|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Etnologia
Z konia skikający, czapki chylający... Autor tekstu: Anna Mosiewicz
...to słowa ludowej piosenki pochodzącej z Mazowsza — „od Żychlina" — zanotowanej przez Oskara Kolberga, a zatem powstałej przed połową XIX
wieku, o czym także świadczy staropolska forma użytych w niej imiesłowów.
Wymawiający, czy raczej śpiewający chłopiec tak właśnie przygotowuje się
do wręczenia swej wybrance złotego pierścionka „z prawej rączki zdjąwszy…"
Chyli przed swą lubą czapkę, okazując jej w ten sposób szacunek. Ten gest — zdjęcie okrycia głowy — charakterystyczny dla wielu kultur,
odzwierciedla zakorzeniony w naszym języku czasownik „czapkować", czyli kłaniać
się, bić pokłony, składać hołd.
Jedno z polskich (śląskich) przysłów — „ma wróble pod czapką" — określa
natomiast kogoś, kto nikomu się nie kłania, inne z kolei — staropolskie -
mówi o tym, że najlepsze są: „szabla węgierka, czapka — magierka".
Czapka
to nie tylko okrycie głowy przed zimnem i deszczem, lecz uświęcony tradycją
wyróżnik przynależności do rasy, religii, narodu, plemienia, grupy etnicznej
lub etnograficznej, zawodowej. To także oznaka władzy — świeckiej,
duchownej, wojskowej, rozpoznawana przez wszystkich władzy tej podporządkowanych.
Uskrzydlone
byki z ludzkimi twarzami i fryzowanymi brodami, jakie wytworzyła wspaniała
kultura Mezopotamii, mają na głowie zwężające się schodkowo ku górze
czapy, zikkuratom — świątyniom znad Eufratu — podobne. Czapka frygijska,
nazwana wiele wieków później czapką wolności, w mitologii greckiej
przypisywana Amazonkom, była nakryciem głowy bardzo popularnym na Bliskim
Wschodzie. Widzimy ją na rzymskich rzeźbach przedstawiających Mitrę, irańsko — babilońskiego boga słońca. Dziesięć wieków później, we wczesnym średniowieczu,
gdy Wenecja utrzymywała z Konstantynopolem przyjazne stosunki handlowe, przejęli
ją weneccy dożowie. W Konstantynopolu miała ona symbolizować władzę kościelną, a zwano ją „kamelaukion". Kształt tej charakterystycznej czapki zachował
się jeszcze przez następnych kilka wieków — gdy w roku 1501 Giovanni
Bellini malował portret weneckiego doży Leonardo Loredana, ów dostojnik
pozował w nakryciu głowy rodem z Frygii. Jest jeszcze dalsza historia tej
fryzyjskiej czapki, która z biegiem wieków stała się nakryciem głowy
francuskich galerników — ci przejęli ją od wenecjan podczas licznych
morskich podróży. We Francji nazywana „bonnet rouge", trafiła wraz z galernikami między rewolucjonistów paryskich, wywodzących ją od Celtów i stała się ich emblematem. Jest do dziś na słynnym obrazie Delacroix i na płaskorzeźbach
Łuku Triumfalnego w Paryżu. A potem przejęli ją rewolucjoniści krajów łacińskich
Ameryki — widnieje w godle Argentyny, Kolumbii, Boliwii, Gwatemali i Kuby.
Nie
mniej znana jest czapka Monomacha, odświętne nakrycie głowy wielkiego księcia
kijowskiego Włodzimierza II, panującego na Rusi w latach 1113 — 1126. Zwężająca
się ku górze, zdobiona kamieniami szlachetnymi i krzyżem, otoczona futrem z soboli, stała się wyróżnikiem władzy. Właśnie takie czapki nosili w bajkach carewicze. W przedrewolucyjnej Rosji widniała w herbach Tweru, Kijowa,
Nowogrodu, Smoleńska i Włodzimierza.
Kolejna
ze słynnych czapek to uskrzydlone nakrycie głowy Merkurego ( w Grecji
Hermesa), boga handlu, kupców i podróżników, której symbol chętnie
wykorzystują miasta organizujące międzynarodowe targi handlowe. Wysokie,
ozdobne czapy faraonów, ozdabiały wcześniej głowy egipskich bóstw — na słynnej
rzeźbie Horusa, mającego postać sokoła, umieszczono kobrę — znak władzy,
chętnie stosowany później przez faraonów. Charakterystyczne nakrycia głów
biskupów i papieskie tiary mają nieomal identyczny kształt — warto
przypomnieć jedną z zasad, potwierdzonych przez teorię kultury, że najdłużej w tradycji przechowują się te artefakty, które są mało istotne -
ornamenty (ceramika archeologiczna), detale stroju, kształty drobnych narzędzi i sprzętu, czynności z pogranicza magii (dawny zwyczaj zakładania kamienia węgielnego,
czy też zawieszanie na budowach „wiechy").
Chociaż
czapka to dość pospolita rzecz, przypisywano jej także właściwości
nadnaturalne — jest to oczywiście „czapka — niewidka", występująca w wielu europejskich bajkach, z których większość — jak stwierdzili bracia
Grimm — ma proweniencję rzymską, romańską. Jedno z germańskich podań o Nibelungach mówi o karle, zwanym Alberykiem, posiadającym czapkę — niewidkę.
Inną, bajkową właściwością czapek jest możliwość udzielania wszelkiej
pomocy swym właścicielom -
"Mam ja na strychu starą czapeczkę, która posiada dziwną właściwość:
jeśli ją ktoś włoży i przekręci na głowie, natychmiast zjawi się
olbrzymia
armata, zdolna pokonać każdego nieprzyjaciela..."
Baśnie Braci Grimm,
LSW, Warszawa 1987
Nie
zawsze jednak warunki atmosferyczne, moda, tradycja, nawyki czy zwyczaje miały
wpływ na formy nakryć głowy. Od wczesnego średniowiecza feudałowie
wyznaczali specjalne, przymusowe ubiory dla „innych" — Żydów, Saracenów,
Maurów, gdyż te narodowości stanowiły konkurencję, zwłaszcza w handlu.
Wzorem były zwyczaje panujące na Bliskim Wschodzie, przywiezione z wypraw krzyżowych.
Od XIII wieku, mocą soboru laterańskiego z 1215 roku, wprowadzono odrębne
ubiory dla Żydów — były to wysokie, spiczaste czapy i żółte kółka,
naszywane na odzież. Czapy te znamy z wielu drzeworytów i innych materiałów
ikonograficznych, (są już na słynnych gnieźnieńskich drzwiach do katedry!), a naszywane na odzież znaki pamięta starsze pokolenie z czasów ostatniej
wojny światowej.
Niewiele
się zmieniła nasza mentalność od czasów średniowiecza, co należy
skonstatować z wielką dozą rozczarowania...
« Etnologia (Publikacja: 24-08-2005 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4330 |
|