|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Społeczeństwo Wyemancypowanie kobiet w rodzinie Autor tekstu: Patrycja Walter
"Nie można prawdziwie i trwale rozszerzyć liberalnych zasad wolności, równości
i publicznej
partycypacji na kobiety, nie zmieniając przy tym struktury rodziny.
To właśnie
rodzina trwale reprodukuje nierówność między kobietami i mężczyznami,
eksploatując kobiety seksualnie, emocjonalnie i fizycznie" [ 1 ].
Magdalena Środa ( Indywidualizm i jego krytycy)
Dążenie do równouprawnienia
płci wymaga nie tylko zmian w postrzeganiu rodziny, lecz jej faktycznej
metamorfozy. Oznacza to wyzwolenie się ze stereotypów podtrzymywanych przez
tradycję i Kościół. Toteż emancypacja kobiet ze skostniałych relacji
rodzinnych jest warunkiem koniecznym ich wolności i niezależności.
Nie jest to kwestia
nowa. W wydanej w 1970 roku w Sexual Politics [ 2 ] Kate Millett opisywała
mechanizm władzy w społeczeństwie i w rodzinie wpisany w relację między
kobietą a mężczyzną. Problematykę tę podjęła
także Ewa Majewska w „Feminizm jako filozofia społeczna. Szkice z teorii
rodziny" [ 3 ], gdzie podważała
mit rodziny wolnej od hierarchii władzy oraz krytykowała jej idylliczne
projekcje, wskazując jednocześnie na potrzebę zmian. Radykalne feministki
takie jak wspomniana Millett, a także Betty Friedan, Juliet Mitchell czy Susan
Firestone domagały się w swoich pracach wręcz „dekonstrukcji rodziny" i porzucenia tezy o jej „świętości"; postrzegały ją bowiem jako instytucję
utrwalającą i wzmacniającą wartości społeczeństwa patriarchalnego
odpornego na przemiany.
Jednym z elementów wpływających
na przeobrażenie rodziny jest sprzeciw w rozumieniu związku kobiety i mężczyzny
według utartych wzorców. W Gender Trouble [ 4 ]
Judith Butler zakwestionowała podział na płeć biologiczną (ang. sex) i społeczno — kulturową (ang. gender). Zauważała, że ów kontekst płciowy jednostki
determinuje bowiem jej odbiór społeczno — kulturowy. A dzieje się tak, gdyż
system heteroseksualny, w którym żyjemy kreować ma, jak określała, ideał
związku „prawdziwej" kobiety i „prawdziwego" mężczyzny. Kobieta jest
weń wszystkim tym, czym mężczyzna nie jest i vice versa, a związek oczywiście
stricte
heteroseksualny. Każde z nas, poprzez swoją anatomię, zobligowane jest do
replikacji ideału, stwierdzała Butler. Kiedy podczas narodzin padają słowa:
„to chłopiec!" lub „to dziewczynka!", w istocie rozpoczyna się
konstrukcja jednostki — podmiotu, wykraczająca daleko poza tę, która wynika z aspektu biologicznego, nigdy jednak o nim nie zapominając. To wówczas
determinuje się społeczno — kulturową rolę dziecka.
Formacja tożsamości podmiotowej uwikłana jest w cały katalog stereotypów,
przesądów i zaczyna się właśnie w momencie narodzin, a trwa i rozwija się w procesie socjalizacji w rodzinie (która jest również przestrzenią
polityczną n [ 5 ]).
Powstanie rodziny, jej
kształt, a także rozpad reguluje państwo, a w zasadzie w Polsce, jak pisała
Magdalena Środa i z czym trudno się nie zgodzić, Kościół wraz z państwem:
"Kościół w Polsce ma zarówno władzę nad rozrodczością kobiet, jak i nad polityką mężczyzn. (...). Rządowy jezuita poseł Gowin obwieścił, że in
vitro to morderstwo, więc rząd do morderstw dopłacać nie tylko nie będzie,
ale i morderstw zabroni (chodzi o morderstwa 'braci i sióstr', czyli zarodków)"
[ 6 ]. I rzeczywiście, to państwo decyduje o dostępie do środków antykoncepcyjnych, adopcji, alimentach, prawie do aborcji
[ 7 ], wszelkich sprawach
polityki społecznej, w tym o in vitro.
To podkreśla tylko polityczną wagę rodziny i jej wpływ na rolę kobiet i mężczyzn.
Jeśli więc polityczność rodziny z zewnętrz to przede wszystkim aktywność
państwa i Kościoła, to podporządkowywanie się relacji patriarchalnej
stanowi jej aspekt wewnętrzny [ 8 ].
Ta polityczność
rodziny urzeczywistnia się również, jak pisała Adriana Rich [ 9 ] w Of Woman Born:
Motherhood as Experience and Institution [ 10 ], poprzez
patriarchalną kulturę, która narzuca kobietom wymóg macierzyństwa [ 11 ].
Ta opresja ma przybierać zdaniem pisarki dwie formy: zinstytucjonalizowane
macierzyństwo i przymusową heteroseksualność kobiet. Macierzyństwo stało
się więc narzędziem kontroli sprawowanej nad kobietami przez mężów,
lekarzy, ekspertów, polityków itp., a heteroseksualność kobiet urosła do
rangi instytucji politycznej [ 12 ].
Rich dodawała, że mężczyźni — co jest skrótem do osób hołubiących
patriarchat nie wyłączającym wielu kobiet — uświadomili sobie, że nie
przetrwa on, jeśli nie przejmą władzy nad prokreacją. Konsekwentnie to nie
ciężarna kobieta jest podmiotem zainteresowania lekarzy, lecz ciąża sama w sobie [ 13 ].
Pisarka podkreślała przy tym — a co zwykle umyka nieuważnym krytykom — że
to nie ciąża, czy samo posiadanie dziecka są opresyjne, lecz ów kontekst
patriarchalny. Stawiała też tezę: mężczyźni zakładają i przekonują do
tego kobiety, że staną się one „prawdziwymi" kobietami wtedy i tylko
wtedy, gdy urodzą dziecko. Innymi słowy zostaną uświęcone z faktu bycia
matką. Ann Oakley w "Woman's Work: The Housewife, Past and Present"
[ 14 ]
wskazywała, że tenże mit macierzyństwa opiera się między innymi na wierze,
że wszystkie kobiety nie tylko odczuwają potrzebę bycia matkami, lecz przede
wszystkim bycia matkami biologicznymi. Tymczasem nie znajduje to empirycznego
potwierdzenia, gdyż, jak zauważała, po pierwsze, nie wszystkie kobiety pragną
zostać matkami, a po drugie, nawet jeśli zechcą, to już niekoniecznie
biologicznymi (np. mogą rozważać adopcję lub urodziwszy, nie odczuwają
potrzeby wychowania dziecka). Simone
de Beauvoir uważała, że ten stworzony przez mężczyzn mit „prawdziwej"
kobiety, przyswoiły właśnie kobiety i to one w pierwszej kolejności muszą
się z niego wyzwolić. Dopiero wówczas będzie mogło dojść do uwolnienia się z ryzów patriarchalnego społeczeństwa i kultury. Rich dróg
wyjście z tego uwikłania poszukiwała w edukacji [ 15 ]. Uważała, że ruch
kobiecy powinien doprowadzić do „odzyskania" przez kobiety macierzyństwa
jako indywidualnego doświadczenia, lecz jednocześnie kobiety powinny nauczyć
się realizacji i identyfikacji także poza rolą matki. Rodzina jako płaszczyzna
walki o wyemancypowanie kobiet jest więc między innymi próbą przemiany
macierzyństwa w rodzicielstwo — tj. zrównania odpowiedzialności obu płci
za wychowanie dziecka, a tym samym pożegnaniem się z rolą „uświęconej
matki". Skądinąd taka ewolucja instytucji wpisana jest w dynamiczną naturę
życia społecznego, jak pisała Magdalena Środa: „Rodzina jest najbardziej
plastyczną z ludzkich instytucji i zmienia się wraz z potrzebami społeczności,
wraz z rozwojem kultury, zwłaszcza zaś wraz z postępem ludzkiej wolności.
Nie ginie, nie popada w kryzys, tylko przekształca się" [ 16 ].
Bibliografia:
·
S. Beauvoir de: Druga płeć, tłum. G. Mycielska, M. Leśniewska, Jacek
Santorski & Co,
Warszawa 2003.
·
J. Butler: Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity,
Routledge, New York 1999.
·
N. Fraser: Justice Interruptus. Critical Reflections on the
'Postsocialist' condition, Routledge, New York 1997.
·
C. MacKinnon: Feminism Unmodified: Discourses on Life and Law, Harvard
University Press, Cambridge Mass. 1987.
·
W. Kymlicka: Współczesna filozofia polityczna, tłum. Andrzej
Pawelec, Fundacja Aletheia, Warszawa 2009.
·
E. Majewska: Feminizm jako filozofia społeczna. Szkice z teorii rodziny, Difin Centrum Doradztwa i Informacji, Warszawa 2009.
·
K. Millett: Sexual Politics, Simone & Schuster, New York 1990.
·
A. Oakley: Woman's Work: The Housewife, Past and Present, Random House Inc., New York 1974.
·
S. Okin: Justice, Gender, and the Family, Basic Books Inc., New York
1989.
·
A. Rich: Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence („Przymusowa heteroseksualność a egzystencja lesbijka"), tłum.
Agnieszka
Grzybek, Czasopismo „Furia Pierwsza", Nr 4 — 5 / 2000.
·
A. Rich: Zrodzone z kobiety. Macierzyństwo jako doświadczenie i instytucja, tłum. Joanna Mizielińska, Sic!, Warszawa 2000.
·
J. Riley: Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institution
Adrienne Rich's (w): "Encyclopedia of women's Autobiography, Volume 2:
K-Z, V. Boynton, J. Malin (red.), Greenwood, Westport 2005.
·
M. Środa: Indywidualizm i jego krytycy. Współczesne spory między
liberałami, komunitarianami i feministkami na temat podmiotu, wspólnoty i płci,
Fundacja Aletheia, Warszawa 2003.
·
M. Środa: Kobiety i władza, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2009.
Przypisy: [ 1 ] M.
Środa: Indywidualizm i jego krytycy. Współczesne spory między liberałami,
komunitarianami i feministkami na temat podmiotu, wspólnoty i płci,
Fundacja Aletheia, Warszawa 2003, s. 316. [ 2 ] K. Millett: Sexual
Politics, Simone & Schuster, New York 1990.
Millett kreśli tu obraz patriarchalnego społeczeństwa, powołując się
na przykłady z kultury, literatury, psychologii i historii. [ 3 ] E. Majewska: Feminizm jako filozofia społeczna. Szkice z teorii
rodziny, Difin Centrum Doradztwa i Informacji, Warszawa 2009. Majewska w szkicach przedstawia pozorny egalitaryzm w postrzeganiu płci w rodzinie
przez różnych filozofów m. in. Johna Locke’a. [ 4 ] J.
Butler: Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity,
Routledge, Chapman & Hall, Inc., New York 1990. [ 5 ] Por.
S. Okin: Justice, Gender, and the Family, Basic Books Inc, New York,
1989, s. 3 — 4. [ 6 ] M.
Środa: Kobiety i władza, Wydawnictwo W. A. B, Warszawa 2009, s. 100.
Autorka opisując swoje spotkanie z ponoć słynną siostrą Maksymilianą. Z jej ust miały paść następujące słowa: „(...) -Pani rozbija
rodziny. A ja znam wiele kobiet, które były bite i strasznie cierpiały,
ale przez modlitwę i posty zachowały rodzinę", s. 143. [ 7 ] C.
MacKinnon pisała: „So women got abortion as a private privilege, not as a public right. We got control over reproduction that is controled by 'a man
or The Man', an individual man or the doctors or the government. Abortion
was not decriminalized; it was legalized", C. MacKinnon: „Feminism
Unmodified: Discourses on Life and Law", Harvard University Press,
Cambridge Mass. 1987, s. 100 — 101. I dalej: „I then criticize the doctrinal choice to
pursue the abortion right under the law of privacy. The
argument is that privacy doctrine reaffirms and reinforces what the feminist
critique sexuality criticizes: the public/private split. the political and
ideological meaning of privacy as a legal doctrine is connected with the
coucrete cousequeuces of the public/private the lives of women", Ibidem,
s. 93. [ 8 ] Por.
S. Okin: op. cit., s. 91 — 93. Ów aspekt wewnętrzny skomentował Will
Kymlicka następująco: „Ponieważ kobiecie trudniej zarobić na
utrzymanie poza małżeństwem, bardziej zależy jej na trwałości związku,
dzięki czemu mężczyzna dysponuje większą siłą przetargową. W takim
społeczeństwie mężczyźni jako grupa społeczna sprawują kontrolę nad
ogólnymi szansami życiowymi kobiet (za pomocą decyzji politycznych w kwestii aborcji oraz decyzji ekonomicznych w kwestii warunków pracy),
podczas gdy pojedynczy mężczyźni sprawują kontrolę nad finansowo
niesamodzielnymi kobietami w ramach małżeństwa". W. Kymlicka: „Współczesna
filozofia polityczna", tłum. A. Pawelec, Fundacja Aletheia, Warszawa
2009, s. 459. [ 9 ] Por.
A. Rich — amerykańska feministka, pisarka, poetka, poruszała tematykę
uwikłania kobiety w cielesność choćby w: Zrodzone z kobiety. Macierzyństwo
jako doświadczenie i instytucja tłum. Joanna Mizielińska, Sic!,
Warszawa 2000 i „Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence" w polskim tłumaczeniu A. Grzybek: „Przymusowa heteroseksualność a egzystencja lesbijka", czasopismo „Furia Pierwsza", nr.4-5/2000. [ 10 ] Czytamy następujący komentarz Jeanette
Riley: „Relying on Rich's
belief that the personal is indeed political, her work [Rich] was a result
of examining her experiences of motherhood set amidst a well — researched
exploration of historical events and literary texts concerning
representations of the institution of motherhood. (...). Thus,
Rich infuses autobiography with social commentary as the recounts her
experiences as a mother, wife, daughter, and poet through her use of
journals written during the 1950's and 1960's when she herself was a young mother of three sons". J. Riley: „Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institution Adrienne
Rich's" (w): „Encyclopedia of Women's Autobiography", Volume 2: K — Z, V. Boynton, J. Malin (red.), Greenwood, Westport 2005, s. 443. [ 11 ] Jeanette Riley pisała: „Patriarchy, for
Rich, rest at the foundation of
women's limited roles", J. Riley: „Of Woman Born…", op. cit., s.
444. [ 12 ] Alison
Jaggar krytycznie oceniała nowoczesną technologię reprodukcyjną, obawiając
się kontroli naukowców, ekspertów nad kobietą. A. Jagger: „Feminist
Politics and Human Nature", Rowman & Littlefield Publishers, Inc.,
1983. [ 13 ] A. Rich: „Zrodzone z kobiety. Macierzyństwo jako doświadczenie i instytucja", przeł. J. Mizielińska, Sic!, Warszawa 2000. [ 14 ] A. Oakley: Woman's Work: The Housewife, Past and Present, Random House
Inc., New York, 1974. [ 15 ] J.
Riley zauważała: „(...) to Rich, motherhood exists as a core institution
of a patriarchal culture, which in turn creates expectations and roles for
women to fulfill. The danger of this institution lies, Rich insists, in the
fact that a patriarchal culture, which believes that matherhood is women's
highest mission and what they 'should" do fails to realize that
motherhood is only one part of the female provess, is not an identity for
all time". J. Riley: „Of Woman Born…", op. cit., s. 444. [ 16 ] M.
Środa: Kobiety i władza, op. cit., s. 157. « Społeczeństwo (Publikacja: 26-03-2012 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7891 |
|