|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Manipulacje
Od perswazji do manipulacji [2] Autor tekstu: Jacek Kamieniak
Szerszą definicję
podaje cytowany już Słownik wyrazów obcych. „Manipulacja to (...) podstępne
wykorzystywanie jakichś okoliczności, naginanie, przeinaczanie faktów w celu
kierowania kimś bez jego wiedzy, wpływania na cudze sprawy, zachowania,
nastroje, dla osiągnięcia własnych korzyści". [ 24 ]
W podobnym duchu
wypowiada się M. Szulczewski. Według niego o intencjach manipulatorskich świadczą
próby wywoływania takich reakcji emocjonalnych, które nie wypływają z rzeczywistej sytuacji, nie znajdują w niej uzasadnienia, a chce się je wywołać
wbrew żywotnym interesom odbiorcy oddziaływania, gdy reakcje te mają odgrywać
rolę swoistego kamuflażu dla rzeczywistych intencji i działań nadawcy.
"Dalej sięgające zamierzenie manipulatorskie polega, (...) na tym, aby
adresat stał się narzędziem organizowania własnego życia pod dyktando tych,
którzy mają w tym jakiś swój interes. Dyktat ów realizuje się przez skryte
ingerowanie w motywację jednostki (...)". [ 25 ]
W polszczyźnie,
podobnie jak w większości języków europejskich, nie można posłużyć się
sformułowaniem „uczciwa manipulacja", gdyż jest ono wewnętrznie
sprzeczne. [ 26 ]
We wspomnianym już Słowniku synonimów A. Dąbrówki i in. z 1995 stawia się
słowo manipulacja w gniazdach „intryga" i „oszustwo" obok takich
pejoratywów jak: machinacje, kombinacje, gierki, konszachty, knowania,
machlojki, knucie, matactwo, intryganctwo, nabieranie, ogłupianie, otumanianie,
krętactwo, dezorientacja, oszukaństwo, kuglarstwo, oszwabianie, granda, rozbój w biały dzień i innych. [ 27 ] Wskazuje to na fakt, że
manipulacja w odniesieniu do kontaktów międzyludzkich i całej sfery społecznej
ma wydźwięk tylko ujemny. J. Fras zauważa natomiast, że inne terminy, takie
jak „wywieranie wpływu", „socjotechnika", „inżynieria społeczna",
„perswazja", mogą mieć znak dodatni bądź ujemny. [ 28 ]
Zdaniem B.
Wojtasik z Uniwersytetu Wrocławskiego zjawisko to jest związane z niechęcią
do przedmiotowego, instrumentalnego traktowania ludzi. [ 29 ]
Inne definicje manipulacji wykazują do siebie znaczne podobieństwa. W. Kopaliński w swoim słowniku pisze: „Manipulacja ludźmi to kierowanie nimi bez ich
zgody, często z ich szkodą". [ 30 ] A. Podgórecki wyjaśnia,
że „manipulacja ma miejsce tam, gdzie, zdaniem
sprawcy, nastąpiłby rozdźwięk między przyjmowanym i akceptowanym wzorem
zachowania wykonawcy, a podsuwanym mu wzorem zachowania, gdyby wykonawcy w jakiś
sposób nie ograniczyć w możliwościach decyzji. To ograniczenie może być
wielorakie. (...) Może to być ukrycie rzeczywistego sprawcy, budzącego
repulsję, za plecami sprawcy domniemanego. Może to być podsunięcie
racjonalizacji atrakcyjnej, choć nieprawdziwej, zamiast prawdziwej, która nie
pobudza motywacji skłaniających do działania. Może to być zatem m.in.
ukrycie skutków rzeczywistych, do których dane działanie prowadzi, lub
ukazywanie skutków, które z danego działania nie wynikają, jako skutków z niego wynikających. Za swoistą formę manipulacji należy uznać
depersonifikację sprawcy w sytuacji pozornie przypadkowej. Przy tego rodzaju
manipulacji sprawca stwarza pozory, celowo reżyseruje sytuację, iż nie on sam — sprawca tej sytuacji, lecz splot obiektywnych okoliczności domaga się od
wykonawcy jakiegoś zachowania. Ogólnie — manipulacja to wszelkie takie
oddziaływanie na wykonawcę, w którym ten mylnie sądzi, że jest sprawcą,
nie zdając sobie sprawy z tego, że jest środkiem w rękach rzeczywistego
sprawcy". [ 31 ]
P. Honey
przedstawia taką definicję — „manipulacja jest to dokonywanie nieuczciwych
zmian do osiągnięcia własnego celu. Zmuszanie ludzi podstępem do zrobienia
czegoś, co jest wbrew ich interesom". [ 32 ] Z kolei J. Wójciak stwierdza, że „manipulacja to celowe i skryte działanie,
przez które narzuca się jednostce lub grupie ludzi fałszywy obraz pewnej
rzeczywistości wpływając na ich decyzje w kierunku dobra dysponentów
manipulacji". [ 33 ] Podobnie podchodzi do problemu J. Fras — „niejawny, podstępny, nierzetelny
dobór informacji, środków językowych, który ma na celu wywarcie wpływu na
nastroje, poglądy, opinie innych ludzi, uzyskanie możliwości kierowania
zachowaniem, aby osiągnąć własne zamierzone cele i korzyści". [ 34 ]
Analizując
wszystkie wyżej wymienione definicje można się dopatrzyć wielu wspólnych
elementów:
-
założone cele: ukryte, często nieuczciwe uzyskanie korzyści
materialnych lub innego dobra przez osobę manipulującą;
-
metody działania i wprowadzenie w błąd osoby tego nieświadomej, podstęp,
narzucanie fałszywego obrazu rzeczywistości, nierzetelny dobór informacji i środków językowych, narzucanie swojego sposobu myślenia, wywieranie wpływu,
kierowanie, wpływanie na decyzje;
-
realizacja celów: uzyskanie własnych korzyści, działanie na szkodę
manipulowanego. [ 35 ]
Przytoczeni powyżej
autorzy uwzględnili wszystkie trzy elementy definicji manipulacji.
Trzeba
powiedzieć, że nie wszyscy autorzy zgadzają się z traktowaniem manipulacji
jako pejoratywu. Podejście ludzi z kręgów reklamy, public relations, zarządzania
czy marketingu, dla których umiejętności perswadowania, agitacji czy
manipulowania innymi należą do zestawu technik zawodowych, może być
zdecydowanie różne. Przykładowo J. Kirschner — austriacki dziennikarz,
autor programów telewizyjnych, specjalista ds. reklamy i public relations zachęca
swoich czytelników do zarzucenia wiary, że manipulacja jest czymś złym.
Wskazuje, że posługujemy się nią już od dzieciństwa, jest więc czymś
usprawiedliwionym, proponuje zatem poznanie i doskonalenie technik manipulacji.
Jego książka to apel, aby uwolnić się od biernej roli manipulowanego i zacząć
samemu manipulować. Dla Kirschnera większość działań ludzkich związanych
jest z manipulacją. Autor uważa, że: „manipulowanie, przekonywanie,
sprzedawanie czy też stawianie na swoim — obojętnie jaką nadasz temu nazwę — to zdolność, której się można nauczyć". [ 36 ]
Zdaniem
wspomnianego autora „nie ma różnicy w sposobie nakłaniania kogoś, aby
zrobił po myśli innych to, na co nie mają ochoty — obojętnie czy robią to
politycy wobec swoich wyborców, firmy samochodowe wobec klientów, czy rodzice
wobec dzieci lub odwrotnie". Manipulacja jest tutaj stawiana na równi z wieloma innymi działaniami: przekonywaniem, nakłanianiem, sprzedawaniem,
wywieraniem wpływu, a nawet wychowaniem. Ważny jest jeden wspólny element -
realizacja własnych celów, przy pomocy innych osób, choć one nie mają na to
ochoty.
Autor wykazuje się
pewną niespójnością. Gdy pisze, jak uchronić się przed manipulacją, wtedy
jest ona dla niego już nie tylko kierowaniem czy wpływaniem, ale
wykorzystywaniem i działaniem na szkodę. [ 37 ]
1 2
Przypisy: [ 24 ] Słownik Wyrazów
Obcych, Warszawa 1997, s. 686. [ 25 ] M. Szulczewski, Informacja
społeczna, Warszawa 1979, s. 89. [ 26 ] Zob.: B. Dobek-Ostrowska, J. Fras i B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1997. [ 27 ] Zob.: A. Dąbrówka, E. Geller, R. Turczyn, Słownik
synonimów, 1995, s. 36 i s. 85. [ 28 ] Zob.: B. Dobek-Ostrowska, J. Fras i B. Ociepka,
Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1997, s. 98. [ 29 ] Zob.: B. Wojtasik,
Pułapki manipulacji w poradnictwie zawodowym w: Poradnictwo zawodowe w wymiarze
europejskim pod red. W. Rachalskiej, Częstochowa 1999, s. 79. [ 30 ] W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1989, s. 319. [ 31 ] A. Podgórecki, Zasady socjotechniki,
Warszawa 1966, s.139. [ 32 ] P. Honey, Jak radzić sobie
lepiej z ludźmi, Warszawa 1997, s. 54-55. [ 33 ] J. Wójciak, Manipulacja — gdzie? kto? jak?,
„Wieści Zamkowe" 1996 nr 2. [ 34 ] B.
Dobek-Ostrowska, J. Fras i B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1997, s. 97. [ 35 ] Zob.: B. Wojtasik, Pułapki manipulacji w poradnictwie
zawodowym w: Poradnictwo zawodowe w wymiarze europejskim pod red. W.
Rachalskiej, Częstochowa 1999, s. 80-81. [ 36 ] J. Kirschner,
Manipulować — ale jak? Osiem praw postępowania z ludźmi, Warszawa 1994, s. 14. « Manipulacje (Publikacja: 11-03-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4641 |
|