|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Kultura Symbole alchemii - interpretacja według Carla Gustava Junga Autor tekstu: Ilona Wojtarowicz
Obszerna
literatura dotycząca alchemii, doprowadziła Junga do przekonania, że
alchemicy zajmowali się przeważnie procesami psychologicznymi, wyrażanymi w pseudochemicznym języku symbolicznym. Kiedy odkrył, że wiele z sennych
symboli jego pacjentów, pokrywa się z symbolami alchemików, poświęcił
studiom alchemii ostatnie lata życia. Podczas swoich badań, doszedł do
przekonania, że alchemia to niezwykle złożony system symboli, które można
połączyć z archetypami kolektywnej podświadomości [ 1 ] oraz procesami
indywiduacji [ 2 ].
Zdaniem Junga aspekt alegoryczny alchemii wysuwa się na plan pierwszy. Co
prawda, alchemicy całkiem poważnie zajmowali się procesem produkcji złota,
chodziło jednak o to, aby poznać samą istotę przemian chemicznych, ponieważ
była ona odzwierciedleniem równolegle przebiegającego procesu psychicznego,
który można było wyprojektować na nieznaną chemię. Spośród
wielości alegorycznych znaków alchemicznych, Jung poświęcił
swoje badania w szczególności następującym symbolom:
Ryba Pojawienie się
Ryby jako symbolu alchemicznego datuje się na XI wiek. Jung jest zdania, że
symbol ten niekoniecznie jest proweniencji chrześcijańskiej i mimo że
przedstawia on substancję arcanum
(tajemną), na skutek jej przemiany powstaje lapis philosophorum (kamień filozoficzny). Lapis
ów porównywany jest do Chrystusa. Z tego tez powodu symbol Ryby otrzymuje
godność symbolu oznaczającego Zbawiciela Świata. [ 3 ] Już najwcześniejsze
teksty na temat symbolu Ryby, wskazują na jej cudowną moc. Na przykład
Picinellus (XVII) mówi, że „ryba zawsze żarzy
się w wodzie, a czego dotknie to podgrzewa i rozpala" [ 4 ].
Żar ów to ogień sugerujący Ducha Św. Dzięki licznym, religijnym
interpretacjom symbolu Ryby, dochodzi do sytuacji, w której rodzą się poglądy,
iż sam Bóg „żarzy się w ogniu pałającym pod ziemią lub morskich głębinach"
[ 5 ].
Ogień ten, jednoczy Merkuriusza [ 6 ],
Słońce, i duszę, w sposób, jaki Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty
stanowią jedyną Trójcę. Ryba
przedstawia nie tylko Ducha Św., ale również życie psychiczne w ogóle.
Symbol Ryby występuje jako coś bardzo małego, co jest zanurzone w olbrzymim
morzu, a porównać go można z psychologicznym zanurzeniem człowieka w morzu
nieświadomości. Według Junga właśnie symbolizacja w postaci Ryby, charakteryzuje
Jaźń w tym stanie — jako treść nieświadomą. Byłoby rzeczą niemożliwą
schwytać Rybę, gdyby w nieświadomym nie znajdował się pewien magnes, dzięki
któremu jest to możliwe. Ten magnes to po prostu treść, którą mistrz
przekazuje adeptowi, co jest punktem wyjścia do odnalezienia prima
materia (materia pierwotna). Magnesem może
być spreparowana przez adepta sól. Z jednej strony jest to produkt jego
sztuki, z drugiej jest to coś już istniejącego, tyle, że ukrytego przez
naturę. Można tu znaleźć analogię z alchemikiem, który ma na celu odnaleźć
prima materię w sobie. Musi sam poznać
siebie, aby mogło się wytworzyć złoto alchemiczne. Jung nazwałby to
stopniowym odnajdywaniem samego „ja". W parze z magnesem, występuje tzw. magnezja, czyli nieświadomość, przeciwieństwo
magnesu. Jung nazywa ją ukrytą cząstką duszy, która wskutek projekcji uciekła w nieznaną materię chemiczną. Jak magnes i magnezja (kobieta i mężczyzna)
tworzą parę, tak lapis jest rebisem [ 7 ], hermafrodytą. Są to
dwie przeciwstawne pary, które za sprawą przyciągania tworzą podłoże Jedności. Jednorożec Jednorożec
to podobnie jak Lew — symbol Merkuriusza. Później ta istota przemieniła się w białą gołębicę, inny symbol Merkuriusza. W tradycji średniowiecznej uważano
Jednorożca za Lwa ze względu na siłę i okrucieństwo. Jednorożce wiąże się
również ze smokami, bo jako zwierzęta ze świata podziemnego przebywają w jamach, pieczarach. [ 8 ] W symbolice
alchemicznej Jednorożec, razem z lwem, orłem i smokiem, przyporządkowany
został złotu. Symbol ten znany był jako alegoria
Christi, toteż gdy alchemicy posługiwali się tym symbolem, mieli na
uwadze identyczność Merkuriusza i Chrystusa. Dużą rolę w symbolice Jednorożca odgrywa róg, który można interpretować jako
uzdrawiający puchar, chroniący przed czarami. Jung wiąże ten róg z Pełnią.
Oznacza on Geriona o trzech ciałach, Jordana — człowieka hermafrodytycznego,
jak również wodę i ziemię. Po przełożeniu tego na język żywiołów -
woda oznacza treść, ziemia natomiast stanowi naczynie, ów puchar. Tajemnica
naczynia, czyli rogu jest tak samo tajemnicą Jednorożca, oznaczającego
zdrowie, życie, siłę. Według alchemików, kamień filozoficzny znajduje się pod
tym rogiem. Róg jako symbol mocy ma charakter męski, ale z drugiej strony,
jest to puchar, który wraz z tym, co zawiera ma charakter żeński. Symbol
Jednorożca nie ma ustalonej postaci, występuje w wielu wariantach, wykazuje
cechy pozytywne, jak i złowrogie, ma więc charakter ambiwalentny. Ambiwalencję
tę wykorzystuje właśnie alchemia, czyniąc zeń symbol hermafroditum. Psychologicznie rzecz ujmując, symbol ów można
przełożyć na dualistyczną naturę człowieka, składającą się z pierwiastków dobra i zła, jasności i ciemności, męskości i kobiecości,
czyli jungowskie anima i animus.
Mandala Symbol
mandali należy do najstarszych, religijnych i magicznych symboli ludzkości. To
krąg, obrzędowy diagram geometryczny, w środku znajduje się zazwyczaj postać,
albo symbol o najwyższej wartości religijnej (jak np. Śiwa, Chrystus czy
alchemiczny kamień filozoficzny). W psychologii mandala służy do koncentracji i kontemplacji. Jednakże, zarówno w sensie psychologicznym, jak i alchemicznym, mandala jest wizerunkiem syntezy dualizmów: zróżnicowanie -
unifikacja, mnogość — jedność, zewnętrzność-wewnętrzność,
rozproszenie-skupienie. Jest ona wizualnym przedstawieniem walki między ładem, a najwyższą tęsknotą za jednością, bezczasowością, w ujęciu
alchemicznym- nieśmiertelnością. Zdaniem
Junga, mandala musi pochodzić ze snów i wizji odpowiadających najbardziej
pierwotnym symbolom ludzkości. Prezentuje przeszkody w osiągnięciu centrum i w ten sposób pozwala skupić to, co rozproszone. Pomaga adeptowi w rytualnym
wnikaniu we własne wnętrze i utożsamianiu się z kolejnymi etapami drogi, co
przypomina wędrówkę alchemika przez swoje dzieło, aż do osiągnięcia
alchemicznego celu. W psychologii
alchemicznej Junga, mandala służy do połączenia ze sobą dwóch wielkich
symboli: nieba (koło) i ziemi (kwadrat), ażeby uzyskać ostateczny cel
ewolucji — lapis. Jest to zatem
synteza dwóch przeciwieństw, a zarazem ostatnia stacja na drodze indywiduacji.
Stanowi owo centrum mandali czy też kamień filozoficzny alchemików, ponieważ
znajduje się w środku, między świadomością, a nieświadomością. Tak więc
mandala alchemiczna symbolizująca bogactwo żywiołów, jak również trudną
drogę alchemików, stała się dla Junga symbolem uzyskania Pełni poprzez
proces indywiduacji prowadzący od prima
materia do kamienia filozoficznego. Bibliografia: - C.G. Jung, Aion.
Przyczynki do symboliki Jaźni, Warszawa 1997
- C. G. Jung, Psychologia a alchemia, Warszawa 1999
- J. Jacobi, Psychologia
C.G. Junga, Warszawa 1968
- A. Moreno, Jung.
Bogowie i człowiek współczesny, Warszawa 1973
Przypisy: [ 1 ] Podświadomość
kolektywna — ma być sferą psychiki, która jest "zasiedlona" przez
archetypy,
czyli treści wspólne dla całego gatunku ludzkiego, dostępne
pod postacią symboli. [ 2 ] Proces indywiduacji — w psychologii Junga proces stawania się świadomą, indywidualną jednostką [ 3 ] C.G. Jung Aion.
Przyczynki do symboliki Jaźni, Warszawa 1997, s.148. [ 6 ] Merkuriusz (rtęć,
siarka, sól), synonim płynności i lotności ciał, siarka ich palności,
sól stałości, u Junga występuje zamiennie, jako rtęć, lapis, złoto. [ 7 ] W alchemii metafizyczna Pełnia. [ 8 ] C. G. Jung Psychologia a alchemia, Warszawa 1999, s. 191. « Kultura (Publikacja: 02-03-2008 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5764 |
|