usłyszeliśmy
inwektywy tylko trzykrotnie („gudłaje", „masoni" i „żydzi").
Zebrane czterysta tysięcy pokryło koszt ulotek, tak więc „stolik" okazał
się najtańszą formą popularyzacji naszego stowarzyszenia, którą na przyszłość,
przy ładnej pogodzie, bardzo polecamy innym oddziałom. Przy okazji zyskaliśmy
członków i sympatyków, co jest chyba w tym wszystkim najcenniejsze.
Moje indywidualne doświadczenia z kampanii nastrajają pesymistyczne, ale są
też bardzo kształcące. Poza tym, że udało mi się powiedzieć co nieco o „Neutrum" w lokalnym radiu, przez cały okres kampanii chodziłam ze swoimi
ulotkami pod łódzkie zakłady pracy zatrudniające głównie kobiety. Chciałam
namówić jak najwięcej pań do wzięcia udziału w wyborach, choćby po to
tylko, żeby przyszli posłowie nie uchwalili im w końcu owej ustawy
antyaborcyjnej, przeciwko której podczas tzw. konsultacji społecznej
najostrzej zaprotestowała właśnie Łódź. Nie wiem, czy udało mi się
przekonać wiele osób; przyjmowano mnie na ogół dobrze. W zakładach im.
Marchlewskiego jedna z portierek wyszła nawet przed bramę dotrzymać mi
towarzystwa i namawiała robotnice do brania ulotek. Jednak atmosfera ogólnego
zniechęcenia i niewiary w możliwość wpływu na cokolwiek była przygnębiająca.
Frekwencja wyborcza pokazała, że Łódź nie była pod tym względem wyjątkiem.
Trudno się dziwić, że przeciętny człowiek nie próbował się nawet w tym
wszystkim połapać i nie wierzył nikomu, skoro wśród naszych członków,
silnie przecież motywowanych wspólną ideą, panowała dezorientacja. W najgorszej sytuacji były osoby o „prawicowych" raczej poglądach: żadna z partii o takiej orientacji nie dawała gwarancji, że opowie się za świeckim
charakterem państwa. Marzena Dobrowolska z Gdyni, działająca przedtem
jednocześnie w KPN i „Neutrum", już po wyborach, w których głosząc
bliskie nam poglądy uzyskała dla KPN 8 tys. głosów, dowiedziała się od władz
naczelnych tej partii, że KPN opiera się na wartościach chrześcijańskich i o żadnych hasłach neutralności światopoglądowej nie może być mowy. Tak więc
Marzena oddała legitymację KPN, a przy okazji zakpiono sobie z ośmiu tysięcy
wyborców.
Czy „Neutrum" mogło zrobić coś więcej w tej kampanii? Moim zdaniem -
przy posiadanych środkach i wobec takiej a nie innej sytuacji społecznej -
nie. Własnej listy nie mogliśmy stworzyć z przyczyny podanej na wstępie. Z tych samych powodów nie mogliśmy poprzeć jakiejś innej partii. Brak pieniędzy
uniemożliwił nam szerszą akcję propagandowo-wyjaśniającą; zresztą
rezultaty takiej akcji okazałyby się zapewne znikome.
Wiele osób jest zdania, że wbrew pozorom zbawienne mogłyby się okazać
cztery lata swobodnych rządów prawicy chrześcijańskiej, żeby wszyscy mogli
się przekonać na własnej skórze, jak to wygląda w praktyce. Takie doświadczenie
uświadomiłoby jasno i ludziom, i niektórym wahającym się partiom konieczność
organizowania oporu. Tymczasem musimy przyjąć własny program walki i przetrwania, w porozumieniu z organizacjami o podobnych celach. Pamiętajmy też,
że nie jesteśmy sami na świecie.
Anna Wolicka
*
W MIĘDZYNARODOWYM GRONIE
W październiku waszyngtoński Komitet Kryzysu
Demograficznego (Population Crisis Committee) zorganizował dwudniowe
spotkanie, w którym oprócz zaproszonej grupy polskich kobiet (m.in. „Neutrum",
„Pro-Femina" i PSF) wzięli udział goście z USA, Irlandii i Jugosławii.
Przedmiotem rozmów było ograniczenie prawa do świadomego rodzicielstwa oraz
sposoby przeciwstawiania się tym ograniczeniom. W obliczu grożącej w kilku
krajach delegalizacji aborcji właśnie problem aborcji wysunął się w rozmowach na pierwsze miejsce. Omawiano sposoby polemizowania z argumentami
strony przeciwnej oraz konieczność organizowania się w obronie prawa kobiety
do decydowania o sobie i swoim macierzyństwie. Celem rozmów było naświetlenie
sytuacji w Polsce, odszukanie analogii do doświadczeń innych krajów oraz określenie
roli i zakresu pomocy z zewnątrz.
Przedstawiany niektórych gości spotkania.
Frances Kissling z Waszyngtonu, żarliwa katoliczka, prowadzi od wielu
lat walkę wewnątrz Kościoła o prawo do wolności sumienia w sprawie aborcji i antykoncepcji. Jest przywódczynią ruchu „Katolicy za Wolnym Wyborem".
Posługuje się argumentem, że ani Stary Testament, ani nauka Chrystusa nie potępiają
aborcji, mimo że była ona szeroko praktykowana w czasach biblijnych. Przez
kilkanaście wieków swojej historii Kościół nie utożsamiał aborcji z morderstwem. Nie zajmował konsekwentnego wobec niej stanowiska, rozważając
filozoficzny problem, czy i kiedy dusza wstępuje w płód ludzki. Gdyby Kościół
był pewien, że — nie tracąc powagi — może z całkowitą pewnością ogłosić,
iż aborcja jest morderstwem, dawno by to uczynił. Dopóki się to nie stało,
katolik nie jest zobowiązany do posłuszeństwa wbrew własnemu sumieniu.
Lydia Neumann, amerykańska działaczka na rzecz planowania rodziny,
podkreślała wartość zbierania aktualnych danych statystycznych dotyczących
różnych metod antykoncepcyjnych (ich stosowania i skuteczności), ilości
urodzin i aborcji oraz zdrowia, śmiertelności i przyczyn zgonów kobiet.
Zebrane informacje stanowiłyby źródło danych dla prasy i prawodawców.
Lepa Mladjenovič, feministka z Belgradu, jest współzałożycielką
telefonu SOS, telefonu zaufania, który od 10 lat jest podporą dla wielu
kobiet, głównie dla ofiar brutalnego traktowania w domu. Na szczególną uwagę
zasługuje fakt, że wszystkie kobiety pełniące codzienne, kilkugodzinne dyżury
telefoniczne, pracują społecznie.
Jon O'Brien, Irlandczyk, od lat zaangażowany w ruch na rzecz
upowszechniania metod planowania rodziny i prawa kobiet do decydowania o swoim
macierzyństwie. Jego duże doświadczenie w pracy w warunkach wszechobecnych
rygorów narzucanych przez Kościół katolicki jest nie do przecenienia w naszej sytuacji.
Konstanty Gebert, dziennikarz, rozmawiał z uczestnikami seminarium na
temat metod zainteresowania środków masowego przekazu tematyką planowania
rodziny i sposobów przebijania się na łamy publikatorów.
W ramach podsumowania spotkania uczestnicy mówili o potrzebie podtrzymywania
tego rodzaju międzynarodowych kontaktów dających okazję do wymiany doświadczeń,
informacji i wspólnego poszerzania bazy organizacyjnej na rzecz walki o świadome
macierzyństwo.
*
INFORMACJE DROBNE
Wkrótce nasze grono wzbogaci się o trójkę ekspertów od
praw człowieka. Monika Kaczorowska i Ewa Wozowska z Poznania oraz Czesław
Janik z Warszawy uczestniczą w kursie dla wykładowców w dziedzinie praw człowieka
zorganizowanym przez Fundację Helsińską (listopad 1991 — maj 1992). W następnym
numerze biuletynu rozpoczniemy cykl omówień międzynarodowych dokumentów
stanowiących gwarancję tych praw (pod kątem zainteresowań naszego
stowarzyszenia.
* * *
W dniu 21 września 1991 r. Zarząd Krajowy „Neutrum"
podjął uchwałę o przystąpieniu Stowarzyszenia do Komitetu Krajowego
Organizacji Pozarządowych. Na tym samym zebraniu przyjęto uchwałę o udziale
„Neutrum" w tworzeniu Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny.
Federacja będzie miała zapewnioną współpracę i pomoc europejskiej sekcji
International Planned Parenthood Federation oraz francuskiej organizacji Est
à Venir. Osoby, które w ramach naszego Stowarzyszenia chciałyby się
zająć w terenie sprawami oświaty seksualnej i antykoncepcji, prosimy o kontakt z Wandą Nowicką (tel. 39-87-72).
* * *
W dniu 23 listopada 1991 Zarząd Krajowy zatwierdził
wniosek o przystąpienie „Neutrum" do Międzynarodowej Unii Humanistycznej i Etycznej (International Humanist and Ethical Union)
*
Czym zajmują się władze miejskie
·
Zmieniają nazwy ulic..
Wejcherowo: ul Staszica (księdza!) na Wniebowstąpienia, ul. Ściegiennego
(jw.) na Kalwańską.
Jastrzębie Zdrój: Góra Wyzwolenia na Boża Góra Prawa, Góra Żużlowa na Boża
Góra Lewa.
·
Pan burmistrz miasta Łuków, Stanisław Osypiński, skierował urzędowe pismo
do ministra spraw zagranicznych RP Krzysztofa Skubiszewskiego o „spowodowanie
wyjaśnienia w naszych publikatorach" sprawy „przykrości, na jakie narażony
jest w czasie pobytu w USA prymas Polski Ks. Kard. Józef Glemp i o "szczególne
potraktowanie tej sprawy na drodze dyplomatycznej".
·
Pytanie z konkursu na dyrektora jednej z gorzowskich szkół: Przychodzi do pana
ksiądz proboszcz z propozycją zorganizowania pielgrzymki uczniów do Częstochowy.
Jak pan zareaguje?
*
ZARZĄD KRAJOWY "NEUTRUM"
wybrany na Walnym Zebraniu Delegatów 15 czerwca
1991
PREZYDIUM: prezes — Marek
Witold Gromelski, wiceprezesi — Wiesław
Kukla, Anna Wolicka, sekretarza — Barbara
Klimonda, skarbnik — Joanna Kilanowicz,
członkowie prezydium — Czesław Janik, Wanda Nowicka, Krystyna Zalega.
CZŁONKOWIE ZARZĄDU: Andrzej Foitik, Anna Jakubowska, Elwira
Machowska, Zdzisław Nowak, Janusz Schminda, Aleksandra Solik oraz prezesi
oddziałów terenowych.
1 2
« Biuletyny (Publikacja: 04-12-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3112 |
|