|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Humanizm
Dziesięć propozycji humanizmu ewolucyjnego Autor tekstu: Michael Schmidt-Salomon
Tłumaczenie: Andrzej Lipiński
Poniższe „propozycje" nie pochodzą od żadnego boga ani nie wykuto ich w kamieniu. W poszukiwaniu stosownych życiowych zasad nie powinniśmy lękać się
„ciemnego obłoku", gdyż strach jest rzadko dobrym doradcą. To osobista sprawa
każdego z nas, czy te propozycje odważnie i racjonalnie ocenimy i czy je
przyjmiemy, zmodyfikujemy albo w całości odrzucimy.
1.
Nie czcij „bogów"
(będących w zasadzie niczym innym jak naiwną konstrukcją myślową mózgu
naczelnych) cudzych ani własnych, lecz służ wielkiej etycznej idei
zmniejszania cierpienia na świecie! Tym wszystkim, którzy chełpili się
wyjątkowym podobieństwem do swego „boga", dobro realnych ludzi było zazwyczaj ze
wszech miar obojętne. Nie bierz udziału w tej smutnej grze! Kto posiada
naukę, filozofię i sztukę, nie potrzebuje religii!
2.
Postępuj uczciwie zarówno wobec najbliższych (bliźnich), jak i najdalszych ci ludzi!
[ 1 ]
Nie jesteś w stanie kochać wszystkich, ale powinieneś respektować
prawo każdego człowieka — również tych przez ciebie niekochanych! — do
urzeczywistniania własnych wyobrażeń na temat "dobrego życia (i śmierci)", o ile
nie narusza to takich samych praw innych ludzi.
3.
Nie lękaj się autorytetów i miej odwagę posługiwać się własnym rozumem!
Pamiętaj, że moc danego argumentu nie zależy od tego, kto go przytacza. O prawdziwości każdej wypowiedzi decyduje wyłącznie jej logiczna spójność i zgodność z doświadczeniami w realnym świecie. Przywoływanie argumentu „Bóg z nami" nie budzi już dziś respektu i jest po prostu śmieszne.
Niniejszy tekst jest fragmentem książki Michaela Schmidta-Salomona — Humanizm ewolucyjny, wydanej w Polsce pod patronatem portalu Racjonalista oraz Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów
|
4.
Nie kłam, nie oszukuj, nie kradnij i nie zabijaj — chyba że w sytuacjach
skrajnych
nie ma innej możliwości bronienia ideałów humanizmu.
Kto w czasach nazistowskich nie kłamał, ujawniając Gestapo kryjówki rodzin
żydowskich, postępował wielce nieetycznie, w przeciwieństwie do tych, którzy dla
ratowania życia milionów próbowali usunąć Hitlera. Etyczne postępowanie nie
oznacza bynajmniej ślepego posłuszeństwa wobec moralnych nakazów i zakazów, lecz
wymaga rozważenia w każdej konkretnej sytuacji, jakie konsekwencje pociągnie za
sobą podjęcie danej decyzji.
5.
Uwolnij się od moralizowania!
Na tym świecie nie ma „dobra" ani „zła", są jedynie ludzie i ich przeróżne
interesy, potrzeby i doświadczenia. Przyczyniaj się do poprawy katastrofalnych
warunków, w jakich wciąż marnieją dziś ludzie, a przekonasz się, jak przyjaznym,
kreatywnym i sympatycznym stworzeniem potrafi być rzekoma „bestia"
homo sapiens.
6.
Nie uodparniaj się na krytykę!
Szczera krytyka jest darem, którego nie powinieneś odrzucać. Jedyne, co możesz
przez nią stracić, to twoje błędne przekonania, a im prędzej się z nich
wyzwolisz, tym lepiej dla ciebie. Okazuj współczucie tym, którzy ze strachu
przed krytyką muszą wierzyć w swą „nieomylność", a swoje dogmaty uważać za
„święte" (nietykalne). W nowoczesnym społeczeństwie nie należy traktować ich
poważnie.
7.
Nie bądź zbyt pewny swoich racji!
To, co dziś wydaje się słuszne, już jutro może okazać się nieaktualne! Mimo
to nawet własne wątpliwości stawiaj pod znakiem zapytania! I chociaż wiedza
zawsze jest ograniczona i tymczasowa, broń jednak zdecydowanie swych przekonań.
Lecz bądź przy tym w każdej chwili otwarty na nowe argumenty, bo tylko dzięki
tej otwartości zdołasz zachować równowagę między dogmatyzmem a relatywizmem.
8.
Przełamuj skłonność do ślepoty tradycji, zasięgając przed podjęciem każdej
decyzji gruntownych informacji z różnych źródeł!
Jako człowiek dysponujesz mózgiem o wyjątkowym potencjale, dbaj o jego rozwój. W kwestiach etycznych i światopoglądowych staraj się używać tych samych
racjonalnych zasad, które stosujesz przy obsłudze komputera czy telefonu
komórkowego. Ludzkość rozszczepiająca atomy i porozumiewająca się za pomocą
satelitów musi wykazać się konieczną do tego dojrzałością!
9.
Ciesz się życiem, gdyż najprawdopodobniej masz tylko to jedno!
Bądź świadomy wspólnej nam wszystkim skończoności oraz twojej własnej, nie
wypieraj tego i „korzystaj z każdego dnia" (carpe
diem)! To właśnie skończoność indywidualnego życia czyni je tak bezcennym!
Nie pozwól sobie wmówić, że nie godzi się być szczęśliwym! Tak naprawdę, ciesząc
się dziś daną ci wolnością, oddajesz cześć tym wszystkim, którzy w walce o nią
stracili życie.
10.
Oddaj swe życie w służbę „wyższych wartości", kontynuuj dzieło tych, którzy
pragnęli (pragną) uczynić ten świat miejscem lepszego, wartościowszego życia!
Taka postawa nie tylko jest rozsądna, lecz także wydaje się najlepszą receptą na
przepełniony poczuciem sensu byt. Altruiści, jak się zdaje, to tylko mądrzejsi
egoiści, bo najlepszym sposobem na uskutecznianie zasady korzyści własnej jest
stosowanie jej wobec innych. Jeśli staniesz się częścią „ciepłego prądu w historii ludzkości", zaznasz szczęścia, jakiego nie zapewnią ci żadne dobra
materialne. Odnajdziesz w tym sens życia i będziesz instynktownie czuć, że nie
żyłeś nadaremnie!
Przypisy: [ 1 ] W języku
niemieckim bliźni (der Nächste) oznacza gramatycznie także kogoś
będącego w bliskiej odległości (najbliższy); tutaj „najdalszy" jest
przeciwieństwem bliźniego w sensie kogoś bliskiego. « Humanizm (Publikacja: 16-03-2012 )
Michael Schmidt-Salomon Michael Schmidt-Salomon urodził się w 1967 roku w Trewirze. Niemiecki filozof, autor, publicysta i działacz ateistyczny, rzecznik i współzałożyciel Fundacji Giordano Bruno. W swej pracy koncentruje się na filozofii nauki, antropologii, estetyce, teorii społeczeństwa, futurologii, krytyce religii i ideologii oraz etyce praktycznej.
Wychował się w liberalno-katolickiej rodzinie w Trewirze. Studiował pedagogikę, w 1992 r. zdobył dyplom pedagoga, a w 1997 r. – tytuł dr filozofii.
Jest także autorem publikacji popularnonaukowych: Die Kirche im Kopf (Kościół w głowie; 2007), Auf dem Weg zur Einheit des Wissens (Droga ku jedności wiedzy; 2007), Jenseits von Gut und Böse (Poza dobrem i złem; 2009), Anleitung zum Seligsein (Jak zostać błogosławionym; 2011), Leibniz war kein Butterkeks (Leibniz nie był maślanym ciasteczkiem; 2011) oraz powieści Stollbergs Inferno (Piekło Stollberga; 2007).
Schmidta-Salomona wielokrotnie odznaczano za jego działalność: w 1998 roku otrzymał Nagrodę Etyczną czasopisma „Deutsches Allgemeines Sonntagsblatt”, w 2001 roku Nagrodę Multimedialną Landu Rheinland-Pfalz, a w 2004 roku Nagrodę Fundacji Kelmann – Humanizm i Oświecenie za szczególne dokonania w dziedzinie krytyki religii i ideologii.
Humanizm ewolucyjny. Dlaczego możliwe jest dobre życie w złym świecie (oryginalny tytuł Manifest des evolutionären Humanismus) jest pierwszą pozycją tego autora przetłumaczoną na język polski. W Niemczech osiągnęła ona do tej pory w dwóch wydaniach nakład 40 000 egzemplarzy. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7857 |
|