|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Biologia » Antropologia » Nauki o zachowaniu i mózgu » Neuronauka
Partyzanci czytają Autor tekstu: Ed Yong
czyli rzecz o neuronauce umiejętności czytania i pisania
W latach
1990., po trwającym dziesięciolecia konflikcie, Kolumbia ponownie włączyła do
społeczeństwa pięć lewackich grup partyzanckich. Największym priorytetem była
edukacja — wielu partyzantów spędziło na walce całe życie i byli bardziej
obeznani z karabinem niż z piórem. Reintegracja po raz pierwszy w życiu dawała
im szansę nauczenia się czytania i pisania, ale dała także szansę Manuelowi Carreiras zbadania, co dzieje się w mózgu ludzkim, kiedy przestajemy być
analfabetami.
Oczywiście miliony ludzi — dzieci — co roku uczy się czytać,
ale ta nowa sprawność pojawia się w kontekście wielu innych. Ich mózgi rosną
szybko, uczą się w niesłychanym tempie i na ogół tyle się dzieje, że okres
rozwoju jest niemal bezużyteczny dla zrozumienia zmian spowodowanych
umiejętnością czytania. Takie poszukiwanie byłoby jak poszukiwanie śnieżynki na
lodowcu. Znacznie lepiej jest badać co się dzieje, kiedy uczą się czytać w pełni
rozwinięci dorośli, których mózgi mają już za sobą te gorączkowe dni rozwoju. W tym celu
Carreiras zrobił obrazowanie mózgów 42 dorosłych byłych partyzantów, z których
20 właśnie ukończyło program nauki czytania i pisania po hiszpańsku. Pozostałych
22, którzy byli w podobnym wieku, mieli podobne pochodzenie i zdolności
umysłowe, jeszcze nie zaczęło kursu. Obrazowanie ujawniło neuronalny podpis
umiejętności czytania, zmiany w mózgu powodowane wyłącznie przez czytanie.
Te zmiany
dotyczą zarówno istoty białej — układu łączącego mózgu, który składa się z długich ramion komórek nerwowych — oraz istoty szarej, składającej się z ciał
neuronów. W porównaniu ze swoimi rówieśnikami-analfabetami, byli partyzanci,
którzy ukończyli kurs czytania i pisania mieli więcej istoty szarej w pięciu
obszarach z tyłu mózgu, takich jak zakręt kątowy. Uważa się, że jedne pomagają
nam w przetwarzaniu tego, co widzimy, inne pomagają w rozpoznawaniu słów, a jeszcze inne przetwarzają dźwięki języka.
Ta grupa
miała także więcej istoty białej w płacie ciała modzelowatego. Ta część mózgu
jest często uszkodzona u pacjentów z
aleksją, którzy mają znakomite
sprawności językowe, zakłócone jedynie specyficzną niezdolnością czytania.
Wszystkie
te obszary są połączone. Używając techniki o nazwie
obrazowanie tensora dyfuzji, która mierzy powiązania między różnymi częściami mózgu, Carreiras
pokazał, że obszary istoty szarej po obu stronach mózgu (szczególnie zakręt
kątowy i zakręt grzbietowo-potyliczny) są ze sobą związane przez płat ciała
modzelowatego.
Nauczenie
się czytania wzmacnia te powiązania. Carreiras pokazał to przez porównanie
aktywności mózgu 20 umiejących czytać dorosłych, kiedy albo czytali nazwy
różnych przedmiotów, albo nazywali przedmioty widziane na obrazkach. Badanie
pokazało, że czytanie, w porównaniu do prostego nazywania przedmiotów, pociągało
za sobą silniejsze powiązania między pięcioma obszarami istoty szarej
zidentyfikowane u byłych partyzantów, szczególnie zakrętu
grzbietowo-potylicznego (zaangażowanego w przetwarzanie obrazów) i zakrętu
nadbrzeżnego (zaangażowanego w przetwarzanie dźwięków).
Tymczasem
zakręt kątowy, który zajmuje się znaczeniem słów, wywiera pewien stopień
kontroli wykonawczej nad pozostałymi obszarami. Nauczenie się czytania i pisania
pociąga za sobą także więcej przenikania między zakrętem kątowym a obydwiema
stronami mózgu i Carreiras sugeruje, że ten istotny obszar pomaga nam rozróżniać
między słowami, które wyglądają podobnie (takimi jak chain i chair)
na podstawie kontekstu.
Te zmiany
są neuronalnym podpisem umiejętności czytania i pisania. Dowody Carreiras są
szczególnie silne, ponieważ skoncentrował się na tej samej części mózgu używając
trzech różnych technik obrazowania mózgu i ponieważ pracował z ludźmi, którzy
nauczyli się czytać jako dorośli i jako dzieci.
Nauka
wyciągnięta z tego badania powinna być dobrodziejstwem dla badaczy dysleksji.
Wiele innych badań wykazało, że dyslektycy mają mniej istoty szarej w kluczowych
obszarach z tyłu mózgu i mniej istoty białej w płacie ciała modzelowatego,
łączącym te obszary. Informacje zdobyte w badaniu kolumbijskim sugerują jednak,
że te niedobory nie są przyczyną trudności z czytaniem, ale ich rezultatem.
Źródło: "Nature"
10.1038/nature08461
Zdjęcie: Sgiraldoa
Tekst oryginału.
Not Exactly Rocket Science, 14
października 2009
« Neuronauka (Publikacja: 16-10-2009 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6866 |
|