|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Biologia » Antropologia » Nauki o zachowaniu i mózgu
Dlaczego ludzie stoją na ramionach gigantów, a szympansy i małpy nie Autor tekstu: Ed Yong
Tłumaczenie: Krzysztof Achinger
Jesteśmy jak karły stojące
na ramionach
gigantów. Ta metafora, rozpowszechniona przez Izaaka Newtona, opisuje sposób, w jaki ludzie budowali na tym, co odkryto wcześniej. Wszystko w naszej kulturze
jest rezultatem wiedzy i umiejętności, które zostały powoli zakumulowane na
przestrzeni wieków. Bez tej „kumulującej się kultury", nie mielibyśmy
naszej głębokiej naukowej wiedzy, bogatych tradycji lub
skomplikowanych technologii. Mówiąc wprost, nie da się zrobić samochodu z niczego — najpierw trzeba wynaleźć koło.
Czy jesteśmy w tym osamotnieni? Z pewnością wiele innych zwierząt potrafi się uczyć jedno
od drugiego i zdobywać umiejętności, a wiele z nich posiada tradycje kulturowe. Ale metafora Newtona
traktuje nie tylko o rozpowszechnianiu umiejętności, ale też o stopniowym
polepszaniu. Budujemy w oparciu o przeszłość, a nie tylko w oparciu o przekazywanie wiedzy dalej. Wraz z kolejnymi pokoleniami nasza kultura staje się
bardziej skomplikowana. Czy inne gatunki wykazują taką samą „kulturową zębatkę"?
Lewis Dean z Uniwersytetu St Andrews spróbował
odpowiedzieć na to pytanie zadając dzieciom, szympansom i kapucynkom to samo
zadanie: pudełko-łamigłówkę z trzema coraz trudniejszymi etapami, gdzie każdy
jest oparty na wiedzy o poprzednim.
Jeżeli
przesuniesz drzwiczki w pudełku, odsłonisz rurkę z marchewką — wystarczająco
odżywczą dla szympansa lub małpy, ale dość nisko usytuowaną na ich liście
preferowanych produktów do spożycia. Jeżeli naciśniesz dwa przyciski, możesz
otworzyć drzwiczki jeszcze bardziej, odsłaniając jabłko — bardziej pożądaną
przekąskę. Wreszcie możesz przekręcić tarczę, aby otworzyć drzwiczki
jeszcze bardziej i odsłonić winogrona — najsmaczniejszą przekąskę. (Dla
dzieci, rurki zawierały stopniowo coraz bardziej atrakcyjne naklejki).
Wszystkie trzy
gatunki mierzyły się z pudełkiem-łamigłówką w grupach, a ponieważ pudełka
posiadały dwa zestawy drzwiczek, nagród, przycisków i tarcz do przekręcania,
dwa osobniki mogły pracować nad łamigłówką jednocześnie.
Dean odkrył,
że mniej niż 10 procent szympansów podołało odnalezieniu jabłka po 30
godzinach, a tylko jeden dotarł do winogron. Kapucynki poradziły sobie jeszcze
gorzej — po 53 godzinach, tylko 5 procent znalazło jabłko i żadne z nich nie
odnalazło winogron. Nawet, gdy Dean pomagał szympansom dołączając do grupy
weterana, który został wytrenowany do rozwiązywania wszystkich trzech poziomów,
na niewiele się to zdało. Dzieci nie miały takiego problemu. Po mniej niż
trzech godzinach, ponad połowa z nich poradziła sobie z drugim poziomem i nieco mniej niż połowa rozwiązała poziom trzeci.
Dean uważa,
że dzieci odniosły sukces tam, gdzie inne zwierzęta nie z powodu kilku cech
społecznych, włączając ich tendencję do uczenia się, naśladowania, dzielenia
się i rozmawiania. Wszystkie cechy znajduje się również u innych zwierząt, ale w mniejszym stopniu. Ta różnica wyszła przy
eksperymencie z pudełkiem-łamigłówką.
Dzieci uczyły
jedno drugiego czegoś o pudełku-łamigłówce w 23 przypadkach („Naciśnij
przycisk"). Regularnie ze sobą rozmawiały. Były jedynym gatunkiem, który
naśladował się nawzajem częściej niż tego nie czynił. A w 215 przypadkach
spontanicznie przekazały naklejki, które znalazły, swoim kolegom. Im więcej
się uczyły, mówiły, naśladowały i dzieliły, tym lepiej im szło z pudełkiem
łamigłówką.
W przeciwieństwie
do dzieci, szympansy i kapucynki nigdy nie uczyły jedno drugiego. Jak Dean do
tego doszedł? Żadne z nich wyraźnie nie przekazało wiedzy o części pudełka
innemu osobnikowi. Rzadko przywoływały się, a nawet, gdy to uczyniły, nie
przyciągały uwagi innych osobników do pudełka, tym bardziej nie pomagały im
rozwiązać problemu. Znacznie częściej próbowały własnych sposobów niż
naśladowały innych. Gdy szympansy „małpowały" innego osobnika, robiły
tak tylko podczas rozwiązywania pierwszego poziomu łamigłówki. I nigdy nie
przekazywały jedzenia, które znalazły.
Inni badacze
zaproponowali odmienne, niemające nic wspólnego z naszą społeczną naturą,
wytłumaczenia kumulującej się kultury. Na przykład, niektórzy zasugerowali,
że inne zwierzęta kradną od siebie częściej, przywiązują się do nagród odganiając innych lub zachowują
większy dystans. Wszystkie te cechy mogą zapobiegać stopniowemu
budowaniu ich wiedzy. Jednak Dean nie znalazł w swoim badaniu dowodów na
poparcie żadnej z tych hipotez.
Według niego
dzieci odniosły sukces, ponieważ uznały pudełko za wyzwanie społeczne i pracowały nad rozwiązaniami wspólnie. Dla nich liczył się środek na dotarcie do celu, a nie tylko nagroda. Inne gatunki odniosły porażkę, ponieważ widziały pudełko,
jako sposób na zdobycie jedzenia dla siebie, niezależnie od innych osobników.
Dean twierdzi, że kumulująca się kultura zależy od „pakietu społecznych
zdolności poznawczych", które są „nieobecne lub zubożałe u szympansów i kapucynek".
Inni badacze
szukali dowodów na kumulującą się kulturę u szympansów i nie udało im się tego dokonać. To jest jednak pierwsze badanie porównujące
jak trzy różne gatunki radzą sobie z tym samym zadaniem. Victoria Horner z Uniwersytetu Emory, badająca
zdolności umysłowe różnych gatunków, była pod wrażeniem eksperymentu
Deana. Jednak podkreśla ona fakt, że dzieci szukały naklejek, a pozostałe
osobniki jedzenia. „Szympansy w naturalny sposób rywalizują o jedzenie. Czy
gdyby dostały naklejki lub tokeny w formie jedzenia, zachowywałyby się w ten
sam sposób lub byłyby bardziej tolerancyjne, jak dzieci? — zastanawia się
Horner. "Z drugiej strony, gdyby dzieci szukały cukierków, czy też
dzielenie się przychodziłoby im tak łatwo?"
Horner
stwierdziła także, że badanie nie oznacza, że szympansy lub kapucynki nie
posiadają kumulującej się kultury. Szympansy z pewnością posiadają jej
podstawowe elementy. „Są zdolne do naśladowania i prospołecznego
zachowania; jest też wyraźny dowód w postaci nauki otwierania kokosów" -
powiedziała Horner. Zajmuje im to po prostu więcej czasu, aby wynaleźć nowe
zachowanie i zajmuje im więcej energii zademonstrowanie zachowania innym.
Horner dodaje, że „jeżeli kumulująca się kultura istnieje u innych gatunków,
to musi być to bardzo rzadkie zjawisko. Ludzie są w tym znacznie lepsi, ale
nie sądzi, żeby powyższe dane potwierdzały konkluzję, że kumulująca się
kultura jest całkowicie obca szympansom".
Źródło: Dean, Kendal, Schapiro, Thierry & Laland. 2012. Identification
of the Social and Cognitive Processes Underlying Human Cumulative Culture.
Sciencehttp://dx.doi.org/10.1126/science.1213969
Zdjęcie Gillian Ruth Brown
Tekst oryginału
Not
Exactlu Rocket Science/Discoever, 1 maraca 2012r.
« Nauki o zachowaniu i mózgu (Publikacja: 19-03-2012 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7866 |
|