Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.416.567 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 697 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Człowiek jest z pewnością kompletnie szalony; nie potrafi stworzyć robaka, a dziesiątkami tworzy bogów ".
« Państwo i polityka  
Źródła dyskryminacji dzieci niekatolickich rodziców w szkołach i przedszkolach
Autor tekstu:

Nierówne traktowanie dzieci niekatolickich rodziców jest pogwałceniem Praw Dziecka i praw rodziców do wychowywania w zgodzie z własnym światopoglądem. Niejednokrotnie zagrożone są bezpieczeństwo i poczucie godności osobistej ucznia lub przedszkolaka. Oczywiście, można powiedzieć, że są to pojedyncze przypadki, w których ktoś zaniedbuje swoje obowiązki lub popełnia błąd. To prawda, lecz pokazują one niestety na ciche przyzwolenie wszystkich, mających stać na straży prawa i bezpieczeństwa w szkołach i innych instytucjach publicznych. Rozmowa z dyrektorem zależy jedynie od jego światopoglądu. Nieformalnie wpływ na dyrektorów szkół mają lokalni proboszczowie, więc tych, o liberalnym podejściu, jest już coraz mniej. Zgłoszenie sprawy do kuratorium, że dziecko nie ma zapewnionej opieki w czasie lekcji religii, jest jak bicie głową w mur. Dopiero nagłośnienie medialnie sprawy, tak jak z aferą w szkole salezjańskiej, powoduje chwilowe zainteresowanie władz. I nie mówimy tu o szkołach katolickich, ale o publicznych, gdzie wszyscy bez wyjątku powinni mieć takie same prawa. A nie mają.

Lista uchybień w polskich publicznych szkołach i przedszkolach jest długa. Od niezapewnienia opieki w czasie lekcji religii przez zmuszanie do praktyk religijnych, negowanie i ośmieszanie treści naukowych omawianych na innych przedmiotach, aż po jawne już kwestionowanie moralności dzieci niereligijnych rodziców.

O ile na razie nie mamy wpływu na obecność przedmiotu religia w publicznej szkole i przedszkolu, o tyle wydaje się rzeczą co najmniej dziwną, że trudno nam wyegzekwować istniejące prawo, w tym Konstytucję RP.

Konstytucja w sprawie wolności sumienia mówi:"Nikt nie może być zmuszany do uczestniczenia ani do nie uczestniczenia w praktykach religijnych. Nikt nie może być obowiązany przez organy władzy publicznej do ujawnienia swojego światopoglądu, przekonań religijnych lub wyznania". Rozporządzenie MEN wyraźnie zakazuje dyskryminacji: "Uczestniczenie lub nie uczestniczenie w przedszkolnej albo szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie." Skoro mamy takie prawo, to dlaczego nie jest ono respektowane?

Źródło tego stanu rzeczy leży gdzie indziej. Ksiądz dr hab. Tadeusz Guz, prof. KUL jest znaną i ważną osobistością dla Kościoła Katolickiego. Szkoli on księży, ma wiele zasług. Otrzymał m.in. „Wyróżnienie za książkę roku" 2009 Magazynu Literackiego „Książki" za redakcję pozycji naukowej "Prawo polskie. Próba syntezy, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck 2009" . Oto fragment audycji pochodzącej z Rozmów Niedokończonych Radia Maryja", w której ksiądz dr hab. Tadeusz Guz mówił:

W naszym świecie nie ma neutralnych sfer. Albo jest przestrzeń, w której mieszka Bóg i my je nazywamy Kościołem św. albo jest przestrzeń, w której rządzi Szatan i my tę przestrzeń nazywamy piekłem, albo przedsionkiem piekła. Każdy musi działać w jakiejś przestrzeni. Jeśli nie chce działać w przestrzeni bożej, to istnieje bardzo, ale to bardzo duże prawdopodobieństwo, że popada w niewolę Szatana.(...) Dlaczego Średniowiecze było takie wielkie i dlaczego Kościół był taki prężny w Średniowieczu i dokonał niezwykłych dzieł dla całej historii świata? Dlatego, że Kościół rzymskokatolicki stworzył wspaniały system edukacji. Kościół miał edukację. Jeżeli my dzisiaj, jako Kościół, mamy znikomy procent edukacji w Polsce (nie mówiąc już o edukacji w UE czy na innych kontynentach), to nie możemy się dziwić, że nasze działania katolickie są pasywne. (...)

Polską racją stanu powinno być między innymi, żeby państwo polskie oddało jeszcze pozostałe 60% majątku zagarniętego w okresie PRL Kościołowi i Kościół wtedy wraz z samorządami mógłby przejąć odpowiedzialność za edukację. I wtedy mielibyśmy potęgę.

Nie mam wątpliwości, które prawo jest przestrzegane w polskich szkołach publicznych. Myślę z przerażeniem do czego dążymy. Do Średniowiecza, w którym Kościół Katolicki będzie jeszcze większą potęgą. Będzie miał edukacje, jeśli jeszcze jej nie ma. Tylko dokąd mają uciec miliony ateistów zanim zostaną spaleni na stosie za herezję?

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (21)..   


« Państwo i polityka   (Publikacja: 21-11-2012 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Justyna Bęben
Absolwentka Politechniki Wrocławskiej, autorka blogu Stop Dyskryminacji Religijnej (www.stop-dyskryminacji. blogspot.com).
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 2  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Niewierzący to mordercy - tego nauczyły się dzieci na lekcji religii w gimnazjum
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 8516 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365