|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
STOWARZYSZENIE » Informacje o Stowarzyszeniu
Stowarzyszenie Neutrum w społeczeństwie obywatelskim [1] Autor tekstu: Czesław Janik
Niewątpliwe wielkie wpływy Kościoła
katolickiego w Polsce przed 1989 r., zarówno polityczne oraz w społeczeństwie
zwiększyły się jeszcze bardziej w początkowej fazie procesów transformacji
ustrojowej [ 1 ].
Dynamiczny proces wkraczania Kościoła w nowe obszary powodował to, czego
przed 1989 r. nie udało się osiągnąć państwu socjalistycznemu. Zaczęły
pojawiać się liczne oddolne inicjatywy kontestujące z jednej strony
polityczne działania Kościoła hierarchicznego, dążącego do dominacji i wszechobecności w życiu publicznym, z drugiej zaś strony kontestujące słabe
organy władzy państwowej, nie umiejące znaleźć się w nowej rzeczywistości,
wyczekujące na sugestie ze strony hierarchii kościelnej co do sposobu rozwiązywania
konkretnych problemów. Od chwili powstania Stowarzyszenie
„Neutrum" współdziałało z innymi organizacjami pozarządowymi, których
wielka liczba była przejawem szybkiego procesu powstawania społeczeństwa
obywatelskiego. Powstawanie „Neutrum" i innych organizacji pozarządowych
przebiegało podobnie. Z wieloma organizacjami o zbieżnych celach,
Stowarzyszenie „Neutrum" nawiązało bliższą współpracę, m.in. ze
Stowarzyszeniem na Rzecz Praw i Wolności „Bez Dogmatu", Stowarzyszeniem na
rzecz Humanizmu i Etyki Niezależnej, Polskim Stowarzyszeniem Rodzin Laickich,
Polskim Stowarzyszeniem Wolnomyślicieli im. Kazimierza Łyszczyńskiego, Społecznym
Towarzystwem Edukacyjnym im. Ludwika Krzywickiego, Towarzystwem Humanistycznym,
Towarzystwem Kultury Świeckiej, Amnesty International, Fundacją Batorego. Doraźnie
zaś „Neutrum" współpracowało m.in. z „Pro Femina", Polskim
Stowarzyszeniem Feministycznym, Stowarzyszeniem „Kobiety Przeciw Przemocy i Dyskryminacji", Federacją na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny [ 2 ],
YWCĄ, Ligą Kobiet, Demokratyczną Unią Kobiet. Podkreślić należy, że
Stowarzyszenie „Neutrum", wyróżnia się spośród innych organizacji
pozarządowych tym, że skupia w swych szeregach osoby o różnorodnych światopoglądach.
Nie interesuje się poglądami członków, co wynika z zasad działania.
Stowarzyszenie działa na rzecz równouprawnienia światopoglądów, przy
jednoczesnym zaniechaniu działań na rzecz jakiegokolwiek z nich. Dlatego też
skupiając w swych szeregach wyznawców różnych odłamów chrześcijaństwa,
agnostyków, bezwyznaniowców itd., wchodzi w spory z instytucjami państwa wówczas,
gdy stosują one praktyki dyskryminacyjne wymierzone w jakikolwiek światopogląd.
Stowarzyszenie „Neutrum" często mylnie postrzegane jest jako organizacja
zajmująca się propagowaniem światopoglądu bliskiego swoim członkom, podczas
gdy działa ono na rzecz gwarancji prawnych głoszenia różnorodnych poglądów,
samo nie propagując żadnego z nich. Stowarzyszenie działa więc w szerszej
formule utrudniającej zaliczenie „Neutrum" do jakiejś opcji światopoglądowej. 1. Przesłanki powstania
„Neutrum"
Przyczyn powstania Stowarzyszenia
na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo „Neutrum" [ 3 ]
należy doszukiwać się w sposobie sprawowania władzy w RP na wszystkich
szczeblach administracji państwowej i ekspansji Kościoła katolickiego w obszary, które -
zdaniem członków „Neutrum" -
powinny pozostawać poza sferą jego oddziaływania. Praprzyczyną powołania do życia
stowarzyszenia było płatne ogłoszenie dziennikarza Stanisława Remuszki,
zamieszczone w „Gazecie Wyborczej" [ 4 ]. W krótkim apelu podawał powody, dla których -
jak uważał -
należało powołać organizację [ 5 ].
Powstanie „Neutrum" stanowiło negatywną reakcję na decyzję Ministerstwa
Edukacji Narodowej o wprowadzeniu nauczania religii do szkół publicznych od
roku szkolnego 1990/1991 [ 6 ]. W założeniu organizacja miała zająć się m.in. poradnictwem, ochroną prawną,
rejestrowaniem i dokumentacją przejawów nietolerancji w życiu społecznym.
Decyzja MEN wywołała sprzeciw członków-założycieli
„Neutrum". Interpretowali ją jako łamanie zasady rozdziału Kościoła od
państwa i minimalnych standardów praw człowieka, wyrażonych w Europejskiej
Konwencji (Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 4 listopada 1950 r., weszła w życie w stosunku do Polski dnia 19 stycznia
1993 r.). Konwencji, do której podpisania dążyło wówczas polskie
demokratyczne państwo prawne. Największe jednak protesty spowodował
„pozaparlamentarny i niedemokratyczny sposób wprowadzenia w życie" [ 7 ]
nauczania religii w szkole publicznej. Po opublikowaniu listu S. Remuszki
natychmiast pojawiły się próby deprecjacji inicjatywy powołania do życia
stowarzyszenia (m.in. bp Orszulik [ 8 ]).
S. Remuszko natomiast dowodził, że jako obywatel ma „prawo do tego, aby
powiedzieć publicznie, iż decyzja o wprowadzeniu religii do szkół państwowych
jest szkodliwa zarówno dla Rzeczypospolitej, jak i dla Kościoła"; że jako
obywatel ma „prawo zaproponować wszystkim zainteresowanym, wierzącym i niewierzącym, powołanie stowarzyszenia osób pragnących nieobecności religii w szkołach państwowych". Informował, że prawie wszyscy, którzy
odpowiedzieli na jego apel, wyrażali „zaniepokojenie rosnącą klerykalizacją
państwa", np. w wojsku, policji, administracji państwowej [ 9 ]. Dnia 13
września 1990 r. w sali Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu
Warszawskiego odbyło się Zebranie Założycielskie Stowarzyszenia. Przyjęto
statut i wyrażono wolę zarejestrowania organizacji. Po złożeniu wymaganych
dokumentów w VII Wydziale Cywilnym i Rejestrowym Sądu Wojewódzkiego w Warszawie, Stowarzyszenie „Neutrum" zostało wpisane 30 listopada 1990 r. do
Rejestru Stowarzyszeń pod numerem RST 890.
W „Oświadczeniu" założycieli
czytamy: „My, niżej podpisani, wierzący i niewierzący, zaskoczeni bulwersującą
"Instrukcją" MEN i sposobem wprowadzenia jej w życie, zawiązujemy dziś
Stowarzyszenie na rzecz państwa neutralnego światopoglądowo (Stowarzyszenie
„Neutrum")" [ 10 ]. Pierwsi członkowie
Stowarzyszenia zaprotestowali przeciwko „przymusowemu wprowadzeniu religii do
wszystkich bez wyjątku szkół państwowych" i podjęciu tej decyzji „bez
zasięgnięcia opinii społecznej". W Oświadczeniu zwrócono się z apelem do
wszystkich obywateli o podjęcie starań na rzecz światopoglądowej neutralności
państwa, zaś do posłów i senatorów o uczynienie sprawy nauczania religii w szkołach państwowych przedmiotem ogólnonarodowego referendum. 23 stycznia
1991 r., na Walnym Zebraniu „Neutrum", ukonstytuowały się władze
Stowarzyszenia [ 11 ]. Osoby, które do 23
stycznia 1991 r. oraz w dniu odbywania się Walnego Zebrania złożyły oświadczenie
woli przynależenia do organizacji, stały się członkami-założycielami
Stowarzyszenia i stanowiły I Walne Zebranie Stowarzyszenia „Neutrum" (do 23
stycznia 1991 r. wpłynęło około 600 deklaracji członkowskich). Walne
Zebranie nakreśliło program działania na nadchodzące miesiące. W przyjętej
uchwale podkreślono, że Stowarzyszenie będzie realizować swe cele statutowe
środkami i sposobami działania określonymi w statucie oraz w oparciu o plany
działania uchwalane przez Walne Zebranie i plany pracy uchwalane przez Zarząd
Stowarzyszenia.
2.
Cele i formy działania Stowarzyszenia
Działania Stowarzyszenia „Neutrum"
przybierały różne formy, zawsze jednak podejmowane były na gruncie obowiązującego
prawa i z jego poszanowaniem. Na III
Walnym Zebraniu Delegatów (11 czerwca 1994 r.) dokonano zmian w Statucie, uściślając
cele Stowarzyszenia. „Neutrum" postanowiło działać na rzecz państwa
polskiego, w którym: ład społeczny oparty jest na demokratycznym kompromisie,
neutralności światopoglądowej państwa, wolności jednostki i prawach
mniejszości; kościoły i związki wyznaniowe oddzielone są od państwa; prawo
nie zależy od reguł i nakazów religii lub światopoglądu; kościoły, związki
wyznaniowe i organizacje o charakterze światopoglądowym mają gwarancje
swobodnego rozwoju i uczestnictwa we właściwych im sferach życia publicznego;
proces wychowania i nauczania w szkołach nieprywatnych oddzielony jest od kościołów i związków wyznaniowych; instytucje państwowe i ich funkcjonowanie mają
charakter wyłącznie świecki; nikt nie może być dyskryminowany bądź
uprzywilejowany z powodów religijnych lub światopoglądowych; każdy ma prawo
zachować w tajemnicy swą przynależność religijną i przekonania [ 12 ].
Założono,
że wizję państwa zarysowaną w Statucie, członkowie Stowarzyszenia będą
realizowali m.in. poprzez: publiczne ogłaszanie stanowisk w sprawach działań
państwa kształtujących sferę stosunków ze związkami wyznaniowymi;
wspieranie inicjatyw i zachowań społecznych propagujących zasady rozdziału
kościołów i związków wyznaniowych od państwa i neutralności światopoglądowej
państwa; organizowanie, zgodnie z prawem, wystąpień obywatelskich, tworzenie i prowadzenie niezależnych ośrodków badania opinii publicznej oraz
publikowanie wyników ich prac; formułowanie społecznych projektów aktów
prawnych regulujących sferę stosunków między państwem a kościołami i związkami
wyznaniowymi oraz wolności, praw i obowiązków obywatelskich dotyczących
przekonań.
3.
Obszary zainteresowania i działania Stowarzyszenia
Pierwsze lata działalności
Stowarzyszenia „Neutrum" charakteryzowały zmagania o to, aby w Polsce
ideologia komunistyczna nie została zastąpiona doktryną katolicką.
Stowarzyszenie działając na rzecz świeckości życia publicznego i respektowania wolności sumienia i wyznania, występowało przeciw stanowieniu
praw inspirowanych doktryną religijną, nie odzwierciedlającą postaw
moralnych obywateli wyznających inny światopogląd. Protestowało przeciw
wspieraniu przez państwo jednej, wybranej wspólnoty religijnej (katolickiej);
zabierało głos w sprawie światopoglądowej neutralności obyczaju
publicznego; uczyło się demokracji. Tendencje, które niepokoiły założycieli
Stowarzyszenia, umocniły się w Polsce w następnych latach. Codzienność
dostarczała Stowarzyszeniu argumentów uzasadniających pogląd o przekształcaniu
się Polski w państwo wyznaniowe prowadzące do łamania sumień.
Stowarzyszenie uważało, że każdemu człowiekowi jest dana możliwość
przynależenia do wspólnoty religijnej lub areligijnej oraz prawo do swobodnego
decydowania w tym zakresie. Taką wolność -
zdaniem członków „Neutrum" -
może zagwarantować jedynie świeckie, neutralne światopoglądowo państwo.
Uważali, że jest to warunek konieczny demokracji. Łamanie zaś zasad
demokratycznego państwa prawa, naruszania zasady rozdziału Kościoła od państwa
spotykało się z protestami członków Stowarzyszenia. 4.
Znaczące inicjatywy Stowarzyszenia „Neutrum"
Stowarzyszenie „Neutrum"
nie jest organizacją o wielkim potencjale członkowskim. Grupa założycielska
liczyła ok. 600 osób. Po 10 latach istnienia Stowarzyszenie skupia około 350
osób. W 1991 r. oddziały Stowarzyszenia działały w Gdyni, Toruniu, Łomży,
Radomiu, Szczecinie, Poznaniu, Łodzi, Katowicach, Krakowie i Warszawie. W 1996
r. powołano oddział w Olsztynie. W 2003 r. z ww. oddziałów najprężniej
działają warszawski i olsztyński. Mając świadomość, że współdziałanie z innymi organizacjami może czynić działalność efektywniejszą, w styczniu
1994 r., z trzynastoma innymi stowarzyszeniami, „Neutrum" przystąpiło do
Komitetu Porozumiewawczego [ 13 ].
Zaangażowanie znacznej części członków Stowarzyszenia „Neutrum" w problematykę kobiecą doprowadziło do nawiązania współpracy ze Społecznym
Komitetem Organizacji Pozarządowych -
Pekin '95. Stowarzyszenie „Neutrum" nawiązało również (w 1996 r.) ściślejszą
współpracę z Federacją Polskich Stowarzyszeń Humanistycznych, powołaną do
życia w dniu 28 grudnia 1995 r. Mały potencjał członkowski w przypadku organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich, do których
niewątpliwie należy zaliczyć Stowarzyszenie „Neutrum", wynika stąd, że
członkom nie chodzi o zasięg ilościowy organizacji lecz o jakość i skuteczność działania. Stowarzyszenie może wykazać się inicjatywami świadczącymi o sile oddziaływania na świadomość społeczną, partie polityczne,
instytucje państwowe, co skrótowo z konieczności prezentuję poniżej. a) Reakcja na wprowadzenie
nauczania religii do szkoły publicznej W sierpniu 1990 r. społeczeństwo
zostało poinformowane, że minister edukacji narodowej Instrukcją, nie
posiadając upoważnienia ani konstytucyjnego, ani ustawowego, wprowadził naukę
religii do szkoły publicznej. Powyższy fakt wywołał wzburzenie społeczne,
bowiem do szkoły wprowadzano jedynie religię rzymskokatolicką. Próbując
naprawić swój błąd, minister edukacji narodowej w dniu 24 sierpnia wydał
drugi dokument, dotyczący innych Kościołów i związków wyznaniowych [ 14 ].
Odbierano ten fakt, jako próbę zniwelowania szkód wywołanych dokumentem dającym
szczególny przywilej Kościołowi Rzymskokatolickiemu. Fakty powyższe
spowodowały powstanie Stowarzyszenia „Neutrum" jak i jego późniejsze działania. „Neutrum" deklaruje, że „występuje na rzecz ustawowego
uznania, że proces wychowania i nauczania w szkołach nieprywatnych odbywać się
powinien z pominięciem propagandy jakiegokolwiek światopoglądu. Finansowanie i organizowanie nauki religii nie może być obowiązkiem państwa, które
powinno strzec prawa jednostek do samookreślenia się w sprawach religijno-światopoglądowych"
[ 15 ].
Realizując powyższe założenie [ 16 ]
„Neutrum" rozpoczęło 3 października 1990 r. ogólnopolską akcję wysyłania
na ręce Marszałka Sejmu, M. Kozakiewicza, listów protestacyjnych, dotyczących
sposobu wprowadzenia nauki religii do szkół. Stowarzyszenie poparło także
zaskarżenie jej przed Trybunałem Konstytucyjnym. Działacze Stowarzyszenia
zebrali materiały o sytuacji w szkołach [ 17 ],
dostarczając w ten sposób argumentów wspierających inicjatywę Rzecznika
Praw Obywatelskich prof. E. Łętowskiej, do Trybunału Konstytucyjnego [ 18 ]. W 1991 r. członkowie
Stowarzyszenia „Neutrum" zaprotestowali przeciw akcji prowadzonej przez
katechetów w szkole publicznej, w czasie której uczniom wyświetlano film
„Niemy krzyk", ukazujący szczegółowo przebieg aborcji [ 19 ].
Do chwili protestu „Neutrum" MEN nic nie wiedziało o działaniach katechetów. W listopadzie 1991 r.
Stowarzyszenie „Neutrum" wystąpiło z listem otwartym „Do wszystkich członków
Rady Pedagogicznej, Pedagogów i Wychowawców", do którego dołączono
„List otwarty" do Ministra Edukacji Narodowej, prof. dr. Roberta Głębockiego, z 12 listopada 1991 r. Oba dokumenty informowały o stanowisku „Neutrum" w sprawie funkcjonowania polskiej szkoły publicznej i obecności w niej symboliki
religijnej lub antyreligijnej; o konieczności zachowania w procesie edukacji
modelu neutralności światopoglądowej; o konieczności zachowania minimalnych
standardów praw człowieka dotyczących sfery sumienia, wyznania i światopoglądu w procesie kształcenia. W grudniu 1991 r. „Neutrum"
zwróciło się do społeczeństwa z apelem o zgłaszanie udokumentowanych faktów
łamania przez szkoły przepisów prawa w dziedzinie wolności sumienia i wyznania [ 20 ].
Za działanie tego rodzaju „Neutrum" uważało np. wymaganie przez szkoły
deklaracji nieuczestniczenia w lekcjach religii, przymus brania udziału w uroczystościach religijnych czy modlitwie. Członkowie „Neutrum",
Stowarzyszenia na rzecz Humanizmu i Etyki Niezależnej, Ruchu Społeczeństwa
Alternatywnego uczestniczyli 13 kwietnia 1992 r. w Warszawie w demonstracji
przeciw rozporządzeniu ministra edukacji narodowej dotyczącemu religii i etyki w szkołach publicznych [ 21 ].
Swój protest zawarli w haśle wypisanym na transparencie: „Nie chcemy
segregacji światopoglądowej". W demonstracji uczestniczyła przede wszystkim
młodzież szkolna. Delegację manifestantów przyjął wiceminister edukacji
narodowej T. Pilch. Dyskusja o rozwiązaniach, zaproponowanych w nowym rozporządzeniu,
do niczego nie doprowadziła. Ubocznym efektem demonstracji było skierowanie do
stołecznego Sądu Rejonowego aktu oskarżenia przeciwko ks. Henrykowi Brunce -
dyrektorowi Biura Prasowego Episkopatu Polski, który na łamach „Życia
Warszawy" określił demonstrację przeprowadzoną w obronie neutralności światopoglądowej
szkół publicznych wystąpieniem „synów i córek rosyjskich oficerów"
[ 22 ].
Siedmiu uczestników -
m.in. członków "Neutrum" -
wystąpiło z oskarżeniem prywatnym do sądu przeciwko ks. Brunce. Fakt ten
szeroko komentowała prasa codzienna [ 23 ].
Ze względu na opuszczenie terytorium Polski i ponad pięcioletni pobyt za
granicą ks. Brunki, sprawa uległa przedawnieniu i nie była rozpatrywana przez
sąd. 15 kwietnia 1992 r. Stowarzyszenie
„Neutrum" wystąpiło do Komisji Edukacji Narodowej Sejmu RP, RPO oraz MEN w sprawie rozporządzenia ministra Edukacji Narodowej dotyczącego warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych, wydanego 14
kwietnia 1992 r. W piśmie wyrażono opinię, że rozporządzenie „w sposób
rażący narusza zasadę wolności sumienia i wyznania", „godzi w europejskie standardy praw człowieka" i „nie ma oparcia w ustawie o systemie oświaty" co w praktyce -
zdaniem „Neutrum" -
może doprowadzić „do swoistej segregacji wśród dzieci i młodzieży, w konsekwencji zaś do pogłębienia podziałów w społeczeństwie". Sprzeciw
Stowarzyszenia wywołał również tryb, w jakim powstało rozporządzenie -
„w tajemnicy przed opinią społeczną, rodzicami i nauczycielami" [ 24 ].
Od Komisji Edukacji Narodowej Sejmu RP Stowarzyszenie oczekiwało zajęcia
stanowiska w sprawie rozporządzenia, od RPO -
zwrócenia się do TK o zbadanie zgodności rozporządzenia z obowiązującym
prawem [ 25 ],
zaś od ministra Edukacji Narodowej -
przygotowania nowego rozporządzenia w porozumieniu z przedstawicielami
wszystkich zainteresowanych stron. Stowarzyszenie zgłosiło gotowość udziału w pracach nad wypracowaniem takiego dokumentu. Dzień po wydaniu dokumentu przez
MEN, „Neutrum" wystąpiło do RPO z prośbą o skierowanie rozporządzenia
wprowadzającego stopień z religii/etyki na świadectwo szkolne do Trybunału
Konstytucyjnego. W liście pisano: „Mimo wprowadzenia obowiązku organizowania
przez szkoły publiczne nauki religii, nadal obowiązuje konstytucyjna zasada
rozdziału Kościoła od państwa, a zwłaszcza zagwarantowane ustawowo prawo do
zachowania milczenia w sprawach swojej religii lub przekonań i prawo zakazujące
zmuszania do udziału w czynnościach religijnych. Stopień z religii na świadectwie i modlitwa przed lekcjami oznaczają pogwałcenie tych praw". „Zwracamy się
do Rzecznika Praw Obywatelskich o spowodowanie zbadania zgodności tego rozporządzenia z obowiązującym prawem" [ 26 ].
Reakcje Kościoła na powyższe działania „Neutrum" spowodowały wydanie
przez Zarząd Krajowy Stowarzyszenia oświadczenia, w którym czytamy m.in., że
„Wyrażamy zdziwienie wobec reakcji przedstawicieli najwyższych władz kościelnych,
którzy w oświadczeniach publicznych podważają prawo Rzecznika do
interweniowania" [ 27 ]. W wydanym przez poznański
Oddział Stowarzyszenia „Oświadczeniu" w związku z rozporządzeniem MEN
pisano, że zostało m.in. „złamane prawo obywatela do nieujawniania swoich
przekonań" przez wprowadzenie na świadectwo szkolne oceny z religii, zaś
„rozporządzenie ministra Stelmachowskiego jest kolejnym krokiem w procesie
klerykalizacji państwa" [ 28 ]. Korzystając z uprawnienia do składania
do Europejskiej Komisji Praw Człowieka skarg na naruszenie praw gwarantowanych
Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (1950 r.), jeden z członków Stowarzyszenia „Neutrum" wystąpił w październiku 1993 r. ze
skargą przeciwko RP o naruszenie art. 3, 8, 9 i 14 Konwencji. W dniu 7 marca
1996 r. Komisja odrzuciła skargę większością głosów. Fakt niejednomyślności
członków Komisji przy podejmowaniu decyzji o niedopuszczalności skargi, świadczy o złożoności zagadnienia zawartego w skardze [ 29 ]. Dwa lata po wydaniu przez MEN
rozporządzenia dotyczącego nauczania religii w szkołach państwowych,
Stowarzyszenie „Neutrum" 14 kwietnia 1994 r. ponownie wystąpiło o jego
uchylenie i ponownie otrzymało odpowiedź negatywną [ 30 ]. W piśmie skierowanym do ministra Edukacji Narodowej Aleksandra Łuczaka wystąpiono o wydanie nowego rozporządzenia dotyczącego organizowania nauki religii w szkołach
publicznych. Impulsem do wystąpienia „Neutrum" było ratyfikowanie przez
Sejm RP w dniu 8 kwietnia 1994 r. Protokołu Dodatkowego nr 1 do Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, który zobowiązuje państwa
do zapewnienia dzieciom nauczania i wychowania zgodnego z przekonaniami
religijnymi i filozoficznymi rodziców. Obowiązujące wówczas rozporządzenie
MEN -
zdaniem członków „Neutrum" -
dyskryminowało uczniów niekatolików, bowiem ministerstwo nie zapewniło
wszystkim uczniom zajęć alternatywnych (lekcje etyki prowadzone były tylko w nielicznych szkołach). Z tej przyczyny dzieci nie uczestniczące w zajęciach
religii automatycznie otrzymywały na świadectwie zamiast oceny kreskę, to zaś
informowało -
zdaniem „Neutrum" — w sposób urzędowy o „niekatolickości" ucznia. Pod koniec 1994 r. „Neutrum"
zwróciło się do Ministra Edukacji Narodowej, tym razem z protestem przeciw
wykorzystywaniu w programie edukacji seksualnej kilku podręczników. Zdaniem
Stowarzyszenia -
były one przeniesieniem nauki religii katolickiej na godziny wychowawcze i niewiele miały wspólnego z programem edukacji seksualnej. W piśmie cytowano
treści jednego z podręczników [ 31 ],
które -
zdaniem Stowarzyszenia -
zawierały sformułowania obrażające godność osób niewierzących oraz poglądy
niezgodne ze stanem wiedzy o życiu seksualnym człowieka. Brak satysfakcjonujących
działań MEN był przyczyną wystąpienia Stowarzyszenia „Neutrum" do RPO,
który 12 lipca 1995 r. poprosił Ministra Edukacji Narodowej o ustosunkowanie
się do przedstawianych zarzutów [ 32 ]. b) Stanowisko wobec nowelizacji
ustawy antyaborcyjnej Początkowo działania
Stowarzyszenia „Neutrum" dotyczyły szerszej kwestii, jaką stała się
„penalizacja aborcji i cała sfera spraw związanych z edukacją seksualną i antykoncepcją" [ 33 ].
Wspólnie ze stowarzyszeniami zajmującymi się sprawami kobiet „Neutrum" było
organizatorem ulicznych manifestacji (np. przed Sejmem), będących protestem
przeciwko projektowi ustawy „o ochronie prawnej dziecka poczętego". Ze względu
na rysujące się zdominowanie działań własnych Stowarzyszenia przez kwestie
kobiece, „Neutrum" współdziałając z innymi organizacjami pozarządowymi,
powołało do życia Federację na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny. Funkcję
dyrektora Federacji objęła W. Nowicka, będąc jednocześnie członkiem
Prezydium Zarządu Krajowego „Neutrum" [ 34 ].
Od tego momentu Stowarzyszenie starało się, aby zainteresowanie jednym
problemem nie usuwało z pola widzenia innych spraw, których rozwiązywaniu
należało poświęcić równie wiele czasu. 15 marca 1991 r. „Neutrum"
przekazało do Sejmu RP stanowisko Stowarzyszenia, w którym zdecydowanie
sprzeciwiło się uchwaleniu ustawy o prawnej ochronie dziecka poczętego.
Zarzuciło ustawodawcy, że projekt ustawy opiera się na ideologii Kościoła
Katolickiego, że jedynym jej celem jest wymuszenie -
za pomocą sankcji prawnych -
przestrzegania norm etycznych głoszonych przez Kościół. Zwrócono uwagę, że
ustawa nie rozwiąże problemu aborcji, lecz stworzy nowe źródła prawdziwych
tragedii ludzkich; spowoduje ponadto powstanie „podziemia ginekologicznego".
„Neutrum" twierdziło, że jedyną skuteczną metodą zmniejszania problemu
aborcji jest jednoczesne upowszechnianie antykoncepcji i oświaty seksualnej.
Mocno akcentowało, że proponowana ustawa jest także sprzeczna z ratyfikowanymi przez Polskę w 1985 r. konwencjami ONZ, że stanowi poważne
ograniczenie wolności kobiety i jej prawa do decydowania o sobie i o swoim
macierzyństwie. Sprzeciwiło się również praktykom ograniczającym
przepisami prawa korzystanie z osiągnięć współczesnej medycyny, takich jak
środki antykoncepcyjne, badania prenatalne, metody zapłodnienia „in vitro". W sprawie ograniczania dostępu do środków antykoncepcyjnych „Neutrum" zwróciło
się w „Liście otwartym" do ministra Zdrowia i Opieki Społecznej [ 35 ].
Pytano w nim, czy prawdziwa jest informacja, że ministerstwo w drodze
specjalnych instrukcji, poufnych zaleceń i reglamentacji stosownych zezwoleń dąży
do wyeliminowania ze sprzedaży środków antykoncepcyjnych. Pytało również o przesłanki tych działań. W innym zaś „Oświadczeniu" [ 36 ]
„Neutrum" popierało działania Klubu Parlamentarnego Unii Demokratycznej,
dzięki którym nie doszło do uchwalenia senackiego projektu ustawy
antyaborcyjnej. „Neutrum" informowało ponadto o braku zgody środowiska związanego
ze Stowarzyszeniem na projektowany przepis konstytucji o ochronie prawnej poczętego
życia ludzkiego. Jego bezpośrednim następstwem byłby zakaz aborcji. Jednocześnie
wyraziło poparcie dla przepisu o upowszechnianiu oświaty seksualnej i antykoncepcji „w celu ograniczenia do minimum niechcianej ciąży". W marcu 1992 r. Stowarzyszenie „Neutrum"
(Oddział w Szczecinie) wydało oświadczenie, w którym zwróciło uwagę na
to, że "projekt ustawy o ochronie prawnej życia poczętego (...) świadomie i w sposób zamierzony łamie Konwencję Organizacji Narodów Zjednoczonych
(szczególnie art. 12 pkt. 2 o stwarzaniu kobietom dostępu do usług związanych z planowaniem rodziny oraz art. 16 pkt. 1 i 1e, w którym nakłada się na rządy
państw stron układu zapewnienie kobietom równych praw w zakresie swobodnego
decydowania o liczbie dzieci czy informacji o środkach antykoncepcyjnych)"
[ 37 ]. We wrześniu 1992 r.
Stowarzyszenie „Neutrum" było współorganizatorem demonstracji pod hasłem
„Co nam przyniesie ta ustawa". Uczestniczyli w niej przeciwnicy ustawy
antyaborcyjnej z ruchu „Pro Femina", Zrzeszenia Studentów Polskich, Ruchu
Demokratyczno-Społecznego,
„Solidarności Pracy" i PPS. Wspólnie z Porozumieniem Przeciwko Zakazowi
Aborcji (utworzone przez niezależne organizacje studenckie), „Solidarnością
Socjalistyczną" i PPS w grudniu 1992 r. Stowarzyszenie „Neutrum" wzięło
udział w manifestacji zorganizowanej pod hasłem: „Tak dla referendum, nie
zakazowi aborcji" [ 38 ]. W czasie działania szerokiego
ruchu obywatelskiego na rzecz referendum w sprawie dopuszczalności aborcji
(liderzy: Z. Bujak, B. Labuda), Stowarzyszenie „Neutrum" włączyło się na
terenie całego kraju w jego działania; zebrano wówczas ponad 1,5 mln podpisów
zwolenników przeprowadzenia w Polsce referendum w sprawie aborcji [ 39 ]. c)
Postulaty do projektu nowej Konstytucji RP
O potrzebie wypracowania nowej
konstytucji mówiło się w Polsce od 1989 r. [ 40 ]
Pracowano etapami i z różnym natężeniem. W latach 1989-1995
polski parlament trzykrotnie, z różnym skutkiem, podejmował prace
konstytucyjne. W okresie 1989-1991
przygotowały projekty konstytucji Komisja Konstytucyjna Sejmu RP i Komisja
Konstytucyjna Senatu RP. Przedstawiły własne projekty partie polityczne:
Stronnictwo Demokratyczne, PSL, PC, KP. Przedstawiono również pięć projektów
prywatnych. W okresie 1992-1993
rozpoczęła działanie Komisja Konstytucyjna Zgromadzenia Narodowego [ 41 ]. Do chwili rozwiązania Sejmu w dniu 31 maja 1993 r. do KKZN wpłynęło 11 projektów konstytucji, lecz tylko 7 z nich spełniało wymogi ustawy z 23 kwietnia 1992 r. o trybie przygotowania
konstytucji [ 42 ]. W trzecim okresie, począwszy
od listopada 1993 r. rozpoczęły się prace nad przygotowaniem tekstu
jednolitego w KKZN. Wspomniane projekty w różny sposób ujmowały sprawy
natury światopoglądowej, które KKZN przerabiała, wytwarzając ostateczne,
kompromisowe uregulowania. Stowarzyszenie „Neutrum" interesowało się
sprawami związanymi z konstytucją, szczególnie propozycjami uregulowań, które
dotyczyły bezpośrednio lub pośrednio spraw wyznaniowych. Koncentrowało się
na wątku światopoglądowym i było konsekwentne, gdy chodzi o głoszony pogląd
na właściwe -
jego zdaniem -
ułożenie relacji państwo-Kościół w tzw. III Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyrażenie w konstytucji idei wolności
sumienia i wyznania, ochrony życia, małżeństwa, szkoły itd. 26 lutego 1995 r. Stowarzyszenie
„Neutrum" zwróciło się do członków Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia
Narodowego w sprawie nowych propozycji dotyczących stosunków państwo-Kościół
(zamiast „oddzielenie kościoła od państwa" zaproponowano sformułowanie
„od władz państwowych" lub w ogóle zrezygnować z zapisu o oddzieleniu,
gdyż zdaniem A. Kwaśniewskiego, „w autonomii zawiera się rozdział"). „Neutrum"
stwierdziło, że proponowany zapis jest nie do przyjęcia w demokratycznym państwie
prawnym [ 43 ]. 9 marca 1995 r. w piśmie do
Przewodniczącego Podkomisji Podstaw Ustroju Politycznego i Społeczno-Gospodarczego
KKZN, R. Bugaja Stowarzyszenie „Neutrum" wyrażało protest w związku z niedopuszczeniem reprezentantów organizacji pozarządowych, mimo otrzymanych
wcześniej obietnic, do uczestnictwa w obradach KKZN. Protestowało przeciwko
działaniom A. Kwaśniewskiego, który 23 lutego bez żadnych argumentów (poza
jednym, że lista zaproszonych jest już zamknięta) odrzucił wniosek posła P.
Ikonowicza o dopuszczenie organizacji pozarządowych do uczestnictwa w obradach
KKZN [ 44 ].
4 kwietnia 1995 r. Stowarzyszenie „Neutrum" wydało kolejne „Oświadczenie"
[ 45 ], w którym czytamy, że Przewodniczący KKZN mimo wcześniejszej obietnicy,
ponawianych postulatów oraz interwencji posłów, nie dopuścił do udziału w obradach Komisji przedstawicieli organizacji reprezentujących interesy i prawa
osób niewierzących i bezwyznaniowych [ 46 ].
Efektem działań przewodniczącego był „wypracowany kompromis" w imię -
jak twierdzono w oświadczeniu -
doraźnych interesów niewielkiego odłamu SdRP, który pragnął kupić chwilową
władzę za cenę przyszłego kształtu państwa. Zwrócono również uwagę na
nieuzasadnione ustępstwa wobec hierarchii kościelnej. Przedstawiony społeczeństwu
projekt konstytucji wypracowany w Senacie RP, w związku z proponowanymi
przepisami, wywołał dyskusję, w której zabrało głos również „Neutrum". W dniu 28 maja 1991 r. oddział krakowski Stowarzyszenia odniósł się do niektórych
przepisów, zawartych w senackim projekcie konstytucji [ 47 ]. W oświadczeniu sprzeciwiono się treści preambuły („W imię Boga Wszechmogącego!
My, Naród Polski…"). Podkreślono konieczność zapewnienia równouprawnienia
wszystkim Kościołom i związkom wyznaniowym. 29 maja 1991 r. Zarząd Krajowy
„Neutrum", po zapoznaniu się z projektem senackim konstytucji, wystąpił z apelem do „wszystkich obywateli, którym drogie są wartości -
wolność sumienia i wyznania -
by w sposób zgodny z prawem sprzeciwili się klerykalizacji życia".
Stowarzyszenie apelowało o występowanie na rzecz konstytucyjnego
zagwarantowania zasady rozdziału Kościoła od państwa [ 48 ]. Najważniejszy dokument
Stowarzyszenia „Neutrum", dotyczący kwestii konstytucyjnych, przekazano 29
listopada 1994 r. na ręce Przewodniczącego Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia
Narodowego, pos. A. Kwaśniewskiego oraz Przewodniczącego Podkomisji Ustroju
Politycznego i Społeczno -
Gospodarczego KKZN, pos. R. Bugaja „Neutrum" przedstawiło propozycje
uregulowań konstytucyjnych w sprawach objętych zakresem działalności
Stowarzyszenia, tzn. związanych z wolnością sumienia i wyznania, relacją państwo-Kościół,
równouprawnieniem światopoglądowym, wolnością słowa, prawami dziecka,
prawami prokreacyjnymi oraz środkami ochrony praw i wolności [ 49 ].
Odniosło się również krytycznie do niektórych elementów treści przepisów
wyznaniowych, zawartych w projektach konstytucyjnych, zgłoszonych na podstawie
Ustawy Konstytucyjnej z 23 kwietnia 1992 r., które wymagają choćby krótkiego
omówienia. Z listu wynika, że przedstawione propozycje zmierzały „do przywrócenia
równości wszystkim wyznaniom wobec prawa, a także stworzenia podstaw do
ustawowego zagwarantowania faktycznej równości niewierzącym", gdy „chodzi
zarówno o prawa jednostek, jak organizacji światopoglądowych, które powinny
mieć możność głoszenia swoich przekonań na równi z Kościołami". „Neutrum"
proponowało w związku z tym, aby w przyszłej Konstytucji zapisano, że „1)
Rzeczpospolita Polska jest państwem neutralnym światopoglądowo. Kościoły,
związki wyznaniowe oraz inne organizacje religijne i światopoglądowe są
oddzielone od państwa. Państwowe akty prawne nie mogą się powoływać na żadną
religię ani doktrynę filozoficzną lub ideologiczną; 2) Nikt nie może
podlegać przymusowi ani dyskryminacji z powodu swoich przekonań, wyznawanej
religii lub niewyznawania żadnej religii; 3) Nikt nie może być
uprzywilejowany z powodu swoich przekonań, wyznawanej religii lub niewyznawania
żadnej religii 4) Nikt nie może być zobowiązany do deklarowania swojego
wyznania lub przekonań; 5) Nauczanie dzieci w szkołach publicznych nie może
być sprzeczne z poglądami religijnymi lub filozoficznymi rodziców" [ 50 ]. W swej propozycji „Neutrum" objaśniało ponadto zasadę neutralności światopoglądowej
państwa. Jej elementami są: rozdział państwa i organizacji religijnych (światopoglądowych)
oraz neutralność światopoglądowa prawa państwowego. Wspomniana zasada nie
uległa upolitycznieniu, została odniesiona przede wszystkim do statusu
jednostki. „Neutrum" wskazało następujące jej implikacje: zakaz
uprzywilejowania lub dyskryminacji. Ponadto ze względu na jej przekonania i stosunek do religii, prawo do milczenia w sprawach światopoglądowych oraz
obowiązek respektowania przekonań światopoglądowych rodziców w nauczaniu
dzieci. Podkreślić należy, że
Stowarzyszenie uniknęło ideowego nacechowania swoich propozycji. Nie zajęło
postawy wartościującej wobec występujących w społeczeństwie orientacji
religijnych i światopoglądowych. Świadczy o tym pominięcie w treści
propozycji określeń o wymowie antyklerykalnej lub antyreligijnej. Syntetyczność
sformułowań, posłużenie się terminologią o ustalonej wykładni w doktrynie
prawa i nowatorstwo uwzględniające społeczne realia spowodowało, że
propozycje przepisów konstytucyjnych zaproponowane przez „Neutrum" zostały
początkowo pozytywnie przyjęte przez część KKZN [ 51 ]. d)
Poglądy na konkordat
Głosząc zasadę neutralności światopoglądowej
państwa członkowie Stowarzyszenia „Neutrum" uważają, że konstytucyjnie
gwarantowana wolność sumienia i wyznania powinna zostać rozwinięta w ustawie
wykonawczej o randze ustawy organicznej. W niej powinny być zagwarantowane
prawa grupowe i indywidualne wszystkim Kościołom i związkom wyznaniowym oraz
niewierzącym. Stowarzyszenie uważa, że taka ustawa, ze względu na znaczenie
dla społeczeństwa, powinna zostać przyjęta przez naród w referendum.
Wszelkie zmiany jej przepisów powinny posiadać przyzwolenie społeczne i z
tego względu również powinny być zatwierdzane przez naród w drodze
referendum. Byłaby to w sferze wyznaniowej stabilizacja prawa, która zapewniłaby
równe traktowanie działających na terenie RP związków wyznaniowych, a zarazem nie pozwalałaby na praktyki różnicowania czy dyskryminacji ze strony
prawa i instytucji państwowych. Wychodząc z powyższego stanowiska,
Stowarzyszenie „Neutrum" jest przeciwne wszelkim umowom ze związkami
wyznaniowymi jak i ustawom partykularnym, bowiem automatycznie stwarzają one różnice w sytuacji prawnej i stanie faktycznym innych związków. Dzielą społeczeństwo.
Po 1989 r. nie tylko członkowie „Neutrum" spodziewali się, że budowane
polskie demokratyczne państwo prawne zostanie oparte o wypracowane przed laty i dobrze funkcjonujące w starych demokracjach zachodnich standardy. Standardy
praw człowieka i podstawowych wolności, które znalazły wyraz prawny w dokumentach ONZ z 1966 r., w Konwencji Europejskiej z 1950 r. oraz KBWE (przede
wszystkim zasady Aktu Końcowego z Helsinek z 1975 r.). W 1989 r. (jeszcze w PRL) Sejm
przyjął 3 ustawy wyznaniowe [ 52 ].
Jednocześnie z ustawą o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego miała
wejść w życie Konwencja, parafowana w maju 1988 r. [ 53 ]
Tak się jednak nie stało. Burzliwe przemiany polskie zmieniły również
stanowisko Watykanu wobec Konwencji. Uznano w Rzymie Konwencję z 1988 r. za
niebyłą [ 54 ] i w październiku 1991 r. przedstawiono rządowi RP watykański projekt umowy
[ 55 ]. W informacjach rządowych kierowanych do społeczeństwa posługiwano się
terminem „konwencja". Do marca 1993 r., kiedy to rząd H. Suchockiej
przedstawił swój kontrprojekt [ 56 ], w sprawie wypracowania
umowy między Stolicą Apostolską i RP był zastój. Dopiero w 1993 r. marcu
nastąpiło gwałtowne przyspieszenie w pracach, wynikiem których było
podpisanie 28 lipca 1993 r. konkordatu. 28 lipca 1993 r. RP podpisała
konkordat ze Stolicą Apostolską, a już 8 grudnia 1993 r. do Sejmu i Senatu RP
zostało przekazane „Stanowisko Neutrum w sprawie zawarcia Konkordatu".
Stowarzyszenie sprzeciwiało się pracom mającym doprowadzić do jego
ratyfikacji. Argumentowano, że: 1) konkordat był wynikiem
przekroczenia uprawnień konstytucyjnych przez rząd H. Suchockiej. Zdaniem
Stowarzyszenia „Neutrum" podpisanie konkordatu stanowiło złamanie
konstytucyjnej zasady rozdziału Kościoła od państwa poprzez wprowadzenie
elementów prawa kanonicznego do polskiego prawa państwowego. 2) podpisując konkordat przed
uchwaleniem konstytucji rząd przesądzał przyszłe rozwiązania konstytucyjne, w konsekwencji przypisał sobie kompetencje władzy ustawodawczej; 3) konkordatu nie poddano
konsultacji społecznej, mimo że przepisy w nim zawarte dotyczą wszystkich
obywateli państwa; 4) poprzez zawarcie
konkordatu złamano zasadę równości wszystkich obywateli wobec prawa.
Stowarzyszenie „Neutrum" wysunęło
postulat, by konstytucyjnie gwarantowaną wolność sumienia i wyznania rozwinąć w ustawie wykonawczej o randze ustawy organicznej, w której RP gwarantowałoby
poszanowanie praw i wolności Kościołów i związków wyznaniowych oraz
niewierzących. Ewentualna umowa ze Stolicą Apostolską powinna dotyczyć
jedynie wzajemnych stosunków państwowych [ 57 ]. 19 października 1994 r. na ręce
pos. Z. Siemiątkowskiego [ 58 ]
Stowarzyszenie „Neutrum" przekazało pismo, w którym odniosło się do
wypowiedzi sugerujących, jakoby konflikt wokół konkordatu był politycznej a nie merytorycznej natury i to leżało u podstaw przyjęcia przez Sejm 1 lipca
1994 r. uchwały o przełożeniu debaty nad ratyfikacją konkordatu. Do listu dołączono
sześć pytań dotyczących konkordatu. „Neutrum" prosiło m.in. o wykładnię
art. 8 ust. 4 [ 59 ],
art. 22 [ 60 ]
konkordatu [ 61 ]. 20 maja 1996 r. Stowarzyszenie „Neutrum"
zaprotestowało przeciw działaniom władz państwowych, zmierzającym do
ratyfikowania konkordatu w niezmienionym kształcie. Zaprotestowało również
przeciw działaniom zmierzającym do ratyfikacji konkordatu przed uchwaleniem
konstytucji co -
zdaniem Stowarzyszenia -
przesądzi o przyszłym kształcie państwa zanim KKZN przyjmie nową konstytucję
[ 62 ]. Debata nad ustawą upoważniającą Prezydenta do
ratyfikacji konkordatu nie usunęła ani wątpliwości, ani zastrzeżeń, które
artykułowano w latach 1993-1998 [ 63 ].
Żaden podmiot polityczny nie zaskarżył konkordatu przed Trybunałem
Konstytucyjnym [ 64 ]. Inicjatywa poselska z 1998 r., poparta ponad 120 podpisami posłów pod wnioskiem do TK, nie doczekała
się ostatecznej realizacji [ 65 ]. W związku z powyższym 19 grudnia 1999 r. Oddział olsztyński
„Neutrum" zwrócił się do RPO, prof. A. Zielińskiego z prośbą o wystąpienie
do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem (wniosek dołączono) w sprawie
ostatecznego rozstrzygnięcia istniejących wątpliwości i zastrzeżeń, dotyczących
konkordatu. W piśmie do RPO przypomniano, że w okresie od podpisania do
ratyfikacji konkordatu także Urząd RPO wyrażał swoje wątpliwości i zastrzeżenia
dotyczące tego dokumentu [ 66 ]. „Neutrum" zwróciło
również uwagę, że Parlament przeszedł nad wątpliwościami i zastrzeżeniami
do porządku dziennego i podjął polityczną -
zdaniem Stowarzyszenia — a nie merytoryczną decyzję o zakończeniu procesu ratyfikacyjnego. Ze względu
na fakt, iż TK był jedyną instytucją, która mogła poddać całościowej
analizie tekst konkordatu w kontekście przepisów Konstytucji RP i wydać
ostateczne orzeczenie w kwestii zgodności prawnej konkordatu z Konstytucją
oraz na fakt, że Stowarzyszenie nie posiadało uprawnienia konstytucyjnego do
samodzielnego wystąpienia z wnioskiem do TK, zaś posiadał je RPO, stąd prośba
do Rzecznika. RPO odpowiedział Stowarzyszeniu 5 stycznia 2000 r.
Poinformował, że „nie widzi szans wygrania tej sprawy w Trybunale
Konstytucyjnym. Wywoływanie zaś sprawy o tak istotnym znaczeniu społecznym,
bez szans jej wygrania w TK, uważa za niecelowe" [ 67 ].
Odpowiedź RPO bez odniesienia się merytorycznego do wniosku oraz wykorzystanie
przez „Neutrum" krajowych procedur prawnych, spowodowało wystąpienie w dniu 10 maja 2000 r. Stowarzyszenia ze skargą przeciwko Rzeczpospolitej
Polskiej do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka o naruszenie artykułów 9,
13 i 14 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z dnia 4
listopada 1950 r. W skardze do Trybunału „Neutrum" twierdziło, że
naruszenie Konwencji nastąpiło poprzez wprowadzenie do porządku prawnego RP
przepisów partykularnego prawa kościelnego, zawartych w przepisach artykułów
konkordatu oraz zagwarantowanie konkordatem uprzywilejowanej pozycji w RP Kościołowi
Rzymskokatolickiemu. To automatycznie -
zdaniem „Neutrum" -
dyskryminuje inne kościoły i związki wyznaniowe oraz łamie zasadę równouprawnienia
związków wyznaniowych i członków tych związków. Stowarzyszenie „Neutrum" twierdziło, że art. 4 ust. 2
Konkordatu pozostaje w sprzeczności z art. 87 ust. 1, art. 25 ust 1 i 3, art. 2
Konstytucji RP oraz z art. 9 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych
Wolności (przyznanie osobowości prawnej instytucjom kościelnym na podstawie
prawa kanonicznego). Stowarzyszenie „Neutrum" twierdziło również, że
art. 10 i art. 12 ust. 1-4
Konkordatu pozostają w sprzeczności z art. 25 ust. 3, art. 32 ust. 1-2,
art. 53 ust. 7 Konstytucji RP oraz z art. 9 Konwencji. Kolejny
zarzut Stowarzyszenia „Neutrum" dotyczył art. 12 konkordatu. „Neutrum"
twierdziło, że wprowadzając tym artykułem obowiązek organizowania przez
szkoły publiczne i przedszkola nauczania religii rzymskokatolickiej (a właściwie
katechezy) w ramach planu zajęć, naruszono zasadę autonomii i niezależności
państwa i kościołów. Katecheza innych kościołów i związków wyznaniowych
uzależniona została Instrukcją Ministerstwa Edukacji Narodowej ilością
dzieci danego wyznania w szkole (co najmniej 7 osób). Była to -
zdaniem „Neutrum" -
jawna dyskryminacja innych niż Kościół Rzymskokatolicki kościołów i związków
wyznaniowych. „Neutrum" twierdziło, że istniejący faktycznie i utrwalony
konkordatem stan prawny nie miał nic wspólnego z zasadą równości z art. 25
ust. 1 i art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP.
Kolejne zastrzeżenia „Neutrum" dotyczyły art. 14 p. 4,
art. 15 p. 3. Twierdzono, że pozostają one w sprzeczności z art. 32, art. 25
ust. 3 Konstytucji RP oraz z art. 9 Konwencji. Przepisy te wprowadziły obowiązek
dotowania instytucji Kościoła Rzymskokatolickiego z budżetu państwa, co
naruszało zasadę równości wobec prawa, albowiem Kościół Katolicki
uzyskiwał nierówną z innymi Kościołami i związkami wyznaniowymi
uprzywilejowaną sytuację. Stowarzyszenie „Neutrum"
zarzucało, że niedopuszczenie do rozpatrzenia przez Trybunał Konstytucyjny RP
ww. zarzutów postawionych jest sprzeczne z przepisem art.
13 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności,
gwarantującym prawo do skutecznego środka odwoławczego do właściwego organu
państwowego. Do właściwości Trybunału Konstytucyjnego RP, zgodnie z przepisem art. 188 Konstytucji RP z dnia 7 kwietnia 1997 r., należy orzekanie w sprawach zgodności umów międzynarodowych z Konstytucją, jak i zobowiązaniami
RP wynikającymi z zawartych umów, dotyczących m.in. ochrony praw człowieka.
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., w przepisie art. 32 zapewniała równość
wobec prawa. Pomimo tej gwarancji konstytucyjnej, w przepisie art. 191 pkt 5,
zapewniono dostęp do Trybunału Konstytucyjnego związkom wyznaniowym, lecz nie
dano tego uprawnienia organizacjom pozarządowym (np. Stowarzyszeniu „Neutrum").
Jest to -
zdaniem Stowarzyszenia -
przejawem jawnej dyskryminacji i łamaniem przez RP przepisu art. 14 Konwencji. W uzasadnieniu napisano, że
podpisując 28 lipca 1993 r. konkordat ze Stolicą Apostolską Rząd RP,
kierowany przez H. Suchocką, nie posiadał uprawnień konstytucyjnych do
prowadzenia rozmów i podpisał konkordat w sytuacji utraty przez rząd zaufania
Sejmu RP. Od
Trybunału Praw Człowieka Stowarzyszenie „Neutrum" domagało się
ostatecznej wykładni prawnej do zarzutów stawianych konkordatowi, zawartych w załączonym wniosku, który stanowił nierozłączną część skargi. W przypadku stwierdzenia przez Trybunał złamania art. 9 Konwencji, „Neutrum"
domagało się anulowania konkordatu oraz dostosowania norm prawa wewnętrznego
RP do standardów prawa międzynarodowego w dziedzinie praw człowieka oraz
wolności sumienia i wyznania, zawartych w dokumentach międzynarodowych, których
stroną jest RP.
Skarga
została zarejestrowana (ECHR-P21.pol; SEG/JAP/ek ; Akta nr PN 10202; Skarga nr
74607/01). Na posiedzeniu w dniu 10 grudnia 2001 r. Trybunał Praw Człowieka
(Druga Sekcja) uznał skargę „Neutrum" za niedopuszczalną. W decyzji
Trybunału brakuje szerszego odniesienia merytorycznego do skargi. Z punktu
widzenia „Neutrum" nie oznacza to definitywnego zakończenia sprawy
konkordatu. Stowarzyszenie z niecierpliwością oczekuje włączenia
Rzeczypospolitej Polskiej w struktury Unii Europejskiej w 2004 r., aby jak
najszybciej wystąpić ze sprawą konkordatu do Europejskiego Trybunału
Sprawiedliwości. Członkowie „Neutrum" ufają, że najwyższa instytucja sądownicza
Unii Europejskiej pomoże im wyjaśnić wątpliwości i uzyskać odpowiedź na
pytania postawione wcześniej przedstawicielom polskich organów państwowych
odnośnie do treści konkordatu z 1993 r.
5. Inne wystąpienia obywatelskie
W 1991 r. „Neutrum" protestowało
przeciwko wystąpieniu zastępcy prokuratora generalnego J. Eksnera, który na
posiedzeniu Trybunału Konstytucyjnego piętnował ateizm. Z protestem w tej
sprawie wystąpiły również inne organizacje oraz pojedyncze osoby. Działania
te przyczyniły się do zdymisjonowania J. Eksnera. W tym samym roku (8 maja)
Stowarzyszenie „Neutrum" zwróciło się do Ministra Zdrowia o natychmiastowe usunięcie ze stanowiska wiceministra zdrowia K. Kapery. Powodem
była jego publiczna wypowiedź, w której stwierdził, że Ministerstwo Zdrowia
nie poczuwa się do obowiązku w zakresie szerzenia oświaty sanitarnej wśród
osób, których „prowadzenie się" władze resortu uznają za
„nieuczciwe", Ministerstwo uważa się za powołane do oceny moralności
ludzi, osoby o zachowaniach odmiennych od ogółu są obywatelami gorszej
kategorii; AIDS nie jest żadnym poważnym zagrożeniem społecznym [ 68 ]. Nacisk organizacji i pojedynczych ludzi spowodował zdymisjonowanie wiceministra Kapery. Stowarzyszenie „Neutrum"
zaskarżyło w prokuraturze decyzję prezydenta Krakowa z lutego 1991 r.,
zabraniającą przeprowadzenia ulicznej zbiórki pieniędzy na prowadzenie akcji
zbierania podpisów pod protestem przeciw senackiej ustawie antyaborcyjnej
[ 69 ]. W piśmie do prokuratora wojewódzkiego zwrócono uwagę, że władze lokalne w wielu innych miastach wydawały takie zezwolenia. Zdaniem „Neutrum" decyzja
prezydenta Krakowa wynikała z „prywatnego spojrzenia na pożądany przez Pana
Prezydenta światopoglądowy kształt państwa", co nie powinno być podstawą
wydawania decyzji administracyjnych. Decyzja prezydenta Krakowa została
zmieniona. Rzecznik Praw Obywatelskich, prof.
T. Zieliński sprawując urząd (1992-1996)
niejednokrotnie wypowiadał się publicznie w sprawach natury religijnej i światopoglądowej.
Część posłów na Sejm I kadencji odbierała uwagi RPO jako niedopuszczalne, a nawet obraźliwe dla katolików. W konsekwencji wystąpiła z żądaniem usunięcia
T. Zielińskiego ze stanowiska RPO. W związku z tym, Stowarzyszenie „Neutrum" w dniu 28 kwietnia 1993 r. przekazało na ręce Marszałka Sejmu W.
Chrzanowskiego list broniący RPO. Napisano m.in., ze „w wypowiedziach
Rzecznika nie było niczego, co mogłoby rzeczywiście obrażać czyjeś uczucia
religijne lub świadczyć o sprzeniewierzeniu się ślubowaniu". „Neutrum"
wyraziło nadzieję, ze „opinia publiczna nie zostanie tym razem zlekceważona".
Wniosek poselski został odrzucony. W trakcie prac nad projektem nowelizacji ustawy z 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania Stowarzyszenie „Neutrum" przekazało
1 września 1994 r. na ręce M. Pernala, Dyrektora Biura ds. Wyznań uwagi do
tego projektu. Zwrócono uwagę na to, że proponowane zmiany poszerzą zakres
przywilejów Kościoła katolickiego, upośledzą zaś mniejszości religijne i społeczność bezwyznaniowa. „Neutrum" zaproponowało, by w art. 6 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania dodać ustęp 3 o treści:
„Nauczanie w szkołach publicznych nie może obrażać uczuć osób wierzących
ani niewierzących i powinno być prowadzone w taki sposób, aby było zgodne z poglądami religijnymi i filozoficznymi rodziców uczniów szkolnych". W art.
20m, ust. 4 proponowano zapisać: „Uczniowie korzystający z nauki religii w szkole publicznej otrzymują oddzielne świadectwo ukończenia odpowiedniego
etapu kształcenia religijnego". „Neutrum" sugerowało ponadto, aby w Dziale IV projektu ustawy sprecyzowano kto i w jakim trybie podejmuje działania,
jeśli gwarancje będą naruszane oraz tryb indywidualnego dochodzenia praw
wynikających z ustawy. Uważano, że ustawa powinna również określić
sankcje w stosunku do podmiotów winnych jej naruszenia.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Niezależnie od tego, która instytucja prowadziła badania opinii
publicznej (CBOS, OBOB), w 1990 r. zaufanie do Kościoła wyrażało ponad
90% respondentów. [ 2 ] Federację zarejestrowano w dniu 15 maja 1992 r.; patrz: Samoobrona
kobiet, Biuletyn Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia na rzecz Państwa
Neutralnego Światopoglądowo, nr 3 z 12 czerwca 1992, s. 11. [ 3 ] Dalej zamiennie używane będą określenia: Stowarzyszenie
„Neutrum", „Neutrum". [ 4 ] S. Remuszko, Zgodnie z sumieniem, „Gazeta Wyborcza", nr 200 z 29
sierpnia 1990. [ 5 ] Autor apelu za podstawowy powód powołania stowarzyszenia uznał
wprowadzenia nauki religii do szkoły publicznej. Uważał, że złamano
przepisy prawa wewnętrznego i międzynarodowego, obowiązującego wówczas w Polsce. Dlatego też należało powołać stowarzyszenie, by poprzez różnorodne
działania, takim praktykom przeciwstawić się. [ 6 ] Instrukcja Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 1990 r. dotycząca
powrotu nauczania religii do szkoły w roku szkolnym 1990/91, w: B. Górowska,
G. Rydlewski, Regulacje prawne stosunków wyznaniowych w Polsce,
Warszawa 1992, s. 138-140;
Objaśnienie z dnia 22 sierpnia 1990 r. do Instrukcji Ministra Edukacji
Narodowej dotyczącej powrotu nauczania religii do szkoły w roku szkolnym
1990/81, tamże, s. 141-142. [ 7 ] Por. List do szkół z 18 listopada 1991 r. podpisany przez prezesa
Stowarzyszenia „Neutrum", Marka Gromelskiego, „Biuletyn Oddziału
Warszawskiego Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo
Neutrum", nr 1 z 7 stycznia 1992, s. 3. [ 8 ] Papież o religii w szkole. List
biskupa Alojzego Orszulika,
„Gazeta Wyborcza",nr 204 z 3 września 1990. [ 9 ] H. Retkowska, "Neutrum": Obywatele
przeciw dyktatowi. Rozmowa ze Stanisławem
Remuszką, inicjatorem Stowarzyszenia na Rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo
„Neutrum", „Interpress", nr 203 z 17 października 1990, s. 1-5. [ 10 ] "Wprost" z 7 października 1990. [ 11 ] Protokół z Walnego Zebrania Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego
Światopoglądowo „Neutrum" odbytego w dniu 23 stycznia 1991 r. w Warszawie (mps). [ 12 ] Statut Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo
„Neutrum"
przyjęty na III Walnym Zebraniu Delegatów, Warszawa, 11 czerwca 1994 roku,
§§ 5 i 6. [ 13 ] Listę organizacji, które przystąpiły do Komitetu Porozumiewawczego oraz Stanowisko w sprawie nauczania religii w szkołach publicznych opublikowano w „Bez Dogmatu", nr 6 z lutego 1994 r. [ 14 ] Instrukcja Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 1990 r. dotycząca
powrotu nauczania religii do szkoły w roku szkolnym 1990/91, określająca
zasady współdziałania z Kościołami i Związkami Wyznaniowymi poza Kościołem
Rzymskokatolickim, w: B. Górowska, G. Rydlewski, Regulacje prawne
stosunków wyznaniowych w Polsce, Warszawa 1992, s. 142-145. [ 15 ] Patrz: Statut Stowarzyszenia „Neutrum" przyjęty na III Walnym
Zebraniu Delegatów, Warszawa, 11 czerwca 1994 roku, § 5. [ 16 ] Patrz: „Gazeta Wyborcza" z 10 październik 1990. [ 17 ] E. Machowska, Sonda w sprawie religii w szkole, „Po Prostu",
1991, nr 1; List otwarty Elwiry Machowskiej do Aleksandra Małachowskiego,
tamże. [ 18 ] Patrz: Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym w związku z wnioskiem Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczącym instrukcji Ministra
Edukacji Narodowej w sprawie nauczania religii w szkołach, „Biuletyn
RPO -
Materiały", zeszyt 10, Warszawa 1991, s. 84. [ 19 ] Oświadczenie Stowarzyszenia
„Neutrum" Niemy krzyk w szkołach,
w: „Gazeta Wyborcza" z 21 marca 1991 r.; Jacek Hugo-Bader,
Niemy krzyk, tamże. [ 20 ] Apel Stowarzyszenia „Neutrum", „Sztandar Młodych" z 18
grudnia 1991 r. [ 21 ] Na temat demonstracji patrz: Manifestacja przeciwko ocenie z religii,
„Nasza Europa" z 14 kwietnia 1992 r; D. Wasilewski, Stopień z religii na świadectwie, „Nasza Europa" z 15 kwietnia 1992; Modlitwa
na ocenę; W stronę państwa wyznaniowego, tamże. [ 22 ] "Życie Warszawy" z dnia 14 kwietnia 1992, „Rzeczpospolita, nr 132 z 5
czerwca 1992. [ 23 ] Najszerzej sprawa została omówiona przez W. Grzegorczyka w artykule pt. Krótki
tekst o dyskutowaniu. „Synowie i córki rosyjskich oficerów" kontra ksiądz
Brunka, „Sztandar Młodych", nr 122 z 24 maja 1992 r. [ 24 ] Oświadczenie
„Neutrum", w: Biuletyn Oddziału Warszawskiego
Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo, nr 3 z 12
czerwca 1992, s. 9. [ 25 ] Rzecznik Praw Obywatelskich poinformował 30 kwietnia 1992 r. Stowarzyszenie
„Neutrum" o podjęciu odpowiednich czynności, zmierzających do
ustalenia podstaw do ewentualnego zaskarżenia w TK rozporządzenia MEN
(pismo RPO/98687/92/I/KM). Patrz: Rzecznik odpowiedział..., Biuletyn
Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo,
nr 3 z 12 czerwca 1992, s. 9. [ 27 ] "Życie Warszawy", nr 230 z 26-27 września 1992; „Trybuna", nr 222 z 22
września 1992. [ 28 ] "Wprost" z 2 maja 1992, nr 18. [ 29 ] Krótkie omówienie sprawy przedstawiła B. Górowska, Wolność sumienia i religii w realiach polskich, (w:) A. Czohara, B. Górowska, M. Nadolski, J.
Osuchowski, Dylematy wolności sumienia i wyznania w państwach
współczesnych, Warszawa 1996, s. 81-82. [ 30 ] Korespondencja z MEN opublikowana została w: Biuletyn Stowarzyszenia na
rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo Neutrum", nr 2(10) z 25 maja
1994, s. 2. [ 31 ] Był to podręcznik Wzrastam w mądrości. Książka dla ucznia na
godziny wychowawcze. Cz. 1. Do programu wychowania młodzieży „Życie i miłość", Jak realizować autorski program wychowania dzieci i młodzieży
„Życie i miłóść". Poradnik dla nauczyciela, autorstwa W. Papis,
Warszawa 1993; patrz również: Sprawy Wandy Papis ciąg dalszy, w:
Biuletyn Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo, nr
1/2(15/16) z 30 czerwca 1995, s 13-15;
List do Marka Pernala z dnia 14 lipca 1994 r., Biuletyn
Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo, nr 3(11) z 20 lipca 1994, s. 2. [ 32 ] List RPO prof. T. Zielińskiego do Ministra Edukacji Narodowej, prof. R.
Czarnego, w: Biuletyn Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo,
nr 3(17) z 16 października 1995, s. 11; patrz również: List prof. R.
Czarnego do prof. T. Zielińskiego z 4 września 1995, List RPO do „Neutrum" z 28 listopada 1995 r. oraz list „Neutrum" do RPO z 9 stycznia 1996 r.,
w: Biuletyn Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo,
nr 1(18) z 25 stycznia 1996, s. 6-7. [ 33 ] Por. E. Machowska, "Neutrum" -
spojrzenie wstecz i w przyszłość,
w: „Biuletyn Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia na rzecz Państwa
Neutralnego Światopoglądowo Neutrum", nr 1 z 7 stycznia 1992, s. 1-2. [ 34 ] Federację zarejestrowano 15 maja 1992 r. Listę członków założycieli
oraz główne cele Federacji podane zostały w: Samoobrona Kobiet,
Biuletyn Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia na rzecz Państwa
Neutralnego Światopoglądowo, nr 3 z 12 czerwca 1992, s. 11. [ 35 ] "Sztandar Młodych" z 26 marca 1991. [ 36 ] "Trybuna", nr 124 z 31 maja 1991. [ 37 ] Bogna Skarul, Jesteśmy za inną drogą, „Gazeta Wyborcza -
Na Pomorzu" z 3 marca 1992. [ 38 ] M. Lewandowska, Zemsta za celibat, „Trybuna", nr 289 z 10 grudnia
1992. [ 39 ] Co zrobiliśmy w sprawie ustawy, w: Biuletyn Oddziału Warszawskiego
Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo, nr 5 z 20
lutego 1993, s. 1-6;
List do Zbigniewa Bujaka, tamże, s. 1. [ 40 ] Problematykę wolności sumienia i wyznania, stosunków państwo-Kościół
omawiają szerzej: Beata Górówska, Zagadnienie wolności sumienia i wyznania w pracach nad projektem Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
w: A. Czohara, B. Górowska, M. Nadolski, J. Osuchowski, Dylematy wolności
sumienia i wyznania w państwach współczesnych, Warszawa 1996, s. 99 i nn.; P. Borecki, Koncepcje stosunków między państwem a związkami
wyznaniowymi w projektach i postulatach konstytucyjnych, Warszawa 2002. [ 41 ] KKZN utworzona została w październiku 1992 r. na podstawie ustawy z dnia 23 kwietnia 1992 r. o trybie przygotowania i uchwalenia Konstytucji RP
(Dz. U. z dnia 7 września 1992, nr 67, poz. 336). [ 42 ] Były to projekty: Komisji Konstytucyjnej Senatu I kadencji z 1991 r., Klubów
Parlamentarnych: Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Unii Demokratycznej, PSL-Unii
Pracy-Mniejszości
Niemieckiej, KPN, Porozumienia Centrum-Ruchu
dla Rzeczypospolitej, Prezydenta L. Wałęsy. [ 43 ] "Neutrum" do posłów i senatorów, Biuletyn Stowarzyszenia na
rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo, nr 1/2(15/16) z 30 czerwca
1995, s. 12-13. [ 44 ] "Neutrum" do Bugaja, Biuletyn Stowarzyszenia na rzecz Państwa
Neutralnego Światopoglądowo, nr 1/2(15/16) z 30 czerwca 1995, s. 13. [ 45 ] Oświadczenie, Biuletyn Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego
Światopoglądowo, nr 1/2(15/16) z 30 czerwca 1995, s. 12. [ 46 ] W wywiadzie udzielonym 2 lipca 2003 r. P. Boreckiemu [zapis magnetofonowy],
Prezydent RP A. Kwaśniewski, potwierdził zarzuty postawione w 1995 r.
przez „Neutrum". Stwierdził, że „Neutrum" (podobnie i innych
organizacji pozarządowych) nie traktował jako partnera w dyskusji
konstytucyjnej. Dzisiejsza wiedza o ówczesnych poglądach A. Kwaśniewskiego
(i innych polityków) na rodzące się społeczeństwo obywatelskie uzmysławia
dlaczego od 1989 r. do dzisiaj organizacje pozarządowe są marginalizowane. [ 47 ] "Neutrum" wobec senackiego projektu konstytucji, „Gazeta
Wyborcza" z 28 maja 1991. [ 48 ] "Gazeta Wyborcza z 29 maja 1991. [ 49 ] List do A. Kwaśniewskiego z propozycjami zapisów konstytucyjnych oraz
stanowiskiem „Neutrum" wobec niedopuszczalnych zapisów w zgłoszonych
projektach Konstytucji wraz z uzasadnieniem, w: Biuletyn Stowarzyszenia na
rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo, nr 6(14) z 31 grudnia 1994, s.
3-4. [ 50 ] Propozycje Stowarzyszenia
„Neutrum" były przedmiotem dyskusji na 10
Posiedzeniu Podkomisji Podstaw Ustroju Politycznego i Społeczno-Gospodarczego w dniu 2 grudnia 1994 r., na które zaproszono przedstawicieli „Neutrum".
Patrz: Biuletyn Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego, nr X,
Wyd. Sejmowe, Warszawa 1995, s. 147-154. [ 51 ] P. Borecki, op.cit, s. 108-109. [ 52 ] Ustawy z dnia 17 maja 1989 r.: 1) o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego, 2) o gwarancjach sumienia i wyznania, 3) o ubezpieczeniu społecznym
duchownych. [ 53 ] Konwencja między Polską Rzeczpospolitą Ludową i Stolicą Apostolską,
w: Konkordat polski 1993. Wybór materiałów źródłowych z lat 1993-1996,
Warszawa 1997, s. 751 i nn. [ 54 ] Wbrew przywoływanej wielokrotnie przez obrońców konkordatu w latach 1993-1998
zasadzie „pacta sunt servanda", mającej uzmysłowić stronie polskiej,
że nie będzie wiarygodna na arenie międzynarodowej, jeżeli nie
ratyfikuje konkordatu w kształcie, w jakim został podpisany 28 lipca 1993
r. [ 55 ] Projekt kościelny Konkordatu został udostępniony dopiero publikacją w dodatku do Biuletynu „Neutrum", nr 3(26) z lipca 2002 r., s. 1-8. [ 56 ] Niepublikowany dotychczas projekt Rządu Rzeczpospolitej Polskiej Układu
między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską z dnia 12 marca 1993
r. udostępniony został w dodatku do Biuletynu „Neutrum", nr 3(30) z lipca 2003 r., s. 1-8. [ 57 ] Stanowisko „Neutrum" w sprawie zawarcia konkordatu, Biuletyn
Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo,
nr 4(8) z 20 grudnia 1993, s. 4-5. [ 58 ] Z. Siemiątkowski pełnił wówczas funkcję Przewodniczącego Sejmowej
Komisji Nadzwyczajnej ds. ratyfikacji konkordatu. [ 59 ] Art. 8 ust 4: „Sprawowanie kultu publicznego w miejscach innych niż określone w ustępie 3 nie wymaga zezwolenia władz państwowych, chyba że
odpowiednie przepisy prawa polskiego stanowią inaczej, w szczególności ze
względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny". [ 60 ] Art. 22: 1. Działalność służąca celom humanitarnym, charytatywno-opiekuńczym,
naukowym i oświatowo-wychowawczym
podejmowana przez kościelne osoby prawne jest zrównana pod względem
prawnym z działalnością służącą analogicznym celom i prowadzoną
przez instytucje państwowe. 2. Przyjmując za punkt wyjścia w sprawach
finansowych instytucji i dóbr kościelnych oraz duchowieństwa obowiązujące
ustawodawstwo polskie i przepisy kościelne, Układające się Strony stworzą
specjalną komisję, która zajmie się koniecznymi zmianami. Nowa regulacja
uwzględni potrzeby Kościoła, biorąc pod uwagę jego misję oraz
dotychczasową praktykę życia kościelnego w Polsce. [ 61 ] Jeszcze nie koniec dyskusji. „Neutrum" do Komisji Konkordatowej,
Biuletyn Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo, nr
5(13) z 18 listopada 1994, s. 5. [ 62 ] List do Prezesa Rady Ministrów W. Cimoszewicza, Biuletyn
Stowarzyszenia na rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo, nr
2/3(19/20) z 31 maja 1996, s. 16; także: "Neutrum" o konkordacie,
„Trybuna", nr 123 z 27 maja 1996. [ 63 ] Patrz: Konkordat polski 1993. Wybór materiałów źródłowych...,
op.cit. [ 64 ] 13 grudnia 1997 r. Stowarzyszenie „Neutrum" wystąpiło z listem
otwartym do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Aleksandra Kwaśniewskiego, w którym wyrażało nadzieję, że Prezydent nie ratyfikuje konkordatu bez
sprawdzenia w Trybunale Konstytucyjnym, czy przepisy w nim zawarte są
zgodne z Konstytucją. [ 65 ] Projekt Wniosku do Trybunału Konstytucyjnego przygotowany przez
Stowarzyszenie „Neutrum" i przekazany zaprzyjaźnionym posłom. [ 66 ] Np. RPO, prof. T. Zieliński w piśmie do parlamentarzystów z dnia 26
kwietnia 1994 r. Sygn. RPO/147648/94/I/1/AM. [ 67 ] Sygn. pisma: RPO/330983/99/1/AM. [ 68 ] E. Machowska, zob. przypis 33. [ 69 ] Hierarchia skarbonek, „Gazeta w Krakowie", nr 93 z 20 kwietnia
1991; I. Misiak, M. Broda, Zgoda na odmienność, „Gazeta
Krakowska", nr 93 z 22 kwietnia 1991. « Informacje o Stowarzyszeniu (Publikacja: 19-12-2004 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3824 |
|